Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

  1. #1

    Standard Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

    Jag har letat runt efter XOAR 11x5 "Precision Pair" i svenska webshoppar men hittar de inte någonstans. Är det någon som vet vart jag kan beställa dem?

    Beställer nog Graupner om jag inte hittar dem, lite lättare att hitta.. :P


    mvh defuncta

  2. #2
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

    Autopartner har xoar 11x5 höger och vänster.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Autopartner har xoar 11x5 höger och vänster.
    Ja de har jag sett, men som jag förstått de så är inte det samma som "precision pair" eller är "precision pair" bara ett försäljnings knep?

  4. #4

    Standard

    Jag har köpt matchade par ifrån autopartner
    U

  5. #5
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

    Autopartner har valt att dela på paren för att vi ska slippa köpa ett par när bara en går sönder. Om du köper höger+vänster så borde du fortfarande få ett matchat par.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Autopartner har valt att dela på paren för att vi ska slippa köpa ett par när bara en går sönder. Om du köper höger+vänster så borde du fortfarande få ett matchat par.
    Okay de låter ju iofs ganska logiskt...

    Vad är de för skillnad på 11x5 och 11x6. Vet att det är vinkeln på proppen men vet inte riktigt vad de blir för praktisk skillnad. Propparna ska vara till min fotograferings hexa. Så små vibrationer och bra lyftkraft prioriteras.

  7. #7
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

    Högre stigning ger högre dragkraft och högre strömförbrukning, men även något sämre "upplösning" i multirotorsammanhang. Varje steg på fartreglaget blir så att säga lite större, precis som med motorer med högre kV. 11x6 och 12x5 (inte ett skrivfel, såg att du skrev 11x5 och 11x6) borde ge ungefär samma strömförbrukning och således borde 12x5 vara bättre för fotografering.

    Men i praktiken är det sällan så enkelt. En av de saker jag har märkt påverkar stabiliteten mest är att man ser till att hamna i ett varvtalsområde som passar motorn bra. Om man hovrar strax över halvgas brukar det funka bra. Om man hovrar redan på "tomgång" så brukar man få brutal prestanda, men inte nödvändigtvis den bästa stabiliteten.

    Så det tråkiga svaret är nog att du får prova dig fram. Knappa in alla data i ecalc så ser du om du hamnar i närheten av rätt.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Högre stigning ger högre dragkraft och högre strömförbrukning, men även något sämre "upplösning" i multirotorsammanhang. Varje steg på fartreglaget blir så att säga lite större, precis som med motorer med högre kV. 11x6 och 12x5 (inte ett skrivfel, såg att du skrev 11x5 och 11x6) borde ge ungefär samma strömförbrukning och således borde 12x5 vara bättre för fotografering.

    Men i praktiken är det sällan så enkelt. En av de saker jag har märkt påverkar stabiliteten mest är att man ser till att hamna i ett varvtalsområde som passar motorn bra. Om man hovrar strax över halvgas brukar det funka bra. Om man hovrar redan på "tomgång" så brukar man få brutal prestanda, men inte nödvändigtvis den bästa stabiliteten.

    Så det tråkiga svaret är nog att du får prova dig fram. Knappa in alla data i ecalc så ser du om du hamnar i närheten av rätt.
    Då köper jag Xoar 12x3,8. Tack för hjälpen...

  9. #9

    Standard

    Tycker de va lite onödigt att starta en ny tråd för detta så jag skriver i denna...

    Hur fäster jag propellern med mina tiger motorer, känns lite riskabelt med bara en mutter och en bricka, kan jag ta loctite på eller hur brukar man göra?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?

    Jag kör med låsmuttrar, har aldrig lossnat. Har ändå för vana att alltid känna så propparna sitter fast.

  11. #11
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag har hittills bara tappat en propeller på grund av att muttern gängade upp sig, och det var för att jag skruvade fast den temporärt med fingrarna och sedan glömde efterdra den...

    Nackdelen med att använda loctite, i synnerhet i kombination med träproppar, är att du inte kan efterdra muttrarna.

  12. #12

    Standard

    Okay, köper låsmuttrar för att vara på den säkra sidan. Använder de till min lilla f450 men tycker att t motors borde skickat med det..

  13. #13

    Standard

    Kör med vanliga muttrar till min t motorer och har inga problem med lösa muttrar

Liknande ämnen

  1. Alla väderstationer Sverige "länk-samling"
    Av skrattar i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 20:00
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 14:40
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Precision Aerobatics "Katana MD"
    Av sm3xrq i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 08:27
  5. Behöver hjälp att hitta en "Turnbuckle" i Sverige
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •