Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Avro York från Tony Nijhuis

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard Avro York från Tony Nijhuis

    Jag blev inspirerad när jag såg byggtråden av firstflights bygge av Tony Nijhuis Avro Lancaster. Själv köpte jag i somras hans Avro York som jag tycker är häftig med sin lådformade kropp och "tydliga" släktskap med Lancastern.
    Den här modellen skall få lufttrycksdrivna landningsställ och jag har funderat på att lägga till klaffar.
    Jag har börjat bygga kroppen som består av färdigskurna (laser?) balsasektioner som jag limmat ihop till två sidor med trekantslist i ovan och underkant.
    Därefter är sidorna ihopsatta med varandra via ett antal fyrkantsprofiler urfrästa i plywood. Nosen som är av plast är förstärkt med en fyrkantsprofil för att kunna fästas i kroppen.
    Slutligen har jag klurat på styrning av sporrhjul och sidoroder. För att kunna tänka bättre och få en uppfattning av hur mycket utrymme som finns till förfogande i bakkroppen har jag påbörjat stabilisatorn. Ritningen vill att det skall sitta ett servo i varje stabilisatorhalva för att manövrera sidorodren. Jag är inte säker på att jag vill det. Det kan vara en utmaning att bygga något med länkar och ett mera centralt placerat servo...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1132.jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	201,5 KB 
Id:	35905   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1131.jpg 
Visningar:	284 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	35906   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1129.jpg 
Visningar:	267 
Storlek:	160,4 KB 
Id:	35907   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1098.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	180,2 KB 
Id:	35908   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0903.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	181,1 KB 
Id:	35909  


  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ska det bli en sån här?


    Tjusig förebild!

    Vad blir det för storlek på kärran? Motorer? El eller glödare??

    Lycka till med bygget!
    Retroholic!

  3. #3

    Standard Sv: Avro York från Tony Nijhuis

    Det ska bli spännande och kul att få följa ditt bygge (även om den inte kan fälla bomber...)

    Vad jag har läst så är din byggsats av Yorken en direkt vidareutveckling av Tonys Lancaster. En nyhet är bland annat att kroppssidorna följer med i den laserskurna satsen. Jag fick snällt skära ut dem själv.

    När det gäller de dubbla GWS-servona för sidorodren så är jag också tveksam till den lösningen. Om du tittar i gamla byggtrådar för Lancastern som behandlar version ett av Nijhuis ritning, (före 2006) så var det på den ritningen ett enda servo.
    Här är en byggtråd som visar hur de gjort: http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=3723911

    mvh Mattias



    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Tack för responsen på mitt bygge.
    Thomas, det kommer att bli ett flygplan med elmotorer, 200 W/st enl konstruktören. Jag har inte skaffat motorerna men de trebladiga propellrarna ligger i hyllan. Längden på kroppen skall vara 1270 mm och vingspannet 1800 mm. Den historiska förebilden är jag inte säker på. Winston Churchill andvände en Avro York som "stabsflygplan" vid namn Ascalon...
    Mattias, tack för byggtipset. Jag lutar åt att göra något liknande länkarrangemang för sidorodren. Återkommer med bild.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ascalon.JPG 
Visningar:	224 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	35946  

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fasen vad kul det häringa byggforumet är! Blandningen på kärror är fantastiskt.
    Riktigt udda modell du har valt,sånt är EXTRA kul!
    Najs...Inte en rosa baddräkt i sikte!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Här kommer fortsättningen på mitt bygge. Jag har tittat på andra byggtrådar kliat mig i huvudet och kommit fram till min lösning på styrning av sidoroder.
    När stabilisatorn byggs är ovansidan nedåt för att få en vinkel på undersidan (dihedral?). Sedan gjorde jag höjdrodren.





    Så här långt kommet har måtten börjat konfundera mig.
    När jag köpte byggsatsen, köpte jag virket till planet tillsammans med CNC-satsen och ritningen. Under byggets gång har jag noterat att ritningen och virkets dimensioner inte riktigt "synkar". Virket har konsekvent 0,5 mm tillagt överallt dvs. ritningens 4,5 mm är 5 mm osv. Jag har bestämt mig för att negligera detta... så länge inte former och storlekar påverkas menligt.
    Därefter har jag gjort några styrningar med länk för själva mekanismen.


    Sedan montering i den nybyggda stabilisatorn. Ren konstruktionsglädje att skära i något nybyggt!

    Vidare montage av stötstång och "mekanism". Det var "utmanande" att få dit stötstången - pianotråden utan att göra någon större åverkan.

    Jag var så nöjd när allt satt på plats och det gick lätt att vrida på länkaget. Då fick jag snilleblixten att låsa skruven som håller fast stötstången med loctite. Jag tänkte inte på att all vätska rinner nedåt. Efter en stund satt stötstången fixerad och vridförmågan försvann.... = Gör om!
    Det någorlunda färdiga resultatet nedan.

    Klämmorna var bra men, deras märken gör att det blir nålar och tyngder i fortsättningen när delar skall plankas!
    Mvh
    Mårten
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1133.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	36269   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1142.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	36271   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_1143.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	75,6 KB 
Id:	36276   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9304.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	36277   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9306.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	36278  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9342.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	36279   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9344.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	36280  

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu hängde jag inte riktigt med... Du ska alltså använda servodisken som ett vinkelhorn för att använda ett servo till att styra två sidoroder? Right?

    Men det blir en läcker konstruktion! Det är sånt som håller dom små grå (hjärncellerna, alltså!) igång!

    Och lättspackel är 'klantens' bäste vän! Jag vet, jag har provat...
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1530
    Retroholic!

  8. #8
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Riktigt kul kärra tycker jag, skulle vilja bygga något liknande nån gång
    Learning by doing, på varje modell, som det ska vara. Kör hårt!

    /Fredrik.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas!
    Ja, naturligtvis borde jag förklarat idén bakom det hela. Grundidén är; så lite vikt baktill som möjligt. Servona som skall styra funktionerna i flygplanets akter skall sitta monterade vid eller nära planets tyngdpunkt. Därav länkage till sidoroder och även till sporrhjul och höjdroder. Dessutom kan det vara snyggt (= tillfredsställande) att kunna se sina servon röra sig för funktionskontroll.
    Mvh Mårten

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aahh, nu hänger till och med jag med!
    Lite 'the old school' när det gäller linkage. ETT servo styr båda skevrodren, sidorodren, o.s.v.
    Men snyggt blir det. Ser fram emot premiären!
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag äntligen tagit tag i mitt bygge igen. Det har stirrat ganska argsint från hyllan på andra verksamheter som pågått i garaget. Jag har tidigare under året "lättjebyggt" vid några tillfällen och satt ihop huvudvingen med alla dess spryglar och lister.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0276.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	94,7 KB 
Id:	47158
    Vingen byggdes i tre delar och fodrades lite huvudbry att få till lutningen på vingspetsarna. ritningen var till bra hjälp med några vinklar för hur "ytterspryglarna" på vingspetsarna skulle sättas dit för den korrekta lutningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0287.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	47159Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0288.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	47160
    Att klä vingen med 1,5 mm balsaflak (första gången för mig) var lite trixit. Lättviktsspackel täcker ofullkomligheterna. Kan bara tacka alla forum, trådar mm som visar hur det går till. Vingen kommer att "glasas". De röda trådarna som sticker fram är för att dra kablage i vingarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0290.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	47164Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0291.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	47161
    Bilden visar de icke limmade delarna till motorfästena. De står näst på tur att monteras.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0296.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	86,6 KB 
Id:	47162
    Bilden ovan visar provmontering efter håltagning i vingen. Just nu håller jag på att skära till balsadelar som skall täcka motorfästena och ge dessa den snygga karaktäristiska "Avro" strömlinjeformen.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Lite bygglust igen....eller lite varmare i garaget.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1455.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	51692
    Motorgondolerna har ett skelett i plywood som kläs med balsa som skärs till efter ritningen. Och här provade jag en teknik jag bara läst om på detta forum, fukta ena sidan på en balsapanel för att få större spänst i träet. Längst fram pryds motorgondolerna av en kåpa i formgjuten plast.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1458.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	51693Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1459.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	51694
    Det är en del sandpapperspolerande... Sedan var jag tvungen att prova om landningsstället fick plats och det verkar det göra. Men där kom jag på att något fattades...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1462.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	51695
    Luft och elkablage!!! IKEA:s sugrör som fanns till hands var ypperliga för att göra ledningsdragningar. Detta är ett moment jag kommer att lomma ihåg till nästa gång.

    Sedan ett stort tack till Magnus i Herrljunga som levererat motorer och fartreglage, trots adress i norr, med en hastighet som får mig att misstänka att han har känningar i Postens allra högsta ledningsgrupp....

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    Skrivbordsförare
    Klubb
    Bodens modellflygklubb

    Standard

    Här kommer några bilder med framsteg. Dessa två bilder kändes riktigt skönt att ta. Äntligen blev det resultat och jag fick känna att det kanske finns ett mål framöver!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150924_145024.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	87,9 KB 
Id:	54723Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150924_150131.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	54724
    (Fattar ej hur bilderna kan vara upp och ned.?)

    Trots det sköna provmontaget återstår närmas montage av elmotorer och fartreglage närmast. Det skall bli spännande att få till regleringen av fyra elmotorer. Jag har läst någon beskrivning av hur den röda tråden i sladden till mottagaren skall klippas i tre av fyra reglage. Dessutom skall setup:en av reglagen göras så att de stänger av sig vid det "lägsta spänningssteget" för att ge bäst gång vid varvtalsändringar på motorerna.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Förutom att bilderna är uppochner ( eller du kanske ska flyga konstant på rygg??) så ser det jättefint ut!
    Premiär till våren då??
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Westland Lysander 66” Tony Nijhuis
    Av Zazzu i forum Byggdagboken
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2020-10-17, 18:51
  2. Flying People in New York City
    Av SteffeB i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 21:47
  3. Bygg fullskala Avro 504
    Av AM i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 23:37
  4. Antonov 124 bredvid Avro Rj 100
    Av Lundsten i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 22:49
  5. Little Tony DL50
    Av Denke i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •