Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bästa flygkontrollen? MK, WKM, CC3D, KK mfl

  1. #21

    Standard

    Har lagt en beställning på APM 2.5 från witespy med gps modulen och kompass integrerad.

  2. #22

    Standard

    Kk,KK2, Mk, Apm 2,6 som jag inte hunnit klart med ännu , och Naza som är överlägset bäst för min del .

  3. #23

    Standard

    Efter lite rotation mellan mina maskiner så har WKM hamnat i min TBS Disco Pro för några dagar sedan och min Naza kommer i stället att hamna i Immersion XuGong-8 (beställd i förrgår).
    I ca 10-12 m/s i GPS läge, hänger TBS D P som fastspikad i luften t.o.m när jag roterar 360 grader eller mer snabbt. Naza flaxar gärna runt när man gör en sådan manöver.

    Naza v2 och WKM (den med aluminium hölje) har senaste uppdatering, samma inställningar gällande position av GPS m.m. och samma gain settings. Båda är kalibrerade innan flygning. So oavsett vad som skrivs i andra forum så har jag under samma dag provat båda i samma maskin i blåsigt skitväder. WKM är bättre.

    RTH läget i WKM där jag kan ställa höjd gillar jag med. Jag klockade till ca 2 minuter med 50 m höjd och 100 meter bort. Naza landar inte lika fort tror jag.

    Point of Interest funkar också bra i WKM.

    Föresten passade jag på att testa några dagar att köra en DJI F550 (minus två armar) som Quad. Det funkade men blev ganska vingligt när det blåser. Det positiva var att jag med samma batteri plötsligt fick 12 minuter flygtid i stället för 7-8 minuter. Så om det inte är för att man skall lyfta mer än en GoPro, bättre stabilitet eller vill ha skydd för att en motor/propp går sönder så rekommenderar jag quad. Inte då en F550 minus 2 förstås

  4. #24

    Standard

    Kolla Xaircraft

    Mvh
    Alf
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  5. #25
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Härom dagen installerade jag en KK2.0 för första gången.
    Slängde ihop likdelarna från min första RC-explorer tricopter, på med ett par motorer, ett par skeva propadaptrar och tre obalanserade proppar.
    Default inställningar förutom stick scaling som jag drog ner lite.

    Den flög skitstabilt direkt. Grymt enkelt kort att komma igång med.
    Justerade till ACC så den låg stabilt och sedan fick tanten min testa att flyga lite. Hon har aldrig flugit annat än 2ch microhelis innan men kontrollern var så pass stabil att hon redde ut det utan större problem. Jag fick ta över när hon råkade hamna nose in och sakta backade bort mot horisonten "Vad var det som hände, fattar ingenting!?"

    Så tummen upp för KK2.0 så är väldigt enkel och stabil!

  6. #26
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Mina erfarenheter av multirotorkontrollers

    KK2
    Fördelar: Enkelt att ställa in, behövs ingen dator, billigt, bra även på lite veka multirotor (med flex i armarna), bra för att flyga acro.

    Nackdelar: Inte så bra autolevel, lcd skärmen dör i bland. Inga utbyggnadsmöjligheter (GPS, kompass, RTL, mm)

    NAZE 32 Acro
    Fördelar: Mycket litet kort, snabb 32 bitars processor, Billigt, Bra GUI för att ställa in kortet (BaseFlight GUI), Mycket bra acro kort, går bra att flyga utan att ha en dator i närheten.

    Nackdelar: Fungerar inte bra på vekare konstruktioner , Inga utbyggnadsmöjligheter (finns även ett NAZE32 kort som har kompass och GPS möjlightet men det har jag inte testat)

    APM 2,5 (2.6)
    Fördelar: Mycket funktioner för pengarna, Extremt bra autolevel, Bra påbyggnadsmöjligheter (GPS, Sonar, airspeedsensor, Flowsensor, mm), Bra Missionplanner med många möjligheter, Håller position och höjd inom decimetrar, Autopilot med över 100 waypoints), lika bra till flygplan som multirotor eller bilar. Går att styra/övervaka med smartphone app (droidplanner). Går även bra att flyga utan dator eller mobilapp.

    Nackdelar: Kräver en del av användaren för att ställa in allt (men mycket enklare nu med missionplannerns "Wizard" som hjälper till genom hela setupen) Power modulen kan max ta 4s accar (om man vill ha övervakning på flera celler så måste man köpa ett litet AttoPilot kort och löda lite kablar...)
    Behöver eventuellt lite tuning för att flyga perfekt (men det finns autotune, som ställer in PID värdena automatiskt under flygning)

    Pixhawk
    Fördelar Samma som APM men med dubbla 32 bitarsprocessorer (failsafe), bättre sensorer och mera minne. Safetyswitch (så att du inte kan få nån power till motorerna av misstag) I kommande uppdateringar kommer 900+ waypoints och multiple missions. Läser CPPM Futaba S-Bus, eller en Spektrumsatellit. Bättre möjlighet att få bra strömförsörjning (kan mata med både BEC eller ESC och powermodul samtidigt och om ena dör så händer inget. Micro SD kort för dataloggar. Framtidssäker med mycket lediga resurser i processorer och minne.

    Nackdelar Samma som APM, går ej att använda en "vanlig" mottagare utan CPPM converter.

  7. #27

    Standard

    Så vilken passar bäst för ortofoto, alltså flyga av och an (UAV) och fota rakt ner vid bestämda platser/tid?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tror WKM har den funktionen i DJI Groundstation att man kan scanna ytor i route template
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Tror WKM har den funktionen i DJI Groundstation att man kan scanna ytor i route template
    Dvs att den fotar vid rätt tillfällen eftersom den vet var den är och att man knappat in rätt info om fotohöjd o sånt?! Typ. 60% överlappning som gäller av hela bilden, bara en liten del i mitten som används direkt från varje bild. Route Template = grundmall antar jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag har äntligen byggt ihop min testrigg, och kommer dom kommande veckorna (om vädret tillåter) testa lite olika styrkort på samma ram. Blir inget överdrivet vetenskapligt, men något intressant kan man säkert få fram av detta

    De kort jag kommer att testa är följande:
    DJI Wookong -M
    DJI Naza (Om jag kan låna ett)
    DJI Naza Light (Om jag kan låna ett)
    OpenPilot CC3D och Revo
    YS-X4
    Autoquad
    KK2.1 om jag hinner
    Kanske något Multiwii-kort?

    Några andra förslag?

    Testmaskinen är en halvstor quad med MT3506-motorer, 12x4.5 proppar, Tarot T-2D gimbal och ESC32-fartreglage.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0932.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	336,6 KB 
Id:	44528

  11. #31
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Tycker absolut att du ska testa ett APM 2.6 eller ett Pixhawk

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    skulle byta ut naza light mot apm eller pix känns som naza light och vanlig naza är för lik för att få ut nått vettigt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Vill utvärdera Naza light själv för att kunna argumentera för/emot när jag bygger RTF-maskiner. Pixhawk vore intressant, men det verkar klart klurigt att komma igång med.

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Vill utvärdera Naza light själv för att kunna argumentera för/emot när jag bygger RTF-maskiner. Pixhawk vore intressant, men det verkar klart klurigt att komma igång med.
    tror inte det är bökigare än något annat , apm för ett par år sedan va riktigt bökig men det har hänt massor sedan dess
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Vill utvärdera Naza light själv för att kunna argumentera för/emot när jag bygger RTF-maskiner. Pixhawk vore intressant, men det verkar klart klurigt att komma igång med.
    Nu är jag lite partisk för jag har bara kört APM och Pixhawk sedan jag började med multirotor vilket inte var för så länge sedan.
    Kan knappt se hur det faktiskt skulle kunna bli lättare än med APM/Pixhawk.
    Installera programvaran, koppla ihop med USB och kör bara wizarden - Klart!
    För att få maskinen ännu stabilare kan man köra autotune vilket är en kanonfunktion!

    Har precis köpt Pixhawken och fördelen med den är att det inte finns några risker med bränd regulator samt att programvaran nu utvecklas för pixhawken.

    För 1800:- (Hos www.retech.se) får man väldans mycket för pengarna, dessutom billigare än att köpa utomlands.

    Rekommenderar definitivt PH/APM till nybörjare, som jag var för inte så länge sedan och till viss mån fortfarande är.

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Field Engineer

    Standard

    Vart får man tag på OpenPilot Revo/CC3D? Är ju out of stock på de flesta sidor?

  17. #37

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Nu är jag lite partisk för jag har bara kört APM och Pixhawk sedan jag började med multirotor vilket inte var för så länge sedan.
    Kan knappt se hur det faktiskt skulle kunna bli lättare än med APM/Pixhawk.
    Installera programvaran, koppla ihop med USB och kör bara wizarden - Klart!
    För att få maskinen ännu stabilare kan man köra autotune vilket är en kanonfunktion!

    Har precis köpt Pixhawken och fördelen med den är att det inte finns några risker med bränd regulator samt att programvaran nu utvecklas för pixhawken.

    För 1800:- (Hos www.retech.se) får man väldans mycket för pengarna, dessutom billigare än att köpa utomlands.

    Rekommenderar definitivt PH/APM till nybörjare, som jag var för inte så länge sedan och till viss mån fortfarande är.
    Är du helt säker att det ska vara retech.se?

  19. #39
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    "rctech" menar han säkert.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #40

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Tackar!

Liknande ämnen

  1. TBS Discovery med CC3D
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 246
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 19:52
  2. Pink Disco cc3d
    Av HangerS i forum Quad
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 22:23
  3. OpenPilot CC3D
    Av Sickan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 21:42
  4. OpenPilot CC3D Release!
    Av m_thread i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •