Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tappar kontrollen efter 4m

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Tappar kontrollen efter 4m

    Hej!

    Jo så här i juletider tänkte jag få igång min gamla radiobil och ge till systersonen

    Men väl laddad och klar för provkörning, så märker jag att allt funkar fint men så fort bilen och sändaren är mer än 4m ifrån varandra så börjar bilen köra av sig själv?!?!?!

    Vad är fel, nån som vet? jag har mest hållt på med rc-flyg men det borde ju egentlligen inte spela nån roll, tänkte det var kul att få lufta bilforument lite

    Tydligen så är det en AM-sändare?! brukar det vara det på bilar? har provat och binda med min 2.4Ghz radio men antar att jag måste byta fartreglage då också...

    PS. alla batterier är fulladdade, dock har bil-batteriet några år på nacken, men så länge jag inte kör iväg för långt så sprätter den på rätt bra

    Go jul!

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kristallerna kan fara illa. Om en kristall rör vid något kan den ändra frekvens. Dra ut kristallerna och sätt i dem igen. Hjälper inte det så får du nog köpa nya kristaller,
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Okej har provat att dra ur kristallerna och i med dem igen, smörjde även kristallstiften lite och andra el-delar, tyckte det blev lite bättre "täckning" men kan ändå bara köra typ 5m...

    Nån annan ide? Är det dyrt med nya kristaller?

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hur är det med mottagarantennen?
    Om det är en 35 MHz radio skall det finnas en en antensladd som är närmare metern lång, den skall helst vara utsträckt i sin fulla längd för att få bra räckvidd, den skall alltså inte vara ihoprullad.
    Kolla även om den är skadad.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Det är 27(.095)MHz och antennen är ca 40cm, tyckte dock att det blev lite bättre när jag drog ut den.
    Det var ju ingen dyr bil när jag köpte den men riktigt superkul att köra, så vore skam om jag inte fick igång den...

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    40 cm verkar för lite, är du säker på att den inte har varit längre?
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Standard

    Hej, nej den är inte längre, men bilen är ju inte så stor häller för den delen, provad utomhus nyss, då fick jag lite längre räckvidd, ca 10m, men tycker fortfarande det är för kort... lite tråkigt om man kör för långt och bilen tar själv över kontrollen och kör full fart in i en väg, dum som han är

    Finns det något mer tips att prova? Annars kanske det inte är så mycket att göra tyvärr..
    Var lite sugen på att ta ut bilen på isen och köra lite, synd bara om den drar iväg långt ut på hjälmaren..

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du nämnde att du har en 2,4 GHz radio?
    Hade jag varit dig så hade jag skaffat en extra mottagare till den och tryckt i bilen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9

    Standard

    Ja men jag har försökt det, men jag kan inte riktigt binda dem, krävs det inte ett fartreglage som är anpassat för 2,4GHz då?

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fartreglaget har inte med saken att göra, däremot måste mottagaren vara av samma fabrikat som din 2,4 GHz sändare och använda samma sändningsprotokoll, annars funkar det inte.
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Standard

    Ja men det är lugnt, mottagaren och sändaren vet jag funkar tillsammans, får göra ett nytt försök att binda då.. återkommer med resultat

  12. #12

    Standard

    Hej lyckades binda bilen med mitt 2,4GHz system, tack för hjälpen!!!
    Det var ditt svar om att fartreglaget inte spelade någon roll som fick mig att prova igen!

    Kul att köra lite bil igen!

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skönt att det löste sig
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Naza tappar höjd i gps mode?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 22:10
  2. Tappar kontakt vid snabba/många utslag
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:19
  3. Klöverantenner tappar det i höjdled
    Av evilaid i forum FPV Antenner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 11:56
  4. Tricopter med kk kort tappar stjärten
    Av backyardflyer i forum Tricopter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 21:45
  5. Före - Efter...
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •