Ibland hatar jag denna underbara hobby!

Jag hade äntligen fått i ordning på min nya Y6a monterat på min Nex5n knäppt några bilder och flugit slut på 4 st accar. När jag skulle flyga med min 5te acc så inträffade något riktigt skumt.

Jag startade som vanligt, allt blinkade grönt. Jag steg en bit flög runt lite och tog några bilder. Men helt plötsligt när jag tryckte för ca sjätte gången på kamera trigger spaken så hörde jag att motorljudet varvade ner ordentligt. Jag slängde av mig fatsharken för att se vad som händer, Y6an ligger på ca 30 m höjd blinkar rött och sjunker med en väldigt hög vart. Jag förbereder mig för de värsta kontrollerar landningsplatsen och drar på full gas i ett försök på att sänka hastigheten. Men Y6an reagerar nästan inte på mitt gaspådrag. Allt går väldigt fort och den slår ner i marken med landningsställen först.

Kamera gimbalens fästen samt ena sidan slås sönder, botten plattorna där batteriet ligger delas på mitten. FAN tänkte jag! När man äntligen fått ordning på saker å ting så får man börja om från början.

Jag funderar på vad som kan ha orsakat krachen, första jag tänkte på var batteriet så jag tog en acc testare för att kolla spänningen. Den ligger på 14,1v (4s). Så det kan väl inte bero på låg spänning, lite borde den väl kunna krämat ur på 14v.

Som tur är så verkar kameran nex5n fullt fungerande, vilket är ett under då det inte var en mjuk landning.

Nu behöver jag eran expertis, för att funderat ut vad detta kan berott på så man minimerar chansen för krash nästa gång.

Naza voltage protection var aktiverat på go-home and land.

VAD KAN HA HÄNT?

Med Vänlig Hälsning Defuncta