Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Otäck krasch med multirotor i stadsmiljö!

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    9
    Jobb
    Egen Företagare (Mek. Verkstad)
    Klubb
    Karlshamns Modellflygsällskap

    Standard

    När man har läst alla inlägg och kollat på video, hur farligt det är att flyga multicopter. Då vågar man nästan inte lyfta med maskinen. Jag har en Gaui 500XT och en Y6 Hexa. Med Gaui har jag flugit ca: 300 flygningar under 2012/13 den har Dji Wookong styrsystem. Det har aldrig varit någon incident med maskinen. Är väl medveten att en propeller, motor, fart reglage eller något kan strula. Flyger därför aldrig över mäniskor eller hus där ägaren ej är med på det. Det värsta är om maskinen drar iväg på egen hand. Övriga fel gör att maskinen faller nästan rakt ner. Skull gärna vilja få mer information varför maskinerna flyger i väg av sig själva. Det är den största faran med våra maskiner. Kan man ej undvika detta så kan man ej flyga på några platser, våra flygfält är ej bättre än någon annan plats. Man förbjuder ej biltrafik för att de kan skada folk! Om det nu är så att Dji Naza flyger iväg på egen hand, så måste man lösa detta på något vis.
    Senast redigerat av chani den 2013-01-31 klockan 22:16.

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ju skillnad på att ha råd att köpa en fin modell - och kunna flyga den...
    Ove (AM) Nielsen

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag vill nog även fortsättningsvis påstå att risken att skada allmänheten är mindre när vi flyger på våra RC-fält än när vi flyger på mera allmänna områden. Sen är det ju till sist tal om att man måste ha ett bra omdöme och likaså inse att detta är tekniskt avancerad utrustning som faktiskt kan fallera och även vi piloter gör minsann våra misstag så riskerna finns alltid och måste minimeras.
    Slutligen ligger det nog också nåt i det AM skriver även om det kanske inte är det vanligaste problemet.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lassekar Visa inlägg
    Hej DennanHMFK och alla andra!

    Ännu ett riktigt skrämmande tillbud...

    Ska plattformen/formarna användas som det "verkar" vara tänkt, inne på en stadion måste tekniken fungera till hundra, allt annat är otänkbart.

    - En olycka på en fullsatt station i direktsändning skulle vara oerhört negativt för hobbyn...

    Vad göra?

    /Lasse
    Det ryktas på utländska forum att det var ett barn som fick provflyga av ägaren som inte heller var speciellt erfaren och det kan ha berott på att GPS en inte var kalibrerad av okunskap , stämmer det så är det okunniga idioter som dessa som kan förstöra för de seriösa utövarna
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #25

    Unhappy

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Det ryktas på utländska forum att det var ett barn som fick provflyga av ägaren som inte heller var speciellt erfaren och det kan ha berott på att GPS en inte var kalibrerad av okunskap , stämmer det så är det okunniga idioter som dessa som kan förstöra för de seriösa utövarna
    Hej!

    Läser i en annan tråd på multirotorforums.com att det är en förmögen kille från Brasilien som ägnar sig åt att flyga över mycket människor och filma med sin S800. Det ska inte vara första gången som detta sker... http://www.multirotorforums.com/show...hexa-DJI/page5

    Hur som helst, det är väldigt olyckligt för alla seriösa piloter!

    /Lasse

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Man blir förvånad över vilka risker en del tar nuförtiden. Det kan ju ge fängelse och digra skadestånd i värsta fall. Seriösa piloter försöker följa de säkerhetsföreskrifter som finns, här i Sverige via våra modellflygförbund eller transportstyrelsens regelverk om det är kommersiell verksamhet. Jag har nog skrivit något liknande tidigare men det tåls att upprepas.
    Jag tror grundproblemet är en övertro på ny teknik och sin egen förmåga. Många känner inte till regelverken och överlag är våra handlare ovilliga att informera om säkerhet på hemsidorna då det kan skrämma bort kunder. Verkar vara likadant över hela världen.
    Länk till våra säkerhetsregler:
    http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att man till Ingemars kommentar kan lägga till att för många har det blivit viktigare med en häftig, egen upplevelse än att ta hänsyn till andra - och det såg vi inte minst i filmen i början av denna tråd. Vi får nog se upp så vi inte binder ris åt vår egen rygg genom att eftersträva alltför mycket egna, häftiga upplevelser - i alla fall i närheten av andra människor och annan bebyggelse.
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag eftersträvar ständigt mer utmanande och häftiga fpvuplevelser men att flyga där det finns risk att skada någon
    förstår jag inte, bara att tänka sig tanken att man lyckats träffa någon i ansiktet med en multirotor räcker för mig.

    För min del så är risken som störst när jag är med komipsarna på ett rcfält för där finns det alltid ett gäng folk
    dock har dom flesta koll på vad som händer i luften och är fullt medvetna om vad som kan hända.
    Hemma som jag oftast flyger kan jag flyga där det inte finns nått folk och därmed extremt liten risk att skada någon. ( träden har dock fått en del granar avkapade )

    Tycker att man lär sig hur fort något händer om tillex ett fartreglage brinner upp. inget man kan förutspå och man
    har inget att säga till om .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Man får helt enkelt flyga med insidan, jag satt själv och pillade med en quad när den plötsligt fick liv och slipade mig på låret. Det gjorde j--gt ont och det blev hål i byxan och det var bara en liten quad med 8" proppar. Hade det varit 15" hade det nog slutat annorlunda.

    Det är väldigt lätt att styla, men ta det lungt och flyg säkert - man vet aldrig.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    http://chrismeme11.over-blog.com/m/a...-36258812.html

    vad som kan hända om man inte är försiktig med de man håller på med

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Å fy fan! Tvingade mig igenom sidan, nyttigt men blev lite orolig i magen kan jag säga.

    Bra länk! Se till att ni andra kikar på den.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    http://chrismeme11.over-blog.com/m/a...-36258812.html

    vad som kan hända om man inte är försiktig med de man håller på med
    Hur äckligt var inte det där! När man samlar saker så där så kan man få känslan av att det är farligare än vad det är. Jämfört med annat, sprit, fiske eller mc, tror jag skaderisken är väldigt låg

    Håller självklart med om det mesta som skrivits i tråden.

    --
    S

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  13. #33

    Standard

    Om de seriösa drabbas för att några idioter inte kan hålla sig så är ju något skevt. Som förnuftig människa ser jag inget orsak till oro. Eller? Jämför med allt annat korkat som folk gör... Tex rattfylla -> Ändå har jag min bil kvar och får köra på vägarna, varför ska jag straffas för att nån puckad person kör full, vad som nu händer i hans framfart. !? Är väl den som utövat dumheten som ska straffas. Och om nån kör bil och börjar busa och kör in på någons gård och förstör trädgården och kör in i huset... hur ska man göra för att undvika såna? Ta bort trädgårdar och hus? Eller förbjuda människor? Jag menar bilar... Och shit happens fast man är seriösast av dem alla. Är nog bäst man låser in sig mellan fyra väggar. :-D Nä fortsätt gör häftiga filmer, det kommer folk att göra fast det kommer lagar så att de seriösa blir lite harigare att utöva sin hobby, de andra flyger ändå. Folk kör för fort fast det står nåt på hastighetsskylten också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Helt rätt!
    Men det är alltid bra att informera, så vi alla upplyses, även dom som redan vet.

    /Mvh Fredrik.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Jämfört med annat, sprit, fiske eller mc, tror jag skaderisken är väldigt låg
    Haha! Ja, fiske är nog den värsta extremsporten av dom alla

  16. #36
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Håller med Ålänningen, se ovanstående inlägg på ett mer nyanserat sätt utan att svärta ner vår kära Hobby för mycket. Känner många som håller på med golf och jag vågar påstå att det är mer tillbud där, än inom modellflyg. En golfboll i huvudet är inte så roligt men ändå finns det idioter som står och slår på de mesta konstiga ställen utanför banorna.

    Inom fotboll är det drygt 24000 som skadar sig varje år, ridning 600, innebandy 6000, ishockey 5800 osv.

    Kommer alltid finnas idioter som förstör för andra, gäller bara att hålla dessa idioter till ett minimum.

    Använd det berömda "sunda förnuftet".

    Vänligen


    Propellerfingret
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  17. #37
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det man ska ha i bakhuvudet är uppmärksamheten en del saker får,oproportionerligt stora för vissa saker.
    Delar av den hobbyn vi har har ju döpts till drönare av en del sedvanligt kunniga journalister plus uträkningar om vad man kan göra med dessa.
    Och att det är betydligt lättare att begränsa 3000 utövare av leksaksflyg och överleva det politiskt än att stoppa det som Wulfman radar upp ovan.
    Därför så är det så oerhört viktigt att vi vårdar den stora frihet som Transportstyrelsen har gett oss och använder det berömda sunda förnuftet och tänker efter före,har jag gjort vad jag kan för att undvika olyckor?
    Och jag tycker faktiskt att det ser ut som om de flesta som skriver här och lägger in sina filmer gör det,visst,övertramp har förekommit men oftast bara pga obetänksamhet och sånt kan rättas till i min värld..
    Genom att vi hjälps åt och förklara vad som är galet på det här forumet tex..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #38

    Standard

    nu är de så att denna länken ligger på runryder på säkerhet.jag la bara upp den för att visa vad som händer om man inte har respekt för det man håller på med har sett folk starta upp helikoptrar med spruckna träblad ,o även haft en pylonkärra passera med vingen passera mellan mig o farsan på knivägg pga att stjärtpartiet på den vek sig o gjorde att den girade tvärt för att piloten i fråga flög trots kroppen var sprucken. händer väldigt lite allvarliga olyckor i sverige mycket tack vare att vi använder det berömda sunda förnuftet.

    sen vet jag det händer mer i andra saker som biltrafiken o sånt.
    men allmänheten skulle nog uppmärksamma detta mer om nått allvarligt händer än om det blir en bilolycka mycket tack vare journalister. o i sverige förbjuds oftast allt man inte förstår sig på för det är lättare så.

    så fly safe med sunt förnuft så lär det nog inte vara nån fara . och nej jag vill inte heller att folk skall sluta göra dom fina flygfilmerna med multicopters inte det som jag menade med detta inlägg.

  19. #39

    Standard

    Allt som snurrar och kommer med fart skall man ha all respekt för, ett "problem" idag kan vara att modeller är så lättillgängligt och därmed betraktas som leksaker, när man sen går upp i rotor/propellerstorlek från den första ir-styrda frigolitmodellen till en större så kanske respekten inte följer med och en olycka händer.
    hur många använder skyddsglasögon när man jobbar med sina EDF:er?, hur många sitter och kollar balanseringen på ett fläktpaket som snurrar 50-60 tusen varv i handen?, jag har varit med om att fläktar har rensat bladen på fullt skaft..
    Även tillverkarna har ett ansvar, när jag fick min senaste JP A4 Skyhawk så följer det med diverse tillbehör, bla roderhorn, roderhorn av den typen som inte har genomgående skruv och bakstycke, utan en billig variant som bara skall limmas dit, detta på en glasfibermodell som är, hård, tung och lätt uppnår hastigheter på 160-190 Km/h, kolla bara på bilden i tidigare länk där en EDF har träffat bakstycket på en bil....nu har jag byggt modeller länge så den skiten till roderhorn sitter inte i min modell, men i en nybörjares eller i stunden av obetänksamhet kanske..?,
    Dom flesta modellflygare jag har träffat flyger med insidan är kunniga och grymt trevliga.

  20. #40
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    sopwitharna skrev: "kolla bara på bilden i tidigare länk där en EDF har träffat bakstycket på en bil...."
    jag reagerade på den bilden också ..
    Bilen .. . men den får du nog ta med en nypa salt, man kan inte tro på allt som finns på internet.
    Det är något mythbusters att kolla upp om en EDF modell kan tillfoga en bil sådana skador utan att gå sönder.

Liknande ämnen

  1. Krasch med DJI 550
    Av Radiogossen i forum Hexa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 07:39
  2. Otäck dödsolycka
    Av Thomas i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 12:45
  3. en otäck scen
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 18:20
  4. Krasch i dag!
    Av Tommy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 15:35
  5. Otäck F1 olycka
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 10:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •