Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Propeller till en 91:a

  1. #1
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard Propeller till en 91:a

    Finns det någon hygglig som kan svara på vad det ska vara för propellerstl. till en magnum 91:a
    sitter och beställer lite grejer.

  2. #2

    Standard

    När jag frågade samma sak fick jag till svar 13x8 eller 14x6. beroende på modell så kan den förstnämnda storleken göra att planet går ganska fort vid landning..

    Allt enligt de svar jag fick..

    /Anders

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Saito är en aning starkare med samma cylindervolym så titta efter saito 82 i tabellen
    http://saito-engines.info/prop_sizes.html
    fredrik

  4. #4
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Saito är en aning starkare med samma cylindervolym så titta efter saito 82 i tabellen
    http://saito-engines.info/prop_sizes.html
    Tack för en bra länk.
    14*6 verkar ju vara rätt prop. frågan är markfrigång och landningshastighet.
    Ju större prop. saktare inflyg, mindre prop. snabbare inflyg. Har jag rätt?

  5. #5

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Rätt! 13x8,14x6 eller 15x4... möjligen 15x6. APC , RAM och Graupner "Sonic" är bäst! Undvik Ma!

  6. #6

    Standard

    Jag har en SY 91 som fungerar utmärkt med 13x4W (wide) bredare blad. Maskinen ligger inte och flyter i evigheter vid landning och har bra dra. Hovrar galant när den sitter i en Freestyle Rush (40-storlek på maskinen).

  7. #7
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Vem säljer Wide?

  8. #8
    klampes avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    69
    Jobb
    Reelriktare
    Klubb
    Tranås MFK Ödeshögs MFK

  9. #9

    Standard

    Exakt klampe vad jag tänkte svara men du var snabbare Köpte också min snurra på Östersunds modellhobby.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till en .91 fyrtakt är 13x4W snurra på tok för liten ...även så till en tvåtaktare om man vill ha bästa drag wid hovring.
    Kör själv med 16x4W APC på min .91 tvåtakt (You-Can-Do .60)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC06165.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	36488  

  11. #11

    Standard

    Ja du jaka, det är inte första gången du kör över det jag har skrivit på forumet och bara avfärdar mina erfarenheter med tvärsäkra svar. Du kan ju bara inte dra alla 91-motorer över en kam och säja att så här är det. Jag har flygit 32 timmar med denna 13x4W och är helnöjd, provade med 14x4w och den hovrade sämre pluss att jag fick problem med markfrigången. Jag ifrågasätter inte att DIN moter går bättre med 16x4w så snälla, snälla, snälla, snälla, snälla JAKA ifrågasätt då inte att jag kommit fram till att MIN motor går bäst med 13x4W.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför jag säger som jag gör beror på att jag har 39 års erfarenhet av R/C flygande och tävlande! Alla 15cc motorer är i grunden väldigt lika och att 15cc motorer funkar bäst med lite större snurror som 13x8, 14x6 och 15x4, beroende på modell. Har svårt att tro att en 13x4 (oavsett vilket fabrikat) skulle vara den ultimata propellern till något plan ihop med en 15cc tvåtaktare försedd med ljuddämpare.
    Vad är det för motor och flygplan du har? Vad har du för varv på motorn med 13x4" snurran? Hur stort är planet och hur mycket väger det?

    Min MVVS 15cc motor "går inte bäst" med 16x4W APC ihop med den "You-Can-Do-60:an" jag har, men det är den propeller som efter mycket testande ger mest dragkraft uppåt.
    Kan inte påstå att draget uppåt ut ur hovring är något vidare men det funkar ändå bäst med 16x4W APC...och då har jag provat det mesta i propellerväg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC06170.JPG 
Visningar:	74 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	36501   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04037.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	36505   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC06166.JPG 
Visningar:	58 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	36506  

  13. #13
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Min CAP är en äldre modell den är inte klädd med film eller oracover.
    den är plankad om det heter så? och sedan lackerad.
    16x4 känns stort? har inte monterat motorn, så jag vet inte vad markfrigången blir.
    Angående vikten svårt att säga, 500ml tank futabas 3003 och ett 6 volts batt. 3-3,5 kilo skulle jag gissa på.
    Rätta mig om jag har fel.

  14. #14

    Standard

    Köp flera olika storlekar och prova själv vad som funkar bäst, i bland så blir man snurrig att höra på alla råd

  15. #15
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    ja du har rätt, bättre en snurra på planet än en snurrig i skallen.

    Gammalt ordspråk i småland

  16. #16
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Min CAP är en äldre modell den är inte klädd med film eller oracover.
    den är plankad om det heter så? och sedan lackerad.
    16x4 känns stort? har inte monterat motorn, så jag vet inte vad markfrigången blir.
    Angående vikten svårt att säga, 500ml tank futabas 3003 och ett 6 volts batt. 3-3,5 kilo skulle jag gissa på.
    Rätta mig om jag har fel.
    Jag vet inte exakt vad det är för CAP du har men jag misstänker att roderytor och momentarmar gör den mer lämplig för aerobatic än 3D och i så fall har du liten nytta av en propeller med endast 4" stigning. Följ Jannes råd och börja med en 14x6 propeller. Då får du lite mer fart och rörelseenergi att utnyttja i stora vertikala manövrar.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  17. #17

    Standard

    Hallå. Är det verkligen så att man kan ha lägre landnings hastighet med en 14x6 - 14x4 mot
    en 13x8 ?

    Christer

  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Är det min gammla en modeltech?Den va blyad nåt så in i hete för att balancera en 60a i nosen,jag hade en os 55a o fick göra om en hel del för att kunna ta bort mera bly.Flyger fint o skithäftig vid landningen.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Fick den av Ågestam vit med blå linje.
    Ingen risk att den klipper ;-)

  20. #20
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krålle Visa inlägg
    Hallå. Är det verkligen så att man kan ha lägre landnings hastighet med en 14x6 - 14x4 mot
    en 13x8 ?

    Christer
    Jepp,så är det för det som händer är att vid samma varv så driver proppen med större stigning
    fram kärran med högre fart,det bli s.a.s svårare att få ner hastigheten.
    Stigningen på proppen är ju hur mycket den driver luften bakåt på ett varv i teorin angett i tum.
    Är kärran"hal" som tex en del warbirds så vill de lixom inte sluta flyga med motorn på tomgång utan bara fortsätter..
    Motmedel är då klaff eller propp med mindre stigning eftersom man fortfarande vill ha en trygg tomgång på motorn..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Propeller till SC-15?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 00:34
  2. Propeller till os twin 160
    Av Apeka i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 21:53
  3. Propeller val till Saito 82a
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:01
  4. propeller val till motor
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •