Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: en nybörjare på rc plan,

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! När det gäller lim rekomenderas Biltemas Super Glou 36:90 för en jättestor förpackning,fungerar kanon. B-Å

  2. #22

    Standard

    Vill man ha en bättre radio som är mer programmerbar så kan man ju köpa Hitec Sky Scout RR á 1295:- +
    Hitec Optic 6 SPORT 2.4, 6-kan Mottagare Inkl laddare, sändaracc á 1395:-
    Valen är många och det beror oftast på hur många kronor man har. Men jag tror att det som nämnts i denna tråd är bra prylar för pengarna. Visst kan man kanske få riktigt billiga prylar att fungera skapligt men jag tror det är lättare att lära sig med bra grejjer och helst från en handlare som bryr sig och har kunskap. Finns nog inte många handlare som har så många flygtimmar som han på Autopartner. Men jag tror även någon annan av det "stora" handlarna typ HAB och liknande även de är duktiga.
    Att jag själv handlar hos Autopartner beror på att jag bara har 5 min gångväg dit och kaffe ingår :-)

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Min rekommendation går också på Easy Star eller Bixler (kopia). Däremot rekommenderar jag varmt att skaffa en programmerbar och något modulär sändare från början som man dessutom kan köra med till simulatorer så du använder samma radio till allt.

    Själv köper jag det mesta från HobbyKing, antingen från HongKong, Tyska eller Holländska lagret.
    Förslag på radio (utan sändarmodul);
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...o_Module_.html

    Sedan skall du välja en sändarmodul som passar dina behov. Denna till exempel är både prisvärd och väldigt bra. Plug n play (med matchande mottagare)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...8FR_II_RX.html

    Ett alternativ om du ändå köper från HK, så kan denna EZ kopia funka finfint (nästan identisk med originalet).
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_ARF_.html

    Här har du en rätt kostnadseffektiv start med en riktig radio som inte kostar mycket. Om man ger sig in i hobbyn är det väldigt lätt att vilja ha lite mer funktioner, lite fler kanaler etc, möjlighet till mixningar och expo med mera. Själv hade jag sparat några tusen och två sändare om jag skaffat något helt OK från början istället för efter ett par år.

    Flygplan, helikoptrar med mera kommer och går, men din radioutrustning stannar kvar desto längre. Turnigy 9XR kanske har några småsaker som är kvar att önska, men den funktionen motsvarar en mångfaldigt dyrare sändare om man skall gå på de "fina märkena". Samtidigt är radioenheten riktigt riktigt bra och kan flytta mellan olika sändare OM du skulle vilja byta den framöver etc.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med servon, ack, laddare,frakt och moms så blir väl kostnaden för "HK-paketet" på ungefär samma nivå som Multiplex-paketet från Autopartner - kanske t o m aningen dyrare. Radion från HK är det väl både plus och minus med jämfört med den enkla Multiplex-sändaren som följer med Easystar-paketet. Mera avancerad programvara men det tycks ju som det finns vissa mekaniska problem (tål ej kyla utan modd). Men FrSky-modulen är ju ett bra val och förhoppningsvis är sändaren också OK efter lite moddar.
    Roger

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Servon ingår, med ett 2200mAh acc (räcker till ca 15minuter), ESC, 5pack XT60 kontakter (kontakt man får löda på ESC'n för att paras med batteriet), laddare.

    Dvs allt som behövs för att börja flyga så när som på limmet. 249$ vilket motsvarar knappt 1700kr, inklusive frakt.

    OK radio med bra funktioner att växa i.
    Mycket bra sändare och mottagare som kommer att följa med även framtida uppgraderingar.
    Mycket bra nybörjarplan som man kan göra en del bus med, men framför allt flyger och glider fint.
    Enkel version av alla tillbehör som behövs för att starta.

    Tycker det är ett helt OK pris, och bra att kommaigång

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om hela paketet kostar 249 $ idag så innebär det med dagens dollarkurs ca: 2080 kr i Sverige - momsat och klart.
    Det är säkert fortfarande ett bra paket men jag tycker att vi skall vara ärliga och räkna in moms och andra avgifter när vi uppger priser från Hongkong.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Vet ej vad alla skrivit om ovan, men bara flyget har skevroder! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Välkommen till modellflyget!
    Du har fått många goda råd ovan. Själv anser jag att ready-to-run paketet med Multiplex Easystar II är svårslaget. Det är kvalitetsgrejor rakt igenom och Elapor, som flygplanet är gjort är ett väldigt tåligt material. En stor fördel är att det finns reservdelar till flygplanet och att om du köper från en välrenommerad handlare garanterat får hjälp om problem skulle uppstå.

    Börja med att flyga flygplanet så som det levereras (med sid- och höjdroderstyrning) och när du känner dig bekväm med det kan du lätt bygga om vingen med skevroder. En modifiereingssats finns att köpa för detta.

    Rådet att köpa en extra ack redan från början ska du absolut följa. Det är tråkigt att vänta på batterier som laddas.

    Om du inte har så bråttom med inköpen kan den helt nya Multiplex Funman vara värd att vänta på. Den blir antagligen lite dyrare än Easystar II men är å andra sidan mer lik ett konventionellt sportflygplan.

    Senast redigerat av Michael den 2013-01-30 klockan 21:53.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Simulator är aldrig fel men ersätter aldrig modellflyg i verkliga livet så att säga. När du står där och skall flyga på riktigt har du visserligen nytta av simulatorflygande innan men det är ändå en del som skiljer t ex kan man bli nervös och eftersom det är på riktigt kan det bli lite låsningar i hjärnkontoret i början. Men alla kan lära sig flyga, det är jag övertygad om bara viljan finns.
    Som med allt annat när man skall lära sig nåt nytt ger det i nästan alla fall bäst och effektivast inlärning att ta hjälp av nån erfaren i början vare sig man går med i en klubb eller känner nån som kan hjälpa en i början. Men det går förstås att lära sig helt på egen hand men det brukar ta längre tid och brukar bli dyrare (p g av mer krascher och liknande som tär både på modellen och plånboken). En del är väldigt säkra på att modellflyg är nåt för dem och kanske kan det då vara bra att köpa ganska bra prylar redan från början. Är man mer osäker om man kommer att fortsätta kan lte enklare prylar går bra i början och man kan alltid köpa bättre saker senare som t ex en bättre och mer avancerad radio. Alltså det finns lösningar som passar de flestas plånböcker.

    Förr byggde man nästan uteslutande en byggsats först och hade en 2-takt metanolmotor och så köpte man en radio och monterade servon, mottagare och batteri i modellen. Sen kom även 4-taktare som i och för sig är bra men lite mer komplicerade med ventiler och liknande så kanske klokt att välja en 2-taktare som första motor om man vill ha en förbränningsmotor. Idag är eldrift väldigt vanligt och jag gissar att det är fler som lär sig flyga med en eldriven modell än en metanolmotor nuförtiden. Ljudet av en förbränningsmotor vare sig det är en 2-taktare, 4-taktare eller en bensinmotor är härligt att höra, en elmotor i ett flygplan med propeller är väldigt tyst.
    Oavsett om du börjar med en modell med förbränningsmotor eller elmotor är det en del basic prylar du behöver köpa in för att komma igång. Men det finns färdiga modeler där det mesta ingår från start.

    Många nybörjarplan idag är gjorda i cellplastliknande material (Elapor, EPP m fl material) och de är ganska kraschtåliga och ganska lätta att laga om olyckan är framme. Det är nog inte så många nybörjare idag som bygger en balsamodell men väl fördigbyggda nybörjarplan i balsa+plywood finns det ganska många och de är oftast klädda med plasfilm (Oracover, Monocote och liknande) från fabriken.

    Är man intresserad av det tekniska kan ett en flygplan man sätter ihop själv, monterar motor och radio i från grunden ge ganska mycket kunskaper som man har nytta av under sitt fortsatta modellflygande. Är man het på gröten och vill upp och flyga snabbt är en ARF (Almost Ready to Fly) den enklaste vägen.

    Är det nån speciell modell du fastnat för hittills som du är sugen på, som är en nybörjarmodell?
    Vad har du för budget ungefär (har ju stor betydelse för vad man kan rekommendera).

    /Bo

    ojoj oj fick hem en simulator, men det var inte det lättaste, kan ju tänka mig hur svårt de är att flyga på riktigt,


    men har mac så jag lyckades få tag på simulator X de svåraste är att komma på vad alla saker gör,

    roll
    pitch

    osv, men det är väl bara att ändra tills man kommer på vad allt gör

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Se bara till att sim:en är rätt inställd, i det som kallas "Mode 2", så du lär dig "rätt sätt" dvs:
    Trottel upp/ner på vänster spak
    Sidrodet hö/vä på vänster spak
    Höjdroder upp/ner på höger spak
    Skevroder hö/vä på höger spak
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Standard

    hmm läste lite mer i tråden, det verkar finns väldigt många som kan väldigt mycket det rc flyg. är tacksam för alla svar jag har fått.
    ser att några pratar om ebay, har gjort över 100++ affärer där så där kan jag köpa,

    heter alla plan samma världen övder?

    jocke1963: du är en pärla, vad allt kommer gå lättare nu, när man vet vad allt ska göra. tack så mycket

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En del plan heter olika beroende på vem som säljer. Turnigy Tek Sumo är samma plan som Techone Pop-Wing
    och tillverkat av Techone.
    A.S.P. två- och fyrtaktsmotorer Heter Magnum i USA, tillverkas av samma fabrik. Även SC är tillverkade där.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. nybörjare DJI
    Av lillefredrik i forum Quad
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 18:04
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  4. vilka plan ? (nybörjare)
    Av ribbe i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:11
  5. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •