Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Propeller till en 91:a

  1. #21

    Standard

    Ok, tack för svaret. Jag har nog tänkt lite fel i detta fall.

    MVH Christer

  2. #22
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Fick den av Ågestam vit med blå linje.
    Ingen risk att den klipper ;-)
    Jag gav bort min till öberg så det ska inte vara samma kärra.Har för mej att det var taskig frigång med större propeller än 12+6 o min behövde lite fart i landningen.Det är väl bara fråga ågestam hur kärran är,hade det varit min gamla så är det max en 61 som gäller.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #23
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Ska ta och montera motor på tisdag.
    Jag lanske inte nämnde att det ät en 4Takt jag hade tänkt mig och börjar med en 14*6

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Christer!
    Det är inte alltid det stämmer att större stigning automatiskt ger högre landningsfart, så man får pröva sig fram.

  5. #25
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #26

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?
    Det förstår inte jag heller....dessa snurror tycker jag är utmärkta,för att inte säga toppenbra.Dock får man ju putsa av dom,dom är ju rakbladsvassa längs sidorna.Och till en 91 fyrtakt tycker jag 13x6 fungerar bra.Kör min os som sitter i en kyosho edge på denna snurra.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  7. #27
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?
    ja det skulle vara väldigt intressant att höra

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jaka,vad är det för fel på Master Airscrew egentligen?
    Sällar mig till nyfikenskaran...
    Retroholic!

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Jomen Jaka har ju 39 års erfarenhet av allt som gäller modellflyg o i synnerhet
    vad gäller propellrar tydligen.

    (Iaf använder ju herrn dessa iofs intetsägande påståenden för att
    trycka ner i halsen på oss andra mindre vetande...)

    Allvarligt så vore det ju spännande att se nån
    sorts av Jaka framtagen jämförande undersökning
    med siffror, som belägger den självutnämnde expertens
    tyckanden vad gäller propellrar versus olika motorer!

    MVH Kent

  10. #30

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag kör med Master-snurror och tycker inte att det är något större fel på dom. I min Stampe 1:4 sitter en OS .91 FT med 14/6 Master. I en av Cubarna 1:4 sitter en ASP .91 FT och med Master 14/6. Vidare så har jag ett par Sig-Ryan med ASP .91 också där sitter Master 14/6 och det fungerar fint. Jag har hört av andra modellflygare att Master-snurrorna bara går att använda till att röra i färgburken med men jag tycker i alla fall att dom fungerar bra till mitt ändamål. Dom behöver lite bearbetning och balansering men det behöver ju alla snurror, oavsett fabrikat.

    Kay krut

  11. #31

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Precis samma sak upplever jag Kay,doch har jag bara hållit på med modellflyg sedan 1983.........
    Men tycker att dessa snurror är otroligt bra,dock som jag skrev otroligt vassa längs sidorna.Men med avgradade sidor och balansering så är det otroligt bra snurror.Hållbara och med bra vikt.Samt över halva priset mot en Apc snurra.Apc tycker jag inte är så speciellt mycket bättre.Tunna och känsliga i ändarna,dock så är dom rätt tunga så man får ju en fin tomgång.En till snurra som jag personligen tycker fungerar bra är Fabrikatet Ram,även dessa otroligt prisvärda.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ma ger så dåliga prestanda jämfört med de bästa snurrorna som RAM, Graupner "sonic" och APC.
    Sedan finns det somliga Ma som deras "scimitar" serie som funkar nästan lika bra som de ovan nämnda snurrorna.

    Många nybörjare tycks falla för utseendet på MA och tycker de är "snygga", men de tänker mindre på prestandan. Som gammal tävlingsflygare vill jag ha bra prestanda på mina kärror!
    Senast redigerat av jaka den 2013-02-06 klockan 12:59.

  13. #33

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Vilken storlek passar mig?

    Propellern är en del i det slutna system som kallas drivpaket, Motor och avgas system avgör vilken propeller som passar din maskin, din geografiska belägenhet och din flygstil bäst. Följ de råd som din motor eller flygmaskins tillverkare ger, om du sedan inte gillar den så får du justera. De vanligaste symptom som kan avhjälpas med propeller byte är

    Dåligt drag i stigande manövrer:
    Om du har för mycket propp, så orkar motorn inte hålla varvet, den går varm och modellen orkar inte stiga obehindrat. Gå ner en storlek i diameter så att du får ett något högre vartal som förhoppningsvis stämmer bättre med din motors kraft kurva.

    Motorns arbets varvtal och modellens normala flyghatighet synkroniserar ej:
    Om du upplever att modellen flyger för fort eller sakta när motorn går som bäst (bra ork utan att över varva eller ligga under kraft kurvan) så får du byta till en propeller med mer eller mindre pitch för att justera hastigheten

    Svår att sakta ner för landning:
    Detta är det vanligaste jag hör när någon skaffat en ny kärra. Om din maskin är svår landad så är det till 90% för att du har en för liten propp med för stor stigning (pitch). Du är tvingad att ha en hög tomgång då den mindre proppen har litet svänghjuls moment, och proppens mindre diameter är kompenserat med högre pitch för att motorn inte skall varva ihjäl sig. Resultatet blir en maskin som kommer på final med ett tomgångs varv nära 3000rpm (liten dia/hög pitch) när det skulle kunna vara kanske 2500rpm(lagom dia/lagom pitch). Skillnaden i hastighet emellan dessa två scenarion på en typisk 15 cc 4 taktare är,

    2900 RPM (13x8) framdrivnings hastighet 35km/h
    2500 RPM (14x6) framdrivnings hastighet 23km/h


    2000 RPM (15x6) framdrivnings hastighet 17km/h

    Som ni ser är skillnaden markant, givetvis så skiljer sig detta emellan olika modeller men exemplet kan användas som ett rikt märke.


    Mvh - Nyroth

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Ma ger så dåliga prestanda jämfört med de bästa snurrorna som RAM, Graupner "sonic" och APC.
    Sedan finns det somliga Ma som deras "scimitar" serie som funkar nästan lika bra som de ovan nämnda snurrorna.

    Många nybörjare tycks falla för utseendet på MA och tycker de är "snygga", men de tänker mindre på prestandan. Som gammal tävlingsflygare vill jag ha bra prestanda på mina kärror!
    Det är det som är så galet med vad du skriver..Allt översätts till pylon samt oftast 40 motorer.det är inte det propellerval handlar om för mig ialla fall..
    Jag har åkt fort på sjön och oddsen på att jag sätter en ytskärande cleaver på min HT båt är typ 0 trots att det funkade på kattan jag hade.
    Jag letar efter ett fungerande koncept för den kärran jag ska flyga med och det innebär inte per automatik RAM eller APC utan en propeller som funkar med kärran och det kan alltsom oftast vara Biela,Metts eller Master Airscrew m.m.
    JXF som Minicars har är OK till mycket,DC-3: an sitter det M.A på,funkar lysande....
    Det är det kategoriska utdömandet jag vänder mig emot,oftast ackompanjerat med hur länge du har hållit på med RC flyg.
    Ivve har pysslat med det här längre än vad du har och är han en idiot då som använder Master Airscrew?
    Tack kära Goitlänning för ett stiligt djuplodande svar,mycket trevligt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35

    Standard

    Jo, Jag har faktiskt satt ett plan i toppen av en 27 meters gran pga en propeller.
    När jag löft så kom jag inte över granen som jag med lätthet brukade göra och
    där satt planet en halv vecka innan jag lyckades få ner den, ( ett tips, det funkade inte att
    skjuta på vingen med hagelbössan å brenneke kula)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	brenneke_r10_k.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	36623

    När jag fick ned skiten så såg jag att jag monterat proppen bakofram.
    PS, Tidigt 80 tal.

    // Christer

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det är det som är så galet med vad du skriver..Allt översätts till pylon samt oftast 40 motorer.det är inte det propellerval handlar om för mig ialla fall..
    Jag har åkt fort på sjön och oddsen på att jag sätter en ytskärande cleaver på min HT båt är typ 0 trots att det funkade på kattan jag hade.
    Jag letar efter ett fungerande koncept för den kärran jag ska flyga med och det innebär inte per automatik RAM eller APC utan en propeller som funkar med kärran och det kan alltsom oftast vara Biela,Metts eller Master Airscrew m.m.
    JXF som Minicars har är OK till mycket,DC-3: an sitter det M.A på,funkar lysande....
    Det är det kategoriska utdömandet jag vänder mig emot,oftast ackompanjerat med hur länge du har hållit på med RC flyg.
    Ivve har pysslat med det här längre än vad du har och är han en idiot då som använder Master Airscrew?
    Tack kära Goitlänning för ett stiligt djuplodande svar,mycket trevligt!

    Håller med dej bokis
    Nyroth: Tack för fakta på ett som vanligt trevligt sätt

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bokis!
    Att Ma generellt gör en sämre propeller än t.ex RAM, APC och Graupner behöver du bara fråga vilken erfaren modellflygare som helst om, och jag tror nog att Ivve som jag känner sen länge även håller med mig här. Så vad är det för fel att påpeka att ett propellerfabrikat är sämre än ett annat? -En väldigt bra upplysning tycker jag så man inte behöver köpa en olämplig "snurra".

    Sen är det inte alltid så att jag refererar till "små" .40 motorer och pylon när jag rekommenderar propellrar, det är faktiskt så att de propellerfabrikat jag nämnt ovan även passar bra till större motorer (upp till 1.80 fyrtakt/tvåtakt). Större motorer än så kräver naturligtvis trä eller glasfibersnurror.
    Jag vill även ha bra prestanda på mina sport och skalakärror för jag nöjer mig inte med bara att "tuffa runt"! Det var delvis därför jag tillverkade mina egna kolfibersnurror till min DC-3:a , även om det där främst var frågan om att få till ett skalariktigt utseende . Jag modifierar också mina träpropellar till mina större modeller, bl.a 50cc Yak 54 av samma skäl som jag sagt förut, för att få bra/bättre prestanda. Det är ju så att när man sysslat länge med att tävla så blir man väldigt uppmärksam på att dels bygga lätt /spara vikt samt att alltid försöka få till så bra prestanda på kärran som möjligt.-Lite av en yrkessjukdom.

    När jag kommenterar något gör jag det naturligtvis i syfte att hjälpa folk, inte för att spela besservisser,för sådana avskyr jag, men jag gör det naturligtvis utifrån den samlade kunskap jag har,konstigt vore det väl annars,-eller hur!?

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag kommer ihåg när APC propellrarna började dyka upp i Sverige!
    När jag väl hade provat min första APC och det tidigare så tröga planet plötsligt hoppade upp i luften, då kändes det ju dumt att slänga min stora samling MA propellrar och av en händelse så visade det sig att de var utmärkta till att röra om i färgburken med...
    Jag tänkte aldrig på att nån annan skulle vilja flyga med dem.

  19. #39

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Skulle vara kul med lite referenssiffror mellan dom olika propellerfabrikaten! Och då jämförelsesiffror för en och samma storlek men olika fabrikat.
    Här ska alltså inte bara varvtal jämföras, utan det viktigaste är väl dragkraft.
    Statisk dragkraft borde inte vara några problem, men hur går man tillväga för att få fram dynamisk dragkraft? Alltså planets dragkraft i luften??

    Någon som har några länkar??
    Retroholic!

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krålle Visa inlägg
    Jo, Jag har faktiskt satt ett plan i toppen av en 27 meters gran pga en propeller.
    När jag löft så kom jag inte över granen som jag med lätthet brukade göra och
    där satt planet en halv vecka innan jag lyckades få ner den, ( ett tips, det funkade inte att
    skjuta på vingen med hagelbössan å brenneke kula)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	brenneke_r10_k.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	36623

    När jag fick ned skiten så såg jag att jag monterat proppen bakofram.
    PS, Tidigt 80 tal.

    // Christer
    Roligast i kväll, garvar fortfarande :-) Tack!
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Propeller till SC-15?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 00:34
  2. Propeller till os twin 160
    Av Apeka i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 21:53
  3. Propeller val till Saito 82a
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:01
  4. propeller val till motor
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •