Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Miles&Atwood Special

  1. #1

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard Miles&Atwood Special

    Det här ska så småningom bli en racingkärra. Jag måste ju ha något likvärdigt så att jag kan fajtas med Thomas. Den blir ganska stor i skala 1:3 , runt 1900 mm och fullskalan låg på ca 17 fot. Nu har jag så många projekt på gång så det blir nog nog lite glest mellan inläggen men till Östersund ska den vara provflygen.

    På återseende, Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 005.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	35194   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 013.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	35195  

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 956
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Bah, den verkar lättbyggd!! Det är ju alldeles raka vingar med konstant korda...!

    Jag tror i alla fall att den blir sk*tsnygg!! Dina alster brukar ju inte gå av för hackor.

    Vad blir det för morot??
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Rak vinge, ja varför göra det extra svårt för sig. Jag har byggt tre dubbeldäckare på sistone, dvs sex vingar, så jag började bli lite trött på att skära spryglar. Då dök den här maskinen upp i baknacken för en tid sedan. Enkel men ändå charmig och när du så presenterar din B.I.B ja då var det bara att sätta igång. Jag har alltid gillat racingmaskiner från "The Golden Era" och det har blivit några stycken under åren som gått. Comper Swift, Miles Sparrowhawk, Ryan 200, Shoestring samt ett par egenkonstruktioner som t ex Tupperware Special som flög som en gud.

    Det blir en OS 120 FT i nosen, Futaba radio med 3010 servon och 617 mottagare. Två LI-FE accar på 2000mAh ska stå för leveransen av el. Allt ligger prydligt i en låda och väntar så det är bara att bygga på. Tyvärr har man som halvtidsjobbande pensionär helt plötsligt fått dubbelt så mycket att göra, jämfört med tiden innan man inträdde i detta stadium, så nu tar byggena av någon outgrundelig anledning lite längre tid i anspråk.

    På återseende,

    Kay krut

  4. #4
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    237
    Jobb
    Studerar serviceteknik
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Hejsan!

    Tycker det där är en riktigt läcker maskin , kommer absolut följa detta.

    /Fredrik.

  5. #5

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här bygget skall också följas med stort intresse! 30-tals racer planen har en charm som väldigt få flygplan kan komma i närheten av.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8614a.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	88,7 KB 
Id:	35238

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_8615a.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	35239

    Jag har en sådan här som står och samlar damm just nu. Det är ett sådant vackert flygplan!


    Göran

  6. #6

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Åtminstone så är den fulsnygg!

    "Sweeper" inte ska den väl stå och samla damm, den ska flygas. Jag ser att du har hittat rätt färgnyans till din maskin. Tyvärr så har andra som byggt den valt alldeles för klargrön färg. Nu finns det ingen av dom två originalkärrorna kvar i livet men replikan har, enligt uppgift, målats i en nyans som lär vara mycket lik originalet och din stämmer jättefint.

    Tack för dom fina bilderna !

    Kay krut

  7. #7

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ett steg på vägen.

    En del kroppsspant är färdiga och ligger i träda tills vidare. Nu återstår det bara att försöka få ihop spryglarna till vingen så att dom passar ihop med varandra. Det låter kanske inte så svårt men Traplet-ritningar har den något otrevliga egenskapen att, som jag tidigare berättat om vid Stampe-bygget, alla mått och skisser mm aldrig stämmer riktigt överens. Nu har jag bestämt att göra alla spryglarna efter rotsprygelns mått och jag använder nu denna som bas för alla andra spryglar. Om ni ser på bilden, vid pilarna, så stämmer inte längden på sprygeln som är avritad. Uttaget till bakre balken samt avslutet bak mot bakkanten är alldeles fel. Så det gäller att se upp, annars hamnar man onekligen i blåsväder. Jag vet för jag har gjort denna erfarenhet ett par gånger för mycket. Resultatet av min ändring blir nu att vingens korda blir ca fem mm större, något som dock inte kommer att synas på den färdiga modellen.

    ........and a Happy New Year !

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 012.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	35254   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 013.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	35255  

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det där är ett typiskt fel på ritningar av äldre modell.
    Jag har samma problem med mina ritningar så därför brukar jag rita om profilerna och spanten så att jag får det att stämma bättre.
    Det verkar som att det blir någon förvanskning när ritningarna kopieras från originalet. (Förmodligen dåliga kopiatorer).
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 956
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Problem är till för att lösas, Kay, och det tror (vet) jag att du klarar alldeles utmärkt!
    Retroholic!

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Thomas, Här skrivs det i stereo
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    707
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay,

    mycket trevligt att du siktar på Östersundsträffen med din racer. Det skall bli kul att se den - kommer säkert att bli lika fin som din Stampe förra träffen. Följer tråden med stort intresse. Gott Nytt År!

    /Kjell

  12. #12

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Det där är ett typiskt fel på ritningar av äldre modell.
    Jag har samma problem med mina ritningar så därför brukar jag rita om profilerna och spanten så att jag får det att stämma bättre.
    Det verkar som att det blir någon förvanskning när ritningarna kopieras från originalet. (Förmodligen dåliga kopiatorer).
    Ja, att det är kopieringen som orsakar problemet är ställt utom all tvivel. Jag har sett denna ritning i "original" på Gotland för några år sedan och då var måtten rätt. För en tid sedan pratade jag med en av snubbarna på Traplet Plan Service och då avslöjade han att alla ritningar är avfotograferade och ligger numera på microfilm för att spara på utrymme men även för att inte slita på originalritningarna. Tydligen så ligger svårigheten i att få rätt hastighet på kopiatorn och det verkar som att den förlänger den avkopierade filmen. Mäter man alla längsgående detaljer så är dom ca tre-fyra procent för långa men bredden däremot stämmer ganska så bra. Så det är bara att lägga till lite här och dra av lite där så ska det nog bli bra på slutet. Det gäller bara att se upp innan man börjar skära, för balsan är dyr och dyrare lär den väl bli nu när vindkraftsindustrin har fått nys om att det är ett bra lamineringsmaterial för deras snurrevingar. Det är ingen hejd på`t.

    ....tills dess,

    Kay krut

  13. #13
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Intressant tråd. Kommer bli spännande att följa
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #14
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Vad ska du med en racer till, Kay? Du flyger ju aldrig på fullas...

    Snygg kärra är det - tycks vara byggd på Cub-delar också...
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vad ska du med en racer till, Kay? Du flyger ju aldrig på fullas...

    Snygg kärra är det - tycks vara byggd på Cub-delar också...


    Hmm Ove, om jag bygger en Miles Atwood och flyger som jag brukar, dvs halvgas, så lär jag nog flyga ifrån en del andra kärror. Se´n om den är byggd på Cub-delar, det vette fasen för M.A.S-en byggdes redan 1934 och då var det bara Taylor-cubar som gällde och dom hade inte den vingen. Nej i så fall tror jag snarare att Piper sneglade på Miles-kärrans vinge när han började bygga sina"Cubbar" Fast det hjälpte inte så mycket, Cub är och förblir en lågfartskärra, oavsett vilken vinge man sätter på den. Jag tycker att båda flygplanen har sin charm och jag har ju byggt en och annan Cub så nu vill jag ha en lite snabbare maskin. Jag hoppas att den blir färdig lagom till att premiärflyga på ditt nya fält !! För där lär väl bli plats så det räcker. Då jäklar Ove !!

    Kay krut

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Det här ska bli en spännande tråd att få följa. Det är ju onekligen roligt med lite annorlunda modeller.

    Mvh Olov

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Drog ner en sväng till hobbyrummet och skar till lite spant och annat smågodis. Femtiotvå hjälpspryglar senare har man nästan tappat intresset för balsa och kniv. Nu blir det inte mera byggt förrän till nästa år!

    God Helg mina vänner.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atwood 024.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	35409  

  18. #18

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag förstår dig att du nästan har tappat intresset för balsa och kniv.....52 st.


    God helg på dig med!

    Göran

  19. #19
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 956
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Va??
    Du ger väl inte upp så lätt??
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Va??
    Du ger väl inte upp så lätt??
    Jo, nu ger jag upp, för i år.

    God avslutning på året och akta fingrar och ögon.

    Kay krut

Liknande ämnen

  1. Ryan STA special
    Av roggie_49 i forum Metanolmodeller
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 09:53
  2. Miles Magister No 2
    Av Lada008 i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 15:40
  3. OS 61 Hanno Special
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 16:22
  4. Bilder på min senaste Skapelse Miles Magister
    Av Rinsewood i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 08:43
  5. Motorkåpa till en Miles Magister
    Av Rinsewood i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •