Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Toe-In / Toe-Out på hjulen?

  1. #21

    Standard

    Hej,
    intressant tråd. Har alltid trott att toe in är bra. Ett kast i starten så att modellen lutar åt ena hållet och svänger åt andra är nog ovanligt. Startar man och ena hjulet bromsas mer kommer modellen att luta och gira åt samma håll och då är toe in bra och kommer att sträva emot giren!
    KristianB

  2. #22

    Standard

    Skillnad på taildraggers och noshjulare (menar huvudlandstället)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Ja ja tåa på ni bara men på gräs har nog mossan eller maskrosen större påverkan på flyget. Dra i höjdrodret så lättar nog flyget utan dessa toe-in/out. Tycker hjulen står åt alla håll utan att någon märker något men flyger man på asfalt så blir det en annan femma. Där har underlaget en större betydelse än på gräs.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Ja ja tåa på ni bara men på gräs har nog mossan eller maskrosen större påverkan på flyget. Dra i höjdrodret så lättar nog flyget utan dessa toe-in/out. Tycker hjulen står åt alla håll utan att någon märker något men flyger man på asfalt så blir det en annan femma. Där har underlaget en större betydelse än på gräs.
    Det är rätt, särskilt i dag med elmodeller som lättar på några meter. För 20 år sedan då det inte var ovanligt att skava över fältet sådär 50 m med en trött glödstiftare och taskig sidroderverkan innan en ojämnhet fick modellen att studsa upp, då var varje hjälp för att hålla kursen på modellen viktig, för vissa modeller var toe in en nödvändig lösning!
    KristianB

  5. #25
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tjaa, alla är salig på sin tro, jag är salig på min. Men för att undvika sönderslipade vingspetsar så kör jag med toe out.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #26

    Standard

    Det var bara av intresse som jag undrade om toes osv. =) Har man fallit ner i gropen att man bara bygger o flyger utan att bry sig så har ju en del av intresset svalnat eller aldrig funnits. :-D Fast det teoretiskt funkar hur bra som helst.

    Med motor i nosen som drar eller motor i stjärten som skjuter på, kan det spela roll?

    Givetvis är det ju asfalt som är intressant. Om man startar och landar på gräs så kan man ju ha vad som helst på hjulaxlarna nästan, oavsett vart dom pekar.

    Det är inte problemet att starta eller landa som fick mig att undra, utan teorin.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kom igen nu ! Alla som sysslat med modellflyg i några decennier vet att man ska ha lite toe-in för att det ger bäst startegenskaper (på i synnerhet sporrhjulskärror). Det här handlar inte om "tyckanden" utan vetenskapliga fakta.
    En parallell är att någon skulle påstå att "det är bättre att ha lite wash-in i vingspetsarna"...Jo Jo!
    Senast redigerat av jaka den 2013-01-05 klockan 11:23.

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Då resonerar jag så här:

    Om BÅDA hjulen har kontakt med marken vid start eller landning så är det inga problem. Då är ju bästa alternativet neutral vinkel, eller en smula toe-in för ökad stabilitet.

    Vad händer då när man landar på ETT hjul? Ett vanligt "fenomen"...
    Jo, skulle planet dippa åt vänster och man har toe-in, så kommer vänster hjul, alltså det hjulet som har markkontakt, att överstyra (vilja svänga till höger) och öka girtendensen så att planet vrider sig till höger. Då kommer även vänster vingspets att ta i marken. På gräs gör detta kanske inte så mycket, men är ju förödande vid landning på asfalt/betong.

    Om man istället har toe-out vid samma landning, så kommer vänster hjul (det hjul som har markkontakt) att vilja svänga till vänster, planet kommer att räta upp sig och man slipper skrapa vingspetsen i marken/asfalten/betongen.

    Nu ska det ju inte överdrivas med vinklar hit och dit, någon grad är fullt tillräckligt.

    Så resonerar i alla fall JAG, ända tills jag blir överbevisad.
    En gnutta negativ camber ökar givetvis också stabiliteten.
    Och JAG tänker fortfarande köra med en aning toe-out...
    Retroholic!

  9. #29
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Sv: Toe-In / Toe-Out på hjulen?

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Då resonerar jag så här:

    Om BÅDA hjulen har kontakt med marken vid start eller landning så är det inga problem. Då är ju bästa alternativet neutral vinkel, eller en smula toe-in för ökad stabilitet.

    Vad händer då när man landar på ETT hjul? Ett vanligt "fenomen"...
    Jo, skulle planet dippa åt vänster och man har toe-in, så kommer vänster hjul, alltså det hjulet som har markkontakt, att överstyra (vilja svänga till höger) och öka girtendensen så att planet vrider sig till höger. Då kommer även vänster vingspets att ta i marken. På gräs gör detta kanske inte så mycket, men är ju förödande vid landning på asfalt/betong.

    Om man istället har toe-out vid samma landning, så kommer vänster hjul (det hjul som har markkontakt) att vilja svänga till vänster, planet kommer att räta upp sig och man slipper skrapa vingspetsen i marken/asfalten/betongen.

    Nu ska det ju inte överdrivas med vinklar hit och dit, någon grad är fullt tillräckligt.

    Så resonerar i alla fall JAG, ända tills jag blir överbevisad.
    En gnutta negativ camber ökar givetvis också stabiliteten.
    Och JAG tänker fortfarande köra med en aning toe-out...
    Precis så har jag med tänkt... intressant tråd för övrigt.

    Men om man ska göra en touch and go på ett hjul blir det kanske bättre med toe-in eller jobba emot lite med sidrodret.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 1980

  10. #30
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kan ni inte fråga Snickarn vad han har för hjulvinklar?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1270.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	35605
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #31
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Kom igen nu ! Alla som sysslat med modellflyg i några decennier vet att man ska ha lite toe-in för att det ger bäst startegenskaper (på i synnerhet sporrhjulskärror). Det här handlar inte om "tyckanden" utan vetenskapliga fakta.
    En parallell är att någon skulle påstå att "det är bättre att ha lite wash-in i vingspetsarna"...Jo Jo!
    Dom som varit med några decennier vet att allt inte är som förr!
    http://www.eaahighriver.org/Newslett...R1410_NEWS.pdf
    Det börjar på sidan tre
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Men Christer! Så kan man väl inte göra????
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Men Christer! Så kan man väl inte göra????
    +1
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #34

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Se där ja!
    Dom förstår sig på geometri i Amerikat också.
    Girtendenserna vid landning på ett hjul märks förmodligen mycket mer när man sitter i planet, än när man står vid sidan och försöker häva modellens slingrande gång med en radiostyrning...
    Retroholic!

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det känns som om detta kan bli en het debatt på något meeting i sommar, vi kör upp till bevis vid någon träff.
    Jag tar med min 2 meters Zero med vingliga infällbara toe-out ställ och möter gärna upp mot någon annan.

    Så får publiken avgöra.

    Väl mött
    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vingliga ställ! Där har du orsaken!
    Finns ingen fullskalakärra (jaktkärra från kriget/krigen), som har toe-out i landningsstället

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vingliga ställ! Där har du orsaken!
    Finns ingen fullskalakärra (jaktkärra från kriget/krigen), som har toe-out i landningsstället
    Så du läste aldrig artikeln?? http://www.eaahighriver.org/Newslett...R1410_NEWS.pdf

    Har du belägg för det uttalandet om jaktplanen?
    Retroholic!

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vingliga ställ! Där har du orsaken!
    Finns ingen fullskalakärra (jaktkärra från kriget/krigen), som har toe-out i landningsstället
    Frågan var väl aldrig begränsad till jaktplan med krigshistoria, vintage eller skalariktighet...
    Men allt kanske var bättre förr, när man trodde jorden var platt och alla andra fick sitta i långbänk eller nåt.... jaha, ja ja o ...jo jo!
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  19. #39

    Standard

    Kul tråd,
    tiderna ändras, modellerna utvecklas och allt är inte längre lika självklart....
    Pedagogik (eller hur f-n det stavas....) är svårt.
    En skillnad mot bilar är att ett flygplan inte har drivningen i hjulen.
    I starten, som jag skrev i ett tidigare inlägg, särskilt för 20 år sedan när vikt och motorstyrka medförde längre startsträckor, kunde toe in vara en fördel som hjälp att hålla kursen. Propellern och fenan styrde i en riktning och om ett hjul högg i girade planet men det yttre hjulet kom snett och gav ett större motstånd som rätade upp planet.
    I landningen när det inte finns något driv från propellern medförde toe in lätt en ground loop. Det var dock ett mindre problem, utmaningen för 20 år sedan var att över huvud taget komma upp!
    I dag när vikt/effektförhållandet ändrats är inte starten något större problem. Ge gas och man flyger! Ett kast i landningen förstärks av toe in, då är toe out en fördel.
    Utifrån kvällens tankeverksamhet skulle jag sammanfatta råden (det kommer kanske andra råd i morgon...):
    - Grundtipset är att hjulen ska stå i färdriktningen (med full vikt på ställen och flygkroppen vågrätt (för sporrhjulsmodell)
    - Är modellen svår att kontrollera i starten skulle jag prova en aning toe in
    - Är det svårt att hålla kursen i landningen skulle jag prova en aning toe out

    Är det problem både i start och landning skulle jag köra radiostyrda båtar istället....
    (det sista var ett skämt)
    KristianB

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Får säga som Stenmark sa på sin tid "in´t lönt förklara för en som in´t begrip".
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 22:03
  2. Hjulen flyger av!
    Av gufon i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •