Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Konvertera JR till 2,4 Ghz

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Smile Konvertera JR till 2,4 Ghz

    Hej
    Hade länken "görs allt i Kina?" och fick en hel del vettiga kommentarer. Jag är ganska nöjd med kvaliteten i min gamla sändare JR X-3810 ADT och efter funderat en hel del och googlat undrar jag ifall man skaffar en TX-modul från JETI och pluggar in i sändaren, blir den då av samma kvalitet/säkerhet när det gäller kommunikationen som för en ny sändare. För mitt behov räcker min gamla sändares funktioner mer än väl.
    När jag kollade på JETI´s hemsida fanns det 2 varianter som skulle passa min sändare tror jag, förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan dessa, jag är ingen expert ännu.

    Gin

  2. #2

    Standard

    konverterade min pcm9x2 till jetis system när jag satte ihop min 55cc kärra funkat klockrent med det systemet så skall nog inte vara några bekymmer säkerhetsmässigt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ja, det fungerar utmärkt eftersom det är modul+mottagare som står för hela den trådlösa delen av kommunikationen mellan dig och flygplanet.
    Jag har konverterat mina JR-sändare (X-388s, PCM 9X och PCM 9XII Limited ed.) och det fungerar perfekt. Jag valde visserligen Graupners Hott-system med det hör inte till saken.
    Det är en stor fördel att ha modulsändare då man helt fritt kan välja mellan olika fabrikat för 2.4GHz och jag tycker det är synd att de nya sändare som produceras utan moduler låser fast användaren i ett system på ett helt annat sätt än tidigare.

    Om du väljer JETI, Multiplex- M Link eller Graupners HoTT system och flyger eldrivet vill jag passa på att tipsa om en osannolikt pratiskt liten telemetri-pryttel:

    SM Modellbau UniSens-E

    Denna lilla mojäng som beroende på val av kontakter väger drygt 10g mäter spännning (V), ström (A), effekt (W), förbrukad kapacitet (mAh), motorvarvtal (RPM), höjd (m) och har dessutom variometerfunktion (m/s). Jag tycker att den är helt underbar :-).

    Vad gäller JETI-varianterna är det nog DUPLEX TG2 som är enklast att använda då den har en egen antenn. Den andra varianten tror jag förutsätter att du själv byter ut din befintliga 35 MHz-antenn på sändaren mot en 2.4 GHz-antenn. Antennledningen går då internt i sändaren från modulen till antennen. Det blir elegantare men lite krångligare och dessutom blir det inte lika enkelt att peta dit 35 MHz-modeulen igen om man skulle vilja det.
    Senast redigerat av Michael den 2013-01-07 klockan 14:04.

  4. #4


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för svaren, det verkar som Jeti är ett säkert koncept.
    Om jag kör med TG2 är det enkelt att byta tillbaks till min originalmodul 35 Mhz, jag har ett antal dyra JR/Graupner mottagare kvar
    Gin

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Konvertera JR till 2,4 Ghz

    Frsky tycker jag har fungerat bra! Min erfarenhet sträcker sig till 2 sändarmoduler (DJT) och 5 mottagare (D8fr2). Angående smart telemetri finns det tillockmed appar till Android-telefon där man kan få diverse larm talat till sig.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Hej!
    Har kört ASSAN i JR 9 xII några år nu. Inte haft EN ENDA störning eller annat problem. Men utvecklingen går ju framåt och jag undrar vad ni har för erfarenheter av FRSKY med flera nyare modul system? Är tyvärr tvungen att hålla mig i det lägre prissortimentet för att överhuvudtaget ha råd med hobbyn.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag har kört Assan ända sedan systemet kom ut (5 år sedan ?) men i mina Futaba-sändare (FF9 resp 10C) utan minsta problem men skulle jag starta om idag så ligger nog FrSky bra till bland 3:e-partsmoduler. Har i o f s även Fasst-modul till min 10C men den använder jag inte eftersom Assan-grejorna fungerat utmärkt under hela denna tid.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan bytt på rekomendation av RC Flight till Assan för snart 4 år sedan, ångrar mig inte alldrig problem, sitter i min Hitec, billiga mot på HK , har många mot long ant till segel schort till annat flyg både standard och mickro, varför byta? B-Å

  9. #9
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Konvertera JR till 2,4 Ghz

    Jag har provat på tre olika 2.4-system, Futaba FAAST, FlySky och FrSky.

    FlySky hade jag problem med och kraschade några plan. Undvik.

    Futaba och FrSky fungerar båda klanderfritt. Kan inte säga att något av systemen är bättre än det andra. Men FrSky är billigare, har väldigt lätta mottagare och dessutom finns telemetri inbyggt i grejerna från början.

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Har också använt FrSky en tid och aldrig haft några problem.
    Räckvidden är riktigt bra och telemtrin med ljudsignaler i tre steg när signalen blir svagare ger en extra trygghet.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    JR PCM 9X II med FrSky modul och mottagare har funkat klanderfritt för mig sen jag bytte för ett par tre år sen...
    Nästa steg blir att införskaffa nåt med telemetri.
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Konvertera filmfiler till MP4?
    Av pernstig i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 17:37
  2. Konvertera 40 Size Cub till eldrift?
    Av Gustav1980 i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 09:18
  3. Konvertera grader till mm i roderutslag
    Av hakank i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 17:03
  4. Konvertera motorsåg??
    Av ask i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •