Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fler än 2 rotorblad.

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Fler än 2 rotorblad.

    Hej

    Bara en nyfiken fråga. En del RC-helisar, oftast skalamodeller, har fler än 2 huvudrotor blad ibland uppemot 6 st. Har detta något med lyftkraften eller aerodynamiken att göra eller är det månne bara en utseendegrej för att matcha den riktiga?
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är avsevärt bökigare att få precision och balans med fler blad än två. På RC heli är det ingen fördel annat än att man vill köra skal-enligt och det ser trevligt ut. Längre avstånd mellan bladen ger "renare" luft för nästa blad att skära igenom.

    För fullskala helikoptrar kan det finnas några olika anledningar att använda fler rotorblad, tex om man vill ha bibehållen lyftkraft fast med mindre rotordisk, tex MD500 som har ett väldigt liten rotordisk för sin kropp (tycker jag det ser ut som). Eller om du på grund av fysiska begränsningar inte kan ha större rotorblad på grund av materialbegränsningar men ändå behöver mer lyftkraft, till exempel den ryska MI-26.

    För att kringgå problemet med virvlar som rotorbladen skapar och nästa blad skall "skära" i kan rotorbladen designas indeviduellt. På tex Apache som har 4 rotorblad, är alla rotorbladen utformade olika för att snarare samverka aerodynamiskt istället för att motverka varandra. Ganska avancerade beräkningar för att få till dem.

    I kort, två är enklare om man får plats och materialet pallar det

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Trenden går mot flerbladigt även inom helikopter 3D, de presenterar både 3- och 4 bladigt som ersättare till den tvåbladiga varianten.

    Som jag ser det blir reponsen snabbare=mindre tid att vänta tills nästa blad kommer för att justera flygläget på helikoptern. med fyrbladigt blir den tiden hälften, d.v.s dubbelt så snabb reaktion g.f.m. 2blad.

    På fullskala gick man över till fler bladigt för att få ner smattret när efterkommande blad flög in i den tidigares luftgrop. Vet inte om ni minns de gamla polis helikoptrarna som hördes långa vägar eller ljudet när de hovrade över en= öronbedövande. Den sk. luftgropen blev mindre med flerblad och därför försvann också mycket av oljudet från rotorn tack vare fler blad. Väldigt enkelt förklarat.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Den där trenden bland 3dpiloter får du gärna berätta mer om och gärna länka till något för
    det är något jag missat helt och då tittar jag rätt mycket på klipp från eliten.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    men är det inte coolare att gå andra hållet ändå och minska på antalet blad.
    https://www.youtube.com/watch?v=qk-gjCmt-vU

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Helikopter med totalt ett blad, allt inkluderat.


  7. #7
    Tokstollen
    Guest

    Standard

    Vad jag vet så är det bara TSA model samt Jr som har släppt helikoptrar för 3/4 rotorblad, som då är avsedda för 3d vill säga.

Liknande ämnen

  1. Längre rotorblad
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 12:20
  2. Fler än 2 rotorblad del 2
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 19:40
  3. Nån fler än jag...
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 08:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •