Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: en nybörjare på rc plan,

  1. #1

    Standard en nybörjare på rc plan,

    hej


    har suttit på youtube och kika på massor av olika filmer, om RC plan.

    Blev inspirerad att köpa mig et eget plan verkar vara riktigt kul att flyga, men novis som jag är så vet jag inte något alls om rc plan,


    vad ska man börja med? ska man köpa ett färdigt kit eller eller köpa ett plan å sen en kontoll, så hjälp mig gärna in i den fantastiska rc världen

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kul att du har blivit intresserad.
    Först tipset är att söka på ordet "nybörjar" i detta forum - då får du upp massor av trådar som handlar om samma sak som du är intresserad av.
    Andra tipset är att försöka hitta en modellflygklubb i närheten av där du bor. Har du tur så har dom inomhusflyg nu under vintern så då är det bara att dra dit, kolla och ställa dina frågor så får du säkert många goda råd.
    Lycka till hälsar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Heja Berne ! Välkommen du har kommit helt rätt, det du inte hittat här hiittar du nog inte någon annan stans. Sakunskapen är mycket stor här finns alla åldrar,klubb är kanon vi hjälper dig så gott vi kan,göra misstag är lätt men låta andras misstag hjlpa dig,självlärd radioflygare sedan 50 talet jag har mycket i bagaget. Mvh B-Å

  4. #4

    Standard

    vad ska man satsa på? ska man börja med el eller med methanol plan? var kan man köpa färdiga kit, som inte kostar skjortan

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Helt rätt multipass att det finns en massa matnyttigt även på Svenskt Modellflyg.
    Till berne och andra nybörjare vill jag bara säga att eftersom vi svarat på hundratals likartade nybörjarfrågor under årens lopp så uppskattar jag och säkert också andra som brukar svara på era frågor om ni som är nybörjare kan börja med att kolla en del av det som redan skrivits - sen kan ni gärna komma med mera specificerade frågor när ni läst på lite. Även vi är lite lata och orkar inte jämt skriva liknande svar hundratals gånger... Men sen hjälper vi gärna till...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Generellt så gäller att skall du flyga metanoldrivet så gör du det ifrån ett klubbfält så har du inget sånt i närheten så är det nån form av eldrivet som du bör välja. Men allra först en bra flygsimulator - det underlättar oerhört för dig och håller nere kvadd-kontot.
    Roger

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    När jag är ute och flyger och nån åskådare kommer fram och frågar och verkar intresserade av att börja brukar jag säga:
    "Börja inte med detta, det är som en drog. Har du väl börjat köper du bara fler o fler plan och grejer"

    Skämt åsido, välkommen in i en fantastiskt rolig hobby!
    Gör som nämnts ovan, kontakta närmaste klubb, sök på nybörjare härinne så har du kommit en god bit på väg.
    Och köp en simulator, så får du ett hum om hur det går till att flyga rc. Det besparar dig även höga limkostnader.
    Här finns den allra enklaste varianten, halvsimpel grafik och funktion, men den är billig och ger ett hyfsat hum om hur det är att spaka rc-plan och -helikoptrar.
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...torradio%20USB&

    Har du funderat på om du vill flyga el- eller förbränningsmotor?

    Edit, oj, här hanns det skrivas 3 svar innan jag hann spara mitt.... sitter på jobbet och var tvungen att ta tag i några larm.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Hej!

    Jag återstartade min hobby efter 20år i träda med en Sändare och en bra simulator. Nu är det dags för nästa steg, en Multiplex Twinstar II står i vardagsrummet och väntar på att bli målad och sen monterad.
    Jag skulle rekommendera, baserat på andras erfarenheter, att börja med typ en Multiplex Easystar eller liknande men lägg först ett antal timmar i simulatorn så att du får känsla på hur planet och fjärren beter sig!

    Mvh
    Fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Simulator är aldrig fel men ersätter aldrig modellflyg i verkliga livet så att säga. När du står där och skall flyga på riktigt har du visserligen nytta av simulatorflygande innan men det är ändå en del som skiljer t ex kan man bli nervös och eftersom det är på riktigt kan det bli lite låsningar i hjärnkontoret i början. Men alla kan lära sig flyga, det är jag övertygad om bara viljan finns.
    Som med allt annat när man skall lära sig nåt nytt ger det i nästan alla fall bäst och effektivast inlärning att ta hjälp av nån erfaren i början vare sig man går med i en klubb eller känner nån som kan hjälpa en i början. Men det går förstås att lära sig helt på egen hand men det brukar ta längre tid och brukar bli dyrare (p g av mer krascher och liknande som tär både på modellen och plånboken). En del är väldigt säkra på att modellflyg är nåt för dem och kanske kan det då vara bra att köpa ganska bra prylar redan från början. Är man mer osäker om man kommer att fortsätta kan lte enklare prylar går bra i början och man kan alltid köpa bättre saker senare som t ex en bättre och mer avancerad radio. Alltså det finns lösningar som passar de flestas plånböcker.

    Förr byggde man nästan uteslutande en byggsats först och hade en 2-takt metanolmotor och så köpte man en radio och monterade servon, mottagare och batteri i modellen. Sen kom även 4-taktare som i och för sig är bra men lite mer komplicerade med ventiler och liknande så kanske klokt att välja en 2-taktare som första motor om man vill ha en förbränningsmotor. Idag är eldrift väldigt vanligt och jag gissar att det är fler som lär sig flyga med en eldriven modell än en metanolmotor nuförtiden. Ljudet av en förbränningsmotor vare sig det är en 2-taktare, 4-taktare eller en bensinmotor är härligt att höra, en elmotor i ett flygplan med propeller är väldigt tyst.
    Oavsett om du börjar med en modell med förbränningsmotor eller elmotor är det en del basic prylar du behöver köpa in för att komma igång. Men det finns färdiga modeler där det mesta ingår från start.

    Många nybörjarplan idag är gjorda i cellplastliknande material (Elapor, EPP m fl material) och de är ganska kraschtåliga och ganska lätta att laga om olyckan är framme. Det är nog inte så många nybörjare idag som bygger en balsamodell men väl fördigbyggda nybörjarplan i balsa+plywood finns det ganska många och de är oftast klädda med plasfilm (Oracover, Monocote och liknande) från fabriken.

    Är man intresserad av det tekniska kan ett en flygplan man sätter ihop själv, monterar motor och radio i från grunden ge ganska mycket kunskaper som man har nytta av under sitt fortsatta modellflygande. Är man het på gröten och vill upp och flyga snabbt är en ARF (Almost Ready to Fly) den enklaste vägen.

    Är det nån speciell modell du fastnat för hittills som du är sugen på, som är en nybörjarmodell?
    Vad har du för budget ungefär (har ju stor betydelse för vad man kan rekommendera).

    /Bo

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Simulator är aldrig fel men ersätter aldrig modellflyg i verkliga livet så att säga. När du står där och skall flyga på riktigt har du visserligen nytta av simulatorflygande innan men det är ändå en del som skiljer t ex kan man bli nervös och eftersom det är på riktigt kan det bli lite låsningar i hjärnkontoret i början. Men alla kan lära sig flyga, det är jag övertygad om bara viljan finns.
    Som med allt annat när man skall lära sig nåt nytt ger det i nästan alla fall bäst och effektivast inlärning att ta hjälp av nån erfaren i början vare sig man går med i en klubb eller känner nån som kan hjälpa en i början. Men det går förstås att lära sig helt på egen hand men det brukar ta längre tid och brukar bli dyrare (p g av mer krascher och liknande som tär både på modellen och plånboken). En del är väldigt säkra på att modellflyg är nåt för dem och kanske kan det då vara bra att köpa ganska bra prylar redan från början. Är man mer osäker om man kommer att fortsätta kan lte enklare prylar går bra i början och man kan alltid köpa bättre saker senare som t ex en bättre och mer avancerad radio. Alltså det finns lösningar som passar de flestas plånböcker.

    Förr byggde man nästan uteslutande en byggsats först och hade en 2-takt metanolmotor och så köpte man en radio och monterade servon, mottagare och batteri i modellen. Sen kom även 4-taktare som i och för sig är bra men lite mer komplicerade med ventiler och liknande så kanske klokt att välja en 2-taktare som första motor om man vill ha en förbränningsmotor. Idag är eldrift väldigt vanligt och jag gissar att det är fler som lär sig flyga med en eldriven modell än en metanolmotor nuförtiden. Ljudet av en förbränningsmotor vare sig det är en 2-taktare, 4-taktare eller en bensinmotor är härligt att höra, en elmotor i ett flygplan med propeller är väldigt tyst.
    Oavsett om du börjar med en modell med förbränningsmotor eller elmotor är det en del basic prylar du behöver köpa in för att komma igång. Men det finns färdiga modeler där det mesta ingår från start.

    Många nybörjarplan idag är gjorda i cellplastliknande material (Elapor, EPP m fl material) och de är ganska kraschtåliga och ganska lätta att laga om olyckan är framme. Det är nog inte så många nybörjare idag som bygger en balsamodell men väl fördigbyggda nybörjarplan i balsa+plywood finns det ganska många och de är oftast klädda med plasfilm (Oracover, Monocote och liknande) från fabriken.

    Är man intresserad av det tekniska kan ett en flygplan man sätter ihop själv, monterar motor och radio i från grunden ge ganska mycket kunskaper som man har nytta av under sitt fortsatta modellflygande. Är man het på gröten och vill upp och flyga snabbt är en ARF (Almost Ready to Fly) den enklaste vägen.

    Är det nån speciell modell du fastnat för hittills som du är sugen på, som är en nybörjarmodell?
    Vad har du för budget ungefär (har ju stor betydelse för vad man kan rekommendera).

    /Bo


    ne jag vet faktist inte, vet inte rikigt vad man ska kolla efter:S men de jag söker är väl engentligen ett kit med allt, då behöver man inte tänka, så att allt lirarar som det ska. ja budget runt 2000kr men finns de billigare alt, så är även det intressant. vilka sidor kan man kolla på har bara hittat 2 än så länge. så alla tips mottages.

    även en simulator är beställt för att känna på att flyga

  11. #11

    Standard

    Hm, om jag kommer in som ny i ett forum man inte hittar så bra i och undrar hur man ska börja med hobbyn så vill man inte bli hänvisad till nån plats där det står hur man ska göra eller bli ombedd att söka efter svaren själv genom att läsa en massa annat (jämför med att komma in i en butik.. "läs de framsatta broschyrerna och kom till kassan när du ska ha nåt").

    Är det någon som uppdaterar dom uppgifterna i dessa tidigare (läs äldre) trådar? Man vill mottas med ett välkomnande och ha en liten en egen tråd så man kommer igång. Man har egna frågor och vill gärna ha svar på dem, inte läsa stora mängder trådar om andra som ville börja på nästan samma sätt. Visst, man lär sig. Men varför fråga i så fall? Man kan ha helt olika förutsättningar som tex kostnad, storlek, plats, brist på klubb i närheten, ej insatt i vad det handlar om, osv.

    Har även träffat på folk som inte alls vill få allt serverat utan själv klura sig fram i hobbyn men kunna ställa frågor vid behov, i början kan det finnas nån fråga så man kommer igång. Roligaste tiden var ju när man fick ta reda på allt själv genom forum och egna tester och inte bara gå till en klubb som med lite otur tar bort allt det roliga i början och visar exakt hur man ska göra samt får en massa hjälp. :-) Men det är upp till var och en. Jag tycker ett besök till en klubb är givande, då får man i alla fall se vad det handlar om. Folk i en klubb har däremot olika tycken, så om du råkar besöka vår klubb så kan du få en hel del olika versioner och varianter på vad som är "Bäst" för en nybörjare. ;-)

    RC-hobbyn är egentligen nog "dyr", men om du håller dig på "lek och bus" med små styroksflyg så blir det inte så dyrt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Instämmer med Ålänningens inlägg, förutom disksussionen om dyrt - deras filmer från några år tillbaka indikerar viss åtgång av lim eller nåt...
    https://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k
    till exempel
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Generellt så gäller att skall du flyga metanoldrivet så gör du det ifrån ett klubbfält så har du inget sånt i närheten så är det nån form av eldrivet som du bör välja. Men allra först en bra flygsimulator - det underlättar oerhört för dig och håller nere kvadd-kontot.
    Roger
    Jag tycker man skall välja Eldrivet även om han skall flyga från ett klubbfält.
    Som nybörjare är el lättare att börja med i dagens läge tycker jag men jag har absolut inget emot att en del hellre kör metanol.
    Själv är jag helt enkelt för okunnig på den typen av motorer för att det skall kännas driftsäkert för mig även om jag haft metanolplan och även har några motorer kvar.
    Att köra eldrivet är både enkelt, tyst, rent & driftsäkert för en nybörjare.
    Köper man inte för stort behöver det inte bli så dyrt med el.
    Men det jag tycker är viktigt för en nybörjare är att köpa en programmerbar sändare. Det är MYCKET lättare att lära sig flyga om man kan ställa in kännsligheten på spakarna (Expo) och hur stora utslagen på roderyttorna skall vara.
    Känns det lättare så ledsnar man inte direkt och ger upp.
    Flygsimulator behöver man inte köpa någon dyr tycker jag. FMS som är gratis funkar och då behöver man bara köpa en liten kabel till den sändare man har och lägga pengarna på Planet/radion istället.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hm, om jag kommer in som ny i ett forum man inte hittar så bra i och undrar hur man ska börja med hobbyn så vill man inte bli hänvisad till nån plats där det står hur man ska göra eller bli ombedd att söka efter svaren själv genom att läsa en massa annat (jämför med att komma in i en butik.. "läs de framsatta broschyrerna och kom till kassan när du ska ha nåt").

    Är det någon som uppdaterar dom uppgifterna i dessa tidigare (läs äldre) trådar? Man vill mottas med ett välkomnande och ha en liten en egen tråd så man kommer igång. Man har egna frågor och vill gärna ha svar på dem, inte läsa stora mängder trådar om andra som ville börja på nästan samma sätt. Visst, man lär sig. Men varför fråga i så fall? Man kan ha helt olika förutsättningar som tex kostnad, storlek, plats, brist på klubb i närheten, ej insatt i vad det handlar om, osv.

    Har även träffat på folk som inte alls vill få allt serverat utan själv klura sig fram i hobbyn men kunna ställa frågor vid behov, i början kan det finnas nån fråga så man kommer igång. Roligaste tiden var ju när man fick ta reda på allt själv genom forum och egna tester och inte bara gå till en klubb som med lite otur tar bort allt det roliga i början och visar exakt hur man ska göra samt får en massa hjälp. :-) Men det är upp till var och en. Jag tycker ett besök till en klubb är givande, då får man i alla fall se vad det handlar om. Folk i en klubb har däremot olika tycken, så om du råkar besöka vår klubb så kan du få en hel del olika versioner och varianter på vad som är "Bäst" för en nybörjare. ;-)

    RC-hobbyn är egentligen nog "dyr", men om du håller dig på "lek och bus" med små styroksflyg så blir det inte så dyrt.
    RC Flyg Hobbyn behöver inte vara dyr.
    Multiplex Easystar II RTF med SX Radio 1995:-
    UHU Por lim (Ett måste) 39:-
    Totalt 2034:-
    Tänk Ålänning vad många timmar roligt man kan ha för dessa pengar.

    Å andra sidan även om man handlar för 10 000:- så kommer RC Flyg Hobbyn ALDRIG upp i sitt rätta värde.
    Det är alltid billigt (i alla fall när frugan frågar).

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    ...Multiplex Easystar II RTF med SX Radio 1995:-
    Å den finns t.ex här, för att underlätta för Berne:
    http://www.autopartner.se/multiplex-...ternalsearch=1
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Å den finns t.ex här, för att underlätta för Berne:
    http://www.autopartner.se/multiplex-...ternalsearch=1
    Japp, det var där jag såg den.
    Bor man sedan i närheten så man kan ta sig till Ekeby Flygfält i Eskilstuna så ställer nog Pelle på AP även upp med att trimma in och skola.

  17. #17

    Standard

    har sett att de finns både RTF och ATF plan,

    ett RTF är helt komplett med motor å allt, utan sändare? eller är jag ute och flyger
    vad är då ett AFT?

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    RTF - ready to fly - bör innehålla allting till och med sändare och laddare.
    AFT vet jag inte men ARF - "almost readt to fly" är bara plan utan motor och radiogrejor. Är för de som har radio och laddare och vet hur man fixar passande motor och radiogrejor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    berne,
    Förmodligen är det som föreslagits, Multiplex Easystar II RTF med SX Radio, bland det mest lämpliga du kan köpa för ca 2000 kr. Det du ev skulle köpa till utöver det som följer med är ett extra likadant LiPo (Litium Polymer) batteri så du har två stycken, detta för att det inte skall bli så mycket väntan mellan flygningarna när du behöver ladda LiPo batteriet. Kan vara bra att köpa sig lim som går att limma elapormaterialet som Easystar II planet är gjort i. Förr eller senare behöver du säkerligen limma nåt på planet, det är sällan ett nybörjarplan klarar sig igenom lärostadiet utan att ha reparerats mer eller mindre och det är helt normalt. Det fina med Easystar II+radion som ingår är att radion är en radio du kan använda till nästa modell när du lärt dig flyga Easystar:en och börjar fundera på andra plan med lite mer spännande flygegenskaper som du kan göra lite mer konster med med större precision.
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...95bfd91ee495ec

    En del andra färdiga plan med radio kan vara att radion inte är så mycket att hänga i julgranen enligt vad jag sett med egna ögon, när man skall gå vidare med andra modeller och använda radion i dessa.

    Men ha inte för bråttom att välja en mer avancerad modell senare om du kommer så långt med ditt modellflygande, det är lätt att välja en lite för avancerad modell då utbudet är stort (t ex lågvingade modeller med alla möjliga bra eller minder bra flygegenskaper).

    Ring Autopartner vet jag och förklara ditt läge och att du blivit rekommenderad en Easystar II med radio i ett paket som finns hos dem. Tror knappast inte du hittar detta plan med radio så värst mycket billigare på andra ställen, åtminstone inte i Sverige. Jag brukar handla en del hos Autopartner och de är bra att ha att göra med tycker jag i alla fall. Snabba leveranser, billig frakt, brukar ringa upp om man beställt nåt och de ej har i lager. De har funnits rätt länge och såvitt jag vet kunniga. Allmänt bra med andra ord.

    Lycka till med nytt plan och radio oavsett vad du i slutänden väljer.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-01-30 klockan 22:50.

Liknande ämnen

  1. nybörjare DJI
    Av lillefredrik i forum Quad
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 18:04
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  4. vilka plan ? (nybörjare)
    Av ribbe i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:11
  5. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •