Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Bästa flygkontrollen? MK, WKM, CC3D, KK mfl

  1. #1

    Standard Bästa flygkontrollen? MK, WKM, CC3D, KK mfl

    Den här diskussionen dyker upp i de flesta trådar, även om trådskaparen startade tråden i ett annat syfte.

    Jag tänkte det kunde vara intressant att samla lite erfarenheter och väl man gjort i en tråd. Vad gillar ni och varför?

    Har full respekt för att det inte finns absoluta sanningar men andras erfarenheter om en produkt är alltid bra, sedan får var och ta ansvar för att tolka och kritiskt granska det som skrivs

    --
    S

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mycket bra att det kom en tråd

    Kan inget annat än att rekomendera kk2 kortet, tror inte man kan få ett bättre kort för den kostnaden.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard Bästa flygkontrollen? MK, WKM, CC3D, KK mfl

    Jag gillar och rekommenderar OpenPilot CC3D på busmaskinen. Tycker att kvalitén på både hård- och mjukvara är mycket bra. En schysst community med support är också bra att ha

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  4. #4
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej

    Jag har och flyger DJI naza som jag började flyga med för ca ett år sen och aldrig haft problem med , i somras fick den även GPS då det kom , tycker den är hyfsat användarvänlig som allt när man lärt sig hur det funkar , sitter nu i en 600 Quad

    Har även en DJI WKM ( DJI s proffs FC ) som känns strået vassare och har fler funktioner och det kommer användbara uppdateringar till , har även singelwaypoint datalink 2.4 ghz som jag provat , är väldigt dyr uppgradera till 5 waypoint ca 6500 kr , har inte haft några problem med den heller, Är väldigt lik naza programeringsmässigt och man känner igen sig i assistenten, är inte helt i hamn med inställningar än även om den flyger väldigt bra i lätta vindar och väntar på en ny kameragimbal. Sitter i min 680 mm sixcopter Hexa

    Sneglar på och utvärderar MK just nu för att jämföra med WKM främst, tex använder Cinestar ( en proffsmaskin i den högre prisklassen ) den oftast och har fler finesser som ingår i paketet från början tex 200 fria waypoints inom 250 m och flera smarta inställningar , man kan ha 5 st olika gaininställningar tex en för lite vind en för lagom vind osv. man kan bestämma hur kameran ska följa en poi och vilken vinkel och riktning vid varje WP , det finns follow me funktion om man vill, den är inte helt enkel att sätta sig i programeringsmässigt och betydligt krångligare att hitta och förstå de olika finesserna i , men orkar man sätta sig in i dessa finns inga större begränsningar vad jag kan bedöma , ska provflyga den inom kort

    Min målsättning och intresse handlar om att få en stabil plattform för filmning och foto på en bra hobbynivå då jag inte jobbar proffesionellt med detta utan filmar och fotar sen en del år tillbaka på diverse offroadträffar jag är med och arrangerar och detta blir en dimension till , jag har inte en budget att köpa en färdig proffsmaskin och det är en kul utmaning att prova ut

    Något annat kan jag inte uttala mig om då jag inte provat
    Over and out
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #5

    Standard

    Jag själv har bara använt mej av naza och nu även apm,nazan har alltid skött sej alltid kommit hem när jag flugit bort mej,tyckte den fungerade bra i min dji550 men nu sitter den i den lite större hexan och där tycker jag den fungerar ännu bättre sitter som klistrad när man vill.Den är jag väldigt nöjd med samtidigt som den flyger bra direkt ut boxen väldigt nybörjarvänlig.Apm har jag nu ett par laddningar bakom mej men känner direkt att jag aldrig kommer få den lika stabil som nazan,den funkar väldigt bra att laja runt med men den har inte den exaktheten när man vill klistra den i luften,driver fram och tilbaka även höjden har den svårt att hålla och det tror jag inte att jag kommer att lösa hur mycket jag läser i manualen och ändrar i parametrarna,jag har för visso den billiga gpsen till den och ska ge den en chans till ska ta hem den lite bättre gpsen till den.Men att bara flyga runt så tycker jag den verkar väldigt bra men där finns det kanske billigare alt tex kk som jag inte har provat ännu.Har titta på detta men har lyckats hålla fingret borta från köpa knappen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ol_System.html

  6. #6

    Standard

    Själv flyger jag med, förutom OpenPilot CC3D, Naza+GPS, WKM, MK och APM 2.5. Tycker de alla har sina fördelar men jag var besviken på APMen. Rookie som jag är så köpte jag den som FC nummer två efter Nazan (egentligen nummer tre, MKn var först), tänkte att det var ett bra steg nummer två men jag fick aldrig till den, körde då version 2.7 av firmware. Den kändes otrygg, betedde sig märkligt vad gällde höjdhållning, kunde skjuta iväg i höjden rätt som det var.

    Har läst om att det var problem med detta men att de jobbat med det i både 2.8 (2.8.1) och 2.9 så det är kanske dags att ge den en ny chans.

    Nazan tycker jag, utan hänsyn taget till pris/värde, var en perfekt maskin för mig att lära mig flyga med. Tycker den är extremt lätt att komma igång med, flyger ok med i princip vilka inställningar som helst Den är väldigt lätt att flyga i atti, för att inte tala om atti+gps. Skulle jag rekommendera mig själv en maskin när jag började så skulle det bli Nazan.

    MK och WKM är överlägsna när det kommer till att vara en foto/video-plattform, upplever nog att MK är ett par snäpp vassare i luften än WKMen men krångligare att justera.

    Och CC3D, super helt enkelt Mycket trevlig med många möjligheter, perfekt för bus i hagen och FPV där man känner igen sig, saknar möjlighet att flyga hem så man får ha koll på var man sätter ner den

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Har flugit KK, KK2, OP CC, OP CC3D, Naza och antagligen ett par till som jag har glömt...

    Min röst hamnar på KK2 om man vill ha något billigt, och OP CC3D om man vill ha det bästa.

    Jag har ägt ett Naza en period, och testat den flera gånger senare, men varje gång blir jag lika besviken. Man får hela tiden känslan av att det är någon annan som flyger, att ens egna spakrörelser tolkas som förslag snarare än kommandon. Om man behöver Return to Home så har man gjort något allvarligt fel, och RTH är inte rätt lösning på en multirotor. Position Hold kan väl vara trevligt om man till exempel inte kan/vågar starta och landa FPV, och vill kunna ta på sig glasögonen efter start. Vidare saknar jag en hel massa inställningsmöjligheter i Naza. Och slutligen går allt så väldigt segt med Naza på maskinen, även en riktig prestandamaskin reduceras till något som känns som att flyga en ko. Men visst är det ganska stadigt, och väldigt enkelt...

    KK2 är en helt okej flygkontroller, fruktansvärt enkel att ställa in pga inbyggd skärm och enkelt menysystem. Pris/prestanda är oslagbart. Riktigt kul akrobatikkort, men saknar det där sista när det gäller stabilitet och inställningar.

    Slutligen CC3D... Fruktansvärt stabilt, och med alla tänkbara inställningar. Ett kort för dem som kan och vill flyga själva.

    Ser fram emot OpenPilot REVO med spänning!

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    är beredd att hålla med. har änsålänge inte flugit några cc prylar men snart är det dags.

    Att flyga nazan i gps läge va nästan otäckt man har ingen "connect" känsla alls.
    Dock tycker jag att den flyger hyffsat i atti , även om den känns trög eller vad man nu skall kalla det för.
    detta tycker jag märks tydligast när man flyger fpv.

    Är mycket nöjd med nazan men den saknar nått i kontrollen som jag inte kan sätta fingret på , den bestämmer nog
    lite för mycket.

    KK2 har blivit ett slit och släng kort. det funkar alltid och är kanon när man vill testa nya "idiotiska" manövrar eftersom det nästan inte kostar nått alls. nuförtiden har jag alltid ett extra liggande ifall jag skulle få för mig att bygga nått och testa saker.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Började med KK (hemmabygge) sedan multiwii med nintendo-klon grejjer, sedan multiwii med MPU-6050, även någon 10DOF har jag testat och nu sist cc3d.

    Utan tvekan är CC3D den som varit lättast att komma igång med. Mycket skitsmarta funktioner och deras mjukvara till PC är grym. Justerade in PID så den kändes bättre än allt annat jag haft, och det tog bara två ackar!

    KK (första versionen som man satte egna HK gyrochip på) var en bra kontroller. Bra respons och JAG var pilot hela tiden. Gjorde precis som jag ville, på gott och ont.
    Skitsimpel att ställa PID på eftersom det är tre potar på kortet man skruvar bara.

    Det som bråkat mest för mig är multiwii. MYCKET att lära sig innan man är igång, iaf om man bygger själv som jag gjorde.
    Det mest vibrationskänsliga systemet jag använt, både med klon-nintendo gyrot, MPU-6050 och 10DOFen. Måste vara nåt i MWii koden som gör att det blir så. Eller var det skit bakom spakarna??.....

    Är sugen på ett KK2 som jag kan slänga på en LOS-quad och träna lite med. Alltid backorder bara, väldigt populärt kort just nu.

  10. #10


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    KK2.0 kom in idag igen...

  11. #11
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nu tycker jag ni är lite väl drastiska i era bedömningar även om så klart trådskaparens första inlägg enligt nedan gäller

    Har full respekt för att det inte finns absoluta sanningar men andras erfarenheter om en produkt är alltid bra, sedan får var och ta ansvar för att tolka och kritiskt granska det som skrivs

    Att flyga nazan i gps läge va nästan otäckt man har ingen "connect" känsla alls.
    Dock tycker jag att den flyger hyffsat i atti , även om den känns trög eller vad man nu skall kalla det för.
    Om man behöver Return to Home så har man gjort något allvarligt fel, och RTH är inte rätt lösning på en multirotor.
    Detta är mina personliga åsikter

    Jag har förståelse för om man vill exakt roderkontroll till tex FPV och flyga på gränsen mellan staketribbor och i gräshöjd att göra flipar osv att man eftersträvar den funktionen eller är van vid helikopter eller annat exakt flyg , men sen handlar det om vad man är ute efter . För egen del en stabil fotoplattform , en nybörjare behöver en användarvänlig FC som funkar och kanske inte behöver exaktheten i spakarna till det utan där är det bra att det sköter sig själv en del och om du släpper spakarna blir kvar i stabilt läge i luften , jag flyger både Naza och WKM nästan uteslutande i GPS atti läge för att det finns och om jag släpper spakarna kan jag koncentrera mig på foto eller film , förflytta mig till de ställen jag vill ta ett foto från punkt A till B och det är absolut inga problem eller att jag upplever att det styr själv , tycker jag har full kontroll om jag vill flytta mig till vänster eller höger , har även provat Waypointflygning och då känns det lite konstigt att se den själv åka runt i luften

    RTH funkar alldeles utmärkt och är ytterligare en säkerhet om man av någon anledning flyger bort sig och inte ser hur man ligger så ser jag på det iaf
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ska väl tillägga att allt jag skriver handlar om mina känslor och upplevelser av olika farkoster.
    I princip allt i denna rc värld handlar om vad just du tycker känns bra.

    Jag labbar enormt mycket med mina prylar och har testat ett gäng olika kort, nazan är nog fortfarande enligt mig
    den lättaste att sätta upp och få att flyga bra. men för mig saknas något. för nån annan kanske den passar kanon.

    gps läget avskyr jag att flyga i dock använder jag det om jag skall fota eller liknande men flyger till pos med atti och slår på gps för att hålla den still och bara använda yaw .
    Men jag tror att många tycker om det.

    man kan nog aldrig säga det för många gånger, allt handlar om vad som känns bra för just dig.

    Nu vet jag inte hur du stiffe började din karriär i flygningen men jag tror att anledningen att jag tycker som jag tycker är för att jag från början flög kk som inte hade nån liknande typ av stabilisering så nu när korten gör allt så blir det väldigt annorlunda och känns som man inte får styra själv.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    En exakt känsla i styrningen vill jag alltid ha, oavsett om jag flyger på gränsen eller bara softar runt i största allmänhet. Ska det kraschas så vill jag göra det själv, inte för att ett styrkort just då bestämde sig för att ignorera mina spakrörelser och hitta på en egen manöver (testa att flyga snabbt framåt med Naza och göra en snabb rodervändning så får du se vad jag menar...). Mina åsikter gäller främst FPV-flygning och akrobatisk LOS-flygning, förstår att det blir en helt annan sak när man ska ta stillbilder och mest använder multirotorn som ett avancerat kamerastativ.

    Angående RTH... Om man tappar radiokontakten med sin multirotor så anser jag att det enda (någorlunda) säkra är position hold. Oftast kan man återfå radiokontakt genom att flytta sig, sätta tillbaks sladden som hoppat ur eller slå på högeffektsläget på sin UHF-sändare. Problemet med RTH är att jag inte alltid kan vara 100% säker att en rak linje mellan mig och multirotorn är den bästa vägen. Vad händer om jag är bakom en byggnad? Under ett träd? Här hemma där jag gör mina flesta flygningar har jag högspänningsledningar precis utanför tomten... Autolandning likaså, vad händer om jag är över vatten? Man skulle kunna ta med "vad händer om man är över en folkmassa" men där har man inget att göra ändå.

    Dessutom: Jag har aldrig läst någon skriva "Nazas RTH räddade min quad när jag klantade mig och tappade radiolänk eller flög vilse" men ett antal gånger "Naza flög till skogs och försvann med min svindyra FPV-rigg".

  14. #14
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag har full respekt för era åsikter killar och jag är inte ute efter att bråka på något sätt Ni är aktiva på forumet och har många bra inlägg och erfarenheter , jag har bara uttryckt mina åsikter i frågan då mina åsikter inte helt stämmer med era , jag började med Naza för något år sen då det gäller Multirotor, några fler referenser har jag inte och det har jag inte påstått heller , jag har flugit det mesta som fanns då mellan 80 - 96 inkl heli de sista åren , att jag börjat med Multirotor nu beror på mitt fotointresse

    Att Nazan har flugit iväg är inte orsakerna säkert fastlagda att det beror på Nazan i något fall jag sett iaf ,RTH passar inte alla och som jag sagt innan flyger man FPV är det helt andra förutsättningar jag inser det , autolandningen vid Lipovakten går att koppla av om man vill det , jag flyger aldrig bakom några hus och dessa funktioner passar mig utmärkt iaf

    Att Naza, GPS eller RTH inte känns bra för alla köper jag, men för det är det inte dåliga grejor för andra
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  15. #15

    Standard

    Tvivlar på att det kommer en FC som tillgodoser alla behov. Allt handlar om vad man själv har för prioriteringar med flygningen.
    Själv så är jag väldigt nöjd med naza som gör att jag kan flyga på det sätt jag gillar. Men efter alla positiva omdömen av kk2 så lär jag väl ta och testa det. Började multirotorflygningen med ett x-ufo som sedan fick ett x3d-kort så den gick att flyga.

    Jag har faktiskt läst om flera som klarat sig med hjälp av RTH på både naza och wkm...

  16. #16

    Standard

    Bumpar denna tråden lite då jag själv ska handla en FC till mitt quadbygge. Innan jag slår till på en NAZA så ville jag undersöka alternativen.

    KK går bort då jag vill ha GPS.

    Kollade på Witespys MW som har fått bra kritik och som jag tycker ser bra ut, verkar hyffsat enkel att få igång också enligt Paul själv. någon som testat witespy 3.0 med gps och compass? http://witespyquad.gostorego.com/mul...ps-option.html

    det finns även ett naze32 kort som har bättre processor och vad jag hittat så ska det också gå att ordna GPS med det.

    Vad finns mer för under 100USD med stöd för GPS?

  17. #17
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Inte under 100 USD men jag lägger min röst på Naza Lite med GPS som går att få runt 165 USD inkl. frakt.
    Mycket FC för pengarna och så nära plug and play det går att komma.

  18. #18

    Standard

    Jo jag har kollat på NAZA och det är väl ett säkert kort men blev nyfiken på MW och APM, witespy har också en APM lösning http://witespyquad.gostorego.com/fli...r-2-5-287.html

    Någon som testat prylarna från honom?

  19. #19

    Standard

    Byggde ihop min första quad för 1månad sedan och drog en chansning på att jag skulle klara av arduflyer (apm 2.5 kopia från rctimer). Var rätt skraj att det skulle bli mycket inställningar och jobb med att få det hela stabilt. Till min stora förvåning behövde jag inte ändra på någon inställning alls och idag flyger den riktigt stabilt. Nu har jag ingen erfarenhet från andra flygkontrollers så har inget att jämföra med. GPS, kompass och telemetri fungerar som det ska. Autonom flygning har jag försökt mig på lite men blir alldeles för nervös när det inte är jag som styr. För 140$ får man hela kittet med gps och telemetri eller för 90$ för bara kontrollen.

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har KK2 och ZeroUav X4, kan väl inte säga att jag är förälskad i någon av dem. Dock gillar jag inte KK2 då den är för sladdrig att flyga med vid olika hastigheter. X4:an gillar jag när jag inte själv flyger så kallat, när den går på autopilot från start till landning efter förutbestämd rutt och man bara sitter och följer med i glasögonen, lite otäckt i början när den auto landar och man hör oktan stå över en, kul att kunna se den(positionen i Google maps) på datorskärmen live när man flyger(via Wifi).

    Dock inte 100USD

    Funderar på en open source som nästa projekt, annars ligger DJI som förslag men tycker de tar för mycket betalt för sina grejor.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. TBS Discovery med CC3D
    Av Sickan i forum Quad
    Svar: 246
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 19:52
  2. Pink Disco cc3d
    Av HangerS i forum Quad
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 22:23
  3. OpenPilot CC3D
    Av Sickan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 21:42
  4. OpenPilot CC3D Release!
    Av m_thread i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •