Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Om jag inte minns fel så började jag bygga på denna maskin -08 eller -09. Byggde istor sett klart hela konstruktionen men sedan hamnade den åt sidan under tiden jag byggde elektroniken, och efter det tog jag aldrig tag i det igen. Saknade en del av det mekaniska och ekonomin tillät inte några inköp av sådant då.

    Fick tag på ett XY-bord av stål/alu komplett med stegisar och fina skruvar m.m. från en skrotfirma och byggde en del på den med förhoppningen att kunna fräsa alu. Byggde på denna istället och tänkte faktiskt skrota lillasyster under tiden men tänkte att jag kan lika väl gömma den i ett hörn..
    Även detta projektet stannade av pga annat som skulle göras. Den pjäsen väger redan över 100kg och är inget som går att ta in i huset och upp på vinden så den får stå halvklar till den dagen vi fixar egen kåk med garage/verkstad.

    Lillasyster däremot kånkades enkelt upp på hobbyrummet förra helgen, och jag gjorde det mesta klart på det mekaniska. Bara en axel kvar som ska få drivning.

    Tanken med denna är att kunna fräsa i plast och trä. Även glasfiberlaminat m.m. så jag kommer kunna tillverka lite MR-ramar.

    Hela konstruktionen är byggd av 16mm MDF (bordet i 19 eller 22mm, kommer ej ihåg). Måtten är tagna ur huvudet men var tänkt att efterlikna Jojjes lillasyster så mycket som möjligt. Allt är grovsågat med sticksåg (2mm från sträcken jag ritat på skivorna), sedan har jag renfräst alla bitar med överhandsfräs mot noggrannt uppspänt långpass. Ett enkelt sätt att få bra precision med billiga och enkla verktyg. Alla snitt blir exakt 90 grader och spikraka.

    Mekaniken kommer från diverse håll. Axlarna är kolvstänger från pneumatiska kolvar som har suttit på bondgårdar. Luktar skit rent ut sagt, men jäkligt bra stålpinnar som dessutom var gratis
    Skruvarna är vanlig M8 gängstav från jula/bauhaus. Dom glappfria muttrarna är nylonbitar som jag gängat M8 i för små borrhål. Blir skit-tight! Frågan är hur länge dom är glappfria bara...
    Kullagerna är onödigt stora men som med allt annat, finns det i bra-att-ha-lådan så används det.
    Tänkte kört på avgasklämmor som är receptet på lillasyrran, men eftersom vi hade metervis med M8 stång och massor av bultar och muttrar liggande så svetsade jag ihop egna klämmor.

    Elektroniken är hemmabygge och det mesta fanns i bra-att-ha-lådorna.
    Allegrokretsarna samplade jag från Allegro.
    Det är Jojjes design (elektronikforumet), jag fick all dokumentation av honom för att kunna tillverka egna kort. Det enda jag gjort extra är layouten till testlådans elektronik samt en ny enkelsidig layout till breakoutkortet.

    Målet med bygget (ja mina flesta byggen) är att göra det så billigt och bra som möjligt. Inkl stegmotorerna från JBCNC så tror jag inte jag lagt mer än 1500:- på detta... om ens så mycket. Men en jävla massa tid har gått åt istället!!

    Färdigtjatat, vi tar lite bilder på det.































    Den sista bilden är en provfräsning med endast två axlar monterade. Körde styrningen manuellt med mitt lilla kontrollkort kopplat till styrningen. Skjutpotar för hastighet och knappar för riktning.


    Spelade in ett klipp på dom två fungerande axlarna. Filmar även lite på mina glappfria "muttrar".


  2. #2

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ser ju riktigt fin ut. Smart lösning på "glappfria muttern".
    //Lasse

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack Lasse, jo jag hoppas dom glappfria kommer fungera glappfritt en stund.

  4. #4

    Standard Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Ni är så galet seriösa och duktiga Känner mig inspirerad men inte kompetent nog

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jodå! Det är inte så svårt att få ihop det. Det svåra är att få det stabilt och bra med låg budget. Kräver lite funderingar och samlande av komponenter.

    Jag tänkte precis som dig innan jag satte igång med bygget.. just därför valde jag att bygga snååålt... och då gör det inget om den hamnar på tippen

    Jag tror faktiskt att detta kan bli en bra instegsmaskin. Har hyffsad koll på hårdvaran men ingen koll alls på mjukvaran. Mach3 tänkte jag testa och har kollat guider på tuben i flera timmar nu så jag iaf kan få maskinen att röra sig.

    Hur jag sedan gör en ritning och laddar in i mach3 har jag inte en susning om, det får komma efterhand som jag får igång allt.
    Enklare grejjer verkar man kunna programmera direkt i mach3.
    Detta ska bli intressant att sätta sig in i!

    Jag tar gärna tips på lämpliga program att börja med. Något som har snabb inlärningströskel men som inte är allt för begränsat när man väl lärt sig.

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då jag byggde min CNC-fräs hade jag inte heller någon susning om vad jag skulle göra, men det löste sig under "vägen ".

    Mach 3 är ett bra styrprogram men det blev ett jättelyft med tillägg av cad2d där man fixade till dxf filerna till g-koder.

    Har totalt byggt 3st cnc-fräsar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Trevligt bygge

    Har kört Mach3 och det funkar fint.

    För de som inte har kört å mycket CNC tidigare så ser arbetsgången ut som följer om man vill fräsa 3D.

    1) Rita upp din detalj i 3D i ett CAD program. Jag kör SolidWorks vilket är ett bra program.

    2) Ta in din 3D komponent i ett CAM program. Jag kan tipsa om ett enkelt och billigt program för hobbybruk som heter Vectric 3Dcut. Det kostar någon tusenlapp men är mycket enkelt. Det har dock mindre möjligheter än ett fullfjädrat CAM program. I CAM programmet så orienterr du objektet rätt samt ställer in hur detaljen skall fräsas. Du väljer fräsdiameter, riktning, fräsdjup, etc.

    3) Ta in din CAM fil i Mach3 och fräs detaljen. Mach3 styr alltså fräsen.

    Med vänlig hälsning, / kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Igår vaknade maskinen till liv! Vilken perfekt julklapp till mig själv

    Inget är injusterat än men trots det blev resultatet över förväntan när jag laddade upp "roadrunner" i mach3, skalade upp den lite, satte en nollpunkt och tryckte kör.
    Lite senare labbade jag i cambam och lyckades göra en väldigt simpel ritning, ställa in en verktygsbana och exportera det till mach3 som sedan fräste det.
    Första klivet på väg över inlärningströskeln är avklarad.








  9. #9
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Har under julledigheten hunnit få bra ordning på fräsen.
    Gjorde en ommöblering i mitt lilla hobbyrum för att jag skulle få plats med den på ett vettigt sätt.
    En gammal dator plockades ihop och parades ihop med fräsen. Testade Win7 och mach3 på den och det funkar fint ihop!

    Elektroniken har byggts in i ett litet apparatskåp som vi hade liggande. 25V/7A nätdel integrerad i lådan under styrelektroniken.
    Även reläer för att kuna styra spindel till/från direkt från mach3.
    Monterade 6st mikrobrytare som homing och ändlägesgivare.

    Kabeldragningen gjordes i en flexslang från en skrotad diskmaskin, den slangen som tömmer spillvattnet.

    Närmsta projekt är att styva upp fästplattan för dremeln och göra ett övre klämfäste samt montera belysning så det är lättare att ställa in frässtålet.





    Lekte lite med CamBam och fräste ut en julhälsning ur en bit klickgolv spill. Bokstäverna är 25mm höga.





    Den slutliga platsen efter ommöbleringen, blev rätt bra tycker jag, trots litet rum och 77cm djup maskin, plus tangentbordet framför..


  10. #10

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Snyggt!!

  11. #11

    Standard Sv: Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Kanon! Då får vi snart se många spännande experiment på nya ramar

    --
    S

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Nice. Ett tips. Lägg gladpack (plastfolie) på tangentbordet
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Du kan också konstruera en anslutning för dammsugarslangen så att du slipper det mesta dammet för mycket damm blir det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC310116.jpg 
Visningar:	365 
Storlek:	92,3 KB 
Id:	35455

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC310115.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	35456

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PC310114.jpg 
Visningar:	294 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	35457
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14

    Standard

    bra jobbat Markus - jag får nog åka över och hälsa på lite...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Markus bygger CNC i stil med lillasyster.

    Det var en fin Zooltar fräs LIP, för visst är det en sådan?
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  16. #16
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Gladpack ska testas! Bra tips.
    Hittills har jag sugit manuellt men det är lite drygt att sitta med dammsugarslangen och veva, den konstruktionen verkar smart även om den skymmer en del. Min tanke var att ha ett smalare sugrör som går ner bredvid spindeln men det kanske inte funkar i praktiken med ett smalt rör på ena sidan? Går iofs fort att testa..

    Ska försöka fräsa ut en fästplatta till dremeln strax.. skulle gjort det sent igår men då buggade datorn ur för mig, blev sur och släckte ner rubbet..
    Någon som vill donera en gammal dator kanske? Denna till fräsen är så seeeg.. AMD XP2200, 512Mb DDR400, Radeon 9000 Pro 64Mb, 40Gb disk som låter som en skruvlåda och är skitlångsam.

  17. #17

    Standard

    Varför inte köra LinuxCNC istället för MACH3? Systemkraven för fräsdatorn är inte alls lika stora då. CAD och CAM kör jag på min "vanliga" stationära burk som har betydligt mer pulver under huven.

    I min fräs-samling finns en Phlatprinter, en micRo, en nästan färdig egendesignad förbättrad version av Phlatprinter (eftersom originalet inte tar depronflak bredare än 55cm och man vill ju utnyttja hela flakbredden på 80cm) och ytterligare en nästan färdig fräs som liknar din ganska mycket, fast byggd i aluprofiler och med "riktiga" linjärskenor.

  18. #18
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nu såg jag nog problemet.. skulle starta om (eftersom det tog +1min att öppna mach3) och då säger win att uppdatering 88 av 122 installeras...

    Har glömt stänga av automatiska uppdateringar på den

    LinuxCNC ska jag kolla vad det är. Har noll koll på linux men det kanske man kan lära sig

  19. #19
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Det var en fin Zooltar fräs LIP, för visst är det en sådan?
    Ja, det är en Zoltar. Köpte en komplett ritningssats på en CD med skärfiler och massor av bilder.

    Skärfilerna var bara att flytta över till en vattenskärare, efter allt material var utskuret och gradat och filat lämnade jag in materialet till eloxering/ytbehandling innan jag monterade ihop maskinen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    LinuxCNC ska jag kolla vad det är. Har noll koll på linux men det kanske man kan lära sig
    Gör det. Det är superenkelt att testa. Boota datorn från en CD/USB och vips så är du igång. De första 2 åren jag hade fräsen (phlatprintern) körde jag den med jobbdatorn och bootade via USB. Funkade klockrent.

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:49
  2. Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter
    Av markusb i forum Tricopter
    Svar: 484
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 07:32
  3. Markus bygger vinge
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 19:50
  4. Markus bygger QAV500 klon
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:42
  5. Markus bygger FPV H-Quad
    Av markusb i forum Quad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •