Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tips på micro servo

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard Tips på micro servo

    Vad kör ni med för servo till era depron/inomhus flyg?
    Har ni några tips på några med lågvikt men med bra upplösning.
    Har hs-55 i ett av mina flyg nu men skulle vilja ha mindre. I övrigt är dom bra men lite för tunga.
    I ett annat har jag 3.7g som är den storleken som jag är mer ute efter. Men med så dålig upplösning på att känslan i planet försvinner endel :-(

  2. #2

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag kör bara med hitec hs 35 eller också hs 5035, den digitala versionen. tycker det är kanonbra servon, starka, snabba och centrerar bra! Har testat andra billigare servon i samma klass men det var bara att slänga pengar i sjön.
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    De som Lundmark nämner är säkert bra men kanske en aning dyra. Ett servo som för mig är en bra kompromiss mellan funktion, vikt och pris är PowerHD DSM-44.
    Har kört sådana inomhus under ett par år nu med bra resultat. Väger visserligen ca: 5,8 g kompletta med sladd m m men de är synnerligen stabila för sin storlek bl a beroende på metall-växellåda. Och för mig har dessa servon även fungerat bra som skevservo så något kraftigare har jag inte behövt på den funktionen.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag kör med Dualsky DS3101 i min Crack Yak Mini, de kanske kan vara något för dig?
    Dessa 3,7 grams servon är digitala med en härlig upplösning & precision. De är också både snabba & starka. Jag tog modellen på lite höjd, dök med fullgas & sedan fullt skev när den byggt upp fart & den rollar som en elvisp!
    Det som känns riktigt bra är att varje klick på trimmen verkar räknas på dessa.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Miracle,
    Man kanske skulle testa några DS3101 eftersom du verkar så nöjd med dom. Vilken storlek av kärra har du använt dessa i ? Har du vägt dom och verifierat vikten ? Har sett angivelser mellan 3,7--4,8 g för dessa....
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Vart med sugen på att testa ds3101. Just upplösningen på små servorna som har stört
    mig mest på dom lite äldre riktigt små servorna. Har du någon koll på vilka som säljer just dom.

    Men jag ska kolla upp alla tips som ges. Tack på förhand.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såg de billiga servona hos RC Flight igår men hittade också en "recension" - tror det var på Hobbyking - på en kärra som bl a hade dessa servon men där man tyckte att kärran ifråga var rent skräp...
    Men visst - servona kan ju i sig vara OK ändå. De kan ju vara en analog version av Dualsky-servot (påminner fysiskt) men i så fall är det nog lite tyngre än 3,7 g om man också vill ha sladd, kontakt och servook...gissar jag... Viktangivelser på micro-servon stämmer tyvärr alltför sällan och just genom att dom är såpass lätta så betyder ju sladd, kontakt och servook rätt mycket för totalvikten om dessa tillkommer.
    Roger

  10. #10

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Jag har testat 3,7gramaren och skulle ha dom till min crack yak lite, men det var inget att ha till det ändamålet,
    stort mittglapp och väldigt klena! Orkade inte dra rodrena på byggbordet, så det blev ingen flygtur med dom.
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Miracle,
    ...DS3101...Har du vägt dom och verifierat vikten ? Har sett angivelser mellan 3,7--4,8 g för dessa....
    Roger
    Min våg visar tyvärr endast jämna gram & den visade 4 gram. Jag har endast använt dessa i Crack Yak Mini. Den fyllde just en månad så tiden får utvisa hur bra de håller i längden.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Såg de billiga servona hos RC Flight igår men hittade också en "recension" - tror det var på Hobbyking - på en kärra som bl a hade dessa servon men där man tyckte att kärran ifråga var rent skräp...
    Men visst - servona kan ju i sig vara OK ändå. De kan ju vara en analog version av Dualsky-servot (påminner fysiskt) men i så fall är det nog lite tyngre än 3,7 g om man också vill ha sladd, kontakt och servook...gissar jag... Viktangivelser på micro-servon stämmer tyvärr alltför sällan och just genom att dom är såpass lätta så betyder ju sladd, kontakt och servook rätt mycket för totalvikten om dessa tillkommer.
    Roger
    Jag vart inte riktigt nöjd med PZ servona för de har ett ganska stort mittglapp & det tar ett par klick på trimmen innan de reagerar.
    Min notering är att de inte har så mycket gemensamnt, PZ & Dualsky, när man håller båda i handen intill varandra. Min gissning är att de inte kommer från samma tillverkare.
    Dualsky servot är också glappfri om man jämför så det måste även vara andra grejor under skalet.

    Citat Ursprungligen postat av Lundmark Visa inlägg
    Jag har testat 3,7gramaren och skulle ha dom till min crack yak lite, men det var inget att ha till det ändamålet,
    stort mittglapp och väldigt klena! Orkade inte dra rodrena på byggbordet, så det blev ingen flygtur med dom.
    Jo, jag håller med, men de är ändå alldeles för små för en Lite som jag ser på saken. Jag har Power D65HB på höjd & sida (6,5 gram;1,3 kg) samt EMax ES08D (8,6 gram;2,0 kg) på skev & nu har jag gjort en 120 flygningar ungefär & är väldigt nöjd med dessa. Det är roligt att kunna dra fulla roder i alla lägen å få en otrolig respons.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DS_DS3101_L2.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	38,3 KB 
Id:	36238   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PZ Micro.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	36240  
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-01-24 klockan 13:07.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Fick mail från Micke på ML Hobby och han säger att Dualsky-servona väger 4,8 g så dom är precis 1 g lättare än DSM44-servona. Han hoppas få dom lagerförda igen runt 1/2.
    Har för ett par år sedan testat diverse billiga servon i 3,5--4,5 g-klassen och de flesta (eg alla) var rent ut sagt skitservon.
    Kör PowerHD DSP-33 i min lilla Elf och hittills har dom fungerat helt OK för att vara såpass små. Har inte testat dom i nån inomhus-kärra så jag har ingen aning om dom är OK till det ändamålet. Sen har dessa servon i allmänhet micro-JST-kontakter som passar rakt av i min lilla Assan-mottagare med dessa kontakter men inte i så många andra mottagare.
    Roger

  13. #13

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Jo, jag håller med, men de är ändå alldeles för små för en Lite som jag ser på saken. Jag har Power D65HB på höjd & sida (6,5 gram;1,3 kg) samt EMax ES08D (8,6 gram;2,0 kg) på skev & nu har jag gjort en 120 flygningar ungefär & är väldigt nöjd med dessa. Det är roligt att kunna dra fulla roder i alla lägen å få en otrolig respons.

    Jo jag köpte efter vad som fanns å välja på i RC flights sortiment, men i vanlig ordning så var man dum snål och fick först köpa billigt för att sedan köpa dyrt = mkt dyrare.
    är då helt nöjd med Hitec HS35 som jag har på vanliga crack yaken, och även helnöjd med Hitec HS5035 som jag har i Yak Lite:n.

    Det är inga problem med att dom inte skulle orka dra rodrena, inte ens fast det går fort! sen att dom är lätta, snabba, exakta, glappfria och har långa bra servoarmar som följer med är ren bonus..
    det tråkiga kan vara att dom inte är helt gratis... men jag tycker det är värt i slutändan.


    till skeven har jag också ett EMax ES08, men där får man väldigt mkt servo för pengarna, snabb och exakt, enda tråkiga är att det är mera glapp än ett dyrare servo..
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Ok! Det var intressant. HS45 har jag funderat på, men 35orna trodde jag var för små för Lite versionen. Jag har ett 5035 liggandes som jag hade tänkt att sätta till skeven på Crack Yak Mini om inte Dualsky servot orkade med. Men nu var det ju inga problem.
    Twisted Hobbys/RC factory har ju lovat att släppa fler inomhusmodeller innan säsongen är slut så det kommer säkert ordna sig!

    Jo, vi får väll se hur länge EMax servona håller ihop. Satte just in ett nytt igår kväll i min Sbach 342 på skeven för mitt HS65HB bröt ihop, det andra i ordningen på den modellen. HS65HB verkar funka perfekt i ungefär 200 flygningar med 5 volts matning när man flyger 3D, sedan blir det problem. De ska enligt uppgift funka bättre på 6 volt, men det finns bara Twisted Hobbys 12A reglage som har det så långt jag vet.

    Det var -18 ute igår kväll när jag provfög med det nya servot!

  15. #15

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Hehe, så med avancerad matte så har sbach en gått ca 400 flygningar! Hur sitter den ens ihop!?
    Vad är det som ger upp på hs65 servot?
    Tror nog inte emax servot håller 200 flygningar, vad tyckte du annars om emax servot jämfört med hitecen?

    -18, du är en riktig "hard man" du, vi norrlänningar visar oss inte ute i dom temperaturer...
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, jag flyger mycket med den eftersom den har belysning. Det blir ungefär varannan kväll på åkerplätten bakom huset.
    Nu har just dessa två servon som pajade först gjort ca 120 flygningar i en Sebart Katana på höjd & sida (bytte till HS65MG) så de var begagnade. Det som hänt är att motorn ger upp. Det kan ju eventuellt bero på att jag flyger även när det är 10 minus & kallare.
    Dock finns det antydningar på RC Groups att de som flyger riktigt hård 3D med sina Extreme Flight modeller servar eller byter ut servona vid 200 flygningar för att inte få dessa problem. Använder man servona för sportflyg tycks de dock hålla väldigt länge.

    EMax servona är mycket snabbare, något lite starkare och har ändå en bra precision, men växellådan & utgående axel samt armarna är mycket klenare, så vore det inte för den luriga motorn så skulle HS65 vara det bästa servot, skulle jag tro.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Lundmark Visa inlägg
    Hehe, så med avancerad matte så har sbach en gått ca 400 flygningar! Hur sitter den ens ihop!?
    ....
    Jåro, den är ju limmad på många ställen, men håller ihop förvånansvärt bra faktiskt! Tog en bild efter kvällen flygningar att jämföra med när den var ny, 2012-07-30 och idag.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2718.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	94,4 KB 
Id:	36452   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3037.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	93,8 KB 
Id:	36451  

  18. #18

    Standard

    OT: Dessa servon, typ 5 grams kallas väl egentligen inte micro-servon, utan submicro-servon? Dock brukar det där med namnen på servon variera lite på olika sidor beroende på att de kategoriserar in dem i olika viktgrupper (olika sinsemellan också9... =) nano, ultramicro, (feather) submicro, micro, mini, park, standard, jumbo med flera...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. tips på bra servo för kamerastyrning
    Av peterbat i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 23:36
  2. Servo liniärt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:30
  3. Tips på bra landställs servo?
    Av MagnusStrömqvist i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 21:15
  4. Tips, reversera ett servo
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •