Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Flygfotografering

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Flygfotografering

    En fråga från en novis:
    Som jag förstått det så är det egentligen inga regler för "privata" flygfantaster som fotografera mha flygfarkoster, dock är det så i det fallet att man vill publicera sitt alster så måste det granska av försvaret..

    Publicering då: är det samma som att lägga upp en bild här på forumet? isf, hårddraget, så borde det alltså vara så att alla de bilder som medlemmar lägger upp här på forumet skall vara granskade, stämmer det?


    Mvh

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Precis så, dom flesta som lägger ut filmer och bilder har med sannolikhet inget självgranskningstillstånd. En gammal lag som är oförändrad men som fortfarande gäller.

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Så vad det gäller platser att fota så finns det inga begränsningar så länge man inte publicerar dom, skulle med andra vara ok att flyga utanför militäranläggningar osv?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ändrat dom inte nått i den lagen för ett par år sedan ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Nej , skyddsobjekt får man inte alls avbilda, inte ens rita på ett papper hur det såg ut.

    //Matte

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Flygfotografering

    evilaid: Vad är din agenda? Tänker på den där bilden du la upp tidigare idag som försvann?? Tror inte att de som sysslar med fpv osv behöver sådan där publicitet.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Flygfotografering

    När jag fick tillstånd sa den trevliga damen på Säksam att alla bilder som jag kände tveksamhet inför skulle granskas av dem ändå t.ex. om jag tog kort på nån "konstig antenn" som hon uttryckte det.

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Så sa dom till mig med, nåja jag har ju fototillstånd inom det skyddsobjekt jag jobbar

    //Matte

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Anledningen till att jag tog bort tråden är enkel: skyddsobjekt får inte ens avbildas som det skrevs ovan.
    Saknas fantasin över vad som är skyddsobjekt så får man faktiskt fråga tex polis eller dylikt.
    Det är en sak att ställa frågan OM det är OK att lägga ut bilder av den sort detta gällde,svaret är nej,när dessutom bilderna bifogades så var det så långt över gränsen för vad som är lagligt och att jag vill inte se sådana bilder på det här forumet..
    Vi har en fantastisk frihet under ansvar inom vår hobby men det är upp till utövaren att ta sitt ansvar och ta reda på regelverket INNAN man sätter igång att fotografera över huvud taget.
    Låt mig som moderator slippa se sånt här i fortsättningen tack..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Standard

    Det man kan få från Säksam heter "undandag från spridningsgodkännande" och i mitt fall gäller det för stockholms län, åker man utanför så ska bilderna in. Vad får man fota? Allt som inte berör rikets säkerhet i stort sett, dvs polis, ambulans, brandkår, skyddsobjekt, el ställverk, tv master osv... Är man minsta osäker så skall Säksam kontaktas, de gillar dessutom att man är försiktig och hellre ringer. Har man tillstånd från tex inre eller yttre befäl på polisen så är det ok på en Polis eller polis bil. Det är alltså helt andra regler som gäller då man flygfotar, 1mm eller 50m över backen spelar ingen roll samma regler. Fotar du med vanlig kamera i handen gäller helt andra regler.

    Förutom dessa regler så gäller även regler för de krevenser man använder, hur många tex har amatörradio tillstånd för de frekvenser man har för video sändaren mm ?

    Precis som Bokis skriver, vi har det väldigt bra i Sverige och det är viktigt att vi sköter oss så vi får ha kvar dessa fantastiska fördelar!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Flygfotografering

    Bokis: Ja, helt rätt att ta bort tråden så fort som möjligt. Det var nog absolut det värsta jag sett/läst på det här forumet hittills!

  13. #13

    Standard Re: Flygfotografering

    Fan att man missade det, man blir ju nyfiken på vad det var när för dumheter när man läser det här :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Man blir ju lite fundersam helt klart. jag har ett par kollegor som jobbat där en hel del och när man hör hur alla regler och grejer är så förstår man vilket liv det skulle bli om detta kom upp.

    Fråga först publicera sen är mitt tänk .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    evilaid: Vad är din agenda? Tänker på den där bilden du la upp tidigare idag som försvann?? Tror inte att de som sysslar med fpv osv behöver sådan där publicitet.
    Min agenda är bara att lära mig mer och inte göra samma misstag/fel/snudd till olaglighet igen..

    Bara erkänna att man är alldeles för dåligt insatt och tar lite för lätt på det här, mest kul att hiva upp den i luften om man nu har någon ledig tid till det och fota lite.. Riktigt bra att den fösvann så fort..

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Anledningen till att jag tog bort tråden är enkel: skyddsobjekt får inte ens avbildas som det skrevs ovan.
    Saknas fantasin över vad som är skyddsobjekt så får man faktiskt fråga tex polis eller dylikt.
    Det är en sak att ställa frågan OM det är OK att lägga ut bilder av den sort detta gällde,svaret är nej,när dessutom bilderna bifogades så var det så långt över gränsen för vad som är lagligt och att jag vill inte se sådana bilder på det här forumet..
    Vi har en fantastisk frihet under ansvar inom vår hobby men det är upp till utövaren att ta sitt ansvar och ta reda på regelverket INNAN man sätter igång att fotografera över huvud taget.
    Låt mig som moderator slippa se sånt här i fortsättningen tack..
    Har förstått det jag, riktigt tacksam att du tog bort den så fort..

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Bokis: Ja, helt rätt att ta bort tråden så fort som möjligt. Det var nog absolut det värsta jag sett/läst på det här forumet hittills!
    Svar, ja!


    Sökte lite om skyddobjekt och kom till en fotosida där någon hade länkat till en karta över skyddsobjekt, tyvärr var länkarna döda och fungerade inte, finns det någon sådan karta.. Känns lite som en "Give away"..

    LÄste någon paragraf om att skyddsobjekt att det skall vara utmärkta med skyltar osv, jag körde omkring lite runt entren och det men hittade inga sådana skyltar.. Missade jag dom eller fanns dom inte?

    Oavsett så var det riktigt dumt gjort så mina frågor är bara i utbildningssyfte..

    Mvh

  16. #16
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ett skyddsobjekt har definitivt skyltar som inte ska gå missa. Borda sitta vid entren och runt staketet vilket jag förmodar finns där.

    //Matte

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Ang. flygfotografering i helhet. Är det pga alla lagar o regler som gör det så svårt för skickliga piloter med fina utrustningar att ta steget vidare och tjäna en slant? Tänkte då på t.ex att hjälpa mäklar firmor med flygbilder på kåkar som ska säljas.

    Hur gör man för att kunna få ta "lagliga" bilder till en mäklarfirma? Behöver bilderna vara lagliga, eller kan man inte köra svart rakt av? Någon som vet något att hjälpa folk med flygfotografering?
    Mvh Sebastian

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Ang. flygfotografering i helhet. Är det pga alla lagar o regler som gör det så svårt för skickliga piloter med fina utrustningar att ta steget vidare och tjäna en slant? Tänkte då på t.ex att hjälpa mäklar firmor med flygbilder på kåkar som ska säljas.

    Hur gör man för att kunna få ta "lagliga" bilder till en mäklarfirma? Behöver bilderna vara lagliga, eller kan man inte köra svart rakt av? Någon som vet något att hjälpa folk med flygfotografering?
    En sak som säkert får många att avstå från att "hjälpa till" med fotografering av exv. fastigheter är att modellflygförbundens försäkringar (såväl RCFFs som SMFFs) endast gäller för rekreationsflygning, dvs. flygning helt utan ekonomiska intressen. I det ögonblick flygningen i någon mening kan betraktas som kommersiell, exempelvis genom att du får ersättning för ditt flygfotograferande i pengar eller på annat sätt måste du skaffa dig en egen försäkring som täcker verksamheten du utför. Gör du inte det och något händer får du själv stå för alla eventuella konsekvenser, avseende exemeplvis. eventuella skadeståndsanspråk.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Flygfotografering

    Köra svart rakt av??? Den här tråden håller ju på att spåra ur totalt! :/

    Ska man behöva en "skämskudde" för att läsa på forumet i fortsättningen?
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-01-14 klockan 18:02.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Köra svart rakt av??? Den här tråden håller ju på att spåra ur totalt! :/

    Ska man behöva en "skämskudde" för att läsa på forumet i fortsättningen?
    Vi snackar kommentar från en som går i grundskolan , kanske ska ta det med en nypa salt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 11:56
  2. Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •