Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Balansera Xoar propellerar

  1. #1

    Standard Balansera Xoar propellerar

    Hej

    Satt 3 timmar i går kväll och balanserade 6 st nyinköpta Xoar 12x4 träproppar. Jag har en Top Flight magnetbalanserare. Tyckte jag fick till alla map både navet och propspetsarna. Proppen stannade i alla positioner. Nu imorse testade jag balansen igen, och nu var alla ur balans!

    Någon som har några råd att ge? Läste på ngt forum att man kan torka propparna i ugnen på 60 grader får att få bort ev. fukt i trät.

    /Linus
    2x X-cell 60, Concept 30 SR-T, T-rex 450, Zoom 450, JR 347, JR PCM9xII

  2. #2

    Standard

    Nu har jag inte hållit på så länge och kanske är ute och cyklar...
    Min erfarenhet av små xoar träproppar är att de inte behöver balanseras. De är ganska ok ur förpackningen och eftersom de är så lätta spelar det inte så stor roll. Nu kör jag bara metanol, men har svårt att tro att elmotorer är så dåligt lagrade att det spelar någon roll.

  3. #3

    Standard

    Jag ska använda dem på en Hexakopter med filmrigg, och minsta vibration blir skakningar när jag filmar, därför är jag ytterst petig när det gäller ballanseringen.
    2x X-cell 60, Concept 30 SR-T, T-rex 450, Zoom 450, JR 347, JR PCM9xII

  4. #4

    Standard

    De där "konerna" som du trycker in i propellern, är de av hårdplast eller nått mjukt material?

    Jag har själv en balanserare inköpt från hobbyking som bygger på samma princip där propellerhållarna är gjorda i nån form av gummi. Problemet är dock att de är ojämna och blir lätt deformerade när jag trycker in dem i propellern vilket då också innebär att de blir ojämt, så om jag balanserar propellern och sedan lossar/sätter fast den på nytt så är den obalanserad. - riktigt kast!

    tänkte försöka införskaffa mig nya "koner" som håller propellern, alternativt fixa nått å trä på axeln som har samma diameter som hålet i propellern för att komma runt problemet.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    En fundering jag fick är om du slipar propellern eller om du tejpar? Slipar man bort lacken kanske fukten kommer åt? Jag brukar använda tunn självhäftande aluminiumfolie på rulle. Denna sitter fast bra.

  6. #6

    Standard

    Jag fick 3 till min tri och dom var perfekta , behövde ej balancera
    U

Liknande ämnen

  1. Köpa XOAR 11x5 "Precision Pair" i sverige?
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 21:12
  2. Balansera bixler
    Av Defuncta i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:23
  3. Balansera motor med iPhone
    Av TommyzT i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 08:22
  4. Balansera spinner
    Av rnermfors i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 21:29
  5. Balansera propeller
    Av McLund i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •