Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Bygg din egen CL/SPW/Helix

  1. #1
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard Bygg din egen CL/SPW/Helix

    Syftet med denna tråd är att försöka samla information om antenner i en och samma tråd.
    Speciellt information om hur man bygger egna cirkulärantenner men också grundläggande teori om vad som skiljer antenner åt.

    Ett första steg innan man bygger egna eller köper färdiga antenner är att förstå skillnaden mellan en linjär och en cirkulär antenn. Det förklaras bra i denna film.
    http://vimeo.com/8826952


    Vill man fördjupa sig i konsten att bygga egna antenner finns information om detta på flera ställen på nätet. I följande trådar finns dock allt man behöver veta.

    Clover Leaf och Skew Planar Wheel:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1388264

    Helix
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791

    När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av.
    Man behöver inte heller tro att alla mått måste stämma på hundradelen. Dessa antenner som nämns ovan är ganska toleranta mot snedsteg.
    Det är först när man blivit varm i kläderna och kanske vill få ut det där lilla extra ur varje antennen som man behöver börja mäta tiondelar.

    Mitt första par CL/SPW till 5.8 som jag byggde gav en räckvidd på ca 1.5 km trotts att jag nu i efterhand lärt mig att jag använde ”fel” coaxialkabel, diametern på tråden var i klenaste laget och vinklarna på loberna hade en spridning mellan 35 och 55 grader. (Dom bör vara 45 grader).
    Totts detta fungerade antennerna mer än dubbelt så bra som dom linjärpolariserade whip antenner som följde med, både när det gäller räckvidd men också mot störningar.

    Det är just mot störningar som cirkulärpolariserade antenner har sin stora fördel, speciellt i dom högre frekvenserna som i det närmaste är oanvändbara annars.
    Vill man också utöver mindre störningar få maximal räckvidd på en setup med cirkulärantenner kan man byta mottagarantennen, SPW, mot en Helix som är en riktad cirkulärantenn.
    Hur pass riktad den är beror på hur många varv man gör antennelementet, vanligtvis 3 till 5 varv. Går man över 5 varv kan man behöva en ”tracker” för att inte riskera att flyga utanför antennens upptagningsområde i sida.

    Detta dokument anger cirka mått för en Helix på två olika frekvenser.
    helix.pdf

    Utöver de typer av antenner som nämns ovan finns andra typer av cirkulärantenner men dessa är de särklass vanligaste.

    Detta blev ett långt inlägg men täcker naturligtvis inte allt som finns att veta om antenner, dock är det en början och fler på detta forum kan säkert fylla på med matnyttig information och erfarenheter allt eftersom frågor dyker upp.
    Senast redigerat av PinDuke den 2013-01-22 klockan 14:23.

  2. #2
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    För att man inte skall tro att en antenn måste se ut eller göras på ett specifikt sätt för att fungera är det bara att titta på alla kreationer i dom båda trådarna ovan.
    Så länge man håller sig ungefär till dom mått som anges kan själva antennen se ut på många olika sätt och ändå leverera ett bra resultat.

    Nedan är några bilder på antenner jag gjort som alla fungerat bra samt bilder på antenner som jag ännu inte testat.
    Några är prototyper där jag experimenterat med olika material, olika former, olika mått osv bara för att få en uppfattning om vad som fungerar bäst och hur mycket man kan avvika från normen och ändå få en antenn som fungerar.

    Denna bild visar en helix på 1.2 och en på 5.8 bandet samt en SPW för 1.2.
    (Och en testlödning av en CL på 5.8.)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	33.jpg 
Visningar:	283 
Storlek:	36,5 KB 
Id:	36101

    CL till 1.2.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	71.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	36102

    Ännu en helix till 1.2.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	84.jpg 
Visningar:	340 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	36103

    Delar till en 5.8 helix.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	79.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	26,8 KB 
Id:	36104

    Test för att se om det går att göra en helix av en ischokladform…
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	77.jpg 
Visningar:	293 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	36105

    Test av olika kablar för att se vilken som är lättast att arbeta med samt vilken som ger bästa resultatet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	36106

    Axplock av olika saker som skall utvärderas för att se vilka mått och material som fungerar bäst.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	88.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	113,9 KB 
Id:	36107

    Hoppas detta kan fungera som inspiration för att våga prova själv. Och som synes ovan måste inte en antenn vara ett ”work of art” för att fungera.

  3. #3
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    En 4 varvs helix som snart är på väg till en forummedlem med Posten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	136_2.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	36389
    Anpassad för goggles med en vikt på endast 20 gram och med en längd på coaxialkabeln som gör att en lämplig vinkel snett uppåt erhålls per automatik.
    Kan naturligtvis även monteras direkt på en mottagare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	114.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	36390

  4. #4
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    En Cloverleaf, 3 gram, som också snart är på väg till en forummedlem så snart den matchande Skew planar wheelen är klar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	130.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	21,2 KB 
Id:	36391

  5. #5

    Standard

    Mäter du antennerna efteråt?

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Nej jag har inte tillgång till den typ av utrustning som krävs men det skulle vara kul att ha.
    Däremot har jag byggt och testat så pass många antenner att jag tycker mig veta vilka mått/dimensioner som är kritiska för god funktion.
    Jag har också testat mina antenner mot de byggda av Markus i Schweiz, som är en erkänt duktig antennbyggare och som har tillgång till en network spectrum analyser, och mina hade samma räckvidd som hans.

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tackar för ett matnyttigt inlägg Kanske blir att man ber om lite hjälp till sommaren med skewplanar/CL då det är tänkt att börja köra 5,8GHz FPV.

  8. #8

    Standard

    Funderar på att lägga en kula smältlim för att styva upp antennen så den håller bättre, kan detta på något vis påverka räckvidden?

  9. #9
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Tackar för ett matnyttigt inlägg Kanske blir att man ber om lite hjälp till sommaren med skewplanar/CL då det är tänkt att börja köra 5,8GHz FPV.
    Du är välkommen, bara att hojta till.

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Funderar på att lägga en kula smältlim för att styva upp antennen så den håller bättre, kan detta på något vis påverka räckvidden?
    Kort svar: Ja

    Limmet kommer att skifta frekvensen något och om man inte har utrustning för att mäta antennerna kommer du aldrig att veta åt vilket håll, upp eller ner i frekvens, och inte hur mycket.
    Av den anledningen använder jag inte lim på mina antenner.
    Limmet gör heller ingen större nytta om du kraschar. Loberna kommer att deformeras oavsett om du har lim eller inte på antennen.
    Om man behöver limmet för att hålla loberna på plats och i rätt vinklar, som jag sett i vissa fall, har man ett fundamentalt konstruktionsproblem

  11. #11
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    "När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av."
    Tack PinDuke, dom orden fick mig att komma igång med en Helix 1280 3 varvs till att börja med.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (2).jpg 
Visningar:	382 
Storlek:	161,2 KB 
Id:	36485 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (1).jpg 
Visningar:	319 
Storlek:	144,2 KB 
Id:	36486 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (3).jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	137,2 KB 
Id:	36487

  12. #12
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Ser bra ut!
    Kom ihåg att matningen, "feed point", och matchningen till stor del kommer att avgöra hur bra antennen kommer att fungera.

    1280 är tacksamt att börja med som nybörjare eftersom måtten är ganska stora. Att göra antenner, CL/SPW/Helix, till 5.8 är betydligt svårare.

  13. #13
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag fick frågan om hur lång räckvidd man kan förvänta sig med de antenner jag bygger för 5.8 bandet.
    Svaret är lite tråkigt: det beror på.

    Faktum är dock att det är många saker förutom antennerna som påverkar räckvidden t.ex:
    Vilken sändare/mottagare som används.
    Hur antennerna installeras.
    Vilken höjd man flyger på i förhållande till avståndet.
    Hur mycket bakgrundsstörningar som finns där man flyger.
    Luftfuktighet den aktuella dagen.
    Osv.

    För att få någon form av cirka uppgift kan jag dock nämna att jag har gjort flera marktester med den sändare/mottagare jag använder, Boscam RC305 även såld av HobbyKing/Foxtech/Rcflight med flera, och med CL/SPW är 1.5 km inga problem.

    Igår gjorde jag även ett marktest med en av mina CL på sändaren och min 5 varvs Helix på mottagaren.
    Planet spände jag fast på ett balkongräcke, 4 meter upp från marken, hos min mor som bor vid en sjö. Min groundstation ställde jag i en plastback på skidor som jag i normala fall använder för att frakta anglingsutrustning.
    Sedan började den mödosamma promenaden ut på isen. Allt funderade perfekt tills dess och batteriet som driver kameran och videosändaren dog. Jag hade missbedömt hur lång tid det skulle ta att pulsa i snön på isen släpandes på diverse prylar.
    Innan batteriet gav upp hade jag i alla fall passerat 4 km med fullgod bild så jag tror inte att en halv mil skall vara några problem.
    Jag skall göra ett nytt försök med ett större batteri på sändaren så snart träningsvärken försvinner och jag får tillbaka känseln i mina ben efter en promenad på ca 9 km över snö och is…

  14. #14

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Blomster Visa inlägg
    "När man läser dessa trådar kan man lätt få uppfattningen att det är mycket komplicerat att bygga antenner men med lite övning och tålamod är det något dom flesta klarar av."
    Tack PinDuke, dom orden fick mig att komma igång med en Helix 1280 3 varvs till att börja med.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (2).jpg 
Visningar:	382 
Storlek:	161,2 KB 
Id:	36485 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (1).jpg 
Visningar:	319 
Storlek:	144,2 KB 
Id:	36486 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130202 (3).jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	137,2 KB 
Id:	36487
    Mmmm, jag hoppas att du gör två när du ändå är på G.
    //Lasse

  15. #15
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Mmmm, jag hoppas att du gör två när du ändå är på G.
    Jadå bara lugn , blir flera varianter till våren, så kan vi testa vad som passar oss bäst.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Gör 3 klar ikväll ? kanske kanske eventuellt kommer jag och ser hur er klubblokal ser ut
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Gör 3 klar ikväll ? kanske kanske eventuellt kommer jag och ser hur er klubblokal ser ut
    Nä nä är inte klar ikväll, håller fortfarande på med den första. Till våren skrev jag då finns det minst 3

  18. #18

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt, tänkte ju bygga ny tracker så lite fler varv borde funka.
    //Lasse

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Härligt, tänkte ju bygga ny tracker så lite fler varv borde funka.
    Ska bli mycket kul att se resultatet av dessa antenner. har inte ens sett en i verkligheten. jag har mina klöver och
    min crosshair.
    Gillar fortfarande klövrarna bäst. tänkte testa nån mill antenn, dom verkar enkla att knåpa ihop.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Hej, Har nu blivit inspirerad av denna tråd och funderar på att bygga en helix antenn till 1280 MHz.
    Funderar på det här med matchning och feedpoint och om någon kan utveckla detta vidare om varför detta är viktigt. I pdf dokumentet står bara dimensioner om själva spiralen och inget om feedpoint och matchning.
    Har funderingar på att slakta min patch antenn och ta delar från denna tex. sladd och använda bakstycket til reflektor, vad tror ni om detta?
    Hälsningar
    /Hans

Liknande ämnen

  1. kapa helix antenn ?
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 15:51
  2. Helix
    Av Palmen80 i forum FPV Antenner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 21:16
  3. Helix till 1280 hur gör man?
    Av bogieboy i forum FPV Antenner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 10:16
  4. Bygg din egen LoadChecker!
    Av Fot i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 08:48
  5. Bygg egen ombordglöd?
    Av Casimir_rc i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •