Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Inhandla helikopter från Hobby King

  1. #1

    Standard Inhandla helikopter från Hobby King

    Hej
    Jag är ganska ny i hobbyn när det kommer till helikoptrar och vill gärna söka lite hjälp när det kommer till val av helikopter.

    HK med sitt lager i europa erbjuder bla denna:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html


    min fråga är, vilken motor, fartreglage och gyro ska jag köpa till den? Jag äger en graupner mc19 med mottagare så jag behöver ingen ny sändare.

    Jag har flugit lite fixed pitch helicopter förrut och mycket flyg och det har gott bra, så jag är inte hel grön.

    Ni får gärna föreslå någon annan modell om ni anser att den skulle vara mer lämplig...

    Kaj

  2. #2

    Standard

    Av "klonerna" så är HK de som har i särklass värst rykte när det kommer till passform och kvalité, mycket av delarna brukar rekommenderas att byta rakt av till Align orginal (t.ex. axlar som är skeva från start etc). Den där modellen är dessutom en klon av en gammal modell så jag skulle kolla på Tarot istället, deras helikoptrar håller nästan Align kvalité och är klart värda merkostnaden har haft en och nu har tjejen en Tarot 450 pro flybarless.

    Jag har inte kört med deras egna elektronik eller motor då jag kört "kit" istället för supercombo men efter vad jag läst på nätet verkar de fungera ganska bra.

    http://www.hobby-wing.com/tarot-450-...per-combo.html

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En liten fråga runt din radio - är det en 2,4 GHz eller 35 Mhz för såvitt jag minns så finns dom i båda varianterna ? Om det är en 35 MHz så är den erfarenhet vi haft i vår klubb att du nog skall uppdatera till 2,4 GHz speciellt när du skall flyga el-heli.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag rekomenderar ingen som inte har väldigt god mekvana att köpa en maskin från hk , utbyte av axlar m.m tillhör standard det gäller att man vet vad man skall kontrollera innan man försöker sig på ett lyft.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    OK!
    Gäller det med de "nya" klonerna som de har på sin sida också? Vill inte riktigt investera en massa pengar i en kärra som jag med stor sannolikhet kommer att krasha pga mig som felkälla. Hur mycket rör det sig om i fråga om tid och kostnad vid frakt med Taroten?

    Det är en 35MHz MC19 jag har, uppdatera?

    Jag vill faktiskt köpa ett kit just av anledningen att jag vill lära mig uppbyggnaden och funktionen av alla delar i helikoptern.

    Tack som Attan för alla svar!

    Kaj

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Visst går det att uppgradera men hur besvärligt det är varierar. Har du en sändare med separat HF-modul så är det enkelt - är allt inbyggt i sändaren så är det lite mera jobb.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Visst går det att uppgradera men hur besvärligt det är varierar. Har du en sändare med separat HF-modul så är det enkelt - är allt inbyggt i sändaren så är det lite mera jobb.
    Roger
    Finns det någon bra guide ute som du känner till, eller är det gammal hederlig googling som gäller?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajetan Visa inlägg
    OK!
    Gäller det med de "nya" klonerna som de har på sin sida också? Vill inte riktigt investera en massa pengar i en kärra som jag med stor sannolikhet kommer att krasha pga mig som felkälla. Hur mycket rör det sig om i fråga om tid och kostnad vid frakt med Taroten?<

    Det är en 35MHz MC19 jag har, uppdatera?

    Jag vill faktiskt köpa ett kit just av anledningen att jag vill lära mig uppbyggnaden och funktionen av alla delar i helikoptern.

    Tack som Attan för alla svar!

    Kaj
    Den jag länkade till är fortfarande en byggsats fast det ingår servon esc motor, det som behövs är mottagare och en 3S 2200 ack. Vissa delar kan vara ihopskruvade så man ser hur det ska ihop (kommer inte ihåg om det var så eller inte) men det ska ändå rivas och loctitas.

    Tror du har svårt att få ihop något liknande för de pengarna, ca 1250:- + frakt som inte var så blodig.

    Tillägg; Frakten när jag beställde därifrån gick på ca en vecka om jag minns rätt, kommer inte ihåg den exakta kostnaden men räkna med 2-300:- frakt beroende på fraktsätt (ge eller ta lite)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Jag började flyga helikopter i höstas och precis som du funderar på började jag med ett budgetalternativ, i mitt fall en HK450Pro (länken går till den nya V2 medan jag har den lite äldre V1). Jag kanske haft tur, men jag har inte behövt byta några delar på min helikopter beroende på bristande kvalitet. Helikoptern har fungerat utmärkt och har vid det här laget ca. 10 timmars körtid. Du kan läsa lite om mina första stapplande steg här.

    Ett råd vid val av helikopter är att välja en modell med remdriven stjärtrotor. Min erfarenhet är att kuggdreven i vinkelväxeln där stjärtbommen går in i kroppen lätt tar stryk om stjärtrotorn tar i marken. Detta har hänt mig ett flertal gånger då jag flugit från gräsmatta med lite ojämnt underlag. Dreven är i och för sig väldigt billiga, men lite tröttsamma att byta ut.
    HK450Pro finns i en remdriven variant: HK 450GT PRO V2.

    Utrustningen som min helikpter har är "budget" rakt igenom men allt har som sagt var fungerat utmärkt:

    Gyro Hk 401, $11.99
    Stjärtrotorservo HD 3688HB, 1 st, $20,66
    Servon HK-933MG, 3st, $29,40
    Motor Turnigy 2215H, $13,30
    Fartreglage Mystery 40A, $3,28
    Träningsställ 450-storlek, $3,28
    Kardborreband för batteriet
    , $1,59

    Totalkostnaden för helikopter med remdriven stjärtrotor + tillbehör enligt ovan blir $138 + moms och frakt. Tarotpaketet kostar $199 + moms och frakt.

    För monteringen behöver du insexmejslar i storlekarna 2,0 mm och 1,5 mm av bra kvalitet samt blå Loctite låsvätska.
    Senast redigerat av Michael den 2013-02-02 klockan 21:25.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Finns en hel del kit i england www.giant shark.com tror att en del kommer från HK

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ska tillägga här att langelus är en mycket duktig helikopter kille som har mycket bra råd .
    kanske inget som har med topicen att göra men bra att veta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag vet inte riktigt varför man svärtar ner HK:s helikoptrar så som man gör.
    I vår klubb finns det ca 10 Hk 450 Pro och alla flyger utan problem och utan att man bytt till några andra delar än de som följer med eller som säljs som reservdelar. Jag själv har två 450 som nu flugit massor med timmar under 2 år och detta utan problem.
    Det finns vissa svagheter i helikoptrarna och den främsta svagheten är alla skruvar som är av värdelös kvalitet. Här får man ha lite trix för att få loss dessa och sedan byta till riktiga skruvar.

    Nu är ingen av oss som flyger dessa helikoptrar några 3D flygare så det kanske är detta som gör skillnaden. Själv är jag en ganska erfaren "sportflygare" som ändå klarar hyfsad avancerad flygning men det är naturligtvis skillnad på min flygning och på vassa 3D flygares vad gäller krav på kvalitet. Men som insteg och några år upp i karriären så tycker jag att dom duger gott.
    Jag håller dock med om att det krävs lite erfarenhet från helikopterbygge för att få till det. Men det gäller även originalhelikoptrar. Det finns väldigt få nybörjare som klarar att starta upp en helikopter o få den till att bli bra utan hjälp.
    Däremot så hade jag jätteproblem med att få en HK 500 helikopter att flyga utan att byta till Align delar på vissa punkter. Nu flyger den jättebra men nu sitter det vissa nya delar på helikoptern

    Stig

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan! Undrar oxå varför det är så? Kan det bero konkuransen eller är det svenska av ? I vår klubb finns 3 helisar och jag vet fler och det har inte varit några problem och om så vore fallet så finns alltid reservdelar, visserligen en vecka bort.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min HK-heli är riktigt bra för att vara så dålig!

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Min HK-heli är riktigt bra för att vara så dålig!
    Som Stig skrev, byter man ut allt som inte fungerar så funkar dem. Ofta jämför man pris när man handlar och då nästan bara på klumpsumman som blir när man handlar första gången, inte slutnotan innan man har en maskin som fungerar med allt vad det nu kan vara som strular.

    Som för TS(Kaj) som är ny inom hobbyn så kan det vara bra att handla på hemmaplan om man inte har en klubb som kan stötta. En Svensk handlare vet jag har fri inställning av helikopter om man handlar hos dem, då är man ju garanterad att man är i luften utan strul. Man kan ju ändå välja billiga saker rätt att man handlar på hemmaplan.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Som Stig skrev, byter man ut allt som inte fungerar så funkar dem.
    Det som är intressant i sammanhanget är just det att jag inte behövt byta någonting för att få min HK-helikopter att fungera. Jag kan visserligen haft tur, men det kan också vara så att helikoptern är bättre än sitt rykte och att den faktiskt duger till grundläggande flygträning. Förutom några extra vinkeldrev till stjärtrotoraxeln som gått sönder vid markkänningar har jag inte lagt ut en spänn mer än de $138+frakt och moms som min helikopter ursprungligen kostade.

    Självklart är det för en nybörjare en stor fördel att handla från en seriös hobbyhandlare på hemmaplan som kan ge support och hjälp.

    Det vore intressant om ni som sitter på information kan tipsa om bra instegshelikoptrar i 450-storlek med tillbehör som finns tillgängliga hos seriösa svenska handlare till rimligt pris.
    Senast redigerat av Michael den 2013-02-08 klockan 19:32.

Liknande ämnen

  1. Hobby King ESC programmeringskort
    Av Wilhelm Rejnus i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 14:27
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 18:48
  3. Handla från Hobby King!??
    Av Pelleflygare i forum Hobbyshoppar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 16:09
  4. Hobby King Stinger EDF..
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 21:35
  5. Hobby King 2.4GHz
    Av freak174 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •