Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek

    Håller på och lär mej mera om elflyg

    Tittar lite på denna sida: http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

    Har jag uppfattat detta rätt:

    Låt säga att vi har samma spänning i accen, t.ex 11,1 volt ( 3S )

    Ett lågt KV ger ett LÅGT varvtal, och då behöver planet en stor propp med låg stigning som snurrar lite saktare
    Summa = planet flyger saktare ( trainers - slo-flygare osv )

    Ett högt KV ger ett HÖGT varvtal, omvänt då, liten propp på högt varvtal, högre stigning på proppen
    Summa= planet flyger fortare ( snabba plan )

    Man väljer alltså KV efter den önskade flyghastigheten / flygplanstypen ?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lite förenklat ja. Om man ska hovra får man mera stabilitet med stor propeller, då blir det bra med lågt kV och stor propeller med lite stigning.

    Men det går att använda lågt kV på segelflyg med stor propeller för att få kraftigt stig också, då väljer man lågt kV, stor propeller och stor stigning.

    Man kan välja kV efter batteri också, lågt kV för många celler stort kV för få celler.
    fredrik

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Och har du en motor med lågt kv som drar en stor prop på - låt säga - 3s lipo så kommer samma motor passa i ett snabbt plan med en mindre, högvarvig propeller om du går upp till 4s lipo.

    // Fredrik W

  4. #4
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Freddan du skrev: Man kan välja kV efter batteri också, lågt kV för många celler stort kV för få celler
    Är det för att få liknande varvtal på propparna ? ( oavsett spänningen liksom )


    Vad tyckte ni om denna som jag lade in ovan ? http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

    Ibland när jag matar in uppgifter kommer det ut tre förslag:
    Best Speed Setup - Best Thrust Setup - Best Combination

    Eftersträvar jag fart = alt 1
    Alt 2 : stor propp på lägre varvtal typ trainer eller slo-flyer

    Finns det fler liknande sidor, med självuträknande förslag på motorer och proppar mm ?

  5. #5
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Och har du en motor med lågt kv som drar en stor prop på - låt säga - 3s lipo så kommer samma motor passa i ett snabbt plan med en mindre, högvarvig propeller om du går upp till 4s lipo.

    // Fredrik W
    Bra förklaringar ! nu hajar jag lite till

    Var tittar ni proffs / kunniga på motorstorlekar, kv, watt, propp rek osv ?

  6. #6
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Många frågor blir det ... som ett barn som fyller upp hjärnan / hårdisken :-)

    Vad skiljer mellan en propp avsedd för elmotor jmf förbränningsmotor ?

    Jag hajar att en för bensin/metanol propp behöver vara kraftigare pga att motorn ev ska startas i proppen ( eller i spinnern )

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek

    Det är ingen principiell skillnad mellan proppar för metanolmotorer och el. Men många (de flesta?) elkärror är mindre och lättare än de minsta bränslekärrorna. De har därför lättare=klenare propellrar. På senare tid har det dykt upp elmotorer som är avsedda som direkta ersättare för bränslemotorerna. Dessa skall ha "normala" proppar.
    Skillnaden är större mellan olika typer av elmotorer. Det finns motorer med låga varvtal som är avsedda för så kallade slow-flyer proppar. Dessa är stora och relativt lätta. Andra motorer producerar vansinniga varvtal och skall ha pyttesmå propellrar.
    Själv föredrar jag att använda motorer som är ett mellanting runt 1200-1500 kv och 3s-ackar. De funkar bäst med så kallade APC, eller sport-proppar.

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    De flesta propeller fabrikanter har minst en serie för elmotorer. De är framförallt tunnare & lättare eftersom en elmotor med balanserad propeller har väldigt lite vibrationer.
    Det är alltid fördel att ha en lätt propeller. Det ger ett snabbare gassvar och på bakmonterade outrunners vid 3D flygning så blir det väldigt stora påfrestningar på infästningen, så motorn får längre livslängd med en el-anpassad propeller.
    De finns i storlekar uppåt 30" så de betyder mycket även i stora installationer.
    Däremot har jag dock upptäckt att om man får en APC-E med för vass framkant så blir den bullrig och orkeslös. Rundar man av den med lite fint slippapper så funkar den som den ska igen.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Prova att läs lite på Roger McRegors site om elflyg, finns mycket matnyttigt och inte så gammal information.

    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

  10. #10
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Men var beräknar ni era s.k. set-uper
    Online någonstans på www ?
    Eller räknar ni på det själva, "manuellt" ?
    Eller att använda likadana prylar som någon annan redan har provat ut ?

    Vad tyckte ni om denna som jag lade in ovan ? http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

  11. #11
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Jag har tittat och läst en del på Rogers hemsa !

    Hittade denna http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc_e.htm
    Betydligt mer avancerad ...

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Denna sista var bra, "lastade" jag på för mycket propp för att se var gränsen gick
    kom det varningar som dessa:

    * max. current over the limit of the controller *

    eller

    * max. power over the limit of the motor. Please check the limits! **
    the prediction of the motor case temperature is critical (>80°C/180°F). Please check! **
    max. current over the limit of the controller *

  13. #13
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek

    Beräkningar och rekommendationer är bra för att få en ungefärlig aning om vad som funkar ihop. Sedan får man köpa lite olika propellrar kring den beräknade storleken och testa vad som funkar bäst. Propellrar från olika tillverkare med precis samma specifikationer skiljer sig oftast åt i praktiken.
    Att testa i testbänk innan man flyger kan vara en bra idé för att se om man ligger nära gränsen för vad komponenterna tål. Det säger dock inte så mycket om hur drivlinan uppför sig i luften.

  14. #14
    jesse78
    Guest

    Standard

    Well, det låter väl rimligt men vad menar du med stigning?
    Och vad händer om man sätter en stor propeller på en motor med högt varvtal och...
    en liten propeller på en motor med lågt varvtal.

    Som jag läser det är högt varvtal avsett för liten propeller och inget annat...

    Jag försöker också att få ihop det här

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Håller på och lär mej mera om elflyg

    Tittar lite på denna sida: http://www.electrifly.com/config/index.php?step=1

    Har jag uppfattat detta rätt:

    Låt säga att vi har samma spänning i accen, t.ex 11,1 volt ( 3S )

    Ett lågt KV ger ett LÅGT varvtal, och då behöver planet en stor propp med låg stigning som snurrar lite saktare
    Summa = planet flyger saktare ( trainers - slo-flygare osv )

    Ett högt KV ger ett HÖGT varvtal, omvänt då, liten propp på högt varvtal, högre stigning på proppen
    Summa= planet flyger fortare ( snabba plan )

    Man väljer alltså KV efter den önskade flyghastigheten / flygplanstypen ?

  15. #15
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 633
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Stigning - hur brant propeller är mot luften.
    Exempel en helt vanlig innepropeller har ofta måtten 8*4 tum eller 200*100 mm
    8 tum - 200 mm är ju lätt att mäta tvärs propeller med ett måttband mellan spetsarna.
    4 tum - 100 mm som är stigning är inte lika enkelt att mäta men det är hur långt propeller gräver sig sig fram genom ett fast material på ett varv.
    Om man tar ett exempel med en motor som har varvtalet 20000 varv per minut och stigningen 100 mm per varv så skulle den kunna dra sig fram 2000 meter per minut. men så är det ju förstås inte med luft som inte alls är ett fast material utan slirar alldeles förskräckligt. Mer om man har ett plan med stort luftmotstånd än ett plan med en vass profil.

    Om man nu i stället hade valt en propeller i storlek 8*8 alltså samma diameter men dubbla stigningen så skulle planet med samma varvtal på motorn I princip gå dubbelt så fort - men också helt naturligt dra en massa mer energi.

    Det finns de som räknar att effekten är i kubik mot hastigheten. Propellern är ju inte ett streck utan sveper luften i en yta så att det blir en kvadratisk funktion. Att sedan propeller rör sig framåt gör ju att det blir en volym av luft som ska skyfflas - alltså kubikmått.

    Lite konstig utsvävning om stigning kanske men stigningen påverkar alltså hur mycket ström motorn drar rätt så avsevärt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk lite som växeln på en bil, En 8x8 slirar i början men har hög toppfart, en 8x4 greppar direkt men har låg toppfart.
    För de som ska hovra är 8x8 oanvändbart, för de som ska köra pylon är 8x4 inte så bra.
    Angående din fråga, en liten propeller på lågvarvig motor betyder att du får ut väldigt lite effekt. Detta kan dock vara användbart vid konvertering av metanol eller borstmotor då du behöver tyngd fram för att inte få baktungt plan.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. En lite annorlunda fråga om borstlösa motorer
    Av Toerman i forum Elektronik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 11:01
  2. Propellerstorlek
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 12:41
  3. Tester av borstlösa motorer
    Av radioactive i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 19:42
  4. Propellerstorlek
    Av uffenilsson i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 00:21
  5. Cessna med borstlösa motorer
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •