Denna frågan ställde jag i FPV forumet, men tror det är en hel del som är duktiga på design och aerodinamik som inte läser så mycket där. Ledsen om det är fel att dubbelposta på detta sättet, men skall börja meka med planet strax.

Det gäller en HobbyKing EPP-FPV X-Large 1,8m kärra (topvinge, i grunden ingen dihedral på planet, men funderar på att lägga på några grader).

Jag kommer initialt köra med en 3axel gyro för flygstabilisering (orange v2), men då får jag varken flapps eller justerbara flapperons. Vissa föreslår att köra med konstant flapp. Jag funderade på en annan sak, rätta mig nu om det är hål i huvudet eller ej.

Dela skevrodret på varje vinge till skevroder ytterst (en kanal från sändaren) som dessutom avhjälps av gyrot, och flaps innerst. De två flapsen tänkte jag först köra som flaps, sedan slog en annan tanke mig, varför inte helt enkelt mixa dem som flaperons?

Anledningen att jag inte kör flaperon över hela roderytan är att då får jag inte med flygstabiliseringen.

Är det några aerodynamiska missar som jag gör om jag kör skevroder(med gyro) + flaperon?

Om jag delar roderytan i två, hur stor bit bör vara rent skevroder och hur stor del bör vara flaperon?

Magskänslan säger ca 2/5 flap och 3/5 skev, eller är jag ute och cyklar då?



Tacksam för kloka svar Då bygget börjar nog i dag (dela av den i alla fall).