Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

mne: Strmfrbrukning gldstift?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r inte allt fr svrt att stlla in en motor s att gldstrm inte behvs. Men som jag skrev tidigare att motorn gr rikt i brjan pga full tank, och magert mot slutet pga tom tank gr det ju lite mer komplicerat. Dessutom har ju trycket frn ljuddmparen ocks betydelse. Har sjlv en OS FS91 som stannar d och d nr jag drar av gasen fr hftigt vid full tank. Ombordgld fixar problemet - dessutom r det lttare att starta - bara sl till strmmen och veva igng.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Vissa 4-taktare har ju inte ens tryckslang frn dmpen, de borde ju ha mindre problem med fulltank/tomtank. Eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Inte skert. Du har ju fortfarande nivskillnaden i tanken som kan ge problem.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Vill minnas att jag skrev en liten artikel om just ombordgld. Kan vl fortfarande vara aktuell.

http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...5-gott-och-ont

Kay krut

Standard

Hej

Har en saito 180 gr som en klocka haft den i 10r. Har alldrig (Tryckmatning ett mste enligt saito). tjuvstannat,Ingen ombordgld, sidmonterad. !0 nitro 15% syntolja.

Mvh Thomas

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Bara att gratulera till ett lyckat system. Och sjlvklart kan man brja utan ombordgld. Skulle man f problem r ju ombordgld ett stt att avhjlpa problem med motorn.
    Det r problem med de stora bensinstjrnorna. De behver ett jmnare brnsleflde. Det lser man med en elpump som har en T-koppling p utgngen. Ena slangen gr till frgasaren, den andra tillbaka till tanken.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Kr man bara med ett bra tanksystem (monterat tanken rtt exempelvis) som t.ex Uni-flow eller har Tettras "Bubbleless" tank och kr med 5-15% nitros har man inga problem.

Standard

r ju en Cub, nr den str p marken s r frgasaren helt klart hgre n tanken... men sen nr den flyger, s vet jag inte, men verkar va helt OK, fr Hangar 9 rekommenderar just den motorn jag har, och som r placerad s som den ska va. Men r det skillnad? r det viktigt ven nr man flyger? Tanknivn r ju inte horisontal nr man flyger.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Att ha tanken hgre n frgasaren r ett No No! -Stller till bekymmer.
    Flj alltid regeln som sger att: En tnkt linje dragen genom mitten p tanken ska g genom mitten p frgasaren nr planet str horisontellt!
    Det r "tankregeln" och den mste/br alltid fljas om man vill ha en fungerande motor! Sen gller som vanligt 5-15% nitro, tryckmatning , Uni-flow eller Tettra "Bubblelesstank", fr bsta driftfrhllande!.

Vill man ventyra sin modell s struntar man i ovanstende...

Standard

S d br jag allts nd kolla om Hangar 9 har tnkt p denna linje med tanke p att de rekommenderar just den motor som r i flyget? =) Nr flyget r horisontellt allts, dvs kroppskordan/stabilisatorn i linje med marken.

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

ssa detta besserwissersnack om att ombordgld r ondigt......
    Varfr skall man strva bakt nr nya saker kommer??Ingen flyger vl p 450mah accar nu frtiden??dessa fanns ju bara frr,ingen flyger vl p 1.5kg standardservon som bara fanns fr 25-30 r sedan?
    Har sjlv ombordgldsystem i min hangar9 1/4cub med saito 120 fyrtakt.Fungerar ypperligt enligt mej.go fin motorgng,skert att smyga runt p tomgngen med cubben.Tycker det r s underbart bra med denna uppfinning.Har ven samma system monterat p min stora Esm B25 med tv Os 95rv fyrtakt,helt suvernt bra!Dr vill man ju verkligen inte att en motor lgger av,d r det nog krt med den krran.S snlla Jaka,vad ser du fr problem med att anvnda ett omordgldsystem??Det r vl end en sak som fr ses som bra ur skerhetssynpukt?eller?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,gr som ett skllat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

Reg.datum
    Jul 2013
    Inlgg
    149
    Jobb
    Ljusbgstekniker
    Klubb
    Silvervingen

Standard

mste ppna mnet
    har en sc91 4takt anvnder OS F gldstift som inte vill g fint p tom gngen men varvar fint vid gas p drag .anvnder jag start strmmen funkar den fint .kan jag ta vanliga batterier AA 1,2v 1500mah som gldare .och hur lnge rcker det vid konstant pslag

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ett gldstift tar upp till ngra ampere om det r kallt. I och med att motorn startar r det egentligen metanolen som i en katalytisk process (metanolen hller stiftet gldande). Detta innebr att nr vl motorn startat minskar strmfrbrukningen drastiskt. Detta pga motstndet i gldtrden ndras nr den blir varm. Det skiljer mellan stift. Men jag skulle tro att man kan rkna med kanske 100-500 mAh i snitt. Det innebr att man skulle f ut flera timmars flygning ur ett 2500 mAh NiMh-batteri. Och, nej, gldstiftet gr inte snder av konstant gldspnning.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Om man kopplar p en gldare p ett gldstift s glder stiftet.
    Om man ftt igng motorn s hlls gldstiftet gldande (eller?).
    Om man ftt i gng motorn s gldstiftet hlls gldande OCH att man har gldaren p... d mste vl gldstiftet slitas mer?
    Som tex Sullivan ombordgld som jag har i ett flyg http://www.sullivanproducts.com/Mode...sMainFrame.htm ... Det stller man in att sluta glda efter tex halvgas.

Reg.datum
    Jul 2013
    Inlgg
    149
    Jobb
    Ljusbgstekniker
    Klubb
    Silvervingen

Standard

okej stiftet drar nstan ingen strm .batteriet br rka en dags flygning. min tanke r att stta en mikro brytare som stter p strmmen vid ca 1/3 gas eller s ca tomgng fr att hjlpa till s att motor ej stannar vid lga varv och r rap vid gas p drag .
    funkar det eller r jag fel ute. fr den ej att g p lga varv har byt alla mjuka delar nytt stift och tanken dr den ska vara.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Din tanke r helt rtt!
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Jul 2013
    Inlgg
    149
    Jobb
    Ljusbgstekniker
    Klubb
    Silvervingen

Standard

ja d funkar min automatiskt hemma byggda glddrivare, till prova i helgen bara det slutar regna.
    23kr p kjell kompani ,

Reg.datum
    Jul 2013
    Inlgg
    149
    Jobb
    Ljusbgstekniker
    Klubb
    Silvervingen

Standard

har monterat 2st AA batterier via en mikro brytare som servo armen tar i vid 1/3 gas och mindre .d gr strmmen till stiftet som fr extra vrme .och det blir en stabilare tomgng samtidigt fr jag en rappare motor vid gas p drag.som inte r helt fel med min kr still .

Standard

Har du bara en sockerbit till gldstiftet eller har du hittat ngon mer frfinad lsning? Behver man verkligen stng av gldstrmmen p hgre varv. Jag krde med handgldaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket strm

Liknande mnen

1. Gldstift
    Av Kurre i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2012-12-03, 20:32
  2. GoPro HD strmfrbrukning?
    Av Impulze i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2012-08-18, 19:58
  3. Strmfrbrukning 7955 servo?
    Av rc9 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-04-16, 17:26
  4. Servon och strmfrbrukning
    Av MagnusStrmqvist i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-08-21, 23:25
  5. Strmfrbrukning elektromagnetiska ventiler
    Av Leif S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-26, 15:59

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •