Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Passande Fpv för F450

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Question Passande Fpv för F450

    Hej alla,

    Jag har en F450 med Naza/Gps som jag köpte mest för att filma lite roliga saker med, men har nu blivit lite sugen på FPV. Dels för att det underlättar att följa sakerna jag filmar och för att det verkar kul

    Har läst runt både här och på andra forum om fpv men hoppas det är ok att jag ställer lite frågor ändå?
    Har läst den här länken http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=20320151 och är väl enig i det mesta utom just att jag avskyr att löda och därmed är riktigt dålig på det.

    Så därför undrar jag vad ni erfarna tycker om det här kittet från firstpersonview.co.uk Vad jag kan förstå så är det så mycket plug n play som går att få?
    http://www.firstpersonview.co.uk/com...omplete-system
    http://www.firstpersonview.co.uk/on-...deans-or-xt-60

    Bra eller dåligt för mina behov?

    Det andra jag tittat lite på är bygga om till TBS Discovery och där kan man köpa core delen färdig-lödd om jag förstått det riktigt? Efter det så vet jag inte riktigt vad jag köpa till för utrustning.

    Tar tacksamt emot era åsikter

    Mvh,
    Danne

  2. #2

    Standard Passande Fpv för F450

    Jag tycker om Discon, inte bara för möjligheten till Core men för att jag tycker att det är en roligare FPV-maskin Men smaken är ju som den berömda...

    Det är smidigt med Core och möjligheten att både strömförsörja sändare och kamera med rätt volt (5 eller 12) men också OSD med det väsentligaste, volt och förbrukning.

    Jag flyger sedan med både GoPro och TBS 69, båda fungerar bra även om TBSen är bäst GoPron laddar jag dessutom under flygning nu för tiden

    Jag fick skicka in mina glasögon på reparation så jag har flugit ett tag nu via skärm, fungerar kanon tycker jag även om glasögonen är lite vassare, främst tror jag det är utestängning av solljuset och att man får ett ännu starkare fokus i sin lilla bubbla.

    Har kört ImmersionRC 5,8 fram tills nu men ska gå över till 1,2 för att kunna flyga ännu mer i buskarna

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Stort tack för ditt svar!
    Vad skulle du rekommendera för fpv utrustning till Discon med core? Vill minnas att jag läst tidigare att 5,8 kan ha problem på låg höjd mellan hus etc. Eftersom jag i första hand hade tänkte å filma båtar så kommer jag att hålla mig på förhållandevis låg höjd. Men väldigt många verkar ju nöjda med 5,8?

    Mvh,
    Danne

  4. #4

    Standard Passande Fpv för F450

    Det finns säkert de här som har långt mycket mer erfarenhet än jag på detta område, men jag upplever framförallt problem när jag flyger med något mellan mig och sändaren, det kan till och med vara glesa träd utan löv.

    Höjden har jag inte jag haft problem med i alla fall och jag har lekt mycket den senaste tiden med 5,8. För att busa förhållandevis nära, runt 500 meter, har det fungerat bra för mig.

    Men som sagt, jag vet många här som har bättre koll och samtidigt kan förklara det utifrån ett radiotekniskt perspektiv

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5

    Standard Passande Fpv för F450

    Ja just det, jag tycker det fungerar bra med GoPro om man inte vill köpa två kameror, annars gillar jag TBS 69. Som sändare ImmersionRC 5,8 600 mW och några bra antenner, typ http://quadcopters.co.uk/immersion-r...-set-464-p.asp

    Kör dem via core och med volt och förbrukning via dess OSD. Kör på skärm just nu men vanligtvis Fat Shark glasögon.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Som det ser ut nu så hoppar jag TBS Disco till en början, då kan jag även behålla min gimbal.
    Pratade lite med Simon på firstpersonview ikväll och han säger att han inte får sälja Attitude löst utan endast i paket med 250mw vtx etc.
    Vad tycker ni som vet, ska jag köra på det kittet som jag länkat till ovan eller rekommenderar ni något annat eller kanske någon annan butik?

    Mvh,
    Danne

  7. #7

    Standard

    http://team-blacksheep.com/ riktigt bra support och man kan köpa den färdig av dom om du inte gillar att löda. Längtar tills jag får mina grejer så jag kan börja bygga min disco

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Ja team blacksheep var dom jag tänkte på som man kunde köpa core färdiginstallerad på plattorna. Men som sagt så väntar jag med Discovery utbyggnaden och startar med ren fpv utrustning då mitt första mål är att filma lite och då är det ju trevligt ifall jag kan använda gimbalen jag har.

    Har sett att det är flera med djupa kunskaper om fpv utrustning här inne, är Attitude paketet jag länkat till i första inlägget en bra start? Tänkte att jag även skippar OSD till en början ifall ni inte menar att det är ett måste?
    Simon på firstpersonview verkar som en kunnig person och shopen får goda omdömen i England, men vad är era erfarenheter? Kanske finns bättre eller billigare någon annanstans med andra bättre nybörjar saker?

    Mvh,
    Danne

  9. #9
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amund Visa inlägg
    ...jag avskyr att löda och därmed är riktigt dålig på det.
    Att hålla på med RC och speciellt FPV och inte gilla att löda är som att åka till Thailand och inte gilla sol och ris

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Att hålla på med RC och speciellt FPV och inte gilla att löda är som att åka till Thailand och inte gilla sol och ris
    Ja då verkar det som jag får komma över min skräck och börja lära mig, för fpv ska det bli för min del

    Eftersom ingen verkar vilja kommentera systemet jag är på väg att beställa så formulerar jag om frågan lite. Räcker det i första hand med Fatsharks 250mw sändare som följer med i kittet eller ska jag beställa 600mw (longrange transmitter på webshopen) med en gång?

    Tacksam för svar

    Mvh,
    Daniel

  11. #11
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det beror på vilka mål du har med din flygning.
    Mer effekt kommer att ta dig lite längre men inte mycket längre. Det krävs 4 ggr så mycket effekt för att dubbla avståndet. Avgörande för hur lång räckvidd du kommer att ha är antennerna inte mw på sändaren.

    För en quad som sällan används till långdistansflygningar på samma sätt som ett flygplan skulle jag tro att du klarar dig bra med 250mw om du i stället satsar på bra antenner.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Tackar för svaret PinDuke
    Ja att antennerna måste vara bra har jag förstått genom att läsa flera trådar här bla. Det är dessa antenner hade jag jag tänkt att beställa med kittet. 3 blads clover och 4 blads skewplanar.
    http://www.firstpersonview.co.uk/ant...set-2-antennas

    Vad jag förstår så ska det enklast kopplas in via balanserings kontakten och kameran matas av 5v utgången på vtx.
    Och antennerna ska monteras horisontalt, men tror ni det hade vart en bra ide att montera antennen på undersidan av quaden? Det är väl antagligen den sidan som kommer vara exponerad mest mot mig.

    Igen, tack för svaren. Svårt att ta sig fram inom RC utan dessa forum


    Mvh,
    Danne

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tänk dig antennen som ett äpple, fördjupning uppe och nere alltså dålig mottagning.
    antennsignalen ser ut precis så .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tänk dig antennen som ett äpple, fördjupning uppe och nere alltså dålig mottagning.
    antennsignalen ser ut precis så .
    Ah, det var ett bildligt sett att förklara, förstod till och med jag Tackar.
    Då läggs det en beställning ikväll, ser fram mot å montera sakerna å se om jag får till det.

    Hur brukar ni montera er kamera? Tejp eller lim, eller kanske skruv?

    Mvh,
    Danne

  15. #15
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amund Visa inlägg
    Tackar för svaret PinDuke
    Ja att antennerna måste vara bra har jag förstått genom att läsa flera trådar här bla. Det är dessa antenner hade jag jag tänkt att beställa med kittet. 3 blads clover och 4 blads skewplanar.
    http://www.firstpersonview.co.uk/ant...set-2-antennas
    Samma antenner finns även här för lite mindre pengar, dock inte i lager just nu.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...t_Antenna.html

    Eller så bygger du egna, det är inga större svårigheter, tar lite tid dock och du måste löda.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Så kom lödningen in bilden direkt Skippar den delen och köper färdiga
    Har kollat lite på HK men jag har alltid haft problem när jag beställt av dom tidigare, så nu letar jag alltid efter något alternativ, och firstpersonview har ju allt som ett kit vilket passar en nybörjare som mig
    Har även kollat med mikrokopter.nu men dom har inte alla sakerna, annars hade jag gärna gynnat en Svensk handlare.

    Spännande

  17. #17

    Standard Passande Fpv för F450

    Jag är lite som du och löder bara det jag måste Kanske är sådan dör resenär som inte gillar sol och ris men älskar att bada i isfria hav

    Jag köpte i princip det som är i paketet som du länkar till men som lösa delar och är mycket nöjd. Det var ett bra start-kit för mig även om jag köpte det tre månader innan jag var mogen att utnyttja det

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard Hjälp med montering av kamera

    Hej alla glada
    Äntligen hemma från ett par veckors arbete och idag så har jag varit iväg och hämtat alla små paket.
    Beställde som sagt paketet från firstpersonview och har nu monterat det. Har satt fast vtx med kardborre och fäst kameran med dubbelhäftade tejp. Allt fungerar och jag får bra bild men bilden är otroligt skakig så det är näst intill omöjligt att flyga fpv. Det blir inte jello effekten utan mer direkt skakig bild. Har monterat kameran på nästan samma ställe jag har haft gopro'n monterad utan problem, har nu även provat längre in mot center av ramen men blir inte av med problemet, så all hjälp tas gladeligen emot!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130207_150847.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	36630   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130207_150856.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	36631   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130207_150904.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	36632  

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amund Visa inlägg
    Hej alla glada
    Äntligen hemma från ett par veckors arbete och idag så har jag varit iväg och hämtat alla små paket.
    Beställde som sagt paketet från firstpersonview och har nu monterat det. Har satt fast vtx med kardborre och fäst kameran med dubbelhäftade tejp. Allt fungerar och jag får bra bild men bilden är otroligt skakig så det är näst intill omöjligt att flyga fpv. Det blir inte jello effekten utan mer direkt skakig bild. Har monterat kameran på nästan samma ställe jag har haft gopro'n monterad utan problem, har nu även provat längre in mot center av ramen men blir inte av med problemet, så all hjälp tas gladeligen emot!
    Har du balanserat alla propellrar samt motorer?

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    18
    Jobb
    Klättrare
    Klubb
    TFK

    Standard

    Propparna är balanserade, men motorerna har jag inte gjort något med. Hur gör man det enklast, kanske är beskrivet i någon tråd jag missat?
    Men är fpv kameran så mycket känsligare än gopro'n, för gopro bilden är jag nöjd med.
    Här är ett klipp från gopro'n monterad på samma "hylla" som fpv kameran.

Liknande ämnen

  1. Projekt passande JetCat P60
    Av Extra_Mannen i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:00
  2. passande mikrofon?
    Av bogieboy i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 23:26
  3. 2.4GHz radiomodul passande FPV
    Av pontus i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 16:30
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •