Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Har suktat efter den här ett tag efter att ha läst om den på forumet. Beställde idag då jag såg att den fanns i ny version med bl.a. möjlighet att stänga av stabiliseringen via radion. Kommer sitta bra i min lilla mini-swift!

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=28456

  2. #2

    Standard

    Den funkar säkert bra nu i version 2 - den är lite billigare än HK's billigaste multiwii-kort som kan fylla samma funktion
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Vill att det ska vara enkelt. Orkar inte riktigt engagera mig i multiwii.

  4. #4

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Har köpt en som ska in i mitt nybygge...
    Har aldrig provat förut med stabilisering...

    //Peter

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har kört den ursprungliga modellen i en kärra sen i somras och det har fungerat utmärkt. Se bara till att inte ha "gainen" alltför högt uppskruvad.
    Roger

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har både V1 & V2, bägge fungerar jättebra, men det är en trevlig finess på V2:an att kunna slå på och av stabiliseringen under flygning. Det gör det lite mindre nervöst i början, precis som McRegor säger så bör man börja försiktigt och skruva upp gainen efter varje flygning tills du blir nöjd, åtminstone med V1:an, med V2:an kan man ju slå av stabiliseringen om det blev för mycket.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Tack ere något annat å tänka på??
    Va det några problem med det här att man kan slå av och på stabiliseringen, jag har en spektrum 6 Dxi radio...

    // Peter

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nä, inte annat än att tänka på att skaffa kablar till att ha mellan mottagaren och stabilisatorn, folk glömmer ofta det.
    Sen är det ju gyron, så det ska sitta så vibrationsdämpat som möjligt, vanligtvis inga problem på foamies med elmotor, men om det gäller en kärra med förbränningsmotor så är det nog bra med sådana tjocka självhäftande skumkuddar som heliflygarna brukar använda.

    Det är inga problem så länge du har en ledig kanal.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har en på transport hem, körde dubbla budgetgyro (skev/höjd) innan men den ena började strula så skall testa denna istället.

  10. #10

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!


  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Ahhh! Ska bli kul att prova det där.

  12. #12

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Jipp här e en bild på testplanet just nu 181 gram med batterie å all el me lite limjobb kvar men hoppas på auw under 200



    //Peter

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det har säkert ingen betydelse för den typen av kärra men jag gissar att flygvikten blir > 200 g eftersom allt småjobb man har kvar brukar addera många fler gram än man anar... Vet inte om du vägt in med t ex propeller, proppadapter, stötstänger, stötstångsändar, kardborreband, servoskarvsladdar och annat småkrafs som brukar tillkomma men bara dom småsakerna gör nog att du kommer upp i ca: 225 g redan idag - om dom inte är invägda i 181 g... Om du gör ett bra jobb skulle jag erfarenhetsmässigt gissa på 240--250 g när den är klar om den väger 181 g i det skick den nu befinner sig i och om inte riktigt alla grejor är "invägda". Vilken storlek är det på kärran ?
    Ett slutligt tips är att ställa ner gainen rejält jämfört med hur den är inställd i din film - annar kan det bli obehagliga överraskningar.
    Lycka till hälsar
    Roger

  14. #14

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det har säkert ingen betydelse för den typen av kärra men jag gissar att flygvikten blir > 200 g eftersom allt småjobb man har kvar brukar addera många fler gram än man anar... Vet inte om du vägt in med t ex propeller, proppadapter, stötstänger, stötstångsändar, kardborreband, servoskarvsladdar och annat småkrafs som brukar tillkomma men bara dom småsakerna gör nog att du kommer upp i ca: 225 g redan idag - om dom inte är invägda i 181 g... Om du gör ett bra jobb skulle jag erfarenhetsmässigt gissa på 240--250 g när den är klar om den väger 181 g i det skick den nu befinner sig i och om inte riktigt alla grejor är "invägda". Vilken storlek är det på kärran ?
    Ett slutligt tips är att ställa ner gainen rejält jämfört med hur den är inställd i din film - annar kan det bli obehagliga överraskningar.
    Lycka till hälsar
    Roger
    Hej Roger

    Kärran är 60 lång med en vingbreddd på ca 75 ...
    Började som en ritning ifrån en modell som heter EEParasoll ifrån rcgroups. Ska ställa ner känsligheten såg en youtubefilm Som förklarade vettigt tyckte jag .. Tänkte sätta en 19 grams 2204 1400 kv som snurra tror man det kan fungera??

    Ny vikt om ett par timmar

    // Peter

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Peter,
    Nu vet jag inte vilken 2204 du avser eftersom det finns flera stycken. Men är det t ex en Turnigy 2204 så fungerar den säkert till den typen av kärra - det är ju inget 3D-monster direkt. Sen beror det på om du skall köra med 2S eller 3S-ack vilken propeller du skall välja. Skulle tro att en GWS-SF 8*4,3" men en 3S400 eller ungefär motsvarande storlek på ack borde kunna fungera. Men mät gärna strömmen så att du verkligen VET....
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Nu ere nästan maiden dax flygvikt utan batteri 180 gram

    Spännande å se om den lyfter och hur den beter sig med stabilisering känns lite overkill men kul





    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard OrangeRX flygplansstabilisering i ny version!

    Noterar att du skurit ut skevrodren långt in på vingen.. Du kommer troligen få rätt dålig verkan på dom.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Hawkens markstation, version 1
    Av hawken i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 22:36
  2. Effekten av OrangeRX RX3S 3-Axis Flight Stabilizer.
    Av The Flyer i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 17:19
  3. Hybridos Version.2
    Av Baua i forum Byggdagboken
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 23:01
  4. Ny version på Futaba 10C -> 10CG
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 00:07
  5. Fråga om militär version av CUB
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •