Jag köpte en Eurofighter Typhoon i Feibaos monter på Jetpower 2012. Den är i ungefärlig skala 1/9.5, vilket blir 1650mm lång och 1200mm spännvidd. Det fina är att det är en kombi(tvåsitsiga versionen) som jag tycker ser bättre ut. Den har dessutom mera kroppsyta vilket borde ge bättre kniveggsegenskaper. Den säljs som EDF, avsedd för antingen två 90mm fläktar eller en stor 110mm tex Vasas 14bladiga eller Schübelers HST77, men även för 6kg turbin.

Jag tycker dock att de kombinationerna blir för tunga och väljer som vanligt min egen väg att gå, nämligen med dubbla Kolibri T25 motorer. Jag kommer förklara varför i denna tråden.

Denna Eurofighter verkar ganska ny, men de flygplanen som jag hittat info om är dels med Vasas 110mm EDF och en flygvikt på 7kg. Dels en med dubbla 90mm EDF på strax under 6kg. Jag jämför även mot Grumanias Eurofighter i skala 1/10 som väger 7.5kg inkl bränsle och en Wren MW54. Jag tror jag kan komma undan lägre än det...

Så som det generellt ska fungera så ger en större motor bättre prestanda till lägre vikt. Men när jag läser i RCJIs turbinupplaga ser jag att en Jetcat P60 (som för många varit det självklara valet till denna flygmaskin) väger 870gram och ger 5.8kg dragkraft. I en Eurofighter med sina dubbla utblås så hade en mittmonterad turbin behövt ett byxrör och vi kan ju vara överens om att det i alla fall inte ökar dragkraften, snarare kapar något kilo.

Ni som följt mina trådar vet redan att Lamberts T25 är ett litet kraftpaket. Två T25r väger tillsammans strax över 500gram och ger en dragkraft ungefär som en P60. Dubbla motorer behöver inget byxrör, faktiskt inga rör alls om jag kan montera dem längst bak med behållen tyngdpunkt. Det vore toppen med tanke på att hela dragkraften då finns kvar.

Genom att välja komponenter med omsorg tror jag att jag kan sno ihop kärran betydligt lättare än med både EDF eller med singel-turbin. Jag kommer inte ta genvägar utan den blir ändå komplett med gyrostabilisering, hjulbroms, sidroder mm.


Eurofighter Sportkombi direkt ur kartongen, 2100gram.