Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: rc drone med gps styrning hur gör jag?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    4
    Jobb
    montör på bomardier

    Standard rc drone med gps styrning hur gör jag?

    hej jag är helt ny inom rc fly och behöver all hjälp jag kan få.

    det är så att jag spelar airsoft och vill bygga en drone (flygplans modell)

    dronens egenskaper

    * flyga länge och långsammt
    * den ska kunna patrolera ett område och skicka video bilder tillbaka till mig
    * dronen ska kunna plockas isär och rymmas i en väska eller ett rör som man bär på ryggen
    * den ska ha rättså bra räckvidd
    * den ska kunna sköta sig själv

    nu till det klurigaste det får inte vara för dyra grejjer eftersom det handlar om airsoft och flygplanet kan bli nerskjutet


    tack för all hjälp jag kan få

    mvh mange

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Känns inte som att alla dom önskningarna är riktigt kompatablia med varandra, speciellt inte eftersom du är "helt ny inom rc".
    Även om du skulle få länkar till många bra produkter krävs det kunskap och erfaranhet för att få det att fungera bra.
    Börja enkelt med rimliga mål och utveckla din hobby allt eftersom.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    4
    Jobb
    montör på bomardier

    Standard

    jag har flygit ett par 3ch flyg och har 2st 4ch helikoptrar ungifär så ny e jag

    det jag hellst vill h a e att den ska kunna gå efter gps och för det måste man väl inte kunna flyga som en erfaren?
    och kunna skicka video är väl inte svårt direkt. kameran ska bara film neråt

    kamera har jag och motagare men det e nå knas med den efter vi flytta så jag böhöver nog en ny

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haobits Visa inlägg
    hej jag är helt ny inom rc fly och behöver all hjälp jag kan få.

    det är så att jag spelar airsoft och vill bygga en drone (flygplans modell)

    dronens egenskaper

    * flyga länge och långsammt
    * den ska kunna patrolera ett område och skicka video bilder tillbaka till mig
    * dronen ska kunna plockas isär och rymmas i en väska eller ett rör som man bär på ryggen
    * den ska ha rättså bra räckvidd
    * den ska kunna sköta sig själv

    nu till det klurigaste det får inte vara för dyra grejjer eftersom det handlar om airsoft och flygplanet kan bli nerskjutet


    tack för all hjälp jag kan få

    mvh mange
    Du kan nog tyvärr inte bygga en drone med de önskemålen. De grejerna du behöver kommer kosta väldigt mycket, sen krävs de stor kunskap att få ihop allt... dock tror jag inte att du kan skjuta ner den med airsoftvapen . Men de skulle vara grymt kul att ha de som byggprojekt. De närmsta du kan komma är en parrot ar drone, dock kan den inte flyga automatiskt.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haobits Visa inlägg
    jag har flygit ett par 3ch flyg och har 2st 4ch helikoptrar ungifär så ny e jag

    det jag hellst vill h a e att den ska kunna gå efter gps och för det måste man väl inte kunna flyga som en erfaren?
    och kunna skicka video är väl inte svårt direkt. kameran ska bara film neråt
    Det spelar nog ingen roll ifall du flygit 300 plan... FPV är en helt annan värld.. det är inte flygningen du behöver erfarenhet av utan tekniken bakom fpv.. antenner.. gpsstyrning, flygplanstyper, markstationer, autopiloten. Det tar nog ett år av läsning och experiment innan du börjar få rätsida på allt. och då är det INTE billigt. vad nu billigt är för dig vet jag dock inte. Sedan är det ju att hitta ett plan som funkar.. o ska du kunna bära runt på det i skogen och dessutom kunna skicka upp det därifrån så behöver du nog rejälare grejjer. Sedan så är träd en fiende för videolänken så du lär heller inte ha så lång räckvidd för jag antar att du inte lirar airsoft ute på en åker med fri sikt.

    Inte meningen att låta negativ utan snarare tala om ungefär vad du ska räkna med och förvänta dig inte att ha en kärra uppe i vår som du är nöjd med utan det kanske tar ett år eller 2 innan du är i närheten av ditt mål
    Så länge du är medveten av hur pass komplicerat FPV är så får du säkert all hjälp du behöver här på forumet.

    Lycka till!

    //Matte
    Man lär sig nått varje krash...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Ingenting är omöjligt" brukar man säga men med din kravspec tror jag tyvärr att man är och naggar rejält på just "omöjligt" - i alla fall till rimlig kostnad och med rimlig arbetsinsats.
    Finns det inga alternativa sätt att filma området ? De flesta alternativen är säkert billigare och mindre komplicerade.
    //Roger

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Heliumballong med gimbal under.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://ardrone2.parrot.com/

    Löser i princip alla kraven verkar det som.
    Superhero

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    http://ardrone2.parrot.com/
    Löser i princip alla kraven verkar det som.
    Skojar du Henke ? Flyga länge ? Lång räckvidd - Wifi...
    //Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skojar du Henke ? Flyga länge ? Lång räckvidd - Wifi...
    //Roger
    Googla lite så får du se :-)

    För en i TS ögon rimlig peng är detta nog det närmaste man kommer.
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    4
    Jobb
    montör på bomardier

    Standard

    en ardrone har jag haft sämsta skit som sett marknaden fick vara glad om räckvidden var 10m
    men jag hitta denna sidan http://www.diydrones.com/notes/ArduPilot och http://www.arducopter.co.uk/

    ska kolla det lite mer

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haobits Visa inlägg
    en ardrone har jag haft sämsta skit som sett marknaden
    Ska du kombinera gratis med dina kriterier så är det nog fortfarande det enda som faller in i ramen.

    "We modified an AR Drone v1 with a $12 GS receiver and a $18 servo coupled up to a $9 arduino board that gave us GPS capability abd magnetic pickup and set down ability. Essentially we have created a multi platform, multi drone API and program for autonomously flying to GPS locations with the option of performing search patterns to find a specific item on the ground, pick that item up and bring it back to home or carry it to another GPS location and drop it off there."

    http://intellidrone.org/
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Black Armored Drone Y12
    Av andv i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 22:47
  2. Styrning
    Av PeteriÅseda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 21:57
  3. TBS Discovery och AR.Drone 2
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 10:00
  4. Darkwing FPV Drone
    Av Mr X i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 00:17
  5. Ar-drone FPV
    Av Impulze i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •