Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Strömförbrukning glödstift?

  1. #21
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är inte allt för svårt att ställa in en motor så att glödström inte behövs. Men som jag skrev tidigare att motorn går rikt i början pga full tank, och magert mot slutet pga tom tank gör det ju lite mer komplicerat. Dessutom har ju trycket från ljuddämparen också betydelse. Har själv en OS FS91 som stannar då och då när jag drar av gasen för häftigt vid full tank. Ombordglöd fixar problemet - dessutom är det lättare att starta - bara slå till strömmen och veva igång.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #22

    Standard

    Vissa 4-taktare har ju inte ens tryckslang från dämpen, de borde ju ha mindre problem med fulltank/tomtank. Eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Inte säkert. Du har ju fortfarande nivåskillnaden i tanken som kan ge problem.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vill minnas att jag skrev en liten artikel om just ombordglöd. Kan väl fortfarande vara aktuell.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...5-gott-och-ont


    Kay krut

  5. #25

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Har en saito 180 går som en klocka haft den i 10år. Har alldrig (Tryckmatning ett måste enligt saito). tjuvstannat,Ingen ombordglöd, sidmonterad. !0 nitro 15% syntolja.

    Mvh Thomas

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bara att gratulera till ett lyckat system. Och självklart kan man börja utan ombordglöd. Skulle man få problem är ju ombordglöd ett sätt att avhjälpa problem med motorn.
    Det är problem med de stora bensinstjärnorna. De behöver ett jämnare bränsleflöde. Det löser man med en elpump som har en T-koppling på utgången. Ena slangen går till förgasaren, den andra tillbaka till tanken.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kör man bara med ett bra tanksystem (monterat tanken rätt exempelvis) som t.ex Uni-flow eller har Tettras "Bubbleless" tank och kör med 5-15% nitroså har man inga problem.

  8. #28

    Standard

    Är ju en Cub, när den står på marken så är förgasaren helt klart högre än tanken... men sen när den flyger, så vet jag inte, men verkar va helt OK, för Hangar 9 rekommenderar just den motorn jag har, och som är placerad så som den ska va. Men är det skillnad? Är det viktigt även när man flyger? Tanknivån är ju inte horisontal när man flyger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att ha tanken högre än förgasaren är ett No No! -Ställer till bekymmer.
    Följ alltid regeln som säger att: En tänkt linje dragen genom mitten på tanken ska gå genom mitten på förgasaren när planet står horisontellt!
    Det är "tankregeln" och den måste/bör alltid följas om man vill ha en fungerande motor! Sen gäller som vanligt 5-15% nitro, tryckmatning , Uni-flow eller Tettra "Bubblelesstank", för bästa driftförhållande!.

    Vill man äventyra sin modell så struntar man i ovanstående...

  10. #30

    Standard

    Så då bör jag alltså ändå kolla om Hangar 9 har tänkt på denna linje med tanke på att de rekommenderar just den motor som är i flyget? =) När flyget är horisontellt alltså, dvs kroppskordan/stabilisatorn i linje med marken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Åssa detta besserwissersnack om att ombordglöd är onödigt......
    Varför skall man sträva bakåt när nya saker kommer??Ingen flyger väl på 450mah accar nu förtiden??dessa fanns ju bara förr,ingen flyger väl på 1.5kg standardservon som bara fanns för 25-30 år sedan?
    Har själv ombordglödsystem i min hangar9 1/4cub med saito 120 fyrtakt.Fungerar ypperligt enligt mej.go fin motorgång,säkert att smyga runt på tomgången med cubben.Tycker det är så underbart bra med denna uppfinning.Har även samma system monterat på min stora Esm B25 med två Os 95rv fyrtakt,helt suveränt bra!Där vill man ju verkligen inte att en motor lägger av,då är det nog kört med den kärran.Så snälla Jaka,vad ser du för problem med att använda ett omordglödsystem??Det är väl endå en sak som får ses som bra ur säkerhetssynpukt?eller?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    måste öppna ämnet
    har en sc91 4takt använder OS F glödstift som inte vill gå fint på tom gången men varvar fint vid gas på drag .använder jag start strömmen funkar den fint .kan jag ta vanliga batterier AA 1,2v 1500mah som glödare .och hur länge räcker det vid konstant påslag

  13. #33
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ett glödstift tar upp till några ampere om det är kallt. I och med att motorn startar är det egentligen metanolen som i en katalytisk process (metanolen håller stiftet glödande). Detta innebär att när väl motorn startat minskar strömförbrukningen drastiskt. Detta pga motståndet i glödtråden ändras när den blir varm. Det skiljer mellan stift. Men jag skulle tro att man kan räkna med kanske 100-500 mAh i snitt. Det innebär att man skulle få ut flera timmars flygning ur ett 2500 mAh NiMh-batteri. Och, nej, glödstiftet går inte sönder av konstant glödspänning.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #34

    Standard

    Om man kopplar på en glödare på ett glödstift så glöder stiftet.
    Om man fått igång motorn så hålls glödstiftet glödande (eller?).
    Om man fått i gång motorn så glödstiftet hålls glödande OCH att man har glödaren på... då måste väl glödstiftet slitas mer?
    Som tex Sullivan ombordglöd som jag har i ett flyg http://www.sullivanproducts.com/Mode...sMainFrame.htm ... Det ställer man in att sluta glöda efter tex halvgas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    okej stiftet drar nästan ingen ström .batteriet bör räka en dags flygning. min tanke är att sätta en mikro brytare som sätter på strömmen vid ca 1/3 gas eller så ca tomgång för att hjälpa till så att motor ej stannar vid låga varv och är rap vid gas på drag .
    funkar det eller är jag fel ute. får den ej att gå på låga varv har byt alla mjuka delar nytt stift och tanken där den ska vara.

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Din tanke är helt rätt!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    ja då funkar min automatiskt hemma byggda glöddrivare, till å prova i helgen bara det slutar regna.
    23kr på kjell å kompani ,

  18. #38

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    har monterat 2st AA batterier via en mikro brytare som servo armen tar i vid 1/3 gas och mindre .då går strömmen till stiftet som får extra värme .och det blir en stabilare tomgång samtidigt får jag en rappare motor vid gas på drag.som inte är helt fel med min kör still .

  20. #40

    Standard

    Har du bara en sockerbit till glödstiftet eller har du hittat någon mer förfinad lösning? Behöver man verkligen stäng av glödströmmen på högre varv. Jag körde med handglödaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket ström

Liknande ämnen

  1. Glödstift
    Av Kurre i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 20:32
  2. GoPro HD strömförbrukning?
    Av Impulze i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 19:58
  3. Strömförbrukning 7955 servo?
    Av rc9 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 17:26
  4. Servon och strömförbrukning
    Av MagnusStrömqvist i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 23:25
  5. Strömförbrukning elektromagnetiska ventiler
    Av Leif S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •