Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Flygfotografering

  1. #21

    Standard Sv: Flygfotografering

    Det går att fota från luften tex med quad etc helt lagligt med inkomst från tex mäklare. Det är en del pappersarbete men inget omöjligt.

    Du behöver godkännande som uas från före detta luftfartsverket.
    Du behöver firma gissningsvis att fakturera från.
    Du behöver självgranskningsrätt från militären enligt ovan.
    Hm, något mer jag glömmer?

    För övrigt, tack för info, det låter onekligen väldigt dumt att fota på en sån plats. Ganska självklart att det är ett skyddsobjekt

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frznlogic Visa inlägg
    .
    Hm, något mer jag glömmer?
    Det man lätt glömmer bort är nog att det inte är så lätt att ta bra bilder som någon faktiskt vill köpa. Att bara skicka upp en multicopter med kamera och tro att man ska ta bra flygbilder direkt är ju bara att glömma. Man måste ju kunna med en kamera och dess inställningar samt ha en god känsla för bilder.

    En mäklare vill nog oftast ha färdigredigerade bilder, så då måste man kunna samt äga ett redigeringsprogram också. En riktig bildskärm med kalibreringsutrustning är också nödvändigt för att ha en chans att kunna redigera en bild vettigt överhuvudtaget.


    Tjäna pengar på flygfoto är svårare än man tror!



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1548-3.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	35919

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Det man lätt glömmer bort är nog att det inte är så lätt att ta bra bilder som någon faktiskt vill köpa. Att bara skicka upp en multicopter med kamera och tro att man ska ta bra flygbilder direkt är ju bara att glömma. Man måste ju kunna med en kamera och dess inställningar samt ha en god känsla för bilder....
    Detta var synnerligen väl valda ord.
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Köra svart rakt av??? Den här tråden håller ju på att spåra ur totalt! :/

    Ska man behöva en "skämskudde" för att läsa på forumet i fortsättningen?
    Ta det lugnt för sjutton gubbar?! Förstår inte varför du ska hetsa upp dig.. Ta o lugna ner, du rusar upp som om kungen vore otrogen! Herregud, behöver inte klanka ner på människor hela tiden, har sett dig i andra trådar! Kan vi föra en hygglig och schysst konversation utan spydigheter, TACK!

    Mina funderingar var hur det går till och funkar när man hjälper till med flygfoto! Om man kör utrustning efter lagboken eller inte, tillstånd o allt annat relaterat, t.ex lönehantering.

    När jag nämnde "köra svart" att man kanske dealar med en mäklare eller vem det nu är och hjälper till lite vid sidan av och får en liten peng för hjälpen.
    Mvh Sebastian

  5. #25

    Standard Re: Flygfotografering

    Steffe, jaja det tekniska var jag öht inte intresserad av just nu utan bara det rent lagliga perspektivet.

    Kom på två saker till:

    Försäkring! Försäkring! Försäkring!
    Tillstånd att använda de effekter man tänkt på alla radiolänkar. Vet inte alls hur det funkar som företag vs privatperson, det lär krävas mer än en radioamatör licens antar jag?

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  6. #26
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Följer nyfiket tråden.
    En reflektion:
    När man ser alla PUBLICERADE bilder och filmer (video) på forum, facebook och youtube kan man ju börja fundera på det realistiska i SÄK's flygfotobestämmelser.
    Skulle myndigheterna börja anmäla alla dessa, hur skulle det gå till?
    Undrar om inte bestämmelserna snart måste revideras snart.
    Talade själv häromdagen med en person på UNDSÄK avdelningen och han menade att revision av bestämmelserna nog snart måste ske.
    Tittar man sedan på google/hitta och eniros kartor/satellitbilder med den mer och mer förbättrade upplösningen så kanske man snart kan hämta sina flygbilder direkt från Internet.


    En annan fundering, om man som jag sett på nätet, skickar upp en ballong (med kamera) i ett snöre. Är man då befriad från UAS kravet? kanske också spridningstillståndet?


    Det verkar ju bara vara bilder från LUFTFARTYG som omfattas av SÄKSAM's bestämmleser
    Klipp från lagen.
    ************************************************** ********'
    Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation
    Inledande bestämmelser
    1 § Denna lag innehåller bestämmelser om -- krav på tillstånd för sjömätning, för fotografering och liknande
    registrering från luftfartyg samt för upprättande av databaser med landskapsinformation, -- krav på tillstånd för
    spridning av flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, av kartor samt av andra sammanställningar av
    landskapsinformation
    ************************************************** ********
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  7. #27

    Standard

    tvbcom, jag har träffat chefen för säksam stockholm då han har gått förbi ett par gånger på ängen där vi flyger och visst är det så med reglerna att de är föråldrade men nu är det så och då får vi anpassa oss, men jag tror och vad jag förstått så är det prat kring just detta hos dem redan och regeringen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #28

    Standard Flygfotografering

    Nu börjar den här tråden bli intressant Jag håller med många av de föregående talarna om att vi ska försöka hålla oss till de lagar och regler som finns i samhället, även om de flesta av oss slarvar med någon ibland

    Jag tror att skyddsobjekt är ett ganska främmande fenomen för de de flesta av våra ungdomar. För oss, som i alla fall växte upp under en del av det kalla kriget och kanske också gjorde värnplikt, är det en annan sak. Idag klickar t ex många ungdomar på en en symbol som de inte vet vad det är för att spara saker på sina datorer Tänker också på bilden med ett kassettband och en blyertspenna, mina barn kan inte förstå kopplingen mellan dem.

    Det är vår uppgift, som vuxna, att leda och rätta på ett sakligt, tydligt men framförallt vänligt och rättvist sätt!

    När det gäller sakfrågan är nog detta ytterligare ett exempel där lagstiftning inte hängt med utvecklingen och som flera skrivit tidigare, något som är under luppen hos berörda myndigheter.

    Jag tror att respekt är ordet för dagen, både i luften och på forum som detta. En gång är ingen gång...

    När det gäller att fotografera och kanske tjäna en slant så vill jag verkligen uppmuntra denna entreprenörsanda! Att det är svårt är ingen ursäkt för att låta bli Affärer handlar bara om en sak, affärsvärde, om någon vill betala ditt pris, för dina bilder, men den kvalité som erbjuds för tillfället, kör!

    Om jag inte minns fel kan man tjäna upp till ett visst belopp på sin hobby utan att registrera en firma. Tror man deklarerade det på sin vanliga deklaration. Någon som vet hur reglerna ser ut idag? Jag gjorde det på 80-90-talet. En annan tanke kan vara att göra det under t ex kundens namn (försäkring/ansvar) och få en liten lön för mödan.

    Se bara till, som flera påpekat, att ha försäkringar och huvudet på plats

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 10:56
  2. Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •