Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bensin konvertering.

  1. #1

    Standard Bensin konvertering.

    Hej. Jag funderar lite på det här med att bensin konvertera en glödstiftsmotor.
    Är det nån höjdare? Är det värt det eller är det bara en rolig grej? ( inte så bara föresten ).
    Ekonomiskt sett så finns det ju i dagens läge så pass billiga " små " bensin motorer
    så att det inte är klokt att köpa en gödstiftare och konverteringssats till den? eller?
    Hur har det gått med slitaget på dom konverterade? nu när det har provats några år?

    MVH Christer

  2. #2

    Standard

    är uppväxt med o se svenningsons runtronic system på hans motorer funkat bra på dom han haft med sig drar mycket mindre soppa orkar oftast större snurror,slitagemässigt har de inte vart mer än en vanlig metanolare men man har ju lite mer oljeblandning än en riktigt bensinare pga lagrerna.

    har man en maskin som inte får plats med en riktig bensinare i är de ju ett bra alternativ.om man inte vill ha metanolare eller el.
    dock kostar ju systemet en del.han gör även fina små tändstift passande till motorerna men som sagt ligger väl priserna på komplett system på samma som en 9cc bensinare nästan
    Senast redigerat av helifanatic den 2013-01-25 klockan 15:16.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om jag skulle konvertera till ett elektroniskt system tror jag att jag skulle köra på metanol ändå.
    Eventuella fördelar:
    Förmodligen bättre tomgång utan att behöva nitrometan i bränslet.
    Kan nog kunna tänka mig att det kan bli bättre effekt eftersom tändpunkten blir mer exakt än vad man får med ett glödstift vilket borde bli mindre slitage på motorn, (förmodligen marginellt men ändå), dessutom kallare motor.
    Och dessutom som du skriver, en rolig grej.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag såg en av Rune Svenningssons modeller, tror det var en Skywalker med en bensinkonverterad fyrtaktare med Runtronic tändsystem, en gång på ett meeting, och det jag häpnade över var den otroligt låga tomgången! Säkert bara ett par hundra varv/minut. En metanolare med ombordglöd hade hostat till och gett upp för länge sen....
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    en flybaby med en os 4 cylindrig boxer i fronten var det tror han har den kvar inte säker dock får se nästa gång man tittar förbi

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack helifantic! Att det var en fyrcylindrig boxer kommer jag inte ihåg, men det var nå'ra år sen...
    Minnet, du vet!
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    jo jag vet mitt minne är värdelöst när de gäller nyare saker

Liknande ämnen

  1. Konvertering EDF till Propp :-)
    Av Bakerman i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 22:18
  2. Spektrum-konvertering och batteritid
    Av pontus i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 09:36
  3. Pusher konvertering...
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:49
  4. konvertering...?
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:09
  5. El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback
    Av carl henriksson i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •