Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skillnad på varvtal

  1. #1

    Standard Skillnad på varvtal

    Enkel fråga, dock vet jag inte svaret?

    en motor på låt säga 800 måste väll vara bättre än säg 400?
    varför. Vill man ha lägre varv?

    Mvh

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Olika propellrar ger olika egenskaper, en liten prop på högt varv passar en snabb kärra, på en skalakärra eller en kärra där du bryr dig mer om bottendrag eller acceration så blir det förmodligen bättre med en motor med lägre KV och större prop.

    En motor med KV 400 klarar av en mycket större prop än en motor med KV 800 med samma ampereuttag.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller så klarar den med lägst kV kanske fler celler med samma propeller.
    fredrik

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En motor med lågt kv klarar oftast en större propeller och en större propeller på tex en multikopter lyfter mer, ett plus brukar också vara att strömmen går ner lite och gör motorn något effektivare.

    Men som sagt tidigare av Mr. J så hänger det lite på vilken farkost motorn skall monteras i.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    OK, men om man är inne på Heavy lift typen så är det låga kv talet att föredra, vad har ni för motorer som lyfter relativt mycket då?
    Är det generellt så att de med lågt kv tal klarar större effektuttag?

    alltså mer lyftkraft men till en kostnad att farkosten inte blir lika snabb och kanske inte heller reagerar lika vilken påverkar stabilitet vid låt säga filmning?

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Som sagt, utan något att räkna på inget svar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Det jag tänker på är en hexa med diameter 900mm.
    NU är det T-motors på 770kv, jag kör med SF 12x3,8.
    Riggen väger med ett 4S 5800mha ganska exakt 4kg (då har jag hängt systemkameran under)

    Funderar lite på hur jag ska få er lyftkraft? En snabb helikopter är inget jag eftersträvar utan istället mycket lyftkraft. Det var lite här jag undrade om jag ska skaffa andra T-motors med lägre Kv tal, tror jag såg några på 370 kv?

  8. #8

    Standard

    Vad har du för varvtal på propparna vid hovring nu?

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan du kontrollera vad din hexa drar i ström vid hovring? Det är en siffra som kan avgöra om du kan belasta motorerna ytterligare.
    Kör du tex 10x5 idag kan du säkert gå upp till 12x3.8 om bladen är tunnare tex kolfiber snurror. Dessa skulle ge mer lyft men, återigen så gissar vi. Du måste ge oss hela receptet annars kan vi inte baka kakan åt dig.

    Inom denna gren finns det ingen tabell att gå efter utan vi kan bara ge oss vår erfarenhet och vi som hållit på ett tag kan säkert hjälpa till i en viss del sedan är det ditt eget tycke.

    Med de motorer du har idag skall du klara dig gott, själv kör jag med 750kv och 11x4.7" och den väger nu 4.5 kg, i och för sig en okto. Den hovrar på cirka 40 À, är lite osäker på mätningen som gjordes igår med tång metern.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kan du kontrollera vad din hexa drar i ström vid hovring? Det är en siffra som kan avgöra om du kan belasta motorerna ytterligare.
    Kör du tex 10x5 idag kan du säkert gå upp till 12x3.8 om bladen är tunnare tex kolfiber snurror. Dessa skulle ge mer lyft men, återigen så gissar vi. Du måste ge oss hela receptet annars kan vi inte baka kakan åt dig.

    Med de motorer du har idag skall du klara dig gott, själv kör jag med 750kv och 11x4.7" och den väger nu 4.5 kg, i och för sig en okto. Den hovrar på cirka 40 À, är lite osäker på mätningen som gjordes igår med tång metern.
    Idag lyfter den vid ca 45% throttle men flygtiden är ca 4-5 minuter, här funderar jag på om en annan konfiguration kan förbättra flygtiden

    Jag ska försöka svänge förbi C. olsson och få tag i en tångamperemeter
    Hypotetiskt då, säg att belastningen ligger på 40A för en hexa och jag kör på fyrcells.
    Tar man då 40/6=6,66A
    6,66*16V (ca) = 106W
    Och stämmer av detta med effektmärkningen på motorn?

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Vad har du för varvtal på propparna vid hovring nu?
    Hur tar jag reda på varvtalet?

    Go morgon

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    5 minuter om du har ett 5000mAh batteri, kan det stämma.

    Montera ett batteri till parallellt så är du uppe i cirka 10 minuter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Men då är det också 700G till i last

    HUr räknar på det med det med batteriets kapacitet och flygtid?

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    När du vet hur mycket hexan drar vid hovring, kan man göra en uppskattning.

    Batteri kapacitet (A) gånger 60=ampere per minut. A1
    Ampere vid hovring plus 20 % som reserv om man inte flyger med Osd. Ampere delat med 0.8. A2
    A1 / A2=antalet minuter
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    Idag lyfter den vid ca 45% throttle men flygtiden är ca 4-5 minuter, här funderar jag på om en annan konfiguration kan förbättra flygtiden

    Hur tar jag reda på varvtalet?

    Go morgon
    Jag har en varvtalssensor kopplad till min telemetridisplay...

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    999
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    5 minuter om du har ett 5000mAh batteri, kan det stämma.

    Montera ett batteri till parallellt så är du uppe i cirka 10 minuter.
    Enligt mina tester funkar det inte riktigt så att man får dubbla tiden med dubbla Lipos pga viktökningen 7-8 min mer troligt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Liknande ämnen

  1. Mjuka ränder i bilden vid olika varvtal?
    Av Jocke71 i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 00:06
  2. Varvtal
    Av MattiasPap i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 13:54
  3. Ferias varvtal
    Av EDG i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 23:21
  4. skillnad 2s 3s
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:15
  5. skillnad
    Av Agaton.sax i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •