Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Bryggarns Hexa-bygge

  1. #1

    Standard Bryggarns Hexa-bygge

    Hej.
    Har gått med planer på en större multi en tid, och experimenterade med en DJI 550 för att lära mig lite grann och se hur det fungerade att lyfta en kamera med radiostyrd helikopter. Visserligen tappade man lusten lite grann när vinden tog min kära 550 med kamera och allt ur synhåll och försvann, men efter nån veckas deppande kikade jag närmare på de få bilder jag trots allt hunnit göra, och det var för bra för att ge upp.

    Så planerna på stor stark multi började formera sig. Jag var tidigt inne på Hexa, eftersom de borde vara stabilare än Quad och Tri, men också lite billigare än Okto.
    Började kika runt. Ville gärna ha en stor, återigen pga stabilitet. Helst 700-800 mm mellan motorerna.
    Var länge inne på en 800 mm ram från Foxtech som heter FH-H800 och går att få i paket med både motorer, fartreglage, propellrar, gimbal och styrsystem. Ihopfällbar var den också, och det är ju trevligt när man börjar närma sig metern i diameter.
    Sen var det någon här i forumet som skrev om sin Vulcan, från UAVshop i Storbritannien.
    Det var ett vettigt koncept tyckte jag, som går att bygga i tri, quad, hexa och okto på samma basplattor, alltefter tycke och smak. Två längder på armarna, som ger 900 eller 1200 mm diameter på maskinen men som också lätt kan kapas om man vill ha en mindre maskin. Fällbar var den också.
    En sån ville jag ha!

    Började fundera över motorer, fartreglage, propellrar och så vidare. Plötsligt en dag dyker det upp ett paket på sajten, som i allt väsentligt innehöll de komponenter jag funderat på. När jag skulle beställa upptäckte jag att det bara skiljde 10 pund mellan 900 mm-ramen jag hade tänkt mig och 1200 mm-ramen, allt annat helt lika. Ah va fasen, det fick bli en 1200.

  2. #2

    Standard

    Sagt och gjort.
    Jag lade min beställning på måndagkvällen. På tisdagkvällen växlade jag ett par mail med Alex på UAVshop där han undrade om vilken färg jag ville ha på kåpan. Hmmm, rött blir nog bra. Fint, då går det med DHL i morgon, sa Alex.
    Jodå, på fredagen hade jag paketet!

    Ram: Vulcan Multiframe Hexa 1200 mm, låga landningsstället
    Motorer: T-motor 2814-10
    Fartreglage: Hobbywing 40A OPTO
    Propellrar: 11/4,7
    Styrsystem: DJI Naza med gps
    Skruvar, muttrar, kablar, strömdistributionsplatta, kåpor, distanser, till och med krympslang och dubbelhäftande tejp ingick i paketet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020393.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	33987  

  3. #3

    Standard

    Ingen tid att förlora. Byggbeskrivning hade jag fått på mail. Började med motorfästena. De är frästa i kolfiber precis som basplattorna, men tjockare. Man skruvar motorerna direkt i kolfiberplattan. De där korsformiga motorfästena i metall som följer med motorerna behövs inte. Lite Loc-tite i gängorna, inget fusk här inte. Kostade på lite krympslang på utsatta ställen också, där kablarna går in i och ut ur armarna.
    Det här ska bli en kamerabärare. Därför valde jag att sätta motorfästena högt på armarna, för att minska risken att få armen med i bild senare. Det stal ett par värdefulla centimeter av kablarna att dra ner kabeln under motorfästet. Lite hjälpte det att vrida motorn så att kablarna kom i bättre läge för att runda plattan och fortsätta in i armen, men det var inte mycket av de 60 cm långa kablarna som kom ut på andra sidan 50 cm-armarna.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020398.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	33989Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020400.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	33991Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020406.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	33992Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020408.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	33990

  4. #4

    Standard Sv: Bryggarns Hexa-bygge

    Snyggt Det ska bli spännande att följa bygget i mål och se de första filmerna/bilderna.

    --
    S

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5

    Standard

    Tack Sickan, ska bli kul att se hur den här blir.

    Sådär, alla armarna färdiga. Dags att mäta ut var strömdistributionsplattan ska sitta.
    Trots att basplattorna är förborrade med så många hål att det ser ut som om någon skjutit med hagelbössan på dem, finns det inga hål som passar strömdistributionen.
    Jag satte lite maskeringstejp på kolfiberplattan innan jag märkte ut, och borrade sedan genom tejp och allt. Det brukar bli lättare att se då, och mindre risk att slinta med borret.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020407.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	86,4 KB 
Id:	34015Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020409.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	123,2 KB 
Id:	34016
    Senast redigerat av Bryggarn den 2012-11-15 klockan 10:56.

  6. #6

    Standard

    Dags att börja löda. Började med alla bulletkopplingarna på fartreglagen, det gick smidigt efter att jag hade kommit på att jag kunde borra ett lagom stort hål i en planka och sätta kopplingarna i, istället för att försöka sätta dem i krokodilklämman på lödstativet.
    Sedan strömdistributionsplattan. Det gick åt vansinnigt mycket värme att löda de här kablarna, min lilla lödstation orkade inte med. Jag fick skaffa grövre doningar för att ha en chans. Lödning har aldrig varit min bästa gren, och när en kompis var förbi och inspekterade fick jag bakläxa på flera av mina lödningar (-Ser ut som kråkskit, gör om!).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020410.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	34018   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020412.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	88,1 KB 
Id:	34019   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020422.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	71,3 KB 
Id:	34020  

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Ja det går åt grova lödkolvar när man kommer upp i storlek på kontakter
    Följer detta med stort intresse, planerar själv nåt liknande bygge under vintern.

  8. #8

    Standard

    Va kul att du valde Vulcan, den är grymt rolig att bygga och som du säger, man kan alltid minska ner på storleken om man vill genom att kapa ner armarna..

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Ja det går åt grova lödkolvar när man kommer upp i storlek på kontakter
    Följer detta med stort intresse, planerar själv nåt liknande bygge under vintern.
    Hej Fredda.
    Japp, samtidigt vill man ju helst inte elda upp nåt, t ex isoleringen på nån servokabel som råkade ligga i närheten, eller bränna fingertopparna sönder och samman när kabeln som nyss gick fint att hålla i plötsligt blir glödhet hmmmmm.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av akromatic Visa inlägg
    Va kul att du valde Vulcan, den är grymt rolig att bygga och som du säger, man kan alltid minska ner på storleken om man vill genom att kapa ner armarna..
    Hej akromatic.

    Ja den verkade inte onödigt svårbyggd. Tack för att du ledde mig på rätt spår :-)

  11. #11

    Standard

    Dags att skruva i strömdistributionsplattan.
    Jag har valt att montera den på undersidan av topplattan, efter tips från tillverkaren (bilderna nedan visar alltså hexan liggande uppåner).
    Anledningen är att om man någon gång i framtiden behöver in och fixa något mellan basplattorna är det enklare att ta bort bottenplattan, eftersom topplattan har all elektronik på ovansidan, med allt vad det innebär av kablar härs och tvärs. Jag tyckte det lät logiskt och körde på den linjen.

    Det här blir en I-konfigurerad hexa, alltså med en arm rakt framåt och en rakt bakåt. De två armarna på varje sida kan sedan vikas in för enklare transport. Därför får jag placera fartreglagen direkt på varje arm, för att de inte ska sitta i vägen när man fäller ihop armarna. Det verkar fungera bra, man får vara noga bara så att inga kablar kommer till skada när man viker. Ska bli intressant att se hur bra det faktiskt fungerar att göra detta i verkligheten sen, lite pilligt verkar det allt vara.
    Att placera fartreglagen direkt på aluminiumarmarna lär också ge bättre kylning, men det tvivlar jag på eftersom de ju sitter med tjock dubbelhäftande tejp. Nå, det lär jag väl märka så småningom.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020425.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	34183   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020430.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	34184  

  12. #12

    Standard

    Upptäckte en lurig grej. När jag monterade motorerna tyckte jag skruvarna var i längsta laget. Vid en närmare koll fick jag se att två skruvar på varje motor var så långa att de gick emot lindningen inne i motorn (de skruvarna närmast på varje sida om där kablarna går in i motorn, där lindningen går lite längre ner).
    Det vågade jag inte flyga med, så det blev till att korta av ett antal skruvar några millimeter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_MG_9682.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	34250   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_MG_9683.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	40,3 KB 
Id:	34249  

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Jätteintressant att följa bygget! Du fäster fartreglerarna med dubbellhäftande tejp som motverkar armens kyleffekt. Jag pressar ESC fast med buntband.
    Tack för dina detaljrika foton.
    Lars

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bjerred Visa inlägg
    Jätteintressant att följa bygget! Du fäster fartreglerarna med dubbellhäftande tejp som motverkar armens kyleffekt. Jag pressar ESC fast med buntband.
    Tack för dina detaljrika foton.
    Lars
    Hej Lars, och tack så mycket.

    Ja det verkar ju snurrigt att isolera fartreglagen från kylan på det viset. Men jag kan inte använda buntband som du föreslår eftersom armen skulle bli för tjock och inte få plats mellan basplattorna om jag gjorde så. Jag kan inte dra dem längre ut på armen heller, för kablarna räcker inte. Möjligen skulle jag kunna dra om kablarna till utsidan av armarna, men det vore ju en dålig lösning av flera andra orsaker.
    Min reservplan är istället att fästa fartreglagen direkt mot armen med ett par varv eltejp, men jag hoppas att det inte ska behövas. Det här är ju ändå fartreglage utan BEC, det borde innebära lite mindre värmeutveckling.

  15. #15

    Standard

    Jag skulle nog inte bekymra mig för värmeutveckling från esc:arna. Jag kör dubbehäftande biltematejp till 40Amp esc:ar och har satt de på armarna nära centrumplattorna..Med Tiger 2814-10 + 12x5 Xoar proppar väger hela schabraket 4,9kg i startvikt med kamera och gimbal och enligt ecalc så överbelastar jag motorerna redan vid ca 80% throttle..Efter 10 minuters flygning + hovrande så når esc:arna 20-25 graders temp... (mätt med ir-tempmätare) och känns endast ljumna..

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av akromatic Visa inlägg
    Jag skulle nog inte bekymra mig för värmeutveckling från esc:arna. Jag kör dubbehäftande biltematejp till 40Amp esc:ar och har satt de på armarna nära centrumplattorna..Med Tiger 2814-10 + 12x5 Xoar proppar väger hela schabraket 4,9kg i startvikt med kamera och gimbal och enligt ecalc så överbelastar jag motorerna redan vid ca 80% throttle..Efter 10 minuters flygning + hovrande så når esc:arna 20-25 graders temp... (mätt med ir-tempmätare) och känns endast ljumna..
    Mycket intressant. Det visar ju precis vad jag trott, kylning av fartreglage är inte särskilt viktigt på en sån här maskin.
    Vad har du för accar för att få tio minuters flygtid med 4,9 kg? Jag har ännu så länge bara 3s-accar hemma, men det är naturligtvis tänkt att bli 4s-accar till den här så småningom.

  17. #17

    Standard

    Nåväl, dags att börja sätta dit lite elektronik. Mottagaren fäster jag med kardborreband, av den enkla anledningen att jag vet att jag kommer att byta ut den ganska snart. Jag hade bara en sexkanalig mottagare hemma, och den kommer inte att räcka till när jag så småningom ska få på gimbal, kamera, telemetriprylar och gps. Men den räcker för de första provflygningarna.

    Jag funderade länge på var och hur jag skulle sätta Nazans BEC, eftersom led-lampan sitter på den och det kan vara bra att se den från marken. Så det fick bli ute på undersidan av en arm, fäst med kardborreband så det går att ta loss den när man ska koppla in sig på USB-porten. Möjligen säkrar jag den med ett buntband också.

    Själva Nazan sätter jag exakt mitt på basplattan. DJI uppger själva att Naza har inbyggd vibrationsdämpning, och efter rekommendation från UAVshop som jag köpt av så väljer jag faktiskt att fästa Nazan med medföljande tejp. Jag provar så får vi se. Överallt annars i olika forum och på Youtube sägs det att man alltid alltid ska använda vibrationsdämpande kuddar när man monterar styrenheten. Men skulle det knasa sig så är det ju bara att sätta dit kuddarna. Jag kommer att flyga en hel del med maskinen innan jag hänger på kameror och känsligare saker, så vi får se hur det går.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020463.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	34328   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020465.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	34329   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020462.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	34330  

  18. #18

    Standard

    Kanterna på kolfiberplattorna är ganska vassa. Det kan nöta illa på kablarna. Så jag klädde kanterna med kabelisolering från en gammal tv-antennkabel jag hade liggande, både hålen genom plattan där servokablarna och strömmatningen till styrenheten kommer upp, och på kanten där kablarna går ut till Nazans BEC. Dom har jag förresten buntat ihop med krympslang också.
    Även på ett par ställen nere på armarna jag satt tv-kabel, för att inte riskrar något när jag fäller ihop maskinen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020444.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	34331   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020448.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	34332   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020450.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	103,5 KB 
Id:	34333   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1020452.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	78,7 KB 
Id:	34334  

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Vad är det för diameter på basplattan?

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Vad är det för diameter på basplattan?
    De är tjugo centimeter.

Liknande ämnen

  1. Arducopter HEXA
    Av Vision i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 14:59
  2. Värsting hexa
    Av uffe40 i forum Hexa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 19:00
  3. ATG 700 hexa provflugen
    Av searay i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 23:41
  4. Vulcan multiframe Hexa bygge
    Av akromatic i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 17:51
  5. Hexa fummlande.
    Av TommyzT i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •