Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Feibao 1/9.5 Eurofighter Typhoon "Sportkombi"

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Feibao 1/9.5 Eurofighter Typhoon "Sportkombi"

    Jag köpte en Eurofighter Typhoon i Feibaos monter på Jetpower 2012. Den är i ungefärlig skala 1/9.5, vilket blir 1650mm lång och 1200mm spännvidd. Det fina är att det är en kombi(tvåsitsiga versionen) som jag tycker ser bättre ut. Den har dessutom mera kroppsyta vilket borde ge bättre kniveggsegenskaper. Den säljs som EDF, avsedd för antingen två 90mm fläktar eller en stor 110mm tex Vasas 14bladiga eller Schübelers HST77, men även för 6kg turbin.

    Jag tycker dock att de kombinationerna blir för tunga och väljer som vanligt min egen väg att gå, nämligen med dubbla Kolibri T25 motorer. Jag kommer förklara varför i denna tråden.

    Denna Eurofighter verkar ganska ny, men de flygplanen som jag hittat info om är dels med Vasas 110mm EDF och en flygvikt på 7kg. Dels en med dubbla 90mm EDF på strax under 6kg. Jag jämför även mot Grumanias Eurofighter i skala 1/10 som väger 7.5kg inkl bränsle och en Wren MW54. Jag tror jag kan komma undan lägre än det...

    Så som det generellt ska fungera så ger en större motor bättre prestanda till lägre vikt. Men när jag läser i RCJIs turbinupplaga ser jag att en Jetcat P60 (som för många varit det självklara valet till denna flygmaskin) väger 870gram och ger 5.8kg dragkraft. I en Eurofighter med sina dubbla utblås så hade en mittmonterad turbin behövt ett byxrör och vi kan ju vara överens om att det i alla fall inte ökar dragkraften, snarare kapar något kilo.

    Ni som följt mina trådar vet redan att Lamberts T25 är ett litet kraftpaket. Två T25r väger tillsammans strax över 500gram och ger en dragkraft ungefär som en P60. Dubbla motorer behöver inget byxrör, faktiskt inga rör alls om jag kan montera dem längst bak med behållen tyngdpunkt. Det vore toppen med tanke på att hela dragkraften då finns kvar.

    Genom att välja komponenter med omsorg tror jag att jag kan sno ihop kärran betydligt lättare än med både EDF eller med singel-turbin. Jag kommer inte ta genvägar utan den blir ändå komplett med gyrostabilisering, hjulbroms, sidroder mm.


    Eurofighter Sportkombi direkt ur kartongen, 2100gram.






    Superhero

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Goooo!!!

  3. #3
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Detta projekt ska följas!
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Detta är mitt första projekt där jag försökt beräkna slutvikten innan jag börjat bygget. Jag gjorde en Excel fil med alla komponenter som verkade rimliga och som jag blev rekomenderad från manualen.


    Så här ser det ut från början, Lado ställ med Jet 1A ben/hjul samt GBRjets elektriska bromsar

    Superhero

  5. #5
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Ser väldig intressant ut.
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag gjorde om min beräkning en smula. Tyckte de rekomenderade komponenterna blev för tunga. Elektriska ställen fick åka helt enkelt!

    Ny beräkning baserat på Futaba BLS servon, Jet 1A ställ från Savex L39, broms bara på noshjulet, motorerna bakmonterade etc.








    Superhero

  7. #7
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    900 gram eller ca 20% vindre vikt är inte att förakta!
    intressant bygge som ska följas,
    Vad ritar du i för program?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    900 gram eller ca 20% vindre vikt är inte att förakta!
    intressant bygge som ska följas,
    Vad ritar du i för program?
    Det var faktiskt riktigt fräckt med excel-filen, många bäckar små blir en hel del i slutänden! och viktigast av allt ingen post "övrigt" Nu blir det ju ofta ändå lite mera bitar här och där men det vore riktigt kul med under 5kg torrvikt.


    Jag ritar i Inventor
    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Eftersom vikten verkar bli låg nog för de små Jet 1a ställen så började jag rita delar att fräsas ut på HAB i G10 laminat. Man får passa sig lite eftersom G10 är ganska tungt. Men så länge det hamnar framför tyngdpunkten så är det ändå okej. Många delar har dessutom flera funktioner. Hållaren för tanken styvar upp undersidan på kroppen där landstället fälls in.

    Jag gillade GZ:s lösning på noshjulsstyrningen så det byggs in en liknande lösning medan jag håller på.


    http://www.gz-retracts.com/












    Superhero

  10. #10
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Ser roligt ut, kör hårt /Mvh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  11. #11

    Standard

    Fin kärra! Helt ok pris också får man väl säga med tanke på storleken (€700).

    Kommer den med några ductar? Inte hittat några bilder som visar några, men i värsta fall så får man väl gjuta egna.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Parakos Visa inlägg
    Fin kärra! Helt ok pris också får man väl säga med tanke på storleken (€700).

    Kommer den med några ductar? Inte hittat några bilder som visar några, men i värsta fall så får man väl gjuta egna.
    Priset är bra för det man får, det är dock ingen ARF så man behöver spackla, slipa och måla om man vill få finnish på kärran. Min kom utan ducter, men jag har läst någon stans att det ska ingå ducter till både 2x90mm och 1x120mm EDF.

    Den känns bra och lätt byggd(lättbyggd också för den delen) och passform är toppen enligt min mening.
    Superhero

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder Visa inlägg
    Ser roligt ut, kör hårt /Mvh Mulder
    Tror det blir toppen. Färdigställer lite cad-filer så skall det fräsas sen. Allt tar mer tid än man räknar med.
    Superhero

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    I väntan på frästa delar från HAB så slänger jag in en film på en likadan Eurofighter från Jetpower 2012. Den flögs med en Vasa 110mm fläkt. En 14bladig fläkt som verkar fungera riktigt fint och ger ett fräckt ljud. Den är en vidareutveckling av Vasas 120mm variant och skall ge mer drag till mindre effekt trots att den är mindre i diameter. Man hade valt en Het 700-98-780 motor som på 12celler drog 125A och gav ungefär lika mycket dragkraft som vikt (7kg)

    Bra drag trots en öppen installation utan ducter. Med ducter hade man nog fått ut 10% ytterligare då denna typ av axialfläktar är känsliga för ett laminärt flöde in, Vasa verkar ha koll på detta med en ganska lång raksträcka innan fläkten vilket underlättar(man vill ha minst diametern i raksträcka innan fläkten). Lite genvägar på bekostnad av prestandan, dock som sagt bra drag ändå






    En del av delarna som skall fräsas ut.

    Senast redigerat av henke2 den 2013-01-15 klockan 08:03.
    Superhero

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Parakos Visa inlägg

    Kommer den med några ductar?

    Hittade bild!

    Superhero

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hittade bild!
    Tack för bilden! Stort plus att de kommer med ductar!

    För att vara så stor så är den faktiskt väldigt lätt också. Sneglar en del på JTM's nya 110-120mm edf's som är i ungefär samma storleksklass och de väger betyldigt mer (ca 3kg). De är dock färdigmålade och färg, vilket man lätt glömmer, väger ju en del.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Parakos Visa inlägg
    Tack för bilden! Stort plus att de kommer med ductar!

    För att vara så stor så är den faktiskt väldigt lätt också. Sneglar en del på JTM's nya 110-120mm edf's som är i ungefär samma storleksklass och de väger betyldigt mer (ca 3kg). De är dock färdigmålade och färg, vilket man lätt glömmer, väger ju en del.

    Det börjar dyka upp en hel del flygplan för de lite större fläktarna. JTM bygger hyfsat snyggt men lite grovt i min mening. Kolla även på Composite ARF Spark, den skall vad jag kan förstå väga 1600-1800gram tom inkl färg. Den använder likadana landställ som jag valde. Även http://www.skymasterjet.com/eviperjet.htm Dem har vågen framme på sin hemsida, det är ett gott tecken.

    Det är rätt kul att leta runt för man hittar massa modeller som är byggda på olika sätt efter olika filosofier.
    Superhero

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    3D pussel färdigt från HAB





    Superhero

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Delarna passas in och limmas ihop med CA lim. Jag använder sprutor och nålar i div storlekar för att få på limmet på rätt ställen. CA lim gör sig i en spruta, slicka på fingret och stryk längs nålen för att försegla och värm med tändare för att öppna igen





    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    De färdiga komponenterna limmas på plats med epoxy. Jag använder en större modell av spruta här. Går utmärkt att förlänga spetsen med festo-slang, bränsleslang eller sullivan stötstång i plast om man nu behöver nå längre pip.











    Superhero

Liknande ämnen

  1. Min CMS Eurofighter Typhoon
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 12:13
  2. Carson Eurofighter Typhoon.
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 11:27
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •