Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

mne: Strmfrbrukning gldstift?

Standard Strmfrbrukning gldstift?

Hej!

Jag har en Saito 72 4-tattare med ett OS F-stift samt en Sullivan 1-stifts ombordgld.
    Det str i bruksanvisningen att man kan anvnda 1.2-12 V matning till denna gldare
    och det str att man inte ska anvnda mottagarbatteriet fr gldaren/stiftet drar s
    mycket strm. Jaha, hur mycket d? Vad kan man ha fr ack? Tnkte anvdna 2S LiPo,
    men klarar man sig med 450mAh? 1800? Nn som vet? Och drar gldaren samma
    strm frn 0 rpm till en tredjedel eller vad man nu vljer att glda p fr intervall?
    Allt sitter i en Cub s det lr ju bli flygandes p tomgng lite mer n med en aerobatik-krra.

/MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Du kan nog rkna med ca 4 A. Jag har fr mig att det r vre grnsen p det grna p en "power panel". Sen borde en ombordgld kanske vara lite smart och knna av temperaturen (resistansen) i trden och bara ge s mycket strm att stiftet glder nr det behvs. Frr fanns det smarta drivers dr man kunde drnka stiftet och d tryckte gldaren ut s mycket strm att det funkade nd men drog ner strmmen nr det inte behvdes. Jag kan tnka mig att man inte br koppla p en ombordgldare p ett "vanligt" mottagarbatteri som ju inte normalt r avsett fr hga strmuttag men om man anvnder Lipo med hga C s r det mjligtvis strningar som skulle kunna g frn ombordglden till mottagaren - men det verkar inte sannolikt om man har kvalitetsgrejor. Ditt 450 mAh borde ju ltt klara saken men jag hade nog tagit och mtt batteriet efter ca 5 minuter s att man vet vad omborden drar i drift.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Det borde g att hnga p en en tngamperemtare under drift, och f en vettig uppfattning av strmfrbrukningen.
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Oj, drar dom s mycket. Hm... mste testa mta strmmen och se. Har ingen tngamperemeter, fr skaffa en, fr bkigt haka p en vanlig Fluke-multimeter. Sullivan gr vl rtt kloka grejer och denna r inte s gammaldags direkt, kanske den r s pass smart att den anpassar matningen beroende p "frhllandena"? Man programmerar hur lngt upp p "spaken" gldaren ska glda. Allts att man stller spaken p tex 1/4-spak och trycker SET och s glder den endast mellan 0 och 1/4. Men hur den glder, det vet jag inte.

Vad menar du fr strningar frn gldaren till mottagaren? Visserligen r throttle-kanalen kopplad till gldaren, men?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Vad menar du fr strningar frn gldaren till mottagaren? Visserligen r throttle-kanalen kopplad till gldaren, men?
    Gldaren kan nog jmfras elektroniskt med ett fartreglage. Den gr ju om batterispnningen till ngot som blir mellan 1 och 2 volt (vilket kanske motsvarar ett par ampere) fr att f rtt gld. Hur intellilligent den gr det vet jag inte men p ngot stt pulsar den i alla fall ngonstans. Om frekvensen r illa vald skulle man kunna tnka sig att det kan fortplantas strningar antinget via batterikabeln eller via sladden till mottagaren men nr du nmner sullivan s skulle jag inte vara allt fr bekymrad.

Standard

Fr la kolla skalan nr man kommer till verkstan men har fr mej (bilstift) var runt 1A fr gld vid start (1-1.2A) fr det mesta, var det kallt kunde man hja nn tiondel till men lite till s rkte man stiftet... Minns inte vilka stift i OS-skalan det var, motorerna var till sm 1:10 bilar .15 eller nt snt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Standard

Jag har tvinnat alla kablar i flyget och kan skert lgga en ferritkrna runt throttle-kabeln till mottagaren fr den psykiska delen av oron. :-D

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ett stift drar enligt min erfarenhet mellan 100 mAh och 1 -3 Ampere. Nr det r kallt - och kanske drnkt i brnsle drar det som mest. Nr motorn r igng ser ju brnslet till att glden hlls vid liv och ett varmt gldande stift drar mycket mindre - kanske 100 mAh. Mitt tips r att anvnda tv 2000 mAh NiMh (AA-celler) som parallellkopplas och blir 4000 mAh. Flera av mina vnner anvnder en enkel strmbrytare p utsidan av modellen som de slt till vid motorstart och har sedan kontinuerlig gld frn tv parallellkopplade NiMh's. Och NEJ - gldstiften gr inte snder oftare med kontinuerlig gld.

Gott Slut och Gott Nytt r!
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Aha, det r ju en rtt s ltt lsning p problemet, allts viktmssigt, med NiMH istllet. Sullivan-gldaren ska ju ha 1.2V-12 V, s kanske det r lite grnsfall med 1.2V NiMH-ack trots allt? Men om man ska ha 2S2L-NiMH s blir det ju tungt. Hur mycket "gas" ska man stlla in Sullivan-gldaren p d? Allts nr ska det gldas? 0-1/4 gas? 1/5? mer? mindre?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 025
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

En variant kan vara ETT AA NiMh p 1500 - 2500 mAh. Borde vga ungefr som ett LiPo med elektroniken...
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Klarar ett NiMH av upp till 3 (4) A? Sub-C-cell p 1.2 V kanske? Skulle ju vilja slippa kpa nya ackar... men har inte s mnga att vlja mellan i den dr rangen. 360, 450, 500, 1800, 2200!!! Stort gap p fel stlle...

Standard

En VARNING anvnd inte ack ver 9V , en nyladdad 12:a kan ha 13-14V har pajat en sullivan p det viset.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Varfr trassla med ombordgld nr det inte behvs! Ondig vikt osv.
    Stll in motorn noggrant istllet skommer den att g som en klocka och aldrig lgga av!
    5%-15% nitro, 15-20% olja, tanken monterad i rtt niv med Uni-flow!

Standard

Jaka, det r ju ocks ett stt... men det r ju en Saito? Hrt lite rykten om dem jmfrt med tex OS om hur de r att stlla in osv. Eller? Har ju en OS Surpass II ocks, men inte byter jag... Den sitter i en Kelly F1.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 025
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

En perfekt instlld motor krver ett perfekt inbalanserat brnslesystem. Och det r svrt. Vanligast r att motorn fr g rikt vid full tank fr att g snlt nr tanken nrmar sig tom. Och d kommer motorn att riskera stanna p tomgng vid full tank. En annan faktor r tryckmatningen dr fullgas ger hgre tryck i tanken och drfr rik tomgng nr man drar av gaen snabbt. Normalt lter man ju motorn g p tomgng nr man stller in tomgngen och d r det ett lgre brnsletryck och man ppnar tomgngsblandningen lite mer. S ombordgld r inte s dumt nd. Men det rcker lngt med en NiMh p 2000 mAh och en strmbrytare - konstantgld.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Sant s sant... det r olika temp, lufttryck, luftfuktighet... olika mycket i tanken, olika mycket throttle.. osv... och med min tur s brukar det mesta stanna innan jag fr det instllt det flygtillfllet. =) S ombordglden fr va kvar och jag ska se om det blir ett av mina LiPo eller om jag sker upp nt fett NiMH! =)

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    15
    Jobb
    Polymertekniker
    Klubb
    Landskrona flygklubb

Standard

Hejsan
    r en av Oves kompisar som krmed konstant gldstrm via en brytare.
    Sam ack anvnder jag en 3000 mah C cell eller tv paralellkopplade 2000 mah AA celler.
    Som Ove skriver s r det inga problem fr stiften eftersom rasar s fort motorn kommit igng.
    hur mycket drar stiftet ? OS F drar 3,2A nr jag slr p strmmen, nr motorn kommit igng
    i stort sett ingenting och hr kommer en siffra som visar att det funkar s.
    En eftermiddag p fltet,fullladdad stifacke, 3 - 4 motorstarter plus lika mnga flygningar samt
    en del tomgngskrning. Brukar f i en 600 - 650 ma nr jag laddar om acken.

MVH

Roy Persson

Standard

Var finns bra NiMH d? Tex om jag nu testar 1.2V Cell (tar tv st i fall man vill seriekoppla dem till Sullivan gldarn)?

Standard

Om det funkar med AA storlek s r Sanyo Eneloop bra. Finns att kpa p bl.a. Conrad, men gr att hitta billigare p t.ex. eBay.de.

HR-3UTGA eller HR-3UTGB heter dom. Bda r 2000 mAh, klarar mnga laddcykler och har vldigt lg sjlvurladdning. Det finns ven en Eneloop Pro ("XX") ack, 2500 mAh, men med frre laddcykler samt ngot hgre sjlvurladdning. HR-3UWX, HR-3UWXA eller HR-3UWXB heter dom.

Jag fick tag i ngra 8 packar HR-3UTGA nr Conrad reade ut dom fr 179:- Anvnder dom till olika apparater hemma. Kpte ven ngra AAA (HR4-UTGA) till fjrrkontroller. Kpte ven ett frdigt 6V-pack (5xHR-3UWXA) som mottagarack i nsta krra.

Mer Eneloop info finns p wikipedia.

PS. Dom vanliga Eneloop finns ocks med ldfanor, jag har sett dom p eBay.de.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2013-01-06 klockan 03:42.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Men kom igen! Det behvs ju ingen ombordgld! Dert r ju s j... enkelt att stlla in alla slags gldstiftare,fyrtakts svl som tvtaktare, s gr man det bara ordenligt kommer motorn att g som en klocka p alla varvtal. Men d gller att man kr med korrekt soppa 5-15% nitro och 15-20% olja och monterar tanken enligt: "the tank mounting rule"!

Liknande mnen

1. Gldstift
    Av Kurre i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2012-12-03, 20:32
  2. GoPro HD strmfrbrukning?
    Av Impulze i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-08-18, 19:58
  3. Strmfrbrukning 7955 servo?
    Av rc9 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-04-16, 17:26
  4. Servon och strmfrbrukning
    Av MagnusStrmqvist i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-08-21, 23:25
  5. Strmfrbrukning elektromagnetiska ventiler
    Av Leif S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-26, 15:59

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •