Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

  1. #1

    Standard Avro Lancaster Mk III 72''

    Då var det trots allt dags för ännu en byggtråd. Zazzu (Ulf) övertalade mig på annandagens inomhusflygning att mitt vinterprojekt var värt en byggtråd.

    Jag har alltid haft en förkärlek till engelska bombplan från andra världskriget Kanske är det min uppväxt med tidningen Pilot som gjort det. Flygplanet jag fastnat för är en Avro Lancaster Mk III.

    Till skillnad mot förra vinterns Spitfirebygge (byggtråd del 1, byggtråd del 2)som var ett skratchbygge så har jag nu valt att köpa ett shortkit med laserskurna spryglar. Då kan jag förhoppningsvis lägga lite mer energi på detaljer som cockpit, bombluckor etc. och ändå hinna flyga med planet till sommaren.

    Ritningen är precis som förra årets Spitfire skapad av engelsmannen Tony Nijhuis. Här är en länk till modellen på hans hemsida: http://tonynijhuisdesigns.co.uk/Lancaster72.htm.

    För att få inspiration och en förebild köpte jag en plastmodell i skala 1:48 som jag och min sexårige son bygger parallellt.


    I början på hösten anlände ett platt paket med färdigskurna spryglar. Balsadelarna var laserskurna medan lättplywooden var urfrästa.


    Delarna snyggt uppradade för identifiering och numrering


    Här är ett av de två ritningsarken.


    Tar gärna emot tips på hur man lägger in bilder i normal storlek utan att lägga in dem manuellt på en annan site och länka in dem.

    mvh Mattias (Firstflight)
    Senast redigerat av firstflight den 2012-12-30 klockan 08:44. Anledning: Bilduppladdningsstrul samt länkar till Spitfirebygge

  2. #2
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Välkommen tillbaka. Jag har själv knåpat lite i dag, bilder kommer.

    /Ulf

  3. #3

    Standard

    Första utmaningen var att hitta en lösning för vingrören. För att lättare kunna transportera modellen är vingen delbar intill kroppen och i gammal god engelsk tradition har ritningens vingrör en ytterdiameter på 19mm och yttre röret hade en diameter på 22,5 mm (3/4'').

    Jag valde till slut att ersätta detta med två stycken 12mm kolfiberrör. Som tur var var inte spryglarnas hål urfrästa helt och hållet, utan jag kunde fylla igen det urfrästa materialet med epoxi för att därefter borra nya, mindre hål.


    Här är sprygelpaketet efter nya hålen:


    Eftersom jag inte hittade några ytterrör i lämplig diameter som passade glappfritt utanpå vingrören så tillverkade jag egna av glasfiber och epoxi.

    Rullade först in vingröret i plast från en sopsäck för att få lagom glapp och inbyggt släppmedel. Tejpa noga i skarvarna så det inte läcker in epoxi.


    Därefter lindade jag dit en remsa med ganska grov glasfiber (från Biltema) i 45-graders vinkel:




    Slabbade på med lite epoxi (återigen från Biltema):


    Färdigt för härdning:


    Efter lite slipning och tillkapning ser vingrören med tillhörande ytterrör ut så här:


    /Mattias
    Senast redigerat av firstflight den 2012-12-29 klockan 21:54.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mattias!

    Det måste jag säga att Ulf gjorde rätt i att övertyga dig om att lägga upp en byggtråd. Jag har nog tjuvkikat på ditt Spitfirebygge och jag ser fram emot att få se det här bygget träda fram.

    Kör hårt!

    Mvh Olov

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Bra Jobbat av Ulf
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Sv: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

    En mycket intressant tråd som jag med glädje ska följa.
    Det där med att tillverka egna yterrör till vingröret var mycket intressant

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7

    Standard Sv: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

    Tack så mycket för de uppmuntrande orden från er. Jag ska försöka hålla tråden vid liv.

    Borde kunna få in ett par inlägg till i helgen så tråden kommer ikapp verkligheten.
    Mvh Mattias

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

  8. #8

    Standard

    Snyggt Mattias, kommer att följa den här tråden

    mhv/Kurt

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Den här tråden måste bara följas! Snyggt jobbat Mattias!


    Göran

  10. #10

    Standard

    Tackar!

    En milstolpe passerades för ett tag sedan då jag placerade den första sprygeln på byggbordet. Som vanligt använder jag magneter och verktygstavla som fixering och byggbord. Tycker det är så smidigt att skapa en fixtur för den aktuella detaljen som ska tillverkas där jag enkelt kan placera och ta bort detaljen:


    Eftersom det blir en försvagning med 12mm vingrör istället för 19mm så ersatte jag den inre vingdelens balsalister med dito av kolfiber. Kanske lite väl lyxigt med kolfiberbalkar, borde ha räckt med furulister, men det var vad jag hade hemma i rätt dimension:


    Varje vinge har en knäck utanför den inre motorn, och den förstärks med 2mm plywood. För att få till rätt lutning använder jag mig av mallvinklar av balsa som syns till vänster i bilden nedan:

    Här är vingens två delar ihopmonterade:



    De två vinghalvorna monterades tillfälligt med vingrören för att se att vingarna är raka. Nu återstår bara bakre listen vid skevrodren innan jag kan ta itu med motorgondolerna:


    /Mattias

  11. #11
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Här går det fort fram. Jag tänkte att vi kan peppa varandra.

    /Ulf

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Här går det fort fram. Jag tänkte att vi kan peppa varandra.

    /Ulf
    Ömsesidig peppning är alltid välkommet. Jag tror inte att jag går för fort fram, förra inlägget är en sammanfattning av mer än två månaders bygge...

    Som motorer har jag tänkt använda 4st Emax 2215/09 motorer. De har en vikt av 70g och ett kv-värde på 1180. Därmed borde det bli lagom med trebladiga åttatumspropellrar.

    Jag var lite orolig för att jag skulle behöva göra stora förändringar i motorinfästningen då ritningen är gjord för borstade motorer med växellåda. Motorerna visade sig dessbättre passa på millimetern i befintliga spant:


    Därmed var det bara att limma ihop motorgondolerna som är urfrästa i 3mm lättplywood:


    Lite torrmontage för att se att gondolerna passar. De ska dock inte slutmonteras innan vingen är plankad:


    Jag har också påbörjat bygget av stabben. Vingprofilen för stabben är helsymmetrisk, men för att få lite v-form så ska spryglarna monteras upp och ner mot den övre vingbalken som ligger platt mot byggbräden:


    mvh Mattias

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Det ser för himla prydligt ut när du bygger! Jag måste säga att jag gillar dina fixturer. Himla smart!

    Mvh Olov

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej!

    Det ser för himla prydligt ut när du bygger! Jag måste säga att jag gillar dina fixturer. Himla smart!

    Mvh Olov
    Tack Olof, får säga att jag är imponerad av ditt tålamod med dina byggen. Jag vill inte bygga något som tar över ett halvår...

    Tillbaka på jobbet och hade ingen ork att bygga något i veckan.
    Var en tur förbi Rcflight igår och köpte lite islagsmuttrar och stötstänger.

    Igår kväll fick jag inspiration till att testa hur jag ska lösa mekaniken kring öppningen av bombluckorna.
    Hittade ett program till Android från Adobe kallat ForceEffect Motion.
    Visserligen var det mycket buggar i programmet, men det var gratis och fyllde sitt syfte.

    I ForceEffect Motion kan man rita upp sin lösning med balkar, axlar, stöd, krafter mm och sedan simulera rörelsemönstren och krafterna. Man får även ut måtten och vinklarna.


    1. Enklaste lösningen är antagligen att använda två servon. Det som talar mot detta är vikten och platsutrymmet. Vill ju ha lite plats för bomber också!


    2. Näst enklaste lösningen enligt mig är att koppla två stötstänger till ett gemensamt servo.


    3. Den tredje lösningen jag testade var att sätta ett extra roderok på platsen för ena servot i den första lösningen och därigenom få en mer symmetrisk länkning än i tvåan. Det blev en snygg men komplicerad teknokratisk lösning som kräver en hel del finjustering.


    Här är en kort filmsnutt med simuleringar av de olika lösningarna:


    Som det känns nu lutar det åt lösning två.
    Har ni några andra lösningar på lager så tar jag gärna emot dem.

    mvh Mattias

  15. #15

    Standard Sv: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

    Det finns så mycket kul detaljer man skulle kunna lägga ner arbete på, men gör man allt så skulle planet bli orimligt tungt, så jag får börja prioritera i min lista.

    -Servomanövrerade bombluckor.
    -Bombfällning
    -Infällbara ställ
    -Fungerande hjulluckor
    -Uppfällbara och fungerande landningsljus
    -Rörliga vapen/torn
    -Mynningsflammor i vapen (kopplat till ljudmodul)
    -Ljudmodul
    -Inredd cockpit
    -Invändig videokamera

    Vad ska jag satsa på?



    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

  16. #16
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Satsa på allt. Allt flyger bara det går tillräckligt fort. När inte radion räcker kör du S-Bus servon.
    Kämpa på.

    /Ulf

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av firstflight Visa inlägg
    Det finns så mycket kul detaljer man skulle kunna lägga ner arbete på, men gör man allt så skulle planet bli orimligt tungt, så jag får börja prioritera i min lista.

    -Servomanövrerade bombluckor.
    -Bombfällning
    -Infällbara ställ
    -Fungerande hjulluckor
    -Uppfällbara och fungerande landningsljus
    -Rörliga vapen/torn
    -Mynningsflammor i vapen (kopplat till ljudmodul)
    -Ljudmodul
    -Inredd cockpit
    -Invändig videokamera

    Vad ska jag satsa på?



    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

    Allt.

  18. #18

    Standard Sv: Avro Lancaster Mk III skala 1:17

    Låter som det kan bli den första Lancastern att bryta ljudvallen...

    Kanske kan länka ihop sporrställets servo med ett av kanontornen för att spara lite vikt.

    Då kommer servoåtgången att bli:
    Höjdroder 1 st 15
    Sidoroder 1 st 5g
    Skevroder 2 st 15g
    Landställsservon 2 st
    Sporrställ/kanontorn 1 st 15g
    Bombluckor 1 st 5g
    Bombfällning 1 st 5g
    Landningsljus 1 st 5g



    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

  19. #19

    Standard

    Dags för en sammanfattning av veckans bygge.

    Jag har börjat med undre halvan av kroppen och eftersom den är så lång fick jag först skarva ihop två 3mm flak för att få dem att räcka till.
    Nålade och ritade därefter av placeringen för varje spant och list.


    Det som är lite annorlunda i konstruktörens rekommendationer än vad jag är van vid är att man limmar fast kroppslisterna mot sidorna först av allt, dessutom med 2,25mm överlapp i ovankant.


    Jag gillade inte lösningen på kroppsspanten då de gick ända ner till bombluckan. Det gör att man måste få in bomberna mellan spanten (och jag gillar stora bomber). Så jag limmade dit en förstärkning av lättplywood några centimeter upp på spanten. Då kan jag senare såga bort den nedre kanten och öppna upp bombutrymmet.
    Dessutom sågade jag ut ursparningar ur bombluckorna för att spara vikt och skapa större bombutrymme.

    När jag ändå var inne på viktbesparingar så skar jag ut nya kroppsspant i balsa för spanten bakom vingen. Det gav totalt en viktbesparing på 10g mot lättplywoodspanten! Kanske inte låter så mycket men när vikten sitter nästan en meter bakom tyngdpunkten så gör det en hel del i slutändan.


    Här är jag i lättartagen...


    Dags att limma dit kroppsspanten.


    Här har jag även böjt in den undre trekantlisten. Den rekommenderar konstruktören att man monterar före spanten, men eftersom jag sett andra som då fått problem med passningen, så valda jag att sätta dit listen sist.
    Som ni ser har jag bara nålat fast de bakersta spanten temporärt eftersom kroppen smalnar av där. För att få fast dem symmetriskt får man slutmontera dem när andra kroppssidan är på plats.


    Det var allt för ikväll...
    mvh Mattias

  20. #20


    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    2
    Klubb
    Piteå modellförarklubb, pmfk

    Standard

    Jag byggde en sån i fjol (http://www.pmfk.org/smf/index.php?topic=1896.0), som tyvärr fick bita i gräset på premiärturen,
    den klippte ganska elakt, troligen pga att den blev för tung, fick blya i fronten med 340 g. , så bygg lätt "där bak".
    (Jag har kvar landställen, från T.N. om du vill köpa).

Liknande ämnen

  1. Lancaster bygge!
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 19:46
  2. Bygg fullskala Avro 504
    Av AM i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 23:37
  3. ASM Lancaster
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 09:36
  4. Antonov 124 bredvid Avro Rj 100
    Av Lundsten i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •