Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Top Flight P47 ARF, OS 91FS

  1. #41
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hej Olof.

    Du har ju alldeles rätt!. 18ch funkar klockrent oavsett fabrikat och typ av servo.

    Skillnaden i respons är ju som du säger obetydlig i flygplan.

    Enda jag inte provade, tog för givet att det inte gick när inte 12ch mode funkade.






    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Hej Kenny!

    Jag tolkar det som skrivs i rött som så att analoga servon inte kan användas med R7008SB i FASSTest 12Ch mode och att mottagaren bara fungerar med FASTest-sändare, dvs 14SG och 18 MZ. Nog sjutton funkar det med analoga servon om du änvänder FASSTest 18 ch mode? Det där med responsen tror jag att du kan bortse från på den här modellen.

    Mvh Olov
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  2. #42

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Det var ju skönt att det löste sig.

    /Olov

  3. #43
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Plastdetaljer

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1380001.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	37194 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1380002.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	37195
    Cockpit på plats, måtten stämmer inget vidare i cockpit. Stolen borde sitta längre fram, men då
    hamnar den utanför fästet. Nu blir det en spalt mellan ryggen på piloten och stolen.
    Men det fick bli så då de flesta delarna redan var limmade.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1400003.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	37196
    Huven limmad med epoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1380003.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	37197 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1380004.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	37198 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1380006.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	37199
    Lite fler plastdetaljer på plats. Oops, har vänt turboutsläppet fel. Rättar detta senare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1390001.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	105,6 KB 
Id:	37200 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1390002.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	94,9 KB 
Id:	37201 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1390003.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	90,1 KB 
Id:	37202
    Motorattrappen kompleteras med aluminiumrör samt "tändkablar"

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1390004.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	104,5 KB 
Id:	37203 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1410001.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	74,3 KB 
Id:	37208



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1400001.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	69,5 KB 
Id:	37204 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1410003.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	37206
    Limmas i kåpan med epoxy uppblandat med mikroballonger
    Antog att attrappen skulle följa kåpan i överkant. Det ska den inte,

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1400002.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	37205 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1410002.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	37207
    Fick sprätta loss och flytta ner den ca 10 mm för att inte nosen skulle "hänga" ner.
    Senast redigerat av Kenny den 2013-03-16 klockan 16:33.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #44
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den där attrappen blev riktigt snygg,du kommer att ha en kalaskärra till sommaren!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #45
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Var kommer motoratrappen ifrån. Hör den till kittet ellerhar du köpt den på sidan?
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  6. #46
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Den ingår i kittet,

    Det enda jag köpt till bygget är piloten, resten ingår förutom radio och motor.

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    Var kommer motoratrappen ifrån. Hör den till kittet ellerhar du köpt den på sidan?
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #47
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Ok. Tack. Jag skulle ha haft en till min maskin men jag får googla lite få se om jag hittar på en någonstans.
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  8. #48
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Småplock

    Projektet har legat i dvala ett tag. Några småsaker kvar att göra.




    Limmat i ett par rör för antennerna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1420005.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	37646


    Tillverkat en extern glödstiftsanslutning av ett utbränt F-stift. (Hade ingen färdig hemma.)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1420003.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	149,2 KB 
Id:	37647 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1420004.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	113,5 KB 
Id:	37648


    Bränslepåfyllning och glödanslutning på plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1430004.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	37650 (Hittade en färdig glödanslutning bara jag hade gjort en)


    Markering av hål för bränslenål. Fixerar kroppen och använder ett litet laservattenpass som belyser nålen med en prick. Monterar kåpan och borrar där lasern markerar. Mitt i prick. Har använt lite olika metoder med pappersmallar tidigare men jag finner att detta är mer precist vid små hål.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1430001.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	37649 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1430003.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	37651
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #49
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Slutmontering

    När jag skruvade fast vingen så gick det inte att fälla upp den ena klaffen helt. Ett eller flera av de förborrade hålen för gångjärnen satt något högt. Det enklaste var att lossa filmen och slipa av klaffen lite på översidan.

    Rättat till utsläppet som jag vände bakfram först.

    Limmat dit kulsprutorna som består av ett 6mm kolfiberrör, hålen var förborrade och rörbitarna var kapade i rätta längder. I ena vingen pekade de lite hur som helst så jag fick rikta om med ett 6mm borr.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1450002.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	37758 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1450001.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	37757 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460010.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	37766
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Borrat och gängat bränslenålen med M3. Med en lång insexskruv i nålen och en insexnyckel kommer man sen åt att ställa blandningen utan ha en utstickande pianotrådsförlängning. Behöver man ta av kåpan så kan det göras utan att rubba nålens inställning.

    Bränslepåfyllning och glödanslutning lätt åtkomlig från sidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1440003.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	148,4 KB 
Id:	37754 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1440004.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	37755 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1440005.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	37756 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1440001.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	37753
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Till modellen medföljer en proppellermutter som liknar en spinner. Då jag vill använda OS originalmuttrar så svarvar jag ur "spinnern" så att dessa får plats inuti, svarvar även in avfasningen på brickan så att "spinnern" sluter tätt mot brickan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460006.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	37763 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460003.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	37761 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460004.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	80,2 KB 
Id:	37762 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460007.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	37764
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------




    Vid avvägning av TP så var den som befarat baktung. Det gick åt 150 gram bly och lim för att få balans. Limmat detta så långt fram det gick, dvs i rundningen på noskåpan. Epoxy mikroballonger och bly format att passa runt attrappen.

    Ett alternativ kunde varit att placera acken och trottelservot i motorrummet, då kanske det räckt med 75 gram. Men den lilla extravikten spelar inte så stor roll för den här typen av flygning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460001.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	37759 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460002.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	72,7 KB 
Id:	37760
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------




    Då så, bara att invänta lite behagligare väder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460009.jpg 
Visningar:	246 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	37765
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  10. #50
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Snygg kärra! Bara att invänta lite snösmältning nu då..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #51
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Då så, bara att invänta lite behagligare väder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H1460009.jpg 
Visningar:	246 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	37765
    Nice!!

  12. #52

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tjusigt!

    /Olov

  13. #53
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Premiärturen

    Så, då var premiären avklarad i dubbel bemärkelse, första flygningen sedan i höstas och första turen med P47:an.

    Motorn låter som ett tröskverk. Byte av kullager nästa åtgärd.

    Slutliga tomvikten blev 4600 gram vilket ger en vingbelastning på 99gram/dm2 tom.

    Flygningen var odramatisk, den flyger stabilt och rakt. Trimning behövdes ej under flygningen. Välbalanserad alltså.

    .90:an med 14x8 APC räcker väl till, stora loopar är inget problem. Med full klaff flyger den sakta och stabilt. Tar man upp klaffen och ger full gas så går den lite väl fort för skalalik flygning. Gott om kraft alltså.

    Vid stall vaggar den lite på vingarna men ligger ändå stadigt.

    Första gången för kameramannen också, blev inte så mycket av filmen som kunde visas, men här är vad som blev kvar.





    Kallt var det också... dragit ner mössan så mycket det gick...
    Senast redigerat av Kenny den 2013-03-25 klockan 00:26.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  14. #54
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Snyggt! Grattis till en lyckad premiär!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #55
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Snyggt!
    Skönt när det går bra första gången...
    Grattis!
    Retroholic!

  16. #56

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Och vilken landning se`n !

    Det var länge sedan jag såg en kärra sätta sporrhjulet först. Snyggt. Ingen jä..a noslandning här inte.

    Kay krut

  17. #57
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Gött mos!!

    Stort grattis till den iskalla premiären.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #58

    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Grattis till premiären Kenny!

    Det såg ju riktigt stabilt och kontrollerat ut (jag syftar på flygningen, inte filmningen)

    /Olov

  19. #59
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Himla tjusigt!
    Fem tummar upp!
    Retroholic!

  20. #60
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bidde en film tillslut.

    Det märks att det är kvalitet i Top Flite Gold, denna har nu flugit ca 150 starter om ca 8-10 min. Alltså 20-25 timmar i luften, slitit ut 2 omgångar kullager och en sats ventilfjädrar i motorn. Ändå syns det inget nämnvärt slitage på modellen.

    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


Liknande ämnen

  1. Reservdel till en SC .91FS
    Av Guzzten i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 08:25
  2. 2 och 3 flight!
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 14:12
  3. Extreme Flight Yak 54 2,8m
    Av Extra_Mannen i forum Bensinmodeller
    Svar: 289
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 07:23
  4. Extreme Flight Yak 54 88''
    Av Anton i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 19:12
  5. Flight School 101 :)
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •