Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Naza eller APM 2,5+ ??

  1. #21

    Standard

    Nyss inkommen efter provflygning,fick iallafall ihop grejorna så jag fick hovra lite på tomten,ganska stabil så länge man bara tog upp den utan att röra spakarna,då får den spelet och far omkring nästan okontrolerat.Det känns som att den överstyr så fort man rör spakarna,har mest flugit i stabilize mode men även provat en laddning i alt hold men då for den bara upp en meter sedan ner i backen och upp igen så håller den på hela tiden,fick en rejäl överaskning när jag då slog om till stabilize mode igen då och den drog iväg som en raket rakt upp innan jag fick ner trotteln,mycket spännande INTE,ganska olik Nazan ännu så länge hm

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Detta känner jag igen! Var riktigt riktigt försiktig. Flyg långt från bebyggelse, vägar osv. Min hexa med APM2.0 får stanna i karantän ett tag till. Det konstiga är att en del klipp på youtube visar imponerande flygturer, som ju gör en sugen att testa senaste versionen av FW.
    Lars

  3. #23
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Dennis Baldwin har några filmer om APM 2.5 på sin kanal som kanske kan vara till nytta.
    https://www.youtube.com/user/dennisbaldwin/videos

  4. #24

    Standard

    Kan säga att alla tipps är välkomna nu

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du är säker på vilket mode du hamnar i , har för mig man ställde in någon default höjd när man höll på med waypoints, kan det vara något sådant som spökar?

    Testa utan proppar på marken också , hålla den i handen och se hur den beter sig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #26

    Standard

    Ja jag har kopplat flight moden till en trevägare och jag ser i flight misson att jag kan ändra mellan dom olika flygmoden jag valt,allt verkar fungera som det ska den hovrar rätt bra och den styr åt det hållet jag styr,men jag tycker dels att uttslagen är för stora eller för känsliga så den verkar överkompensera när den gör något,har hållt den i handen och vickar jag på den så försöker den kompensera tillbaka,så jag tror endast att det är inställningarna som är boven,frågan är bara var man ska börja?
    Har läst och man ska börja i stabi mode och få den att flyga bra där för att sedan fortsätta i dom andra moden om jag fattat det hela rätt

  7. #27

    Standard

    Nu så har jag auto kalibrerat och vilken skillnad det blevn nu är den flygbar och går otroligt bra i simple mod där den alltid går åt samma håll oavset hur den roterat,däremot är den alldeles för känslig på throtteln.Big smile
    Men i atti mode är den fortfarande en kängru

  8. #28

    Standard

    Dagens provtur


    Senast redigerat av administrator den 2013-01-19 klockan 21:31.

  9. #29

    Standard Naza eller APM 2,5+ ??

    Stabilt

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #30
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Gött!!
    Du har ju väldigt stora proppar, så den blir nog het på gasen. Jag hade samma problem. Iofs har jag väldigt högt kv på mina motorer, 910kv och den var helt galen.
    Det med gasen kan du luras lite med när du kalibrerar. Antingen har man som jag, två throttelkurvon, eller så lurar man den med trimm när man kalibrerar radion i APM:en. Tänk bara på att kompensera för det när du kör loiter sen, annars kommer den att sjunka...

    Själv blev jag ledsen på min APM igår, sedan glad igen. Var ute och flög, vred mitt vridreglage högst upp till Loiter och plötsligt så bankade den hårt mot mig. Jag tänkte att nu jäklar åker den i backen och vred snabbt tillbaka till stab. Landade och gick hem något molocken. Otäckt när man inte vet varför den gör saker som man inte förstår.
    Senare på eftermiddagen kom jag på att jag har RTL högst upp på mitt vred. Inte Loiter! Arrgh! Pilotfel! Duktig APM! Den skulle inte krascha, den gjorde en perfekt ansats till RTL...

    Nu är ju Arducopter version 2.9 ute, verkar som "grabbarna på forat" är jättenöjda. 18 sidor positiva kommentarer. Jag väntar nog en vecka till, men det verkar vara en hel del förbättringar.

    /Magnus

  11. #31

    Standard

    Det jag inte förstår med min är att i stab mode flyger den riktigt bra men när man ska låsa den på position så rycker den fram och tillbaka och driftar ganska mycket,nu jämför jag med min naza som jag tycker man kan parkera i luften,vilken gps har du Magnus?

  12. #32
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag har Mediateks GPS v2 till min. Med mjukvara 2.8.1 och inga inställningar gjorda så håller den sig på ca 3-4 meters diameter när det är lite vind. Den korrigerar ganska rappt som det är nu, jag bör nog ställa ner den lite på något sätt. Det upplevs lite ryckigt. Har inte fördjupat mig mer.
    Var precis för en halvtimme sedan ute i -8 och strålande sol och Loitrade lite. Loiter funkade bra tycker jag, men det är inte omöjligt att Nazan är bättre.

    Nu med version 2.9 och firmware 1.9 Mediatek-GPS:en så ska det tydligen ha blivit ännu bättre. Har inte provat själv.

    Mvh
    Magnus

  13. #33

    Standard

    Okej det är samma som jag har,funderar på att byta upp mej och beställa den andra modellen som dom rekomderar,ska försöka ladda in den senaste sw nu.Sedan i kväll blir det inomhusflyg så då får man tillfälle att trimma

  14. #34

    Standard

    Har nu justerat två kvällar i rad efter uppdatering till verision 2,9,hittils fungerar den bättre med 2,8 dvs den tidigare
    iallafall för mej,omgjort var auto callibreringen man armar med throttelspaken,det skall nu göras med ch7 och det fick jag aldrig till,den drog alltid kraftigt åt något håll.Så nu har jag laddat in 2,8 igen och fortsätter mina justeringar därifrån

  15. #35

    Standard

    Han flyga 3 laddningar i dag på lunchen,stooor sol och en temp på -11 nästan vindstilla dvs optimalt.Gick till baka till den tidiga sw 2.8 och gav mej på och ändrade på lite värden,fotade självklart default värdena så jag enkelt kan hitta tillbaks om det inte blir bra,gjorde även auto trim och field calibration som jag hittade i en tråd,efter det flyger den väldigt bra är stabil har inga hyss för sig när man switchar mellan dom olika flygmoden.Där hade jag ett problem förut att den drog iväg som en raket uppåt när man gick från atti mode till stabilize mode,men det gör den ej längre det ända jag tycker är negativt nu är att i gps position mode är den littre gittrig,den rycker lite hela tiden den vill inte ligga plant utan den vaggar hela tiden?den håller positionen ganska bra inte riktigt lika bra som nazan men ändå godkänt,nu börjar det kännas bra

  16. #36

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Naza eller APM 2,5+ ??

    Låter som det är den integrerande delen som är lite hög.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #37

    Standard

    Förklara för mej,vad ska jag ändra på ?Jag är ingen expert på programering

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kommer inte ihåg hur det ser ut i programmet men skulle gissa att det finns en p eller kp och i och eventuellt även en d att ändra på på alla modes ?

    du kan ju alltid kolla lite forum eller kolla in pid regulator på wikipedia svårt att förklara med korta ord

    P är då förstärkningen , det är kort sagt den mängd den skall skicka ut på utgången.

    I är den integrerande delen vilket bestämmer hur fort den skall öka på en p del. i delen hjälper till att få bort avikelser i regleringen . på nått sätt så kan i delen rätta till en dålig cg vilket i ditt fall nog är det den gör eller försöker göra lite för kraftigt så även om du inte har en felaktig cg så får du problem med lutningen på den.

    D delen är en liten spåtant. den kollar på hur snabbt förändringen sker och ökar på eller bromsar beroende på hastigheten av förändringen, använd inte denna om du inte vet vad du gör helt klart den svåraste delen i en regulator att få till.

    blev visst inte så kort. och kanske inte förståligt , lägg lite tid på att forska om regulatorer , det är mycket roligare än man tror när man väl börja fatta hur dom funkar.

    Har du möjlighet så ta gärna en skärmdump och visa vad du har för värden är det helt off så kanske jag kan se det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #39

    Standard

    Okej det ska jag göra tack för hjälpen så länge

  20. #40

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    När jag läser det jag själv skrivit förstår jag ju knappt :P
    Inte lätt att förklara något som är vardag för mig för andra som inte har det som vardag.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. FEL? eller RÄTT? i Naza assistant v.12
    Av leffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 16:32
  2. Uppgradering FW Naza, propellrar bort eller kör ni ändå?
    Av Sipen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 09:33
  3. Val av FC: Naza eller Drotek?
    Av Combee i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 20:18
  4. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •