Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tiger Moth 1:3.3

  1. #1

    Standard Tiger Moth 1:3.3

    Jag har kommit över en Toni-Clark Practical Scale Tiger Moth i skala 1:3.3 =2,7m
    Är det någon som bygg denna modell?
    Den känns rätt mycket mer avancerad än den BluePhoenix jag byggde för 20år sen....
    Byggsatsen är säkert 20år gammal med instruktioner på tyska..
    Någon form av motor måste ju införskaffas till den också, bensinare känns som det vettigaste alternativet, Toni rekomenderer g38 med reduktionsväxel MEN tydligen är denna av en gammal konstruktion med klena vingar och tål inte riktigt vridet med växel.
    Hur stor motor rekomenderar ni att stoppa i den? Jag vill bara flyga långsamt.. med mysigt ljud.

    Christoffer

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ska du ha trevligt ljud så funkar väl en större bensinfyrtaktare,valet av den står väl ganska fritt..
    Läste lite om modellen och så klen är den väl inte?
    Borde funka med en ROTO 35 FS tex..
    Den ska ju inte bli nån racer direkt...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det här ljudet skulle man ju kunna stå ut med...



    Medan du bygger modellen kan du beundra den vackra motorn:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	305a5e0af8.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	36173

  4. #4

    Standard

    Väldigt fina motorer!
    De har tydligen gjort om bakkants-konstruktionen sen min byggsats packades till en styvare vrariant
    med furu(?) och plywood istället för en balsa-list..
    Snubblade över NGH GF38, väldigt bra pris, men är den för billig för att satsa på? Köper helst inget skit..samtidigt som jag inte behöver någon racer-motor.

  5. #5

    Standard

    Lite språkförbistrigar; det är tydligen en kraftigare sprygelkonstruktion i nya vingen,
    problemet med den gamla är att den vrider sig så att man upplever att den skevar åt fel håll vid lite högre fart.. spännande!

    " In the new wing, both front and rear spars are built up as box spars, to make them more stiff in torsion.
    With the old wing design, you will experience aileron reverse when flying strait and level on full power with the ZG 38 and reduction gear. This means, the Tiger Moth will actually roll to the right when you apply left aileron. With a less powerful engine, you will get this effect "only" in a dive, but you will notice a very poor roll rate even when flying slowly."

    Jag får hitta på något bra sätt att förstärka när jag bygger vingarna, jag lär kasta ut frågan här när det blir aktuellt. ;-)

  6. #6
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Ring till till Toni Clark eller Gerhard Reinsch och prata med dom, du kan helt säkert få köpa de delarna som den är uppgraderad med. Jag har själv hjälpt andra med detta tidigare.
    Telefon 0049 5741 5035

    //
    Jonas

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    48
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard

    Hej!

    Har byggt denna modell med en Titan38 och växel. Om du nu inte vill ha denna motorisering rekommenderar jag definitivt!! en större motor än en 38 ccm. Min modell väger 14,5 kg och det är en massa (och långa) wires för vingstagningen samt wirestyrning. Detta skapar luftmotstånd. Skulle jag satt en annan motor i kärran kunde det blivit OS55GT (deras 55 ccm bensinare med frontförgasare). Ett annat alternativ är en Titan 62 ccm som också funkar bra. Den där KOLM motorn är nog också ett fint alternativ. MOKI har några trevliga motorer med.

    Tänk på att denna modell inte är 100% vad gäller skalaoutlines.

    /Lennart
    Flyger Toni-Clark's Tiger Moth 33%, Lancaster, Fokker D7, Pawnee plus en del annat flygetyg!

  8. #8

    Standard

    Ok, inte för liten motor med andra ord, får suga lite på den där kolm 50:n... Den är ju inte helt gratis, men ljudet är ju mumma.
    Skala-riktigheten är inte så noga för min del, tänkte bygga den med så mycket detaljer jag orkar, mest för att ha ett vackert flygplan.

  9. #9
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej igen
    Om du skall flyga mycket och med hög driftsäkerhet, så köp en Zenoah 62 med Toni Clarks tre kammar dämpare som monteras bakom motorn. Köp även 90 graders kröken med tratt till förgasaren så blir det en väldigt tyst och skön gång.
    Har själv haft denna kombination i flera modeller och nästan alla häpnar över hur tyst och mjukt den går.

    //
    Jonas

  10. #10

    Standard

    Tror ni en moki 50vt skulle räcka till? Eller blir den för klen?
    /C

  11. #11
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Crille
    Tror nog att den räcker till. Och det är en erkänt bra motor.
    Har själv aldrig haft förmånen att bekanta mig närmare med den.
    Det enda som jag har reagerat lite över är att när den sitter monterad i en lätt modell så är det inte så mycket som "håller" emot. De som jag har sett skakar ganska så friskt på tomgång.
    Tips:
    http://www.tradera.com/moki-50vt-auk...2528_172670781

    //
    Jonas

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    OS har kommit med en ny GT60 också med förgasaren baktill:
    http://www.osengines.com/engines-air...560/index.html

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Tiger Moth
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 19:58
  2. 1/4 Tiger Moth
    Av lagavulin i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 19:07
  3. Tiger Moth
    Av LAB i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 14:40
  4. Tiger Moth
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 10:59
  5. GWS tiger moth
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •