Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Allt görs i Kina?

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Question Allt görs i Kina?

    Hej

    Funderar på att skaffa en ny radio, har idag en JR X-3810 med digitala trim. Har konverterat med en Frsky 2,4 modul till mina små modeller.
    Ser att de gamla 35 MHz försvinner och som sagt funderar jag på att skaffa en modernare radio 2,4 Ghz. Är en oldtimer som inte riktigt hängt med utvecklingen på radiosidan. Kollade lite på Graupners MX 20 Hoot, men såg att den var made in China och verkade inte vara av samma kvalitet som min gamla sändare. Är det någon som har ett bra förslag till ersätta min gamla JR med liknande kvalitet. Gillart tysk kvalitet men ????

    Gin

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kolla här, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...217-Jeti-DS-16

    Nu handlar ju kvalitet om att uppfylla kundens förväntningar och inte som ett mått på hur acancerat någonting är, men jag tror Jetin är den mest gedigna saken man kan köpa idag. Prisbilden är vettig även om 10000kr är en del pengar.

    Var någonting tillverkas spelar ingen roll, bara man har med QC hela vägen, men det är svårt för oss slutanvändare att veta. Även om man kan visa div certifikat så går det ju att fuska
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Har inte haft nån JR X-3810 men kommer väl ihåg hur den ser ut.

    Jeti radio som nämdes ser gedigna ut men DC-16 och DS-16 är ju relativt nya på marknaden, de har höjt priset nu har jag sett. Var den faktiskt sätts ihop har jag ingen aning om men Jeti är ju ett företag i Tjeckien, t ex Head RC i Danmark säljer Jeti radio liksom HAB och Autopartner i Sverige.

    Futabas nya 14SG som även har telemetri kanske kan vara nåt att kolla in, men den är ju så ny att den är ju i stort sett ett oprövat kort. Men Futaba brukar vara ett säkert kort. Har själv Futaba, 14MZ, och jag har väl egentligen inget att klaga på vad gäller den radion. Med Futaba, om du köper via nån återförsäljare i Europa, blir det "Robbe/Futaba" men det är ju en Futaba - dock lite tysk och japansk blandning kan man kanske säga. Det står dock "made in Taiwan" eller "made in China" på det mesta om man öppnar en Futaba sändare eller kikar på deras mottagare.

    Spektrum DX8 eller om du gillar en korvlåderadio kanske deras DX10t kan vara nåt att kolla in på. Jag höll i en DX10t i våras men jag tyckte spakarna satt lite för tätt för min smak. Sen har du deras flaggskepp DX18 och DX18QQ men jag har ingen aning om hur bra de är ur kvalitetssynpunkt. Jag har en Spektrum DX6i och har lyft på baksidan en gång och det såg väl inte alltför tokigt ut med sladdragning osv. På baksidan av min Spekrum DX6i står det "made in China".

    Graupner har ju även den nya lite enklare MC-20 HoTT, snäppet under flaggskeppet MC-32. Har ingen aning om hur kvaliteten är. Graupner har jag läst om har det lite svajigt ekonomiskt just nu men vi får hoppas det reder ut sig och blir bra.

    Om du gillar "europeiskt" kanske nån av Multiplex anläggningar kan falla på läppen, de har rätt många olika modeller att välja på och har många telemtrisensorer osv. Lite plastiga kanske men det är ju insidan lådan som räknas fast där har jag inte kikat in så jag kan inte uttala mig.

    Hitec har sin Aurora men jag vet inget om den.

    Det finns ju väldigt mycket att välja på i olika prisklasser så du har ju lite jobb med att sondera terrängen vad som kan passa dig och din budget för en ny radio. Men en bra regel som jag brukar följa i det mesta här i livet det är att ta det lite piano med det allra senaste, ofta bättre vänta lite och se. Men andra vill vara först med det senaste, så det beror väl lite på hur man är lagd vad det kan bli att man väljer för prylar i slutändan.


    /Bo

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg

    Spektrum DX8 eller om du gillar en korvlåderadio kanske deras DX10t kan vara nåt att kolla in på. Jag höll i en DX10t i våras men jag tyckte spakarna satt lite för tätt för min smak. Sen har du deras flaggskepp DX18 och DX18QQ men jag har ingen aning om hur bra de är ur kvalitetssynpunkt. Jag har en Spektrum DX6i och har lyft på baksidan en gång och det såg väl inte alltför tokigt ut med sladdragning osv. På baksidan av min Spekrum DX6i står det "made in China".

    /Bo
    Har haft JR i alla år och bytte till en DX8 i väntan på Jetis sändare men den är inte ens i närheten av JR vad det gäller känslan. Även deras värsting DX18 är ett skämt i jämförelse med 3810 eller PCM9.

    Åter igen kvalitet handlar om att uppfylla förväntningarna och dit nådde inte Spektrums nuvarande modeller, visst DX8 är hyffsat billig men DX18 når absolut inte fram. Programmeringen är det inget fel på men känsla i spakar och gedigenheten finns inte.

    Har testat Futaba T8FG och den är också smäckig och inte i klass med äldre JR.

    Det verkar på trenden som att man vill ha en smäckig sändare till lågt pris med fokus på programvaran, allt färre bygger med känsla.

    Sen kan man ju klura på om just HOTT är en smart val om nu Graupner inte klarar av rekonstruktionen.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    henke2,

    Trenden verkar kanske vara att folk byter till ny radio lite oftare än förr? Då kan det kanske funka med lite "billigare" utförande både till det yttre och innanför skalet bara mjukvaran är nog bra. Men det lär nog bli problem senare om den inte är så gediget byggd, då senare ägare kan få problem på halsen. Men mycket är ju ytmonterat och så nuförtiden så kanske sändarna håller ganska länge ändå fast de kan se lite billiga ut inuti vid en första påsyn?

    Lite kuriosa, jag har en gammal Proline Competition Series 7 kanalare från 1975 som var dåtidens "Rolls-Royce" och öppnar man en sån radio häpnas man än idag över vilken kvalitet den utstrålar, vilken kabeldragning, den var ju ändå helt handbyggd. Spakarna skulle nog stå sig än idag, otroligt skön precision i spakarna. Men all elektronik åldras så frågan är hur länge skall en radio byggas att hålla? Fast den skall ju fungera säkert förstås under rimlig tid men frågan är hur länge, om det inte är nog hög kvalitet på komponenter och ihopsättning osv.

    Har själv en Futaba 14MZ och den kom ut 2005 och tillverkningen tror jag sjunger på sista versen. Tillverkad kan man säga i 8 år är ganska bra och jag planerar själv att ha den några år till. Men mer än 10 år gissar jag inte så värst många använder sina radioanläggningar nuförtiden? 3-5 år kanske är mer vanligt? Hur som, JR som du nämde kan ju vara ett radiofabrikat att spana in också om de fortfarande har den kvalitet du nämner.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-12-29 klockan 15:45.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har säkert inte fel i din rubrik om du kan ta hela Asien som Kina ;-)
    Det viktiga är nog inte lika mycket var radion är byggd som hur den känns i handen och hur bra man kommer överens med programeringen.
    Om priset inte har någon betydelse så är det nog så att känslan ofta är bättre i de lite mera avancerade burkarna.
    Personligen så har jag gillat funktionen att sändaren känner vilken modell man ska flyga och inte blint kör iväg med fel modell. Den smartaste i dag är nog Multiplex i det avseendet med sitt SMARTA system som ställer in sändaren efter vad mottagaren är inställd för gällande trim, rev med mera.
    Om man nu funderar i finesser så skulle jag önska en talande telemetri så att man kan få en ljuv stämma som talar om att det snart är dags att landa eller om man har bra lyft i stället för lite pip eller vibrationer. Även sådant finns förstås på de lite trevligare modellerna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för er input i frågan, tråkigt att höra att Graupner är på fallrepet. Jetis sändare verkar vara bra kvalitet, priset, ja
    "You get what you paid for". Relativt sett är de flesta av dagens sändare mycket billigare än de var på 70 - 80 talet.
    Exempelvis kostade en Multiplex Royal 6 kanaler med 4 servon drygt 13 000 kr i dagens penningvärde (priset 1975 2 535 kr)
    Funderar vidare, radio är ju inte den största kostnaden över tiden i denna hobby.

    Gin

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag tror inte att man behöver hysa några större farhågor angående kvaliteten på radioapparaterna från någon av de större tillverkarna oavsett om produkterna är tillverkade i Japan, Kina, Sydkorea eller Tjeckien. Känslan mellan olika sändare kan skilja sig åt en hel del utan att det för den skull behöver vara någon större skillnad på vare sig på hållbarhet eller livslängd. Valet av tillverkare är nog mest en fråga om vilket system man föredrar och vilka funktioner man behöver.

    Eftersom jag sedan drygt 25 år tillbaka använder JR så tar jag ett par exempel därifrån:
    JR PCM12 hade ett sändarhölje helt i metall medan den avsevärt billigare JR PCM9 hade ett hölje i plast. Är det självklart att metallhöljet är ett bättre val? Enligt mitt förmenande behöver det inte vara så. Plast är slagtåligt och jag har aldrig hört talas om någon som haft sönder höljet vare sig på på en PCM9 eller PCM12. I kallt väder leder metallhöljet bort värmen från händerna mycket effektivare än plasten vilket är mycket märkbart när man flyger på senhösten eller vintertid, då plasthöljet definitivt är skönare att hålla i. Nästa exempel: Kullagrade spakar är nästan något självklart idag, men såvitt jag kan se, så saknas detta i min gamla JR 388s. Ändå har den hållit för över 1000 timmars flygande och spakkänslan är fortfarande på topp. Även potentiometrarna fungerar fortfarande utan fel.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej alla

    Jag tycker man skall ta in manualfrågan i denna diskussion. Vad jag erfarit så är det bara Futaba som kan leverera svensk manual (kan laddas ner från Minicars H-sida). När det gäller en så pass komplicerad sak som programmering av en sändare så kan det bli en obehaglig överraskning om man köper en sändare och sen upptäcker att det inte finns manual på svenska.
    Visserligen är väl idag Engelska bra etablerat världen över och inget problem för de flesta i vårt land när det gäller enkelt tal men blir genast svårare när det gäller att gå djupt in i tekniska saker.
    Så mitt råd är att man bör studera manualen till en sändare man spekulerar på, innan man köper, så man vet förutsättningarna och om man är tveksam så kanske man skall hålla sig till Futaba.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag håller definitivt med Peder om att bruksanvisningarna kan vara bra att studera närmare inför ett sändarköp. Det är nog tyvärr så att endast Futaba har en tillräckligt stor försäljningsvolym i Sverige för att det ska vara möjligt att översätta bruksanvisningar till svenska och var och en måste därför, utifrån sina förutsättningar, bedöma om det är en faktor att ta hänsyn till inför ett eventuellt köp eller ej.

    Användarvänligheten vad gäller mjukvaran i sändarna varierar en hel del och även om jag är en inbiten JR-användare som tidigare använde Futaba, så måste jag ge Graupner en eloge för deras mjukvara och bruksanvisningar. Enligt mitt förmenande är de i en klass för sig vad gäller begriplighet och användarvänlighet.

    Exempel:
    Futaba 8FG
    Graupner MC 20

  11. #11


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Håller verkligen med angående manual på svenska. Jag har haft engelska som andra språk (i jobbet sedan 1981). Även om jag
    kan engelska ganska så flytande så är det långt ifrån enkelt att programera en sändare efter en engelsk manual eftersom jag är inte en expert på RC flyg. Jag fuskade lite eftersom jag har den mycket omfattande manualen till JR 3810 på engelska, sedan
    laddade jag ner manualen på svenska till Futabas 7 kanalare för att förstå lite fubktioner och termer. Nu kör jag med ganska enkla modeller så det funkar si så där. Det kan ju bli lite kostsamt med "try and error" metoden för mera komplicerade setups.
    Synd att Graupner lever under en kass finansiell situation annars hade jag nog satsat på en sändare från Graupner.
    Min budget ligger för en radio ca 10 k, inte för jag behöver alla funktioner men mera för att få en gedigen produkt. Har en E-Sky helis med deras sändare och den funkar lika bra som min JR 3810 med Frsky modulen, men det är en himmelsvid skillnad att ha dessa båda i händerna.

    Gott slut på er från en oldtimer som är 60+ och börjat om på nytt.

    PS var finns bästa klubben bor i Malmöområdet, är för närvarande klubblös.

    Gin

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gin Visa inlägg
    PS var finns bästa klubben bor i Malmöområdet, är för närvarande klubblös.

    Gin
    Malmö Radioflygsällskap, förståss!! www.mrfs.se
    Retroholic!

  13. #13


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Lightbulb Engelska språket

    Hej igen

    Kolla gärna min manual för X-3810

    Ganska komplext på engelska om man skall förstå allt.

    Hoppas det funkar att bifoga filer????

    Gin

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har ju Malmö Radioflygklubb - vet inte att det finns så mycket att välja på i Malmö.
    Däremot hade jag i ditt fall åkt till Skånehobby för att känna och knappa på det de har där och tagit en tur till hallen där MRFK flyger inomhus på vintern - säkert finns det trevliga piloter som låter dig känna och visar menysystemet på sina märken.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du kan menysystemet någorlunda i din X3810 så har du mycket att vinna på att köpa en nyare JR, DX9 eller X11. Dessa är vidareutveckling och de största skillnaderna i menyerna är att det har tillkommet ett och annat.

    Givetvis är du välkommen att titta in på vår innomhusflygning, nästa gång är i Baltiska hallen Lördag 12/1 15-17.
    Fler tider finns på vår hemsida, http://www.mrfs.se/
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gin Visa inlägg
    Hej
    Synd att Graupner lever under en kass finansiell situation annars hade jag nog satsat på en sändare från Graupner.
    Min budget ligger för en radio ca 10 k, inte för jag behöver alla funktioner men mera för att få en gedigen produkt. Har en E-Sky helis med deras sändare och den funkar lika bra som min JR 3810 med Frsky modulen, men det är en himmelsvid skillnad att ha dessa båda i händerna.
    Jag tror inte du behöver vara speciellt oroad över Graupners situation. Företaget har överlevt kriser tidigare och jag skulle tro att även om det mot förmodan skulle gå i konkurs så kommer RC-anläggningarna (som tillverkas i Sydkorea) att leva vidare i en eller annan form. Jag har själv köpt in mig i Graupners system genom att jag konverterat mina JR-sändare med HOTT-modul samt Smartbox och en talsyntesmodul för telemetrin. Jag är ganska sugen på en MC20-sändare.
    Senast redigerat av Michael den 2012-12-30 klockan 22:23.

  17. #17
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Kul att manualen till mc20 kommit på engelska,har ju fungerat ändå man är ju nyfiken o vill lära sig radion.
    mvh lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Liknande ämnen

  1. Flyga i Kina?
    Av chulie i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 11:58
  2. Äkta Kina kopia
    Av TommyzT i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 12:51
  3. kina motor
    Av klarre i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 19:13
  4. Den röda Draken från Kina har landat!!!
    Av Kalle Nilsson i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 19:49
  5. Hur görs en LiPo-acke? Se och lär! :)
    Av Taylorcraft i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •