Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Graupner MX12 inställningar?

  1. #1

    Standard Graupner MX12 inställningar?

    Hej.

    Ska snart använda min nya MX12 sändare till en liten delta vinge. Men jag reder inte ut hur jag ska lyckas ställa radion för delta mix. Hittar eg inget i instruktionsboken heller. Ngn som kan vägleda mig??

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Börja på s. 76 i bruksanvisningen och ställ in parametern tail type i läge Delt/FlW för att aktivera deltamixningen. Bläddra fram till s. 77 där det finns beskrivet hur man väljer det antal servon som ska används för deltamixningen. Om du endast har ett servo i vardera vinghalvan så sätter du parametern aile/flap i läget 2AIL.

    Servona kopplas in i ordningen:
    Kanal 1: Trottel
    Kanal 2: Elevon 1
    Kanal 3: Elevon 2
    Kanal 4: Sidroder

    Skulle någon av vingens roderytor gå åt fel håll finns det s. 62 beskrivet hur man byter plats på kanal 2 och 3 och/eller reverserar det servo som går åt fel håll.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Börja på s. 76 i bruksanvisningen och ställ in parametern tail type i läge Delt/FlW för att aktivera deltamixningen. Bläddra fram till s. 77 där det finns beskrivet hur man väljer det antal servon som ska används för deltamixningen. Om du endast har ett servo i vardera vinghalvan så sätter du parametern aile/flap i läget 2AIL.

    Servona kopplas in i ordningen:
    Kanal 1: Trottel
    Kanal 2: Elevon 1
    Kanal 3: Elevon 2
    Kanal 4: Sidroder

    .
    Skulle någon av vingens roderytor gå åt fel håll finns det s. 62 beskrivet hur man byter plats på kanal 2 och 3 och/eller reverserar det servo som går åt fel håll.
    Ok då är vi på g. Men jag har ingen sid roder. bara ett servo/ vingarna. Sedan ligger trottel på kanal tre
    Går detta att lösa på ngt sätt?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Titta på s. 61 (bilden längst ner i mittenspalten) så ser du hur mottagaren ska kopplas till servon och fartreglage för ett deltavingat flygplan. Du måste flytta trotteln (fartreglaget eller trottelservot) från kanal 3 till kanal 1. Så brukar man ha det på de flesta sändare
    Har du inget sidroder kan du bara lämna kanal 4 utan anslutning.

  5. #5

    Standard

    OK tack, skall kolla på det i dagarna.

    en undran dock. Som jag har flygit hittils har jag haft trotteln styrt av sändarens vänster spak Yled. Om jag ändrar trottel som du och instruktionen föreslår så blir väl trotteln styrd av högerspakens Yled. Blir inget kul att lära sig den konfigurationen.. som att köra bil i England

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    38
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag kan inte Graupner MX 12 men alla Graupner som jag har haft ska man välja spakinställningar. Den ska ställas in på Mode 2 för att får du kanalerna som Michael ovan beskriver.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av newbadboy Visa inlägg
    OK tack, skall kolla på det i dagarna.

    en undran dock. Som jag har flygit hittils har jag haft trotteln styrt av sändarens vänster spak Yled. Om jag ändrar trottel som du och instruktionen föreslår så blir väl trotteln styrd av högerspakens Yled. Blir inget kul att lära sig den konfigurationen.. som att köra bil i England
    Lite märkligt. Trottelspaken brukar ha ett raster med "snäpp"-lägen så att den går att ställa i vilket läge som helst utan att spaken fjädrar tillbaka. Är det din vänsterspak som fungerar så? I så fall är allt O.K. och det är bara att byta till Mode 2, vilket är den kanal/spak-ordning de allra flersta i Sverige flyger med.Kolla på sidan 38 om Stick Mode i bruksanvisningen så ser du vilka mode-alternativ som finns.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Lite märkligt. Trottelspaken brukar ha ett raster med "snäpp"-lägen så att den går att ställa i vilket läge som helst utan att spaken fjädrar tillbaka. Är det din vänsterspak som fungerar så? I så fall är allt O.K. och det är bara att byta till Mode 2, vilket är den kanal/spak-ordning de allra flersta i Sverige flyger med.Kolla på sidan 38 om Stick Mode i bruksanvisningen så ser du vilka mode-alternativ som finns.
    Alltså det går att ställa alla spakar så att de inte återfjädrar mha raster precis som du säger. Nu har jag gjort detta på vänster spak yled eftersom det är den jag alltid använt som trottel. Så när du nämnde innan hur setupen ska se ut trodde jag att man var tvungen att ha trottel på en annan spak än den jag är van vid.

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Graupner MX/MC-22 PC fil till sändare, Blade McP X inställningar
    Av marell01 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 13:21
  2. Säkring till MX12
    Av CAD:ar'n i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 19:46
  3. Lite mixning i radion (mx12)
    Av Zekee i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 15:13
  4. Elevon mixning med MX12
    Av xoqrps i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:22
  5. Graupner MX12 vs. USB Simulator Interface
    Av mac77 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •