Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: HobbyKing EPP-FPV 1.8M X-Large - Lämpliga mods?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Tro mig min vän... du kommer ALDRIG behöva flytta CG bakåt
    Den flyger bättre framtung som sagt. Jag har Eagleeye OSD o flightlogger, 400mah 3cells acc för videolänk.. flightstabilizern videolänken.. 6s 2200mah acc. Gopro 3.. monterad 1cm framför där din röda "rutas" framkant. HK CCDkamera för mörkerbruk (rätt tung) inborrad i nosen. och jag va endå tvungen att ha allt längst fram o jag har dessutom servona i orginalposition vilket också det flyttar CG en smula frammåt mot att ha dom på stjärten.

    Min motor sitter monterad utanför motorfästet dvs synlig hela tiden så motorn har den kylning den behöver. ESC sitter i tunneln under vingen och eftersom jag har lite läckage i canopyn så får den kylning också. vintertid så tätar jag för att esc ska värma gps o all annan utrustning
    Man lär sig nått varje krash...

  2. #22
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nu har det skruvats, limmats och mätts lite.

    1970g (utan GoPro men med allt annat).
    2300g dragkraft på fulla batteri!!! (mätt med nosen ner på en nollstäld köksvåg)
    CG är för närvarande mitt på främre vingbalken (med batterierna max frammåt så kan justeras med kamera på sedan)

    Och nu lite bilder på hur jag byggt den,
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235244.jpg 
Visningar:	1023 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	36223 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235212.jpg 
Visningar:	911 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	36224 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235158.jpg 
Visningar:	883 
Storlek:	57,8 KB 
Id:	36225 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235142.jpg 
Visningar:	1129 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	36226 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235123.jpg 
Visningar:	878 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	36227 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235057.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	36228 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235046.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	36229 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235034.jpg 
Visningar:	937 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	36230 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235025.jpg 
Visningar:	945 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	36231 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235016.jpg 
Visningar:	819 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	36232 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_235007.jpg 
Visningar:	830 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	36233 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130123_234958.jpg 
Visningar:	844 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	36234

    - Vad som är kvar att göra, fixa mixen i radion för de inre flapperons (som går på var sin kanal).
    - Korta upp, märka upp och snygga till servokablaget, göra det enkelt att koppal i/ur rätt servo till rätt kanal.
    - Finjustera subtrim på alla kanaler
    - Hoppas på fint väder till helgen för maiden!

  3. #23

    Standard HobbyKing EPP-FPV 1.8M X-Large - Lämpliga mods?

    Happy flight

    //Peter

  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    OK, det var nervöst. Det blåste lite för mycket, men naturligtvis skall man testa ändå.

    Det var alldeles för hög gain på gyrot så fick en väldigt vobblig flight, och sist men inte minst hade jag trots att jag kollade hemma innan avfärd och en gång till på fältet lyckats reversera rodret, så den uppförde sig väldigt konstigt.

    Men landningsstället fungerade utmärkt, startade på frusen fotbollsplan med 3-4cm snö utan problem och landade helt felfritt.

    Första flygningen för GoPro, väldigt nöjd med kvaliteten. Motor och propeller kändes väldigt bra rent spontant. Får testa mer i lugnt väder.




    Här är även en kort film på min flaperon+aileron mixning

  5. #25

    Standard

    Härligt! ingen crash iallfall var själv ute idag med min bixler, riktigt kallt om händerna var det så jag skickade på Position Hold ibland för att värma fingrarna hehe, var flyger du någonstans?

  6. #26
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Härligt! ingen crash iallfall var själv ute idag med min bixler, riktigt kallt om händerna var det så jag skickade på Position Hold ibland för att värma fingrarna hehe, var flyger du någonstans?
    Kvibergs Fotbollsplaner i Göteborg, 23st gräsplaner på ett gammalt militärområde (LV6) som är ett par minuter promenad från där jag bor

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För att göra livet lättare med in/urkoppling av vingens 4 servon gjorde jag en lösning med en Displayport hona/hane som jag hade liggandes. Det är lite klena ledningar i signalkabeln så jag använde gemensam 4 kablar för jord och gemensam 4 kablar för spänning genom kontakten, medan signalerna fick var sin ledning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130126_224416.jpg 
Visningar:	874 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	36315 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130126_224346.jpg 
Visningar:	910 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	36316 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130126_224313.jpg 
Visningar:	906 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	36314

  8. #28
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Om du vill spara plats och vikt kan du göra samma sak men med dessa kontakter:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...?strSearch=mpx

    http://youtu.be/HVe5srJrDmo
    Senast redigerat av PinDuke den 2013-01-27 klockan 07:06. Anledning: Länk

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kvibergs Fotbollsplaner i Göteborg, 23st gräsplaner på ett gammalt militärområde (LV6) som är ett par minuter promenad från där jag bor
    Fint! när blir det FPV premiär?

  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för tipset på små lätta kontakter PinDuke Tog vad jag hade, men skall man bygga mer seriöst från grunden var det absolut ett alternativ.

    Timtimtim, FPV hade jag planerat till våren/sommaren. Skall flyga in planet, trimma in så den flyger bra av sig själv och sedan bygga därifrån. Helt enligt den fina KISS principen. Än så länge nöjer jag mig med att filma med GoPro'n.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Oj! här hade jag missat mkt i detta ämne såg just filmen o som det såg ut så har du alderles för mkt bakvikt.. sådär va min innan dess.. den ska inte bete sig som en acrobat oavsett gain tror jag.. Men jag kan ha fel min första tanke iallafall.
    Man lär sig nått varje krash...

  12. #32
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Oj! här hade jag missat mkt i detta ämne såg just filmen o som det såg ut så har du alderles för mkt bakvikt.. sådär va min innan dess.. den ska inte bete sig som en acrobat oavsett gain tror jag.. Men jag kan ha fel min första tanke iallafall.
    Jag flög där och senare med rekommenderad tyngdpunkt på runt 10cm från framkant, dvs under främre kolfiberstaven.
    Dagen efter flög jag med reducerad gain och även gyro helt avslagen och det var mycket bättre. Däremot flyger hon fortfarande som en havande ko med kalvar som hänger i svansen. Skall experimentera med att flytta fram TP en del till (finns utrymme för att flytta batterierna framåt).

    Fick ut ca 18 minuter på väldigt blandat gaspådrag med mina 2x2200mAh, med balanserad flygning och minimala roderutslag så kan den nog förlängas en hel del.

    Vad jag är orolig för är att behöva ändra vinkeln på huvudvingen vilket flera har behövt göra för att få en planare flykt på planet.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jag ställde först min CG på ca 9.5cm dvs mitt på kolfiberstaven i vingen. Det däremot va helt galet o hon flög som om jag monterat gopron på stabben eller nått. nu höftar jag fram CG och sätter alltid fingrarna på kolfiber staven och går därifrån på gut-feeling och har min ganska rejält framtung o nu flyger den fint jag tycker du ska skita i att mäta så mkt o testa dig fram istället Den är ju som sagt inte så känslig så det är inte på milimetern ifall du flyger eller krashar.
    18min är väl inte helt fel man brukar va ganska nöjd efter den tiden.

    Jag har aldrig hört talas om att ändra nått med vinkeln.. testa istället CG..
    spänd på att höra vilken skillnad du får
    Man lär sig nått varje krash...

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för trevliga tipps.

    Tyngdpunkt lite längre fram hjälpte planet en del, är nu ca 8cm från framkant vid roten.

    Landningsstället var lite klent för frusen fotbollsplan utan snö, så det vek sig. Designen kändes god men behöver lite mer stabilitet så kommer testa med vikt aluminium och samma design.

    Då det blir så jäkla mörkt så tidigt har jag lagt till med lite skymnings orientering på planet med 3st vita 20cm LED strips från HK. Alltid roligt att lägga med lite kul saker i paketen för att fylla viktkvoten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130205_231731.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	36613 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130205_231810.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	36614

    Skar en skåra 3cm från framkant och ca1cm djup på undersidan vingen. Lade ner en kabel med JST kontakt och limmade igen kabelkanalen med CA lim, skar en krok vid vingspetsen som jag tryckte ner slingan i. På detta sättet kan jag byta slingan mot annan färg, eller något helt annat om så önskas då slingan inte är limmad.

    Skall se om jag kan knacka ihop ett nytt landningsställ i morgon. Kanske tar röd/gröna slingor med nästa HK beställning.

    Det jag är mest glad med när det gäller detta planet (som fortfarande inte flyger särskilt graciöst ännu) är att det inte varit några olyckor eller oväntade saker. Stod lite på nosen bara när stället vek sig men ingen skada skedd med flygkroppen.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Såg riktigt nice ut Bra att det bättra sig med hur hon betér sig Testa mer frammåt vikt också om du känner för det.. jag handstartar alltid min kärra och jag stoppade in en 6cells 4500mah's acc en gång o lastade på gopron men då gick det tungt.. hade behövt kasta lite hårdare så hade det gått men det blev ingen braklandning för det utan den sänkte sig bara sakta mot backen så det blir ingen dramatik om man felbalanserar den lite

    Blev sugen på att montera ljus på min med. gått o tänkt på det en del.
    Såhär såg mina tidigare belysta kärror ut.. Acromastern är från tiden innan ledstripes vilket innebär lödande och åter lödande och löda ihop en hög dioder och fästa dessa i små hål orsakade av lödpennan

    Iconen va första test med ledstripe o den lös upp hela grannskapet Alla visste då jag flög över byn på den tiden

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01054.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	36624Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iconlights.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	36625
    Man lär sig nått varje krash...

  16. #36
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Haha, det var ganska all-in på den Iconen Trevlig kärra för övrigt efter vad jag har sett.

    Jag gjorde precis en strykning med utvattnat trälim på vingarna för att se om jag kan få tape att fästa. Har en rulle vingtape (röd tunn packtape). Men det gav inte så mycket och man ser trycket igenom lite för väl.

    Syftet är dels att få den snyggare och dels att minska luftmoståndet i den gigantiska vingen genom att göra den lite slätare.

    Blir nog att spraymåla den vit, sedan borde tapen fastna på färgen samt att man slipper de måttlig charmiga HK loggorna.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Haha jo det va skönt att spraya över alla loggor jag tog en burk fälgfärg jag hade liggandes o det blev riktigt nice resultat

    har aldrig testat det där med trälimmet men det lät ju riktigt bra. borde ge en starkare slätare yta.

    Iconen va en trevlig kärra men den kastade lite med stjärten vilket gjorde att jag inte va nöjd med den som fpvplan. Men i övrigt så är den ju bra då man kan landa var som helst
    Man lär sig nått varje krash...

  18. #38
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Fälg-färg? Utan att cellplasten smälte? Vad var det för märke/modell på färgen om du har den kvar eller kommer ihåg?

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Nej denna foam vad den du heter tål det mesta.. du behöver inte ens använda foamsafe CA tex.. tror du kan lacka med vad som helst.. testa på en liten bit först
    Jag använde iallafall Biltemas fälgfärg
    Man lär sig nått varje krash...

  20. #40
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Sådär, börjar bli lite stil på sakerna. Fick en trevlig flygning i lätt snöfall i dag

    Det är bra tryck och rate of climb på den här kärran



    Mitt förra landningsställ var lite klent, vikte sig vid en lite hård landning så gjorde en ny i samma stil fast med dubbelvikt aluminium istället, mycket stabilare

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130209_212358.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	36771 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130209_212412.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	36772

Liknande ämnen

  1. Easystar mods
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 20:35
  2. Easy* mods
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 18:50
  3. HobbyKing FPV / UAV
    Av streem i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 11:28
  4. Lämpliga FPV-plan
    Av PÖ i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •