Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Att bygga en RC-helikopter

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Jag är väll skapligt ny på multirotor, H-quaden var den första skapelsen jag började med.
    Byggde en i kolfiber 50x50cm. En stabilare maskin finns inte! Rekommenderas starkt!!!! Om du ska bygga något och är intresserad, satsa på en H-quad! Otroligt lätt att fixa ihop om man vill ha en enkel design då det inte är några konstiga vinklar.
    Mvh Sebastian

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Jag är väll skapligt ny på multirotor, H-quaden var den första skapelsen jag började med.
    Byggde en i kolfiber 50x50cm. En stabilare maskin finns inte! Rekommenderas starkt!!!! Om du ska bygga något och är intresserad, satsa på en H-quad! Otroligt lätt att fixa ihop om man vill ha en enkel design då det inte är några konstiga vinklar.
    Är H-quad att rekommendera istället för X?

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygfantast Visa inlägg
    Är H-quad att rekommendera istället för X?
    Jag skulle säga ja på den frågan!
    Har både och, H-quaden är en dröm jämfört med X:en och då är även X-quaden köpt medans den andra har jag byggt själv.

    Antar att du ska bygga sjäv från grunden. H-quaden går att göra otroligt enkel o billig med några träbitar om så vill. Det som gör det enkelt är att det inte är några svåra vinklar.
    Senast redigerat av bil sebbe den 2012-12-22 klockan 23:02.
    Mvh Sebastian

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    x flyger kanon. har flera st , min första helt hemmabyggda va en X

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Jag skulle säga ja på den frågan!
    Har både och, H-quaden är en dröm jämfört med X:en och då är även X-quaden köpt medans den andra har jag byggt själv.

    Antar att du ska bygga sjäv från grunden. H-quaden går att göra otroligt enkel o billig med några träbitar om så vill. Det som gör det enkelt är att det inte är några svåra vinklar.
    Skön attt höra. Tror du att det funkar bra som 100-poängsprojekt? Några intressanta infallsvinklar/frågeställningar du tycker att jag ska ha med?

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygfantast Visa inlägg
    Skön attt höra. Tror du att det funkar bra som 100-poängsprojekt? Några intressanta infallsvinklar/frågeställningar du tycker att jag ska ha med?
    Hörru grabben, jag går bara i 9:an hahaha men nog sjutton kan det bli ett projekt allt! Kraven är väll inte skyhöga..

    Någon gubbe i sina bästa år får nog komma med infallsvinklar och frågeställningar!
    Mvh Sebastian

  7. #27

    Standard

    Vad spelar H för roll jämfört med X förutom hur ramen är byggd? Motorer och elektronik är ju på samma ställe. Borde väl vara lättare konstruera en X? Eller har jag missat nåt nu?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    Vitsen med en H-quad är ju att få propellrarna ur bild vid fpv men ska man bara flyga så är nog en x lättare att få till bra

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad spelar H för roll jämfört med X förutom hur ramen är byggd? Motorer och elektronik är ju på samma ställe. Borde väl vara lättare konstruera en X? Eller har jag missat nåt nu?
    Rent spontant känner jag att H-quad har en mer simpel design, men jag är inte särskilt insatt.

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Vitsen med en H-quad är ju att få propellrarna ur bild vid fpv men ska man bara flyga så är nog en x lättare att få till bra
    Menar du att det är lättare att bygga en fungerande X?

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är ju inte jag nån mullticopter-byggare men ett X låter ju enklare att bygga än ett H eftersom ett X ju i princip bara är 2 korslagda bommar) - även om det i praktiken är 4 kortare bommar som sitter i en mittenplatta. Fast problemet är väl inte främst den mekaniska konstruktionen med bommarna kan jag tro så antagligen spelar det mindre roll rent byggtekniskt.
    Roger

  11. #31
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Mycket lättare att få plats med all elektronik och att justera balansen på en H jämfört med en X.
    Det blir fort trångt på en X medans en H erbjuder plats i överflöd.

  12. #32

    Standard

    Exakt, lite så jag tänkte. Sen känns det som att man kan arbeta lite mer obehindrat med H-quad så det blir nog den. MEN det absolut viktigaste nu är att jag får med en intressant infallsvinkel, exempelvis vilka kunskaper krävs för att kunna bygga en multicopter, vad avgör lyftkraften etcetera.. Ös på med idéer!

  13. #33

    Standard

    Okej, jag tänkte börja med att göra en ritning för mitt bygge. Finns det några grundläggande anvisningar som jag ska ta hänsyn till? Alltså, hur ska jag veta jag vilka delar som passar till mitt bygge?
    För övrigt vore det vore coolt att kunna räkna ut rotorernas lyftkraft om man vet deras dimensioner och hur många varv per sekund de roterar, men det är kanske inte så lätt som jag föreställer mig.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

    Här får man reda på allt som är värt att veta

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm

    Här får man reda på allt som är värt att veta
    Najs! Finns det något särskilt jag ska tänka på när jag gör en ritning?

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Att bygga en RC-helikopter

    En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

    Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.

  17. #37
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html

  18. #38

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    En bra fundering för dig är dokumentera vad som gör att vissa multicoptrar flyger 6 minuter när andra kan flyga en timme.

    Hur väljer man motor. Hur väljer man propeller. Hur påverkas flygtiden av att ha strömlinjeformade armar kontra fyrkantiga. Hur mycket av totalvikten ska utgöras av batterivikt för att den ska flyga så länge som möjligt o.s.v.
    Exakt sådana här frågor är jag ute efter att svara på. Hur ska jag gå tillväga för att kunna svara på dessa frågor? (Jag vill gärna kunna utreda det här själv med olika beräkningar och inte få alla svar från någon annan).

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Här är exempel på ett billigt fungerande styrkort som programmeras via LCD-display. All programvara för trikopter, quadrokopter (+ x och H) och många fler multirotorinställningar finns färdigt i kortet. Med auto-level aktiverad blir quaden riktigt stabil. På kortet ser du också hur motorerna ska rotera vid olika konfigurationen. Detta syns på LCD-displayen. Jag är nog ändå glad över att jag hade flugit RC-helikopter innan jag började ställa in och konfigurera min quad. Att hitta en bra simulator att öva på lönar sig nog om du ska klara av att flyga utan att krascha.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html
    Jag har haft ett par RC-helikoptrar tidigare så på den fronten är jag nog hyfsat safe.
    Däremot har jag ingen aning om hur man installerar styrkort men det verkar som att det redan finns standardinställningar (för H-quad bland annat). Vad ska jag tänka på när jag väljer receiver (så att den är kompatibel med styrkortet)?

Liknande ämnen

  1. Bygga egen Helikopter - Kit ?
    Av Cent i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 15:52
  2. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  3. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  4. Dags att bygga din egna helikopter?
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 23:43
  5. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •