Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX

  1. #41

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kika på Pro Marks nitar: http://www.pro-mark.com/
    (se Price list)

    /Bo

  2. #42

    Standard

    aha, svarta-ringar-på-genomskinlig-plast-klistermärken. Enkel lösning iofs.
    Vad tror ni om att sätta ett smalt rör med rätt längd på änden av lödkolven?
    Alltså inte bränna igenom klädseln, utan bara "värmemärka" så pass att klädseln deformeras?

    EDIT: Och var får man tag på en OS FS 52 i Sverige/Finland?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    [QUOTE=Ålänning;331514]
    Vad tror ni om att sätta ett smalt rör med rätt längd på änden av lödkolven?
    Alltså inte bränna igenom klädseln, utan bara "värmemärka" så pass att klädseln deformeras?

    QUOTE]

    Låter inte som en bra idé, det är nog väldigt lätt att bränna hål...
    Prova på nån provbit att bara trycka försiktigt med ett smalt KALLT rör!
    Retroholic!

  4. #44

    Standard

    Jah, får väl prova sen när det närmar sig. =)

    Gångjärnen som kom med var en tunn flexibel plastbit som man ska klippa ca 25x12mm bitar av och limma fast in i spår man skurit med tex skalpell. Liknar inte CA-fibergångjärnen jag är van med. Är såna OK eller borde man skaffa de mer riktiga plastgångjärnen som man limmar in i runda hål? Annat?

    Vad använder ni för lack som skydd mot metanol?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    Standard

    Fyra frågor...

    1. Har sökt efter en OS FS-52S (som ersatt OS FS-48S) men hittar bara OS FS-56a överallt. Har den ersatt 52an?

    2. Eller vet nån var kan man få tag på en OS FS-52S (i Sve eller Fin helst)?

    3. OS FS-40 verkar vara vanlig också, men den kanske är för klen för min Piper? Enligt DB Sport and Scale ska motorn ligga på ca 25% i dragkraft av flygets totala flygvikt. Kan det stämma det? vad har en OS 40 för dragkraft med lagom långsamflygande propeller (inget fartmonster detta flyg)? Och vad har en 52a samt 56a?

    En OS FS-56a är ju större, tyngre (461g enligt vissa sidor, men se nedan) och kraftigare än en OS FS-52S, så det är ju inte riktigt det jag behöver.

    OS FS-40S ... 355g ... 0,65 PS @12.000
    OS FS-52S ... 434g ... 0,9 bhp @12.000
    OS FS-56a ... 419g ... 1,0 PS @10.000 Enlig OS hemsida väger den 419!? Utan pipa?

    4. Vad ska man använda för lack på tex brandväggen mot metanol?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja, det verkar vara dåligt med OS'er i den storleken du söker, kanske är det så att den utgått i tillverkningen.

    Men en 56'a skadar väl inte?? Model-Craft är generalagent för OS i Sverige. http://www.model-craft.se/motorer/gl...aspx?pagenum=1

    Lack??

    Jag har tidigare använt vanlig "servalack", alltså färg som spädes med lacknafta. Har inte haft några problem med den typen av färg.
    'Förståsigpå-arna' rekommenderar säkert nån form av 2K-lack...
    Retroholic!

  7. #47

    Standard

    Är väl som du säger, att 52an kanske har utgått. 56an är ju större, tyngre, kraftigare (onödigt kraftig?) och så kostar den en tredjedel mer nästan, dubbelt mer än flyget. :-D Dessutom ska den ha 12 och 13" proppar. Det är stort på detta flyg! Kika nedan på en 13". Kanske får skippa OS... Måst iaf få den så pass klar att jag kan balansera och se vart det barkar. Väntar på klädseln nu... any day... =) Lack, ok...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6061.JPG 
Visningar:	163 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	41899
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #48

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm... Verkar bli lite dåligt med markfrigången...

    Vad är det för spännvidd/vingyta/vikt på skönheten?
    OS i all ära, men ASP/SC ligger inte långt efter. Jo, i priset!!
    http://www.inwoodmodels.com/index.ph...oller=category
    Retroholic!

  9. #49
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Hmm... Verkar bli lite dåligt med markfrigången...

    Vad är det för spännvidd/vingyta/vikt på skönheten?
    OS i all ära, men ASP/SC ligger inte långt efter. Jo, i priset!!
    http://www.inwoodmodels.com/index.ph...oller=category

    Håller med Thomas, det är inget fel på de ASP-motorer som jag har i allafall, går hur bra som helst.

    Jämnförde min ASP 160 FS med en dito OS och var sin 1/4 skala-cub, jag märkte då inte någon skilland.

    http://www.sdshobby.com/asp-4-stroke...6297f5b6e57c14
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #50

    Standard

    13 tum är för stort, 12" kan funka, gärna 11... kanske 10? Om det ska vara 2-takt metanol .35-.45 så skulle tex en OS Max 46AX passa och de har inkörningspropeller 10x6 och sedan gärna större.

    Vill inte ha nån snabbflygande loopande rollande modell, utan nåt som kan tuffa på annat rpm än max-rpm.

    Spännvidd 1422mm.

    Vingyta... står ingenstans. Räknar man det från vingbas till vingspets med skev och flaps utan de rundade vingspetsarna? I så fall är det (26cm x 61 cm x 2) + de triangelformade ytorna framför vingarna (12cm x 4cm)/2 x2 = 32,2 dm2?

    Vikt ska vara 2-2,5 kg enligt bruksanvisningen. Jag vet inte än vad det kommer landa på, men den väger just nu 1650 gram (där ingår allt jag har för ett komplett flyg förutom nedanstående, även motorbock, spinner, kablage, slangar, servon, linkage, osv).
    Det som saknas före motorval är: klädsel, inredning, färg, dekaler, nån ackvarnare, belysning.
    Metanol-setup: motor + propeller + ack + (strömbrytare) + throttleservo + dess linkage + glödförlängare/ombordglöd.
    El-setup: motor + propeller + ESC + LiPo

    Vingbelastningen, är den vikt delat med vingyta? I så blir 2,0kg -> 62 gram/dm2 och 2,5 kg -> 78 gram/dm2

    OS brukar ju alltid funka så fint. SC? Har haft en SC45 eller va det var, 2-takt. Usch! Kunde ju ha skaffat en OS istället för att lägga pengar på bränsle för inkörningen på SCn... ;-) Är dom bättre idag än för 5 år sen? ASP, jag har haft nån sån, har en 1.20. Vet inte vad jag ska säga... är dom verkligen så bra? Billiga jo, men? Hur är det med Kyosho, Saito, TT, andra? Ja OS är dyra... men tycker dom alltid gått så fint. Förutom OS 55 då som är ett f-n att nåla in.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #51

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    4. Vad ska man använda för lack på tex brandväggen mot metanol?
    Här är ett annat tips:

    För att vara helt säker så har jag alltid blandat epoxy med t-röd för att få en tunnare blandning och sedan penslat in hela brandväggen. Det står emot både metanol och nitro.
    /Lelle

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    25
    Jobb
    Seniormedborgare
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej Ålänning

    Om du fortfarande är intresserad av Os 52 (som är en underbar motor) så vet jag att Finn på Elltech har

    http://www.elltech.o.se/shop.htm

    Ralf

  13. #53

    Standard

    Lelle: Bra tips med "lacken"! Måst testa.

    Paffe: OS FS52 skulle ju sitta rätt fint jo. Kanske man borde slå till. Den borde ju ersätta en 2-takt .35-.45? Eller Blir det för stort? Kanske jag borde se var vikten hamnar trots allt, men ifos, man vill väl kanske inte ha en gammal OS FS48?

    Klädseln har kommit samt även lite grejer till noshjulshållarn, mm. =)
    Klädde lite och blev nöjd...
    http://forum.motorportalen.net/viewt...121519#p121519
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser sk*tbra ut!

    Ett litet tips:
    När man klär invändiga hörn, typ i vinklarna vid skevrodren på vingen (eller som på bilderna, i hörnen av det bakre hålet), så brukar man få skära upp klädseln för att kunna vika in den.
    Då kan det vara bra att FÖRST klä med en liten bit klädsel inuti hörnet, och sen klä över med resten av klädseln. Då blir det en snyggare övergång, så slipper man lägga på en bit i efterhand.
    Retroholic!

  15. #55

    Standard

    Du har helt rätt! Så vart det ju gjort på en P-38 som jag o en polare byggde förut. Jag som glömt tipsen. =) Nu vet jag, igen. Med luckan på plats så ser man inte avsaknaden av klädseln i hörnen i detta fall, så denna gång får det duga med lite färg av samma kulör.

    Vilken ordning brukar ni klä? Knepiga hörn först antar jag, men sen? Undersidan av vingen före ovansidan? Tvärtom? Kroppen?

    Hur sjutton ska jag gör med noskåpan då? Den är i svart skrovlig uretan (tror jag). Alla plastdelar är vita, men inte noskåpan, den är kraftigare och i svart plast. Måste väl målas vit före jag målar den alu? Grund? De vita plastvingspetsarna tex, de ska vara blåa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag börjar för det mesta bakifrån och undertill. Då hamnar alla överlappningar åt rätt håll för att minska risken för att dom öppnar sig om klädseln släpper någonstans. Lite som när man lägger takpannor, man börjar med nedersta raden och lägger uppåt.
    Den här kan väl vara värd att prova som grundfärg http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Far...r-spray-36688/
    Retroholic!

  17. #57

    Standard

    Det med överlappningen låter logiskt.

    Grundfärgen, hur är det med såna spray-färger för byggsatser? De målas väl direkt på plasten? Tänkte på en lokal butik som säljer bla Humbrol-färgpyttsar som även har sprayfärgerna. Jag har plastgrund för 2-komp-lack, men det kanske inte behövs om det finns enklare sätt. Ska även måla med samma färg på lexan (canopyn).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad tror ni om att sätta ett smalt rör med rätt längd på änden av lödkolven?
    Alltså inte bränna igenom klädseln, utan bara "värmemärka" så pass att klädseln deformeras?
    Låter inte som en bra idé, det är nog väldigt lätt att bränna hål...
    Prova på nån provbit att bara trycka försiktigt med ett smalt KALLT rör!
    Denna film dök upp som visar vad jag tänkte på: https://www.youtube.com/watch?v=1ec-...ABA54&index=14
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #59

    Standard

    Ojojoj va detta bygge hade hamnat långt bort!

    Kroppen är färdigklädd! Nästa är vinge och roder.

    Bygget kan följas i detalj här:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...136805#p136805

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Standard

    Klädde vingens undersida och nu är ovansidan och skevroder samt flaps klara för lite kläder.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...138410#p138410

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. Piper J3 cub....
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 00:56
  3. FMS J3 Piper Cub
    Av Danka i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:23
  4. Piper J-3 Cub 50 EP
    Av PÖ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 10:22
  5. Stor Cherokee??
    Av Lancair i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •