Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bec

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Smile Bec

    Hej
    Har en halvt akut fråga. Har en fläkt-jetkärra. en Kina - BAE Hawk. Den motorsetupen ska ha 7 - 8 S i lippo. Vid de första försöken hade vi missuppfatta vad som gällde o körde med 3S i serie, alltså bara 6S, o när det blev dags att testa i luften så blev ju resultatet att den inte ville dra iväg nå. Man blev kvar på backen med den. Nu finns två nya 4S-ackar hemma. Problemet är att med dessa i serie så funkar inte motorn o jag misstänker att det är strömförsörjningen av mottagaren som inte blir rätt, men kan ha fel. Med bara en ack inkopplad så går motorn igång.... Vad händer? Har läst att man inte använder BEC vid större ackpaket, eller har jag missuppfattat? Är det vid större antal servon man inte bör ha BEC, utan att man istället kör med separat mottagarack?
    BEC innebär väl att det är fartreglaget som matar mottagaren (o iof oxå alla servon) med spänning/ström?
    /Lars

    Frågan är akut, eftersom det just nu är den så eftertraktade sjöisen igen, utan en massa snö ivägen. Världens bästa flygplats...

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man använder i princip alltid BEC idag, fast sällan den som är inbyggd i fartreglaget. I alla fall inte på lite större flygplan som man är mera rädd om. Oavsett om man kör en separat mottagarack eller ej så används BEC för att ge rätt spänning till mottagaren. Vanligt är en 2cells li-po + BEC till mottagaren.

    Jeti har en switchad BEC som fungerar upp till 10S om man vill.

    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Aha, en separat BEC,
    Blir det inte krångel mellan fartrelagets BEC då, ska man klippa + tråden på fartreglaget?

    Vad står BEC för? bokstavskombinationen, alltså?

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Battery Eliminator Cirquit.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har konstaterat att det var min ESC som inte tog större spänning än 6S, o här har jag försökt köra med 8S. De var inte den inbyggda BEC som var boven. Kan man räkna med att det fartreglaget är kass nu? Varför är BEC som är inbyggda i fartreglaget opålitliga, eller varierar det med tillverkare mm?
    /Lars

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Varför är BEC som är inbyggda i fartreglaget opålitliga, eller varierar det med tillverkare mm?
    /Lars
    Väldigt få lägger idag de pengar som de borde på elektroniken. Man tar genvägen via piratkopior som har sämre kvalitetskontroll. Man eldar gärna på med fler Ampere än vad reglaget är specat för. Kort sagt man hänger på marginalerna hela tiden. Stannar motorn så går det ofta att nödlanda, men ryker strömmen till servona så är det kört. Med en separat BEC av god kvalitet så kommer strömmen alltid finnas till hands för servona oavsett om Reglaget eller drivacken brinner upp.

    Jag kör Jetis BEC + 2cells li-po i alla mina flygplan utom de absolut minsta parkflygen. Min Pylon-jet har Jeti BEC + 2cells 300mAh li-po medans min Mig-15 hade Jeti BEC + 2cells 2500mAh li-po.

    Även om man följer rekommenderad setup så kan det gå sönder...
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Hej. Jag undrar oxå hur man kopplar in fartreglaget om man har separat BEC?

    MVH Christer

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det enklaste är att lyfta i plasttungan som låser kontakthylsan i den svarta kontakten, sen är det bara att dra i (den röda) kabeln, sätt sen på en bit krympslang över kontakthylsan.
    På så sätt är det lätt att återställa om man skulle vilja använda BEC:en senare.

    Sen är det bara att koppla in precis som vanligt.

    Man brukar göra likadant på flermotoriga kärror, så att man bara bara använder en BEC.
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •