Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX

  1. #61

    Standard

    Tjoo! Lite donande blev det i april på flyget...

    Fixa till rodrena på vingen

    Var ju inte bara att klä vingen och rodrena... rodrena måste ju passas in också och klara roderutslagen
    med lite marginal. Och inte nog med det, de ska ju inte ha en stor springa i rodrenas framkant. Flapsens
    gångjärn är längst ner på rodrenas framsida vilket gör att flapsen ligger slätt på ovansidan och undersidan
    utan springa. Och skevrodrena har gångjärnen i överkant så de är också släta på ovansidan, men inte
    undersidan, där är det en glipa. Intressant sätt men blir snyggt från ovansidan. Hur som, nu är vingen
    klar att kläs på ovansidan samt rodrena. Höjd och sidoroder är redan klädda.

    Ser man på föregeånde inläggs bild på undersidan så undrar man varför skevservot är så långt in mot
    kroppen och varför är flaps-servona så långt ut. !? Dunno, följde ritningen jag... hade nog lagt skevservot längre ut.

    Det ska vara ving"ändor" också, glömt vad dom heter, inte vingspets, finns nåt annat namn för själva grejen.



    Har nog även klätt luckorna och slipat och justerat alla roder klara samt börjat klä dem. Minns inte vad nästa steg är... Klä klart är prio 1 i alla fall, men var det nåt jag måste göra före... hm hm... Sen blir det måla allt trä som syns mm, nita, fixa dekaler (callsign mm) samt måla/klä det blå och orangea och förstås fixa detaljer.. ja och motorn ska ju skaffas och monteras också. Ja det är nog en del kvar än...

    Måste fixa gångjärnen för alla roder före jag klär vidare, kom jag på...
    Original är det plastark man klipper till rätt format, men vet inte om de är bäst.
    Har beställt ett drös olika gängjärn för att se hur jag ska göra.
    Skevroderna är ledade i överkant.
    Flapsen är ledade i nedre kant.
    När allt är i neutral-läge är vingen helt slät på ovansidan.
    Skeven har aldrig en glipa på ovan sidan, men på undersidan.
    Flapsen har ingen glipa på ovansidan eller undersidan i uppfällt läge, men i nedfällt så blir det glipa.


    Och sen kom 4 december 2017...

    Gångjärn

    Det kom med en 20 mm bred plastremsa man skulle klippa gångjärn ifrån, men jag valde att ta hem
    två olika andra gångjärn, dels pinngångjärn men även dom där platta Du-Bro-gångjärnen som passar
    helt klart bäst eftersom pinngångjärnen skulle sticka ut. Är ju lite speciella roder på denna. Sidoroder
    och höjdroder är helt normala, men skevrodrena hänger i överkant och flapsen i underkant. Hur som,
    alla gångjärn på plats nu (ej limmade än) och allt rör sig lätt. Blev 25 gångjärn (4 per skev, 4 per flaps,
    3 på sidoroder, 6 på höjdroder).

    Nästa steg nu är att snygga till träverket vid gångjärnen och sen klä vingen klar på ovansidan samt klä
    skevrodrena och flapsen. Resten är redan klätt. Sen efter det då? Tror det blir att måla lite, beställa motor,
    fundera ut hur jag ska göra de försänkta spåren som syns på rodrena samt lite här och där.

    Högen med gångjärn samt höger tejpade flap samt verktygen för att centrera skåran (gäller endast höjd-
    och sidoroder).







    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #62

    Standard

    Flyget är färdigklätt!

    Återstår sista värmningen bara, lite vågor och kanter som ska snyggas till och så ska roder passas in, samt vinge mot kropp. Sen blir det att börja måla lite och fundera ut nästa steg i bygget. Klädsel tar länge, 18h!!! Men jag blir snabbare och snabbare och bättre blir det. =) Jag var tydligen inte lika noggrann med vingarna för att få de helt släta, men problemet var nog att balsat sviktade när jag slipade, därav lite vågor på vissa ställen. Ser det i visst ljus. Nåh, originalet är inte fläckfritt det heller.









    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Snyggt jobbat Mikael!


    Göran

  4. #64
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjusigt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #65

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snygg!
    Retroholic!

  6. #66

    Standard

    Tackar, håller på målar och sånt, samt bygger på lite annat... och klurar på motor.
    Har bestämt mig för 4-takt metanol. Åter igen är ämnet uppe i denna tråd...
    Det står i anvisningen att den ska ha .35-45 metanol. Inget om 2- eller 4-takt, men på ritningen är det avbildat en 2-takt.
    Finns det nån "faktor" man kan använda för att hitta motsvarande 4-takt?
    Ser man på effekterna är de helt olika mellan liknande storlekar mellan 2-takt och 4-takt.
    Men det är ju annat som spelar in också...

    Tex, kan man säga att en 2-tak 46 motsvarar en 4-takt 52?
    Dvs borde jag leta upp en fyrtakt 40-52?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #67
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det blir lagom storlek med typ 52 fyrtakt i den storleken på modell. Låter bättre än en liten motor som får jobba livet ur sig för o hålla modellen i luften.
    Våga vägra Powerbox!

  8. #68
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Flyget är färdigklätt!

    Återstår sista värmningen bara, lite vågor och kanter som ska snyggas till och så ska roder passas in, samt vinge mot kropp. Sen blir det att börja måla lite och fundera ut nästa steg i bygget. Klädsel tar länge, 18h!!! Men jag blir snabbare och snabbare och bättre blir det. =) Jag var tydligen inte lika noggrann med vingarna för att få de helt släta, men problemet var nog att balsat sviktade när jag slipade, därav lite vågor på vissa ställen. Ser det i visst ljus. Nåh, originalet är inte fläckfritt det heller.

    Annars kan du väl buckla till originalet lite så att det stämmer med din modell...
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #69

    Standard

    52 låter nog bra. Jag måste nog bygga vidare lite och börja placera ut grejerna och se hur mycket vikt som behövs i nosen och vad allt blir att väga. Undras varför OS inte gör mindre motorer mer. OS 56an är tung och stor och stark.

    OS och Saito är jag van med. ASP har nämnts. SC har jag dåliga erfarenheter av (kostnaden för bränsle för inkörning kunde man lagt på en OS med en gång). Finns det andra märken som gör fyrtattare?

    Buckla originalet... haha, ja jag kan ju alltid göra så där jag misslyckats på mitt bygge... men i övrigt blir det nog mest att knöla till mitt bygge för att efterlikna originalet. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #70
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    ASP och SC är samma motor men säljs under olika namn.

    Köp O.S det är en av få gånger man verkligen får vad man betalar för när det gäller metanolmotorer!!!
    Våga vägra Powerbox!

  11. #71

    Standard

    Jaså! Angående ASP och SC.

    Ja och så va det ju det där med OS och motorer som gått ur tiden, dvs alla mindre än .56 fyrtakt.

    Ett problem är ju att större motorer helst vill ha större propellrar...

    14" tar i marken
    13" kommer ta i marken
    12" klipper djupt i gräset
    11" tar säkert i gräset lite
    10" för smått?

    kollade upp lite OS...

    Saito 40 0,6-0,65 hp 2300-11000 300 g 10x6"-12x4"
    Saito 45S 0,7 hp 440 g
    Saito 50 0,85 hp 435 g
    OS FS-40S 0,65 hp @ 12000 2200-12000 354 g utan dämp 10x7, 10.5x6, 11x7, 12x5, 12x6
    OS FS-40S-C 0,9 hp @ 17500 3000-21000 323 g utan
    OS FS-40S-CX 0,9 hp @ 17500 3000-21000 407 g utan
    OS FS-48S 0,8 hp @ 12000 2200-12000 412 g utan
    OS FS-52H 0,9 hp @ 12000 2000-13000 403 g utan
    OS FS-52S 0,9 hp @ 12000 2300-13000 402 g utan 11x7, 11x8, 12x6, 12.5x6
    OS FS56-a 0,99 hp @ 10000 2400-13000 461 g med 13x6, 12x6, 12x7, 12x8; Scale: 13x6, 13x7, 12x6, 12x7, 12x8
    OS Fsa-56II 0,99 hp @ 10000 2400-13000 394 g med 13x6, 12x6, 12x7, 12x8; (Scale) 13x6, 13x7, 12x6, 12x7, 12x8
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. Piper J3 cub....
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 00:56
  3. FMS J3 Piper Cub
    Av Danka i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:23
  4. Piper J-3 Cub 50 EP
    Av PÖ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 10:22
  5. Stor Cherokee??
    Av Lancair i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •