Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: HobbyKing EPP-FPV 1.8M X-Large - Lämpliga mods?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard HobbyKing EPP-FPV 1.8M X-Large - Lämpliga mods?

    Efter mycket velande fram och tillbaks med vad nästa modell skulle bli fick jag ta ett snabbt och plånboksanpassat beslut i dag när jag begravde min Bixler (började bli för tung efter alla reparationer och modifikationer och en sista tung krasch satte P för den).

    Så, till er som kör med en EPP FPV, vad för modifikationer hade ni rekommenderat att man skall göra out of the box innan första flygningen?

    Den kommer från början flygas med en GoPro för filmning och med en RX3S OrangeRX 3-Axis Flight Stabilizer V2, för att sedan växa till en fullvuxen FPV kärra.

    Setup som jag börjar med är;
    HobbyKing EPP-FPV 1.8M
    NTM 35-42A 1250Kv
    Plush 60A + programmeringskort
    Master Airscrew 10x7 3-bladig
    2x2200mAh 25c paralellkopplade
    4x Turnigy XGD-10HM Digital Micro Servo 10g

    Förslag på Good To Have och Must Have mods från er EPP-FPV ägare?

  2. #2

    Standard

    Om det är det planet jag tror det är, så skulle jag hålla mig låååååååångt borta från det. Skulle köpa en Skywalker istället, den är mycket mer prisvärd. HK FPV går inte få flyga bra och last utrymme är dåligt. Bara mina erfarenheter på denna modellen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...R_C_Plane.html

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är det planet ja, medveten om en del av utmaningarna med den, som ventilation, magneterna, får planera utrymmet väl, behöver mycket nosvikt. Blev ett snabbt beslut och föredrar att samla mina order på ett ställe, så nu är det inte läge att vara efterklok och välja en annan modell då det redan är beställt och på väg.

    Jag kikar en del på tuben och googlar om vad folk gjort för moddar, men vill höra med er vad ni rekommenderar som must have och nice to have

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag satte trekantslistunder stabben istället för originallösningen på att fästa stabben mot kroppsröret. Två plattor på tvären ger rätt mycket luftmotstånd.

    Och hål i nosen och hål under motorn så att fartreglaget får lite kyla så klart.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Min kärra har varit med i ca 1.5 år nu och jag håller inte riktigt med föregående talare. Jag är rätt nöjd med kärran trots att man ALLTID vill ha mer utrymme.. men har aldrig haft problem med att få den att flyga bra.. (Efter att jag lärde mig SKITA i CG) den ska VARA framtung.. då flyger den som en dröm. Den är ganska robust men går tungt i luften så ifall du vill flyga snabbt så är det ingen bra kärra.. men den lyfter rejält med prylar.. flyger stadigt och fint och den är väldig lätt att montera i nån form av "modulutförande" eller vad man ska kalla det.. Finns betydligt bättre yta för att montera en gopro på epp'n än på en skywalker tycker jag och du slipper ha en stor ful nos som kan störa bilden ifall man vill filma mer ner mot marken.

    Jag har dock inte moddat min speciellt mkt.. det jag har gjort är att tejpat fast en liten bit papp under orginalplaceringen av servon för roder o höjd. mest för att skydda dom från att hugga fast i gräs o dylikt när man landar. Däremot kör jag med 6celler.. 1 acc på 2200mah.. 750kv motor. 70amp ESC ,10x6p prop (pusher) Detta ger mig 30+ flygtid med fullastad kärra.. och då är det 2200mah 6cells acc.. 3 cell 400mAh acc för videolänken.. HK's största CCDkamera (tung) Gopro 3, Videosändare och antenn. samt Stabilisator Fyu tech 31AP. Min börjar dock vara till åren så jag tänkte köpa ny kärra men tog mig i kragen och gick igenom hela kärran i helgen o nu flyger den riktigt bra igen. Fredriks tips tror jag också kan vara väldigt bra för rumpan vill gärna skaka en del annars. Men jag flyger i orginalskick just nu iallafall.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0091.jpg 
Visningar:	246 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	35699Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0095.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	35700Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0096.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	35701
    Man lär sig nått varje krash...

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Efter lite fundering skall jag nog försöka få till en lösning där man slipper gummiband för att hålla vingen på plats. Undviker helst gummiband för alla mer permanenta lösningar.

    Jag har sett någon som bultar fast vingarna med nylonbultar, själv funderade jag på om man skulle sätta en L-profil under varje vinge som går över hålen för kolfiberrören (de för gummibanden) och plugga fast vingen med de rörerna istället? Lite ply, ett par trekantslister och ett borrhål borde göra susen. Finns det några nackdelar med den lösningen utöver kanske lite vikt? Då kärran är byggd för att hantera mer vikt än jag skall trycka i den än på ett tag så känner jag inte att jaga gram är det viktigaste just nu.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag vet inte riktigt varför du ska skippa gummibanden. Jag va skeptisk till en början men det ska nog JÄKLIGT mkt till om du ska få vingen att låssna eller så när du kör med gummisnoddar.. fördelen är ju att vingen viker sig vid eventuell krash så den inte går av. Sedan är den ganska skrymmande med vingen monterad då man fraktar den.. även om jag får in 2x2.20m i bilen så ska man ju hantera den inomhus ibland också. och då är det väldigt enkelt med snoddarna. Varför vill du skippa dom?? kanske nått jag missat.
    Man lär sig nått varje krash...

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt varför du ska skippa gummibanden. Jag va skeptisk till en början men det ska nog JÄKLIGT mkt till om du ska få vingen att låssna eller så när du kör med gummisnoddar.. fördelen är ju att vingen viker sig vid eventuell krash så den inte går av. Sedan är den ganska skrymmande med vingen monterad då man fraktar den.. även om jag får in 2x2.20m i bilen så ska man ju hantera den inomhus ibland också. och då är det väldigt enkelt med snoddarna. Varför vill du skippa dom?? kanske nått jag missat.
    Snabb avmontering och påmontering av vingarna, fast med någon form av tvärgående bultar. Så enkelt transportabel skall den allt vara. Visst viker de sig inte som gummiband vid en krasch, men det är något med gummiband som jag inte litar på och helst vill undvika.

    Tänk dig i princip en uppchnerpåvänd U-profil som är limmad på vingen som man trär över kroppen och sedan trycker igenom kolfiberrören genom profil och de förplacerade hålen för att fixera vingen.

    En annan sak som jag spånat lite på. Jag kommer initialt köra med en 3axel gyro för flygstabilisering (orange v2), men då får jag varken flapps eller justerbara flapperons. Vissa föreslår att köra med konstant flapp. Jag funderade på en annan sak, rätta mig nu om det är hål i huvudet eller ej.

    Dela skevrodret på varje vinge till skevroder ytterst (en kanal från sändaren) som dessutom avhjälps av gyrot. De två flapsen tänkte jag köra som flaps, sedan slog en annan tanke mig, varför inte helt enkelt mixa dem som flaperons?

    Anledningen att jag inte kör flaperon över hela roderytan är att då får jag inte med flygstabiliseringen.

    Är det några aerodynamiska missar som jag gör om jag kör skevroder(med gyro) + flaperon?

    Om jag delar roderytan i två, hur stor bit bör vara rent skevroder och hur stor del bör vara flaperon?

    Magskänslan säger ca 2/5 flap och 3/5 skev, eller är jag ute och cyklar då?


  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag tror ärligt talat att du lägger ner för mkt energi i flaps.. vill du ha flaps så ska du så klart ha flaps men man behöver inte det tycker jag då hela kärran är en enda luftbroms :P nämen altså det är inga problem att få ner fart vid landning och den flyger dessutom stabilt även vid låg fart så testa utan först. Däremot så tror jag nog din vinglösning kan funka Jag kör med AP31:a som stabilisering och jag kör då 2 kanaler (flaperons) till ailerons o det funkar bra. då kan man ju lätt använda flaperons om man vill. jag tror det går bäst o då behöver du inte dela roderytan. För övrigt så kan jag rekommendera att ha kärran framtung.. den flyger mkt bättre då. ska man flyga enligt HK's CG så blir den fan inte rolig :P
    Man lär sig nått varje krash...

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    För övrigt så kan jag rekommendera att ha kärran framtung.. den flyger mkt bättre då. ska man flyga enligt HK's CG så blir den fan inte rolig :P
    Jo, det har jag hört men aldrig fått en bättre beskrivning än "framtung" Var skulle du rekommendera CG på denna?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    haha jag noterade detta fenomen för ca en vecka sedan och har inte mätat... men ska kolla upp det så återkommer jag

    edit: Med andra ord.. jag satte fingrarna på orginal CG och flyttade fram accen i nosen o då tippade den över tydligt och så testade jag.. EPP'n är inte så noga.. väg den tills den tippar över frammåt och testa där.. den krashar inte för att du har nån mm eller gram fel vikt
    Man lär sig nått varje krash...

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Oki, moddar so far

    Har delat skevrodret och gjort plats för ett servo till per vinge (har kraschat några gånger med Bixler pga bränt servo, kass roderhorn, låst servo) så det skall bli gott att ha 4 servon i vingarna för lite mer redundans.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130113_191544.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	35897

    Vidare har jag jobbar på ett alternativt sätt att fästa vingen och är halvvägs där. Dels för att på ett säkert sätt kunna centrera vingen exakt likadant varje gång man monterar den, och dels för att jag inte litar på gummiband till huvudvingen på ett så stort plan.

    Än så länge håller sig vingarna stadigt på plats i sid och längdled, sista toutchen på att få dem att stanna kvar blir när limmet har härdat Använt 3mm furuply och kolfiberstång (kolfiberrör med 5st 2mm kolfiberstavar limmade i, extremt tålig).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130113_191633.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	35898Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130113_191648.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	35899Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130113_191704.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	35900

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ser nice ut

    Ska bli spännande att höra hur den flyger sen gillar vingmontaget
    Man lär sig nått varje krash...

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Den enda modifikation jag gjort är att jag monterat in höjd- och sidroderservo i stabilisator respektive sidroder. Känns bättre med kort stötstång än att ha servona på kolfiberröret och lång stötstång. Kör med 5000 mAh 3 cells-batteri, GoPro längst fram som både filmar och fungerar som FPV-kamera. Flaps behövs inte då modellen har rejält med luftmotstånd och kan flygas långsamt. Någon precisionsflygare är det inte, så jag är nöjd med gummiband och ögonmått då jag monterar vingen. En 40-metanoltrainer funkar bra med gummiband och där skulle jag nog säga att påfrestningarna är större. 6–8 gummiband (3–4 per sida) håller nog vingen på plats.


  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Snygg flygning, sett det klippet innan.

    Skall se lite hur jag gör med servona för stjärten sedan, inte riktigt beslutat. Skall testa med den utrustningen jag skall köra initialt och kolla tyngdpunkt. Kommer köra med metalgear servon som är lite tyngre än de vanliga HX900, så det kan bli en del förstkjutning av TB beroende på var de sitter. Skulle föredra dem bak, men vill även slippa ballast fram (kommer börja med 2x2200mAh LiPo som batteri och en GoPro så det är inte mängder med tyngd i nosen men lite i alla fall.

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hittade lite trevligt skumaktigt backmaterial som jag tyckte kunde passa som hjul till landningsstället.

    Navet är av två drickakapsyler (med EPO inuti). Fälgen som omger navet är av 15mm EPO. Det är i sin tur packat i en papptub med ca 56m diameter och sedan ett varv vävtape runt det.
    Däcket i sig är halvmjuk skumplast.

    Totalt är däcket ca 15cm diameter och väger 18g styck samt känns rätt stabila.

    För att säkerställa att de är helt runda sedan så kommer jag bulta dem på en M3 som jag sätter i borrmaskinen och sedan slipa mot ett sandpapper. Så totalen kommer nog vara något mindre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130116_081345.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	35951

    Ville ha ett landningsställ som fixar gräsmattor som inte är en perfekt golfgreen.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja jävlar me dom hjulen vore det väl faan om man skulle stupa på näsan över nått gruskorn :P Ser lovande ut Finns det nån risk att dom tar vind o skapar turbulens när du ska filma?? eller är det marginellt?

    //Mathias
    Man lär sig nått varje krash...

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Aerodynamiken på hjulen blir att testa efter behag, kan ju alltid kuttas ner till mindre dimensioner om så önskas, alltid svårare att "klippa håret lite längre i nacken tack".

    Landningsstället klart. 0,8mm alu, m3 gängstav och mina kapsyl/skumhjul = 108g inkl skruv som håller dem på plats. 5min epoxy på plastplugg i flygkroppen för att hålla skruvarna på plats.

    Landningsstället är så klart helt och hållet avtagbart om man vill buklanda eller slänga på skidor eller pontoner vid annat tillfälle.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130116_234520.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	35981 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130116_234510.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	35982 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130117_002322.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	35987 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130117_003444.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	35993 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130116_234415.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	60,7 KB 
Id:	35984

    Vidare brände jag små hål och körde epoxy på sånadäringa kableklämma-listspikar utan spikar för att prydligt kunna förankra gummiband, buntband eller liknande. Och sist men inte minst är förankringen av huvudvingen näääästan klar.

    De 3mm ply profilerna under vingarna väger ca 17g mer än påsen med gummiband som kom med planet, skall bara köra epoxy på ett par L-profiler aluminium för att försäkra ply-biten i kolfiberstavarna som sitter i vingen.

    Har nu en delbar vinge som är lätt att ta av och som sitter som berget i flygkropp och vinge utan något spel eller glapp till en minimal viktökning. Samt den är helt verktygslös


    Väntar ivrigt på ett paket från HongKong med motorfäste och dv kablage så jag kan göra den riktiga installationen av elektronik. Motor och servon är redan hemma, men ingen idé att trycka in dem än bara.
    Senast redigerat av Fluf den 2013-01-17 klockan 00:11.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Såg riktigt nice ut dock lite roligt utseende på hjulen
    Man lär sig nått varje krash...

  20. #20
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack StarvinMarvin

    Lite mer mekat i dag.
    Limmat stjärten och bommen
    Löst sporre
    Minskat och rundad av hjulen från 15 till 12cm diameter och något rundare och finare.

    Istället för att bråka med sporrhjul och eventuell styrning till det så gjorde jag det enkelt för mig till att börja med.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130117_225507.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	36029 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130117_225610.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	36030

    Jag har hängt på glasfiber servo-hållarna på bommen men inte limmat. Om jag behöver flytta CG bakåt med all elektronik monterad så tar jag gärna servona i rodrena, annars får de vara under propellern.

    Totalvikt innan elektronik med vingupphängningen, landningsställ och sporre är 970g.
    Motor, mottagare, servon, stabilisator och 2x2200mAh 3S, AMP mätare och acc varnare så blir ytterligare ungefär lika mycket.

    Så en totalvikt på runt 2KG med rubbet inkl FPV är nog rimligt.

    Enligt ecalc kommer jag få runt 2070g static thrust = infiite vertical = overkill på ett FPV plan, men kul att ha lite drag medan man lär känna planet... Sedan kan man alltid puttra på 20% gas.

    Väntar nu bara på paketet med motorinfästning, kablage, prop och propadapter.

    PS.
    ATTAN vad ful den modellen är o.0 Bara kliar i fingrarna att måla om den helt, helst täcka den med någon film för att bättra på aerodynamiken (ganska grovt skurna vingar och kropp).

    PPS.
    Hur räknas kylningen på motorn på denna modellen i förhållande till eCalc ( http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc )? Känns som det borde vara ganska öppet och mycket luftflöde kring denna outrunnern så skulle ni säga att det räknas som "medium", "good" eller "excelent"? Har bara erfarenhet av Bixler sedan tidigare så har inte så mycket att gå på... Vad tror du?
    Senast redigerat av Fluf den 2013-01-17 klockan 22:57.

Liknande ämnen

  1. Easystar mods
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 20:35
  2. Easy* mods
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 18:50
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. Lämpliga FPV-plan
    Av PÖ i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •