Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fråga om 3,5 mm Teleplugg - Mono - Stereo?

  1. #1

    Question Fråga om 3,5 mm Teleplugg - Mono - Stereo?

    Hej!

    Har en fundering om "Teleplugg".

    Till min Spektrum DX6i ansluter jag en 3,5 mm teleplugg i mono från en "Dongle" till Phoenix flygsimulatorprogram.

    Nu skulle jag vilja förlänga sladden så jag kan ha min bärbara dator kopplad till teven och kunna sitta en bit bort och flyga.

    Någonstans i förrådet har jag en förlängningssladd med hona/hane med 3,5 mm teleplugg. Kopplingen är i stereo, funkar en sådan sladd även i mono undrar jag?

    Det "borde" funka, men det är bäst att fråga så jag inte rotar igenom massor av kartonger för att sedan bli besviken för att så inte är fallet...

    - Någon som vet med 100% säkerhet hur det är?

    Tack på förhand

    /Lasse

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag kör med JR som även har byggt DX6'an, det ska vara en monoplug, men dom är svåra att hitta nuförtiden, så jag provade med en vanlig stereoplug på en kabel från Kjell & Co. Det funkade utmärkt.

    Men, jag har hört talas om folk som har haft problem med att köra stereoplug, förmodligen är inte precisionen så hög på de billiga kablarna, så det funkar med vissa kablar, men inte med vissa.
    Det kan ju även bero på kontakten i sändaren, med lite envishet går det ju att justera antingen kabeln eller sändarkontakten...

    Å andra sidan blir ju resultatet om det glappar att läraren får kontrollen hela tiden och det är ju ingen större katastrof...

    Edit: Läste inte ditt inlägg ordentligt, trodde du skulle köra dubbelkommado, är det bara sim så är det bara att prova, chansen är stor att det funkar hur bra som helst. Tryck i kontakten ordentligt bara.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Hej Mr J och Tack för svar!

    Jag har fått världens förkylning och sitter därför "rastlös" hemma på dagarna, fick idén att koppla in en gammal bärbar med flygsimulatorprogrammet till teven.

    Datorn tänkte jag gömma undan så det kan vara kvar permanent för trevliga flygstunder när andan faller på. - Det hade varit otroligt smidigt om det fungerade med en stereokabel som redan finns.

    Nåväl, har febern släppt i morgon blir det en djupdykning i förrådet, det kan ju inte mer än misslyckas då...


    /Lasse

  4. #4

    Smile Så här gick det!

    Så här gick det!

    Jag hittade en 10 meters förlängningssladd med proppar i stereo. Resultat, signalen blev för svag vilket resulterade i att programmet laggade...

    Fann ytterligare en sladd på 1,5 meter. Resultat, allt fungerade perfekt! Nu räckte inte sladden fram till fåtöljen där jag vill sitta och spaka...

    Kopplade på en USB förlängningssladd på drygt 1 meter till "dongeln". Resultat, fungerade perfekt ihop med det andra.

    Nu är uppkopplingen klar och allt är frid och fröjd. Det är en helt annan upplevelse att flyga på storbild, än på datorskärmen. - Detta rekommenderas!

    Trevlig helg

    /Lasse

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Kul, jag har en 5 meters sladd från Kjell & Co för 80:- Funkar utmärkt.

    Ja, stor bild ska det vara, själv kör jag med projektor och ca: 100 tums bild....
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. fråga om 2,4
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 11:17
  2. En fråga .....
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 11:45
  3. Fråga om trä!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 19:25
  4. tp fråga
    Av elcamel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •