Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Propeller till en 91:a

  1. #41
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
    Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
    Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
    Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
    Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
    Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #42
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
    Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
    Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
    Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
    Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
    Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?
    Håller med.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #43
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
    Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
    Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
    Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
    Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
    Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?
    Amen!
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag tror fler skulle lyssna på dina tips Jaka om det fanns lite ödmjukhet iblandat,att ständigt vara så kategorisk funkar inte på forum,jag tycker du borde ha märkt det vid det här laget.
    Och du kan ha känt Ivve länge men Master Airscrew använder han också till det som det fungerar bra på.
    Du är säkert kunnig efter de 39 åren men sättet du framför det på är underligt.
    Andras erfarenheter existerar inte,de är bara fel.
    Det är det som gör att istället för att man tar åt sig av det du skriver så skapar det irritation,det måste väl du ha märkt?
    Förringa inte andras åsikter ständigt så kanske du får mer respons på det du skriver?
    Det här kan väl inte vara så svårt att tänka på när du skriver jaka, av mej skulle du få ljusår mer respekt för dina 39år

  5. #45

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har hållit på med modellflyg i alla dess former (nåja, inte heli!) sedan slutet av det glada sextiotalet, men är inte klokare för det...
    Varje dag lär man sig nåt nytt!
    Retroholic!

  6. #46
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag har hållit på med modellflyg i alla dess former (nåja, inte heli!) sedan slutet av det glada sextiotalet, men är inte klokare för det...
    Varje dag lär man sig nåt nytt!
    Instämmer med Dig Thomas. Själv har jag hållit på sen slutet på 40 talet med både flyg, båtar, bilar,några års linflygande i USA på 50 talet, ett antal fullskala hotrods, totalrenoveringar 50 talare även scratchbygge av 32 fots motorseglare i stål m.m m.m.
    Å inte fan har jag heller blivit nå klokare inte.
    Hela livet e en skola vilket en del verkar glömma.

    Bara för att jag har pysslat med modellflyg i över 60 år så betyder ju inte det att jag behöver vara duktigare än den som kanske bara har hållit på i 5-10 år !

  7. #47
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Instämmer med Dig Thomas. Själv har jag hållit på sen slutet på 40 talet med både flyg, båtar, bilar,några års linflygande i USA på 50 talet, ett antal fullskala hotrods, totalrenoveringar 50 talare även scratchbygge av 32 fots motorseglare i stål m.m m.m.
    Å inte fan har jag heller blivit nå klokare inte.
    Hela livet e en skola vilket en del verkar glömma.

    Bara för att jag har pysslat med modellflyg i över 60 år så betyder ju inte det att jag behöver vara duktigare än den som kanske bara har hållit på i 5-10 år !
    Respekt
    Människor med den inställningen brukar jag lyssna på
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #48
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Ivve, Bokis och ni andra har så rätt så. Med ödmjukhet och ömsesidig respekt, kommer man lång på.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bara för att man säger till någon att en 14x4 " snurra inte är lämplig till en .91:a och att säga att Ma snurrorna är dåliga jämfört med vissa andra propellrar så blir man påhoppad för att vara en Besservisser...
    Ska man inte få ge sådana tips? Jag gör det i alla välmening men på dator kan man ju inte se varandra i ögonen så saker och ting kan kan lätt missförstås. Sen kan jag inte förstå vad lång erfarenhet skulle vara för fel, det är väl snarare bra att ha lång erfarenhet av något. Jag kan inte påstå att jag är fullärd när det gäller modellflyg, långt därifrån, men ett och annat har man ju ändå snappat upp under de år man hållit på och då är det ju trevligt om man kan dela med sig av den kunskapen. Sen att några missuppfattar det som att man är besservisser är ju sorgligt.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby Modellflygare

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Skulle vara kul med lite referenssiffror mellan dom olika propellerfabrikaten! Och då jämförelsesiffror för en och samma storlek men olika fabrikat.
    Här ska alltså inte bara varvtal jämföras, utan det viktigaste är väl dragkraft.
    Statisk dragkraft borde inte vara några problem, men hur går man tillväga för att få fram dynamisk dragkraft? Alltså planets dragkraft i luften??

    Någon som har några länkar??
    Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild.

    UIUC Propeller Database

  11. #51
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Janne,om du är en smula mindre kategorisk när du svarar och inte ignorerar andras erfarenheter(jag tror inte det är alltid avsiktligt faktiskt) så tror jag fler skulle lyssna på det du skriver.
    Jag vet att du har mycket goda kunskaper men sättet du delger dessa på är allt som oftast som att slå en slägga i huvudet på andra med ungefär samma resultat:antingen svimmar man eller blir förbannad.
    Att använda sig av att berätta hur många år man pysslat med detta funkar inte alls,det får en just att framstå som en Messerschmitter,utvecklingen går så fort framåt just nu så även de som hoppat in i hobbyn nu kan ha erfarenheter som bör spridas.

    Och det ska uppmuntras,inte plattas till med nåt i stil med:
    Vad har du o komma med,jag har hållt på med det här sååå länge!
    Det är lite det som forum går ut på ,DELA varandras erfarenheter!
    Inte delge sina egna och samtidigt förringa andras..
    Fundera en gång extra när du skriver dina inlägg om det är så bra att vara alltför tvärsäker,om du ska avsluta påståenden med utropstecken...
    Det är så lite som behövs för att dina erfarenheter ska tas på allvar o begrundas istället för att skapa irritation...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #52

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild.

    UIUC Propeller Database
    Herrejävlar!
    Det tar ju minst en vecka att läsa igenom...
    Men vilket imponerande arbete!
    Retroholic!

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Janne,om du är en smula mindre kategorisk när du svarar och inte ignorerar andras erfarenheter(jag tror inte det är alltid avsiktligt faktiskt) så tror jag fler skulle lyssna på det du skriver.
    Jag vet att du har mycket goda kunskaper men sättet du delger dessa på är allt som oftast som att slå en slägga i huvudet på andra med ungefär samma resultat:antingen svimmar man eller blir förbannad.
    Att använda sig av att berätta hur många år man pysslat med detta funkar inte alls,det får en just att framstå som en Messerschmitter,utvecklingen går så fort framåt just nu så även de som hoppat in i hobbyn nu kan ha erfarenheter som bör spridas.

    Och det ska uppmuntras,inte plattas till med nåt i stil med:
    Vad har du o komma med,jag har hållt på med det här sååå länge!
    Det är lite det som forum går ut på ,DELA varandras erfarenheter!
    Inte delge sina egna och samtidigt förringa andras..
    Fundera en gång extra när du skriver dina inlägg om det är så bra att vara alltför tvärsäker,om du ska avsluta påståenden med utropstecken...
    Det är så lite som behövs för att dina erfarenheter ska tas på allvar o begrundas istället för att skapa irritation...
    Bokis skriver som en sann poet,
    håller verkligen med i analysen.

    När herr Jaka kommer med sina oftast
    självsäkra inlägg får jag en känsla av att
    herrn inte ens läser vad andra redan skrivit
    i tråden.

    Om man visualiserar det hela...

    5-10 personer står i ring o diskuterar en fråga.
    Så kommer någon klampande in o ställer sig
    mitt i ringen, pekar med hela handen
    och säger sig ha svaret på frågan
    på grund av sin 39 åriga erfarenhet
    oavsett om någon deltagare i nämnda
    ring redan löst problemet.

    Detta uppförande tyder tyvärr inte på
    socialkompetens av nåt större mått...

    MVH Kent

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Här finnes en hel del vindtunneltester för ganska många propellrar av olika märken dock bara i mindre storlekar och med ganska knepiga grafer. Dessa ger en lite mer nyanserad bild.

    UIUC Propeller Database
    Tack för länken. Superintressant information!
    Detta är de första "riktiga" data jag sett för moderna modellflygplanspropellrar. Enda lilla smolket i bägaren är att man begränsat mätningarna till ganska låga varvtal. Det hade varit intressant att se resultaten vid högre varvtal, då det är en genomgående trend att alla propellrar presterar bättre verkningsgrader ju högre varvtalet är, givet att allt annat är lika. Detta är huvudsakligen effekt av Reynolds tal.

    Apropå diskussionen om Master Airscrew och Jakas uttalande så kan det vara på sin plats med en jämförelse mellan de bästa verkningsgraderna för vanlig APC sport och MA för några olika propellerstorlekar :

    Storlek MA APC
    11x7 58% 60%
    11x6 58% 59%
    9x6 55% 55%

    Det finns en viss liten skillnad, men den är knappast så stor att den har någon praktisk betydelse för oss "nöjesflygare".
    En intressant "förstaobservation" är att MA-propellrarna tycks ge sin bästa verkningsgrad vid en relativt sett lägre flyghastighet än vad som är fallet för APC sport. Det kan vara en förklaring till varför MA inte hör hemma i pylonkretsar, utan snarare bland mer långsamt flygande sport- och skalamodeller.
    Ytterligare en notering som kan vara intressant är att propellrarna fortfarande ger en hel del dragkraft då "pitchspeed" uppnås. För APC-propellrarna ovan sjunker dragkraften till noll först vid farter som ligger 30-40% över "pitchspeed".
    Senast redigerat av Michael den 2013-02-12 klockan 15:51.

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Här finns data på APC-proppar: http://www.apcprop.com/v/downloads/P...B/datalist.asp

    Bara att öppna filerna som en vanlig text-fil.

  16. #56

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Detta var ju intressant att få veta...jag har nog mer eller mindre alltid flygit på Masters snurror,som jag skrev tidigare så har dom ju alltid fungerat superbra för min del,samt är prisvärda.Jag fårstår INTE varför dom blir omskrivna som värdelösa!!Jag märker då just ingen skillnad mot Apc,jo priset förstås!!Men detta är min åsikt.Tror även att många här använder dessa.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  17. #57

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Är väl ingen expert på proppar direkt, men märkte en väldig skillnad på ma 20*8 ock menz trä 20*8. Super tiger 32.50 varva upp mycket snabbare med menz, kändes nästan som natt o dag, vibrationerna försvann mer också.

    Mvh Thomas

Liknande ämnen

  1. Propeller till SC-15?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 23:34
  2. Propeller till os twin 160
    Av Apeka i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 20:53
  3. Propeller val till Saito 82a
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 20:01
  4. propeller val till motor
    Av exumed i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •