Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Top Flight P47 ARF, OS 91FS

  1. #1
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Top Flite P47 ARF, OS 91FS

    Efter att ha haft en OS 91 liggande ett tag så tyckte jag att det var dags att sätta den i något. Urvalet är inte så stort i denna klassen. Men en P47 från Top Flite såg intressant ut då den var komplett med ställ, cockpit, motoratrapp, spinner samt det mesta färdigt som limmade gångjärn förinstallerade stötstänger etc. Ett snabbygge med andra ord, Något som passar mig bra.

    Namn:  Garfield.png
Visningar: 1238
Storlek:  7,7 KB

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	topa0955-main-lg.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	35488

    Wingspan: 63 in (1600 mm)
    Wing Area: 730 in² (46.5 dm²)
    Weight: 9.5-10.5 lb (3970-4540 g)
    Wing Loading: 30-33 oz/ft² (91-101 g/dm²)
    Length: 56 in (1420 mm)
    Requires: 6-channel radio w/8 servos & 2-stroke .60-.91 or 4-stroke .90-1.20 engine.

    Modellen uppackad, det visar sig som för det mesta med filmklädda modeller att den ser ut som ett russin.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	35489 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	35490 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	35491 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	35492 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	35493

    Så fram med varmluften. En nyinköpt digital från Jula visade sig vara perfekt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	281 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	35494

    Ställde in 330 grader C som visade sig vara lagom för denna filmen. Krympte fint utan att riskera att bränna hål. Nån timmes jobb så var den uppspänd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1150004.jpg 
Visningar:	263 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	35497 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1150005.jpg 
Visningar:	260 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	35498 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1150009.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	35499

    Då är det bara att börja montera...

    Ps. glömde ställa om kameran, den är grön "Oliv drab" undersidan är grå.
    Senast redigerat av Kenny den 2013-01-03 klockan 23:29.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kul!Topflites kärror ÄR fina och den där ser inte ut att vara något undantag..Fick en TF kärra i julklapp av gumman...
    Fortsätt fota Kenny!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då är att dags montera klaff och skevservon. Rodren är monterade från fabrik.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160001.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	35530
    Servona monteras i luckorna som redan har klossar limmade, men man rekomenderar att lägga ett varv med tunnflytande snabblim för att förbygga eventuellt dålig limfog. Man litar nog inte helt på vad kineserna gjort.
    Alla hål till luckorna är förborrade till rätt dimension. Klossarna för servona förborrar jag med 1.5mm.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160004.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	35531 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160007.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	35532
    Servona (Futaba 3003) passar perfekt i luckan, Klossarna är ganska hårda så det behövs inget lim i hålen. Skruv till servona är inte med i satsen. Men annars är allt som behövs med.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160009.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	29,3 KB 
Id:	35533
    Gångjärnen för klaffarna sitter djupt in i klaffen, därav det bakåtvända roderhornet. Hornet fäst med träskruv i en plywoodbit som finns under filmen. En droppe snabblim håller det på plats medan man förborrar hålen. Hålen förstärks med snabblim som får suga in i träet.

    Servoarmen placeras i fullt bakåt vid neutral klaff, en markering på stången mitt för hålet i servoarmen som skall bockas 90gr. Stången är mjuk och lättbockad.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160010.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	35534
    Stången är 1.80 mm så servoarmen borrar jag 1.9mm, det ger perfekt passning. Testade 2mm först men då glappade det en aning.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160012.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	35535

    Efter att ha gängat hålen med skruven förstärker jag dessa med snabblim, låter torka innan jag monterar luckan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160013.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	35536 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1160014.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	35537

    Färdigt, ca 3 timmar tog det för båda halvorna.



    Nästa steg är att limma ihop vingen och montera stället.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bilder kommer hela vägen genom bygget, Håller med ,TF är betydligt bättre och robustare byggda, även om de också kommer från Kina så är de kontruerade av TF.

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Kul!Topflites kärror ÄR fina och den där ser inte ut att vara något undantag..Fick en TF kärra i julklapp av gumman...
    Fortsätt fota Kenny!


    Då kanske det blir mer roteflygning
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  5. #5
    Dicks avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Blir bra det där. Blev klar med vingen på min tf giant p-47 i kväll. Ser fram emot fler bilder på din och en fin film på premiären.
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Härligt Kenny.
    Den här ska bli spännande att se irl.
    En fråga, vart köpte du kärran någonstans?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Bilder kommer hela vägen genom bygget, Håller med ,TF är betydligt bättre och robustare byggda, även om de också kommer från Kina så är de kontruerade av TF.



    Då kanske det blir mer roteflygning
    Det borde vi kanske testa!
    Fick blodad tand nu efter jul så en Seafury är på tillväxt,ca sisådär i samma skala..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Härligt Kenny.
    Den här ska bli spännande att se irl.
    En fråga, vart köpte du kärran någonstans?
    Minicars via lokal handlare
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #9
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Sammanfogning av vinghalvor

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170001.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	35554 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170003.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	72,0 KB 
Id:	35557
    Vingbalken utgörs av en traditionell lådkonstrukton. Vingarna sammanfogas med ett profilfräst hårdträstycke. Förutom v-form är det även koniskt både på höjden och flatan. Det är bra då limmet inte skrapas av när den förs in i lådan. Passformen är bra och den bottnar mitt i vformen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170002.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	35555 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170005.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	35556

    I bakkanten limmas en rundstav av nylon för att styra upp halvorna, ett litet glapp finns dock, så man får styra upp framkanten under tiden limmet härdar. Tappen limmades med 5-min epoxy och balken med 30-min epoxy, mer lim och större ytor gör att man inte hinner passa in balken annars.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170006.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	35558

    Tejpar intill fogen för att lätt kunna ta bort utpressat lim.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170007.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	35559 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1170008.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	35560

    Torkar av överflödig lim och drar av tejpen innan det härdar.
    Ett par rejäla byggtvingar för att hålla ihop tills limmet härdat, 30 min epoxy.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  10. #10
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Minicars via lokal handlare
    Var det av Thomas du köpte den??
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #11
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Var det av Thomas du köpte den??
    Nej, men han kan ta hem den till bra pris för klubbmedlemar i Karlstads mfk.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ok, det låter ju bra. Är som sagt ute efter WB till våren/sommaren
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #13
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Landningsställ

    Vingen ihoplimmad,

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180006.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	35628
    30mm långa nylontappar limmas in i förborrade hål, motsvarande hål är borrade i kroppen.


    Stället:
    Här blev det lite problem...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180001.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	35629 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180005.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	35631 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190003.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	35632 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190001.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	35630
    Ganska enkel konstruktion, vid bockningen har benen fått lite olika vinkel. Detta gjorde att det ena stället inte gick att fälla in helt. Det tog i botten på hjulhuset. Det är mycket litet spelrum mellan hjulet och huset i djupled när stället är infällt. Fick lägga ett par brickor under de inre skruvarna på det ena stället för att det skulle gå fritt så att låsningen gick i. (Axeln är ok, men hjulet tog i före justering.)




    Montering av luckor. Luckan är gjord i glasfiberlaminat och följer vingens profil bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190002.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	37,7 KB 
Id:	35633 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190004.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	35634 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190005.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	35635Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190006.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	35636
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190007.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	35637 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1190009.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	44,5 KB 
Id:	35638



    Lanställsservo:
    Här dök nästa problem upp. Tänkte använda ett std servo, och det funkar ok styrkemässigt, men det är för djupt.



    Servofästet monteras o ett förberett hål på vingframkantens ovansida, passningen är så tajt att fästen får byggas på plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180009.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	35640 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180007.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	35639 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180011.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	37,9 KB 
Id:	35641 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180012.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	37,7 KB 
Id:	35642


    Slipar ur för att servot skall gå ner. Proxxon slip, väldigt bra till modellbygge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180013.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	35644 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1180014.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	35643



    Servot på plats och en stötstång kopplad. Men detta blir inte bra, höjskillnaden blir så stor att det är svårt att få till rörelsen på ett bra sätt. Även om det funkar nu så lär det bli problem med detta efter ett tag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1200002.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	35645


    Bara att vänta in ett för ändamålet bättre servo.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  14. #14
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Landningsställ, servoinstallation

    Efter en snabb leverans från Autopartner (i min låda dagen efter best) så har det nya servot Hitec HS75BB kommit på plats.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1210001.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	35817
    Sänkte servot ytterligare för att få stötstängerna raka utan "Z" bockning upp till servoskivan.
    Slipat ner sprygel under servot ca 12-15 mm. Tillverkat ett nytt fäste.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1220001.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	35818 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1220003.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	40,5 KB 
Id:	35820
    Stället ute och låst, Stället inne och låst


    En kort filmsnutt på hur det jobbar. Nu löper det fint vid manövrering.

    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Sv: Top Flight P47 ARF, OS 91FS

    Ser fram emot att se den på Bredlanda Airport till sommaren

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Montering av stabilisator

    Stabilisatorn skall limmas i ett profilfäst hål, passformen är väl siså där. Framkanten nyper till men bak är ett litet glapp på nån millimeter, däremellan blir det en spalt både på över och undersidan. Att rikta upp den var inget större jobb, det frästa hålet sitter rätt.

    Att tänka på är att man monterar bygeln som håller ihop höjdrodren innan man limmar dit stabben. Det glömde jag naturligtvis .
    Nå nu går det att få dit den ändå med mycket våld och lite oförstånd, men ett lite spår måste skäras upp på undersidan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230003.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	35849 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230004.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	35850 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230005.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	35851
    Skär bort filmen där limmet skall fästa. Gör detta med lödpennan på 400 grader. Detta limmar kanten samtidigt som den går lätt att riva av.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230006.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	40,6 KB 
Id:	35852 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230007.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	35853
    Spalten mellan stabben och kroppen. Fram och bakkant har jag limmat med snabblim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230008.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	35854 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230009.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	35855
    Resten limmar jag med epoxy blandat med microballonger. Ganska tunn blandning så att det går att trycka in i spalten. Tejpar kanterna. Efter bortagning av tejpen så ser fogen bra ut. Lite färg så är stabben färdig.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1230010.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	35856
    Bygeln till höjdroderhalvorna.
    Senast redigerat av Kenny den 2013-01-13 klockan 01:11.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  17. #17
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Höjd och Sidoroder

    Rodren monteras med mylarskivor, till höjdrodret var dessa ca 3mm för långa,
    till sidorodret gick slitsen igenom så där gick det att få ihop roderspalten.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240002.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	93,3 KB 
Id:	35884
    Klippte av 3mm på de till höjdrodret

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240003.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	35885 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240004.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	35886
    Snittet verkar vara gjort med en cirkelsåg. Det är brett men inte lika djupt i kanterna.
    Testar med ett gångjärn var det sitter djupast, ett hål borras i mitten för att bättre sprida limmet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240005.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	35887
    Limmet droppas i när rodret är monterat.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240001.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	35883
    En spalt på 0,5-1mm blir lagom, det behövs inte så stora utslag på en warbird.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240006.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	35888
    Stötstänger av ståltråd 1.8mm, gängad i ena änden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240007.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	35889
    Klippt bort lite av roderhornet som annars tar i fenan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240008.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	35890
    .
    Jag väljer att göra en "Z"-bock vid servot istället för den medskickade linken.
    Annars skall man bocka 90 grader.

    Ingen speciell orsak till detta val, det var enklare bara om man har en GP "Z" bocktång.
    Resultatet blir likvärdigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240009.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	35891
    Stödhylsorna för stötsången, lite väl stor i passningen. Stången kan svikta lite inuti röret.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  18. #18
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Himla snygg modell!!

    Men...
    Inte för att vara nån Mezzerschmitter på nåt vis, vågar du använda plastlinkar på en så fin kärra??
    Retroholic!

  19. #19
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Frågan är fullt berättigad så nån Mezzerschmitter tycker jag inte du är.

    Jag har inget annat just nu, (tumgängor på allt) men för att få ihop den så får de sitta tills det blir dags för att flyga.


    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Himla snygg modell!!

    Men...
    Inte för att vara nån Mezzerschmitter på nåt vis, vågar du använda plastlinkar på en så fin kärra??
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  20. #20
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Motorinstallation

    Motorinstallationen är ganska enkel, men ett par ändringar blev det. Medföljande skruvar till motor är korta och går ej genom motorbocken. Meningen är att gänga bocken med motsvarande tumgänga. Skulle i och för sig gå att gänga en M4 istället men jag föredrar genomgående skruv med mutter.

    Stötstången flyttar jag också till annan position än rekomenderad då det annars krävs att den bockas.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240011.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	35976
    Motorspantet är förberett med högerriktning och sidförflyttning av motorbock.
    Hål är borrade och islagsmutter är monterad från fabrik.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1240010.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	35975 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1250001.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	71,3 KB 
Id:	35977 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1250003.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	35978
    Motorbocken som är justerbar håller inte 90 grader mot spantet. Tillverkar en passbit för motorn
    och spänner ihop den till rätt mått. Skruvar fast lite löst och justerar in mittposition innan skruvarna
    dras åt. Efter åtdragning rättar motorbocken till sig och är i stort sett parallell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1260001.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	85,7 KB 
Id:	35979 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1260003.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	35980
    Mäter in medbringaren till rekommenderat mått från spantet.
    Ett 4x300mm långt borr (från biltema) underlättar vid borrning av hålen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1260004.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	43,8 KB 
Id:	35983
    Undersidan på motorbocken är avfasad längst ut.
    Slipar ner så att ytan för mutter och bricka blir plan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1270001.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	35985 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1270003.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	35986 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1270004.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	90,7 KB 
Id:	35988
    Stötsången skulle komma ut ovanför motorbocken. Flyttar denna till sidan istället, det gör att stången går rakare till servot. Tillverkar en distans till trottelarmen som sitter 8mm för långt in.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1280004.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	35991 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1280005.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	35992 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1280003.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	75,6 KB 
Id:	35990
    Med distansen går stöstången helt rak mellan servot och motorn. I stort sett ingen brytning vid trottling.
    Fick flytta om servona också, trottelservot måste sitta på vänster sida sett upp och ned. Beror på att både motor och tank är förskjuten åt höger.

    Nästa steg blir tanken.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


Liknande ämnen

  1. Reservdel till en SC .91FS
    Av Guzzten i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 08:25
  2. 2 och 3 flight!
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 14:12
  3. Extreme Flight Yak 54 2,8m
    Av Extra_Mannen i forum Bensinmodeller
    Svar: 289
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 07:23
  4. Extreme Flight Yak 54 88''
    Av Anton i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 19:12
  5. Flight School 101 :)
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •